Toon posts:

[n00b] vragen op irc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hej,

het zit zo, ik ben dus echt een verschrikkelijke n00b qua linux, maar wil wel graag leren. ik kom dus om de haverklap dingen tegen waarvan ik echt geen flauw benul heb hoe je dat oplost. Nou is mijn vraag dus, weten jullie ergens een irc-server waar je echt de domste vragen kan stellen zonder dat er raar op gereageerd wordt? hier krijg je dan meestal naar je hoofd: 'kun je niet zoeken?' of iets in die trend. :?

Verwijderd

Lees dit forum eens op het gemak door zou ik zeggen. Zul je zien dat je echt niet de enige n00b bent hier. Kun je de sfeer alvast een beetje proeven en je zult zien dat er ook veel n00b onderwerpen toch op een redelijk vriendelijke manier worden opgelost, als de vraagstelling maar een beetje in overeenstemming is met de regels zoals te lezen in de sticky topics boven in het forum.

Op irc gebied heb ik geen ervaring met ondersteuning van Linux. De vraag is altijd maar hoe deskundig iemand in werkelijkheid is. Je zou natuurlijk eens kunnen kijken op irc.tweakers.net :)

• fw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-06 13:07

fw

Ik ben op dit gebied ook behoorlijk nieuw en heb dus ook zo ongeveer geen ervaring, maar ik moet zeggen dat je idd erg vriendelijk in NOS wordt geholpen :). De sfeer in de topics is meestal ook best gemoedelijk wat het ook wel fijn maakt om gewoon wat rond te struinen. Maar ik heb ook niet echt een idee waar de goede irc kanalen zijn.

T.net dbmerge: Nieuw account: fw (22068) || http://wow.allakhazam.com/profile.html?81039 WTB CTS/Mala :C

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

welke distro ?

als je debian draait: #debian op irc.openprojects.net

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

NOS is inderdaad een erg vriendelijk clubje op GoT en daar ben ik best blij mee (dat mag best eens gezegd worden).

Er lopen hier dan ook aardig wat mensen rond die veel verstand van zaken hebben maar toch de tijd nemen om de newbies (dat zijn we allemaal geweest ;) ) onder ons te helpen.

Een van de initiatieven die daar ook bij aansluit is de serie reviews die er voor en door NOS-users zullen komen.

Een van die reviews zal binnenkort geplaatst worden en sluit perfect aan bij de vraag die je nu stelt ;)

[topic=398307]

Dit is een review dat gemaakt is door ultimate, dat precies uitlegt hoe je moet zoeken voor het oplossen van problemen. Daarnaast geeft het aan hoe je het beste je vragen kan stellen als je er niet uitkomt :)

Verwijderd

Topicstarter
de vraag gaat ook eigenlijk niet over irc maar over iets anders. ik ben al een paar dagen bezig om een icq client draaiend te krijgen op linux. nu had ik een KDE variant gevonden maar das een tar.gz file en nu kreeg ik met tar -xf de file niet uitgepakt omdat dat .gz er nog 8er staat. das toch een soort dubbele compressie?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:34

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op Undernet kun je naar #linuxhelp gaan, die zijn vrij vriendelijk met newbies. Natuurlijk wel eerst zelf zoeken en dergelijke, want anders zal er nooit iemand antwoorden, in welk kanaal dan ook. Overigens zou ik niet naar #linux op Undernet gaan als noob, want daar zitten een stel ontzettende BOFH's (toch, Polarwolf? >:) ).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
het is ook niet zo dat #linux en #linux.nl en #unix (and so on) op de diverse irc netwerken altijd voornamelijk bedoelt zijn als linux hulp kanaal (dit in tegenstelling tot channels als bijvoorbeeld #linuxhelp). Maar meer als channel voor mensen die het gebruiken en er in geinteresseerd in zijn. Meestal staat dit op de site ook wel vermeld enzo. Dit is natuurlijk niet een excuus om newbies uit te schelden enzo, maar reacties als "waarom helpen jullie niet! dit is toch #naam_van_OS !" zijn dus niet altijd even terecht.

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 17:23 schreef splitz het volgende:
de vraag gaat ook eigenlijk niet over irc maar over iets anders. ik ben al een paar dagen bezig om een icq client draaiend te krijgen op linux. nu had ik een KDE variant gevonden maar das een tar.gz file en nu kreeg ik met tar -xf de file niet uitgepakt omdat dat .gz er nog 8er staat. das toch een soort dubbele compressie?
Tik maar in "tar -xzvf bestand.tar.gz" en je zult zien dat het wel werkt.

Dit is ook terug te vinden als je "man tar" intikt.
Bekijk het linkje dat ik je gaf maar eens. Daar staat systematisch uitgelegd hoe je problemen aan moet pakken en waar je moet zijn, als het niet lukt :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 03 februari 2002 17:23 schreef splitz het volgende:
Tar wordt gebruikt om van een heleboel bestanden bij elkaar een enkel bestand te maken. Dit bestand is nog ongecomprimeerd. Vervolgens gaat men het comprimeren met gzip. Als je dus wilt uitpakken dan moet je eerst gunzippen: 'gunzip mijnbestand.tar.gz'. Vervolgens kun je 'tar -xf mijnbestand.tar' draaien. Het is ook mogelijk om tar direct te laten gunzippen, daarvoor gebruik je de optie -z. Iets als 'tar -zxf mijnbestand.tar.gz' zal je dus uit de brand helpen :) . Daarna zul je nog moeten gaan compileren en dergelijke, maar als het goed is zit er een helpbestand bij wat je allemaal moet doen.

[edit: die optie -v die nelske nog meegeeft komt van 'verbose': het laat zien welke bestanden er allemaal uitgepakt worden. Komt vaak van pas, maar kan ook vervelend zijn als er bijvoorbeeld 5000 bestanden ingepakt waren en je ze allemaal voorbij ziet flitsen.]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

tar -zxvf file :)

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Je kan #linuxhelp op alle (grotere) netwerken proberen. Ikzelf idle in #linuxhelp op SlashNET (irc.slashnet.org), daar zitten relatief veel nederlanders, maar je moet wel geduld hebben meestal (wordt veel ge-idled, het kan lang duren voordat er iemand 'wakker' wordt :))

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• Solarsparc
  • Laatst online: 02:02
Blijf vooral uit de buurt van #linux op EFnet, die lui hebben het veel te druk met het verzinnen en handhaven van domme regeltjes om fatsoenlijk antwoord te kunnen geven op vragen. Ze bannen bijvoorbeeld iedereen met ~ voor z'n ident, iedereen die een bnc gebruikt, mensen met een .no hostname, mensen die aol gebruiken.... en ze zijn ook nog eens niet aardig en kunnen niet tegen kritiek.

#slackware op EFnet zijn wel aardige lui, maar dan moet je dus wel toevallig slackware hebben.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 03 februari 2002 21:30 schreef Solarsparc het volgende:
Blijf vooral uit de buurt van #linux op EFnet, die lui hebben het veel te druk met het verzinnen en handhaven van domme regeltjes om fatsoenlijk antwoord te kunnen geven op vragen. Ze bannen bijvoorbeeld iedereen met ~ voor z'n ident, iedereen die een bnc gebruikt, mensen met een .no hostname, mensen die aol gebruiken.... en ze zijn ook nog eens niet aardig en kunnen niet tegen kritiek.
Dat is nog niets vergeleken met #linux op Undernet :) . Die bannen / hebben geband heel .ro, alle nicks die niet beginnen met a-z, alle nicks die een '^' bevatten, AOL-users en iedereen die een naar hun maatstaven domme vraag stelt. Het heeft wel tot gevolg dat het een heel leuk kanaal is als je de mensen daar een beetje kent, alleen gaat de helft van de gesprekken er niet over Linux...

* odysseus herinnert zich gesprekken over onderwerpen die varieren van benzineprijzen in de VS tot zwaartekrachtverschijnselen tot het onzekerheidsprincipe...

• blaataaps
  • Niet online
Je hebt wel gelijk voor een deel, maar het grootste deel van die regeltjes heeft een reden hoor. Het is alleen een beetje jammer dat (zoals met veel dingen) de goeien het door de kwaden moeten ontgelden.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik tegen die regels ben, ik vind de meeste zeer terecht. Helaas zorgen diezelfde regels er wel voor dat ik een newbie niet kan aanbevelen naar een dergelijk kanaal te gaan.

• blaataaps
  • Niet online
Hmm, mijn reply was niet tegen jouw gericht eigenlijk, maar op je voorganger, maar dat geeft niet, zo kan het ook : )
(en ik vind de meeste regels ook meer dan terecht)
En je hebt gelijk, zoals ik ook al zij, vaak gaat het in #linux en #linux.nl enzo niet over linux, maar zijn het mensen die "toevallig" met linux werken ofzo.

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:23

PolarWolf

Debian, of course.

Op zondag 03 februari 2002 17:23 schreef odysseus het volgende:
Op Undernet kun je naar #linuxhelp gaan, die zijn vrij vriendelijk met newbies. Natuurlijk wel eerst zelf zoeken en dergelijke, want anders zal er nooit iemand antwoorden, in welk kanaal dan ook. Overigens zou ik niet naar #linux op Undernet gaan als noob, want daar zitten een stel ontzettende BOFH's (toch, Polarwolf? >:) ).
Hmm...je wou nog langer in #linux blijven, hoor ik? ;-)

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Op zondag 03 februari 2002 21:43 schreef odysseus het volgende:

[..]

Dat is nog niets vergeleken met #linux op Undernet :) . Die bannen / hebben geband heel .ro, alle nicks die niet beginnen met a-z, alle nicks die een '^' bevatten, AOL-users en iedereen die een naar hun maatstaven domme vraag stelt. Het heeft wel tot gevolg dat het een heel leuk kanaal is als je de mensen daar een beetje kent, alleen gaat de helft van de gesprekken er niet over Linux...

* odysseus herinnert zich gesprekken over onderwerpen die varieren van benzineprijzen in de VS tot zwaartekrachtverschijnselen tot het onzekerheidsprincipe...
De huidige (permanente) banlist bevat:

<lame nicks>
*^*!*@*
*|*!*@*
*]*!*@*
*`*!*@*
*\*!*@*

<ident bans>
*!~??@* (floodbot bescherming)
*!*root@* (IRC als root is erg onverstandig)

<domain bans>
*!*@*.ro (DoS kiddies)
*!*@*.my (Historisch gegroeid, lamers)
*!*@*.cy (idem)
*!*@*.aol.com (Clueless)

Ik geloof dat dit het zo'n beetje wel is. Die lame nick bans matchen ook andere die je niet expliciet hoeft te benoemen. b.v. *]*!*@* matched ook *[*!*@*.

En inderdaad, het leven wordt er een stuk makkelijker door :-)

<edit>
lees anders ook even http://faq.linuxops.net/
hier vindt je de "regels" van Undernet #linux. Deze worden worden met redelijk harde hand gehandhaafd, zeker wanneer je newbie in channel bent. Een newbie in linux is een andere zaak though. Ene Rik van Riel stond bijvoorbeeld snel weer buiten omdat 'ie zich niet aan wat regels hield, terwijl dat toch zeker geen newbie op linux gebied is.
We (#linux) willen toch best wel eens vragen beantwoorden, maar wel een die voldoet aan de beschrijving op http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html
Voor de rest, ga vooral naar #linuxhelp :-)
Over de besproken onderwerpen, tja: sex, geopolitics and sometimes a little linux. 't is ook vooral een sociaal gebabbel.
Ik kan natuurlijk alleen spreken over undernet, op andere netwerken zie je mij (bijna) niet.
</edit>

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op maandag 04 februari 2002 09:04 schreef PolarWolf het volgende:
Ik geloof dat dit het zo'n beetje wel is. Die lame nick bans matchen ook andere die je niet expliciet hoeft te benoemen. b.v. *]*!*@* matched ook *[*!*@*.
Onzin. Die mask banned alleen nicks met een ] erin. Dus als jij een [ in je nick hebt zonder ], dan kom je er gewoon in hoor :)
(Sorry, moest het even kwijt :P)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 04 februari 2002 11:38 schreef strlen het volgende:

[..]

Onzin. Die mask banned alleen nicks met een ] erin. Dus als jij een [ in je nick hebt zonder ], dan kom je er gewoon in hoor :)
Ik denk dat PolarWolf dat ook wel weet...hij heeft waarschijnlijk alleen weinig zin om alle mogelijke variaties hier uit te gaan zitten spellen...

* odysseus heeft overigens wel gemerkt dat een underscore aan het eind van de naam wel mag, valt toch al weer mee :)

• blaataaps
  • Niet online
Als je de faq van #linux@undernet leest zul je zien dat er voor de underscore een uitzondering gemaakt is : )

Verwijderd

Topicstarter
he ik mag dan een linux n00b zijn maar dis toch overvalst off-topic geblaat ;) maakt mij op zich niet uit, ik lees en leer wel. gister een middagje overhoop gelegen met Kicq. ik heb nog steeds geen idee wat ik nou precies heb gedaan maar het werkt nog steeds niet :? uitpakken lukt, compilen (denk ik?) lukte ook (met ./configure) toen 'make' en toen ging die over de zeik. '... missing' zei die toen... hmz, yeah right :Y) ik was toch al van plan een soort cumulatief progje te gaan draaien dus ik ga everybuddy maar eens proberen, iemand een idee of dat problemen geeft met RH7.1??

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 04 februari 2002 15:32 schreef blaataaps het volgende:
Als je de faq van #linux@undernet leest zul je zien dat er voor de underscore een uitzondering gemaakt is : )
Die heb ik inderdaad al eens gelezen :) . PolarWolf was daar een tijd geleden een mirror van aan het opzetten, toen heb ik meteen maar de moeite genomen hem te lezen...

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op maandag 04 februari 2002 15:36 schreef splitz het volgende:
he ik mag dan een linux n00b zijn maar dis toch overvalst off-topic geblaat ;) maakt mij op zich niet uit, ik lees en leer wel. gister een middagje overhoop gelegen met Kicq. ik heb nog steeds geen idee wat ik nou precies heb gedaan maar het werkt nog steeds niet :? uitpakken lukt, compilen (denk ik?) lukte ook (met ./configure) toen 'make' en toen ging die over de zeik. '... missing' zei die toen... hmz, yeah right :Y) ik was toch al van plan een soort cumulatief progje te gaan draaien dus ik ga everybuddy maar eens proberen, iemand een idee of dat problemen geeft met RH7.1??
als jij nou us de benodigde compilers download en installeerd (gcc ed). Dan kan je vrolijk je pakketjes compileren

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 15:39 schreef stiena het volgende:

[..]

als jij nou us de benodigde compilers download en installeerd (gcc ed). Dan kan je vrolijk je pakketjes compileren
'de benodigde compilers'...
riiiight en welke zijn de benodigde en waar haal ik die vandaan? :? hehehe ik ben echt clueless hoor ;)

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 15:47 schreef splitz het volgende:

[..]

'de benodigde compilers'...
riiiight en welke zijn de benodigde en waar haal ik die vandaan? :? hehehe ik ben echt clueless hoor ;)
autoconf
automake
make
gcc
g++
libc-devel

Dat is al een goed begin :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 15:59 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

autoconf
automake
make
gcc
g++
libc-devel

Dat is al een goed begin :)
k dat wordt weer downen vanavond, hoe kan ik zien of ik 1 van die progjes al geinstalleerd heb?

Verwijderd

Als het goed is staan al die packages al op je RH cd, downloaden is dan niet nodig, mits je de cd bij de hand hebt. :)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kunt 100x beter de bestandmanager van RH gebruiken, dan zeg je dat dat lijstje met pakketten en "egcs" wilt installeren. Nou ja: dat moet je wel ook nog ergens met de muis op een knopje drukken gok ik :+ :) :P
Dan pakt ie als het goed automatisch de dependencies. Ik gok dat die bestandsmanager ergens in System staat.

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Op maandag 04 februari 2002 11:38 schreef strlen het volgende:

[..]

Gut, je hebt nog gelijk ook...oh well.
*]*!*@* matched wel *}*!*@* enzow.

Oh, voor underscores gelden de volgende bans:
_*!*@*
*_?_?_*!*@*

Wat betreft de channel faq, ik ben de huidige maintainer, en ben druk bezig met een update om de huidige regels wat beter weer te geven.
Er staan niet alleen regels in, maar ook staat er erg nuttige informatie m.b.t. linux in, alsmede een paar links naar wat grappige sites.
't is maar dat je het weet :-)

Anyway, je bent altijd welkom in Undernet #linux, kun je ook eens live met me ouwehoeren :-)

Pagina: 1