Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(Suggestie voor GoT) De FAQman

Pagina: 1
Acties:

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Jawel, een Faqman, een woord die ik vorig jaar zelf verzon en inmiddels is ingeburgerd. Nu nog een betekenis eraan hangen en we komen ergens.

Ik zou namelijk met mijn nieuwe idee namelijk een nieuwe Crewfunctie willen creeeren namelijk die van FAQman. Dit om een centrale coordinator te hebben die de werkelijke toevoegende waarde data verwerkt en centraal bijhoudt. Hierbij wil ik dus ook het Knowledge/base concept betrekken, iets wat tot heden niet verder kwam dan een droom.

De huidige FAqŽs is meestal niet meer dan een verzameling gedragsregels waar een UTFS/vrager niets aan heeft. Ook is het speuren naar oplossingen met behulp van de search niet echt een oplossing voor complete how/toŽs. Aangezien ik ook van mening ben dat Tnet-GoT eigenlijk ook eigen content zou moeten hebben, denk ik dat het wel handig is om een eigencontentcoordinator te hebben.

De FAQman, zoals ik Žm zie, zou dat op verschillende deelfora moete inventatiseren wat de veelgestelde vragen zijn en deze in de FAQ moeten laten verschijnen. Deze activiteiten gebeuren nu geregeld vrij goed tot uitstekend. De FAQman kan echter ook extra content proberen tot stand te brengen, namelijk coordinator. verschillende users zijn vaak enthousiast over hun kunnen en tentoonstellen dat regelmatig door antwoorden te geven op vragen, soms in de vorm van complete verhalen. Indien deze complete verhalen worden gegoten in handleidingen kan dat een deel van een echte knowledge/base worden gepropt. De FAQman zou deze kennis bv zelf kunnen verzamelen en in 1 jasje gieten of enkele enthousiaste users daarvoor aansporen om zoŽn verhaal te maken (via ICQ benaderen desnoods).
De FAqman kan dan bevoorbeeld de opmerkelijke content screenen-aanpassen of densoods via een klankbord beoordelen op inhoudt.
De daadwerkelijke complete handleidingen kan Tnet dan zelf op de FP posten als zijnde een review-howto over een bepaalde situatie, zodat er eigen content gecreeerd wordt. De FAqman zie ik dan als iemand die zeer close met de review/coordinator van het Tnet/nieuwspostersteam samenwerkt.

Voorbeelden van reviews die onder de FAQman gebundeld kunnen worden: users die lopen te pronken met hun gloednieuwe hardware zoals videokaart of moederbord, die kan je vragen om enkele benches oid te draaien alsmede enkele andere specifieke gegevens erover laten opschrijven. Spielerij kan users die erg snel nieuwe spellen laten reviewen op inhoud (geen waardeoordeel) en illustreren met enkele screenshots. De softe waren kunnen bevoorbeeld enorm handige freewares bespreken etc etc.

Op de lange termijn zal het wel degelijk vruchten afwerken als GoT daadwerkelijk de knowledgebase bereikt in de vorm van duidelijk opvraagbare complete Howtos.
hoe bouw ik een PC
Hoe installeer ik waterkoeling
Wat doet het laatste AMD/bord
Hoe ruim ik ICQ/reclame-spam op
Fotosoep voor beginners
Fotosoep voor gevorderden
php, de basics etc etc

Ik denk dat het voorstel wel duidelijk is, is het nog een goed idee ook?

Dan ga ik ff een ander toestenbord zoeken, alle leestekens zijn verschoven.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:43
Tsss is mijn FAQ niet goed? :'(

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 16:51 schreef Phreak het volgende:
Tsss is mijn FAQ niet goed? :'(
Inderdaad, ik zou dit als een persoonlijke aanval kunnen zien ;)

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik begrijp je niet zo goed, als ik kijk naar mijn faq ( [topic=152244/1/100] ) en natuurlijk naar die van andere fora, dan staan daar toch echt veel UTFS vragen in en niet alleen maar regeltjes :)

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 16:53 schreef Buzzman het volgende:
Ik begrijp je niet zo goed, als ik kijk naar mijn faq ( [topic=152244/1/100] ) en natuurlijk naar die van andere fora, dan staan daar toch echt veel UTFS vragen in en niet alleen maar regeltjes :)
Juist. :)

Daarnaast lijkt het mij voor een faqman toch verdomd lastig om bijvoorbeeld in NOS te kunnen bepalen wat goede onderdelen voor een FAQ zijn.

• Buzzman
  • Niet online
En als users iets willen schrijven voor de faq (wat al regelmatig gebeurd is) dan kan dat altijd en komt het er ook meestal wel in :)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:28
faqman is al heel oud woord van computer idee.... :z

• JvS
  • Laatst online: 14:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bij AV staan er juist geen regeltjes in :P.

Dat wil niet zeggen dat ik nu al veel extra topics aan het verzamelen ben, voor het geval ik de FAQ wil gaan uitbreiden met wat stoere links naar coole topics :).

(100Hz Vs 50Hz, 16:9 Vs 4:3, Coax Vs Optisch, Aardlussen, regiovrij maken, lijsten van fabrikanten etc etc :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Overigens is het idee dat je voor die reviews noemt op dit moment al bezig in NOS *D

Je zou mij dan ik in dat forum als de persoon kunnen zien die jij nu omschrijft ;)

Daar wordt voor en door NOS-users een hele serie reviews gemaakt, waarbij er dieper ingegaan zal worden op GNU/Linux op de desktop.

Het eerste zichtbare resultaat daarvan is: [topic=395099]
(mensen met een modem, be warned!!)

De coordinatie gebeurd o.a. in [topic=398510]
(daar kan je ook een aantal onderwerpen die aan de orde zullen komen nalezen ;) )

Naar alle waarschijnlijkheid zullen er misschien ook 1 of enkele reviews over dat onderwerp op de frontpage terecht komen, maar daar moet nog even goed met t.net crew over gepraat worden natuurlijk ;)

Wat ik wil zeggen is dat dit soort dingen i.m.o. beter door de betreffende forummods geregeld kunnen worden, dan door 1 speciaal persoon :)

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Op zondag 03 februari 2002 16:57 schreef dennisdotcom het volgende:
faqman is al heel oud woord van computer idee.... :z
Ik wilde het net zeggen, het woord FAQman is al jaren oud ;)

• Delerium
  • Niet online
Kunnen alle offtopiczeikerds ff onder het keukenkastje kijken, ja.. :(

Nelske, enkele subfora hebben inderdaad een vrij aardig beleid inzake het verzamelen van data om daar behoorlijke boekwerken te maken. Ook Buzzman heeft een verbazendwekend goede FAQ in elkaar geslingerd.

Het enige nieuwe concept dat ik hiermee bedoel is dat zoiets centraal gecoordineerd zou kunnen worden (dus delegeren naar forummmod's included) en centraal opvraagbaar (Mededelingenforum). Dit is de toevoeging voor de fora die reeds begonnen zijn met FAQkennis te verzamenlen.

De enkele fora die echter nog geen actief FAQ-beleid hebben zou dan in de FAQman een centraal figuur hebben die dat beleid dan nieuw introduceert. Harde Waren en bv DPC, Spielerij hebben zoiets weer niet actief.

Fora-overschreidende FAQ's vallen momenteel nog nergens onder, dus een how-to guide voor progsels als foto-soep of word wordt niet aangepakt, ook al zou er vraag naar zijn. Een centraal figuur kan het forumoverschreidende onderwerp wel aanpakken.

Typisch dat vaak alleen de mensen opgeroepen worden die al aan het profiel/nieuwtje voldoen. Ik hoop dat pak 'm beet Sinterklaas begrijpt dat het noemen van alle fora die al bezig zijn nogal afleidend/verwaterd werkt voor een LA-topic. Indien alle uitzonderingen genoemd worden komt er een 20pagina verhaal zonder 20pagina inhoud.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik vind dit een zeer goed idee van ecteinascidin. We zijn zoals nelske zegt al bezig om de "Linux op de desktop" topics uit NOS om te bouwen naar een serie reviews voor de frontpage, en ik zie geen enkele reden waarom er niet meer van dit soort initiatieven genomen kunnen worden.

Vraag is: wie wil FAQman zijn? :o

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Een soort knowledge base zou een mooi idee zijn, het kost alleen erorm veel tijd :)

• Delerium
  • Niet online
Concept tijd is ook relatief± op de TP wordt erg veel gepost en dat kost ook tijd als het door 1 man gedaan wordt. Met coordineren en delegeren verdeel je de last aanzienlijk. Op GoT heb je dus 30.000 users en HlpdsK, dus erg veel arbeidspotentieel. De truc lijkt erin te zitten dat de FAQman een knap systeem op de rails zet die de knowhow herkent en geruleerd. Indien de machinerie eenmaal momentum heeft, zal de input richting FAqroute snel uitslijten. Indien de FAqŽs inderdaad FPwaardig kunnen worden en geen overlap vertonen met huidige FAqŽs kan je zelfs de medewerkers een financiele tegemoetkoming geven (zoals een knappe reviewer nu dus (alhoewel het natuurlijk geen vetpot is)).

De vraag wie het gaat doen? Tja, als het uberhaupt doorgaat zal er idd een geschikt persoon gevonden moeten worden. In principe stel ik mezelf wel beschikbaar (als reserve voor interrimFAQman) dus het probleem dat niemand wilt komt vooralsnog niet uit.
(ecteinascidin beseft vooralsnog dat er nog enkele lange tenen rondslingeren)

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:41

Jaymz

Keep on moving !

'T idee is zeker wel redelijk.

Alleen zou imho de FAQ-man meer de coördinerende man/vrouw moeten zijn, aan gezien ik denk dat er zeer weinig tot geen mensen zijn die van alle subfora genoeg weten om zo'n rol te kunnen vervullen.

Dus meer iemand die opmerkt (of getipt wordt) dat een bepaald onderwerp wat meer 'uitleg' kan gebruiken, en daar de forummod/hga op aanspreekt. En er de zorg voor draagt dat er uiteindelijk een stukkie tekst online komt. Door een modje of een bezoeker :)

[maar zoiets zeg je al :)]

Verwijderd

foutje

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Op zondag 03 februari 2002 18:07 schreef The_YellowDog het volgende:
't woord faqman heb je niet zelf bedacht, maar gejat uit computer idee®
Spuit 11 is er ook :{

Na er eens ff over nagedacht te hebben lijkt het mij toch wel een goed idee :) Er zijn idd hele handige topics die iemand die een antwoord zoekt perfect zou kunnen gebuiken. Helaas zijn er over hetzelfde antwoord idd vaak veel mindere waarsoor een 'zoeker' het niet eenvoudig kan vinden. Na ff snel door een centrale FAQ heen te lopen kan het opgelost worden :)

Maar dit gaat me een werk worden.... Er zal een goede structuur moeten zijn, anders loopt het eenvoudig in het 100. Ik vraag me af of dit wel te doen is voor 1 persoon. 2 of 3 mensen, die elk binnen hun eigen afdeling kunnen werken, lijken mij veel handiger :{

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 03 februari 2002 16:48 schreef ecteinascidin het volgende:
Jawel, een Faqman, een woord die ik vorig jaar zelf verzon en inmiddels is ingeburgerd.
...
:? Roflmao, dit begrip bestaat al zo'n drie jaar bij de computer idee (jaja je hoort het goed, de computer idee :P).

BUSTED! >:)

edit:

Ik moet beter leren lezen (blijft sneu om dat zo nadrukkelijk te noemen terwijl het niet waar is) |:(

Om ook nog maar ff ontopic te reageren: Het lijkt me niet echt nodig. Het beleid tov de faq is (redelijk) goed zoals het nu is. Een faqman zou eerder verwarrend dan verhelderend werken tegenover de users.
In principe stel ik mezelf wel beschikbaar (als reserve voor interrimFAQman)
Dat dacht ik al, lijkt me niet echt dat jij de geschikte persoon daar voor bent ivm je verleden (true, niet aan mij om te beoordelen maar toch) :{

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11 10:39
Ik geloof niet dat er iemand is die FAQ's kan maken voor ALLE fora. Zo kom ik vooral veel in SA, WOS, NOS, PW en LA (:P) en dit is bij bijna iedereen wel zo, iedereen heeft wel fora waar hijzelf veel in komt.

Het moet dus een coördinerende taak worden. Zou het dan geen idee worden om een PHP (oid) systeempje te bouwen waarin users kunnen zeggen: Ik wil graag een FAQ/review maken over dit of dat onderwerp. En dat ze dat vervolgens kunnen doen en dat hij dan, mits een beetje goed, vanzelf wel op de goede plek terecht komt. Nu komt dit veel minder voor omdat mensen vaak denken dat dit alleen door moderators e.d. gebeurt.

• Buzzman
  • Niet online
Op zondag 03 februari 2002 20:03 schreef MikeN het volgende:
Ik geloof niet dat er iemand is die FAQ's kan maken voor ALLE fora. Zo kom ik vooral veel in SA, WOS, NOS, PW en LA (:P) en dit is bij bijna iedereen wel zo, iedereen heeft wel fora waar hijzelf veel in komt.

Het moet dus een coördinerende taak worden. Zou het dan geen idee worden om een PHP (oid) systeempje te bouwen waarin users kunnen zeggen: Ik wil graag een FAQ/review maken over dit of dat onderwerp. En dat ze dat vervolgens kunnen doen en dat hij dan, mits een beetje goed, vanzelf wel op de goede plek terecht komt. Nu komt dit veel minder voor omdat mensen vaak denken dat dit alleen door moderators e.d. gebeurt.
Daar hebben ze volgens mij gewoon "e-mail" voor uitgevonden :P ;)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11 10:39
Op zondag 03 februari 2002 20:12 schreef Buzzman het volgende:

[..]

Daar hebben ze volgens mij gewoon "e-mail" voor uitgevonden :P ;)
Tja, alleen willen sommige users daar blijkbaar niet aan? Of weten sommige users niet WAAR een faq over nodig is?

Misschien is het handig als die FAQman sommige users (die laten zien dat ze ergens verstand van hebben) vraagt of ze bereid zijn een FAQ te schrijven.

• Delerium
  • Niet online
Op zondag 03 februari 2002 20:21 schreef MikeN het volgende:

[..]

Tja, alleen willen sommige users daar blijkbaar niet aan? Of weten sommige users niet WAAR een faq over nodig is?

Misschien is het handig als die FAQman sommige users (die laten zien dat ze ergens verstand van hebben) vraagt of ze bereid zijn een FAQ te schrijven.
goh, was dat niet de openingspost.

• Exirion
  • Laatst online: 08:52

Exirion

Gadgetfetisjist

Het knowledge-base idee is al talloze malen voorgesteld, en elke keer is de conlusie hetzelfde:
1. Het kost onmogelijk veel werk om alles op te zetten en up-to-date te houden
2. GoT is niet bedoeld voor de Computer Idee publiek dat nog bij 0 moet beginnen (al zou je heel vaak anders denken :{)

Ik vind de PMG FAQs meer dan voldoende, ook al moeten de vragen in de FAQ uitgebreid worden. Het concept is prima zo, en ik zie dan ook geen reden om in PMG of waar dan ook op GoT gigantisch bewerkelijke howto's in elkaar te gaan schroeven. Op heel Internet ligt de info voor het oprapen, en een beetje computerfreak kan het zo vinden.

GoT moet _nogsteeds_ geen luilekker paradijs worden voor luie users. Punt. Mensen die hapklare brokken willen hebben die moeten hun mentaliteit maar eens aanpassen.

Zelfs met de huidige FAQ blijven mensen eindeloos vragen stellen die LETTERLIJK in de FAQ staan |:(

Denk je dat wij nog zin hebben om veel tijd in FAQs te steken? :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Timmey
  • Niet online
Op maandag 04 februari 2002 09:30 schreef Exirion het volgende:
Het knowledge-base idee is al talloze malen voorgesteld, en elke keer is de conlusie hetzelfde:
1. Het kost onmogelijk veel werk om alles op te zetten en up-to-date te houden
2. GoT is niet bedoeld voor de Computer Idee publiek dat nog bij 0 moet beginnen (al zou je heel vaak anders denken :{)

Ik vind de PMG FAQs meer dan voldoende, ook al moeten de vragen in de FAQ uitgebreid worden. Het concept is prima zo, en ik zie dan ook geen reden om in PMG of waar dan ook op GoT gigantisch bewerkelijke howto's in elkaar te gaan schroeven. Op heel Internet ligt de info voor het oprapen, en een beetje computerfreak kan het zo vinden.

GoT moet _nogsteeds_ geen luilekker paradijs worden voor luie users. Punt. Mensen die hapklare brokken willen hebben die moeten hun mentaliteit maar eens aanpassen.

Zelfs met de huidige FAQ blijven mensen eindeloos vragen stellen die LETTERLIJK in de FAQ staan |:(

Denk je dat wij nog zin hebben om veel tijd in FAQs te steken? :?
Tweakers.net kan dan toch 1 van die punten op internet zijn waar je info kan vinden over van alles en nog wat?
En die knowledge base hoeft natuurlijk helemaal niet voor CID publiek te zijn. Naar mijn mening kan je zoiets best zo maken dat alleen de gevorderde gebruiker er wat mee kan.

Wat betreft "Wie wordt de FAQman?"
Ik denk dat de modjes van ieder forum, of misschien wel de HGA's hier prima mee kunnen werken omdat ze ieder op hun eigen gebied veel verstand van zaken hebben.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 04 februari 2002 09:37 schreef Timmey het volgende:
Naar mijn mening kan je zoiets best zo maken dat alleen de gevorderde gebruiker er wat mee kan.
Ik voorspel je nu al dat meer dan de helft van de users er dan niks van snapt. Dan krijg je weer een hoop gemiep over waarom de howto's alleen voor de 'GoT-elite' zijn geschreven, etc.

Wat mij betreft is het niet wenselijk om howto's van een middelmatig niveau te gaan schrijven, en aan de andere kant is de doelgroep voor ver gevorderde howto's simpelweg te klein. Geloof me als ik zeg dat er regelmatig over dit soort ideeen is nagedacht, maar het blijkt gewoon weinig zinvol te zijn om veel werk in dit soort dingen te steken.

En juist de grote uitdaging van hardware en software is om ZELF dingen uit te zoeken. En als je daar geen zin in hebt dan is er met google.com een overdosis info te vinden. Daar kan GoT weinig aan toevoegen.

GoT is een FORUM voor diehard computer-freaks (nah ja, in principe dan... zo was het ooit geloof ik), en geen opleidingsinstituut. Mensen die WILLEN leren, die leren het vanzelf wel met de bronnen/middelen die er reeds zijn. De rest is met geen helvuur vooruit te branden, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op maandag 04 februari 2002 09:50 schreef Exirion het volgende:
aan de andere kant is de doelgroep voor ver gevorderde howto's simpelweg te klein.
Sterker nog.. Die hebben de howto's niet nodig.. Veel dingen weten ze zelf, en anders weten ze wel hoe ze aan de informatie moeten komen.. (dat hebben ze namelijk al eerder gedaan waardoor ze aan de kennis komen).
GoT is een FORUM voor diehard computer-freaks (nah ja, in principe dan... zo was het ooit geloof ik), en geen opleidingsinstituut. Mensen die WILLEN leren, die leren het vanzelf wel met de bronnen/middelen die er reeds zijn. De rest is met geen helvuur vooruit te branden, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
Klopt.. En in principe bevorder je juist de laatste groep met het maken van how-to's.. (je gaat mensen lui maken). Aan de andere kant zal er dus iets van een gulden middenweg gezocht moeten worden.. (en dat lijkt me dus lastig).

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07 21:31
Op zondag 03 februari 2002 17:19 schreef Wouter Tinus het volgende:
Vraag is: wie wil FAQman zijn? :o
* WaarAnders wil best wel faqman zijn, maar niet voor alle fora.

Lijkt me toch niet handig dat ik een faq schrijf voor /14 :o ;)

• Delerium
  • Niet online
Contradictie die Exirion opwerpt is wel interesant: Voor users die geen fuck doen hoeft GoT ook geen fuck te doen.

Komt erop neer dat beide kanten (actieve users + crew) en de fuck-users gewoon op elkaar wachten tot er iets verandert.

Je kan ook een behulpzaam idee creeeren waar Die-hards wel wat inzien en die-hard op een breder spectrum die-hard maakt waar newbies van meeprofiteren dan de Exirion-elite-houding aannemen en blijven weigeren n00b-vriendelijk te zijn.

Voor de mensen voor wie het nog niet duidelijk is: FAQman is ook een delegeerman die volgens mij op fora kan polsen wie meewerken. Complete knowhow van 1 forum hebben en de bereidheid tot FAQ schrijven betekend niet dat je perse de FAQman moet uithangen, maar meer dat de FAQman aan jou een extra steun heeft in een lokaal forum, zodat de user niets verplicht is.

• Nielsz
  • Niet online
Op maandag 04 februari 2002 11:13 schreef WaarAnders het volgende:
Lijkt me toch niet handig dat ik een faq schrijf voor /14 :o ;)
Whehe :)
Nee, daar hebben we onze eigen nerd D2k voor :P

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 04 februari 2002 11:41 schreef ecteinascidin het volgende:
de Exirion-elite-houding aannemen en blijven weigeren n00b-vriendelijk te zijn.
Deze uitspraak is fundamenteel geheel onjuist. Wat is jouw definitie van een n00b? Mijn definitie van een n00b is iemand die nieuw op het forum is, en niet perse iemand die weinig van computers weet.

Ik ben niet n00b-onvriendelijk. Waar ik wel tegen ben, dat zijn de figuren die zelf niks uitzoeken en niet eens de moeite nemen om met redelijk wat inspanning geschreven FAQs door te lezen. Helaas bestaat het grootste deel van de nieuwe GoT-bezoekers uit dit soort mensen.

Je zou derhalve kunnen concluderen dat ik tegen n00bs ben. Toch is dat onzin. Als je wat verder kijkt dan je neus lang is, dan zul je zien dat het gewoon een feit is dat het overgrote deel van de nieuwe bezoekers op GoT weinig tot niks toevoegt. Ze consumeren alleen maar, en verwachten bovendien hapklare brokken.

Op dat soort n00bs zit ik inderdaad niet te wachten.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ik stel voor om voortaan in termen van n00bs en newbies te praten;

newbies zijn mensen die weinig verstand van compu's weten, maar wel graag willen leren. En op de nette manier; niet te lui, en zich goed gedragend.

N00bs zie ik echt als irritante kleuters die het hier als een helpdesk zien, en die irritant postgedrag vertonen (vragen zonder gezocht te hebben). Je pikt ze er nl zo tussenuit.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• McVirusS
  • Laatst online: 23-10 00:49
Op zondag 03 februari 2002 16:48 schreef ecteinascidin het volgende:
Jawel, een Faqman, een woord die ik vorig jaar zelf verzon en inmiddels is ingeburgerd. Nu nog een betekenis eraan hangen en we komen ergens.
*proest* geen commentaar ;).
Ik zou namelijk met mijn nieuwe idee namelijk een nieuwe Crewfunctie willen creeeren namelijk die van FAQman. Dit om een centrale coordinator te hebben die de werkelijke toevoegende waarde data verwerkt en centraal bijhoudt. Hierbij wil ik dus ook het Knowledge/base concept betrekken, iets wat tot heden niet verder kwam dan een droom.
Het is niet aan jou om functies te creeeren :P.

Discussies over knowledge base hebben we inmiddels genoeg gehad en ik adviseer je dan ook om die na te lezen.
De huidige FAqŽs is meestal niet meer dan een verzameling gedragsregels waar een UTFS/vrager niets aan heeft. Ook is het speuren naar oplossingen met behulp van de search niet echt een oplossing voor complete how/toŽs.
Ja maar GoT is ook helemaal niet bedoelt om je hapklare brokken aan te leveren. GoT is nog steeds gebasseerd op een user die zelf moeite doet voordat hij een vraag stelt. We zijn hier geen vraagbaak/helpdesk....we verwachten dat de user moeite doet (en dus ook Google en onze eigen search gebruikt) voordat hij of zij een vraag stelt. Ben het met Exirion eens dat we tegenwoordig steeds meer users krijgen die alleen consumeren (vragen stellen zonder zelf moeite te doen en vervolgens geen andere mensen helpen)....het is niet de bedoeling dat we op GoT 2 groepen krijgen; 1 die de vragen beantwoord en een andere die de vragen stelt. Vergeet niet wat voor soort publiek we met GoT proberen aan te spreken; dit is een bewuste keuze.
Aangezien ik ook van mening ben dat Tnet-GoT eigenlijk ook eigen content zou moeten hebben, denk ik dat het wel handig is om een eigencontentcoordinator te hebben.
*kuch* Hebben we daar niet de frontpage voor? Zoals Nelske al aangaf zijn er al initiatiefen voor samenwerking tussen forum en artikelen op de frontpage; lijkt me zeer nuttige samenwerking.
De FAQman, zoals ik Žm zie, zou dat op verschillende deelfora moete inventatiseren wat de veelgestelde vragen zijn en deze in de FAQ moeten laten verschijnen. Deze activiteiten gebeuren nu geregeld vrij goed tot uitstekend. De FAQman kan echter ook extra content proberen tot stand te brengen, namelijk coordinator. verschillende users zijn vaak enthousiast over hun kunnen en tentoonstellen dat regelmatig door antwoorden te geven op vragen, soms in de vorm van complete verhalen. Indien deze complete verhalen worden gegoten in handleidingen kan dat een deel van een echte knowledge/base worden gepropt. De FAQman zou deze kennis bv zelf kunnen verzamelen en in 1 jasje gieten of enkele enthousiaste users daarvoor aansporen om zoŽn verhaal te maken (via ICQ benaderen desnoods).
Ik snap je voorstel niet echt, volgens mij gaat de kwaliteit van forumFAQs alleen maar achteruit als 1 iemand die zou gaan bijhouden. Diegene die het beste een FAQ kunnen maken voor een forum zijn de moderators van dat forum eventueel met input van diehard-posters daar. Bijna elk forum heeft inmiddels een FAQ en als er geen FAQ is is daar vaak een goede reden voor, tevens is het plaatsen van een FAQ verantwoording van moderator en indirect van zijn/haar HGA.

Mensen vragen om artikelen te schrijven voor frontpage vind ik echter weer wel een goed idee maar vind ook dat we daarbij niet onze doelgroep uit het oog moeten verliezen.
De FAqman kan dan bevoorbeeld de opmerkelijke content screenen-aanpassen of densoods via een klankbord beoordelen op inhoudt. De daadwerkelijke complete handleidingen kan Tnet dan zelf op de FP posten als zijnde een review-howto over een bepaalde situatie, zodat er eigen content gecreeerd wordt. De FAqman zie ik dan als iemand die zeer close met de review/coordinator van het Tnet/nieuwspostersteam samenwerkt.
Dit begint nu dus al langzaam op gang te komen met de samenwerking tussen NOS en de frontpage. Om hier een centraal persoon voor aan te stellen zie ik niet zitten, wederom omdat je je forum/vakgebied goed moet kennen om de nuttige content eruit te filteren. De manier waarop het nu dus gebeurd via Nelske lijkt me een stuk beter.
Voorbeelden van reviews die onder de FAQman gebundeld kunnen worden: users die lopen te pronken met hun gloednieuwe hardware zoals videokaart of moederbord, die kan je vragen om enkele benches oid te draaien alsmede enkele andere specifieke gegevens erover laten opschrijven.
Er zijn hier al bepaalde plannen voor in een andere vorm maar weet niet of ik hier meer over mag zeggen :).
Spielerij kan users die erg snel nieuwe spellen laten reviewen op inhoud (geen waardeoordeel) en illustreren met enkele screenshots. De softe waren kunnen bevoorbeeld enorm handige freewares bespreken etc etc.
Weet niet of je daar nou zulke waardevolle content mee krijgt; niet iedereen is geschikt om leesbare artikelen/reviews te schrijven en domweg cijfers geven zonder motivatie schiet niemand wat mee op :).
Op de lange termijn zal het wel degelijk vruchten afwerken als GoT daadwerkelijk de knowledgebase bereikt in de vorm van duidelijk opvraagbare complete Howtos.
hoe bouw ik een PC
Hoe installeer ik waterkoeling
Wat doet het laatste AMD/bord
Hoe ruim ik ICQ/reclame-spam op
Fotosoep voor beginners
Fotosoep voor gevorderden
php, de basics etc etc
Zoals ik al zei; het publiek wat we daarmee aantrekken is niet het publiek wat we op GoT willen.
Ik denk dat het voorstel wel duidelijk is, is het nog een goed idee ook?
Redelijk duidelijk voor jouw doen >:)....vind het overgrote deel geen goed idee maar zitten wel paar aardige dingen tussen ;).

• Nielsz
  • Niet online
Op maandag 04 februari 2002 13:22 schreef McVirusS het volgende:
[..]
Er zijn hier al bepaalde plannen voor in een andere vorm maar weet niet of ik hier meer over mag zeggen :).
volgens mij is dat al algemeen bekend of niet :?

• Timmey
  • Niet online
Even als reactie op McViruS.

Je zegt zelf dat we de newbie's niet willen aantrekken. Maar ik denk dat je op dit moment op GoT het probleem hebt dat je extreem veel newbie vragen krijgt van "hoe bouw ik een pc" enz.

Als je een grote database met howto's hebt denk ik dat steeds minder mensen GoT nodig hebben en GoT dus gebruikt gaat worden voor specifieke vragen. En dat is de bedoeling, toch?

Ik denk ook dat je GoT en T.net wat dichter bij elkaar brengt, momenteel vind ik namelijk dat GoT nogal weinig verband heeft met de Frontpage zelf.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik ben het eigenlijk wel een beetje met Timmey en McVirusS allebei eens :D McVirusS heeft gelijk dat je met zo'n knowledge database mensen aantrekt die _wel_ weten dat ze hier een antwoord kunnen vinden (dat geven we nml aan), maar niet de moeite nemen zo'n faq te lezen, maar meteen hun specifieke probleem posten. Aan de andere kant wijs je n00bs die toch al geregd zijn meteen op een plek waar ze antwoord kunnen vinden, search is dus minder vaak nodig.

Toch ben ik zwaar tegen 1 persoon die dit gaat regelen, de mod die verstand van alles heeft (en dan ook nog genoeg verstand om een howto te schrijven) moet nog geboren worden volgens mij.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Delerium
  • Niet online
Kan het volgende topic per direct getrashed worden:

[topic=152092/1/256]

Blijkbaar is info aandragen ter vergemakkelijking inmiddels gedevalueerd tot magneet die newbies aantrekt.

En het begrijpend lezen van enkele mensen valt me vies tegen: er staat niet dat 1 man de inhoud van alle forumFAQ's verzorgt, er staat duidelijk dat 1 man ervoor zorgt dat deze inhoud klopt. Het middel delegeren is helemaal een obscure term blijkbaar (maar dat was al bekend)

• McVirusS
Op maandag 04 februari 2002 13:51 schreef Timmey het volgende:
Even als reactie op McViruS.

Je zegt zelf dat we de newbie's niet willen aantrekken. Maar ik denk dat je op dit moment op GoT het probleem hebt dat je extreem veel newbie vragen krijgt van "hoe bouw ik een pc" enz.

Als je een grote database met howto's hebt denk ik dat steeds minder mensen GoT nodig hebben en GoT dus gebruikt gaat worden voor specifieke vragen. En dat is de bedoeling, toch?
Ervaring leert ons dat de meeste mensen met dat soort vragen ook niet de moeite nemen om de FAQ te lezen of om te zoeken (zowel op forum als via Google). En feit blijft dat je als je dit soort dingen gaat aanbieden je een signaal uitzendt dat T.net ook dat soort publiek wil. Volgens mij gaan die FAQ's (hoe goed ook geschreven) meer vragen van ComputerIdee niveau aantrekken dan dat het goed doet.
Ik denk ook dat je GoT en T.net wat dichter bij elkaar brengt, momenteel vind ik namelijk dat GoT nogal weinig verband heeft met de Frontpage zelf.
Hier zijn we ons van bewust en er liggen een aantal plannen om het weer wat dichter bij elkaar te brengen.

• Twynn
  • Laatst online: 24-11 16:08
[quote]Op maandag 04 februari 2002 13:58 schreef ecteinascidin het volgende:

[topic=152092/1/256] )

Maargoed, da's inderdaad nou niet echt het niveau waar iedereen op zit te wachten volgens mij..

• McVirusS
Op maandag 04 februari 2002 13:58 schreef ecteinascidin het volgende:

[topic=152092/1/256]

Blijkbaar is info aandragen ter vergemakkelijking inmiddels gedevalueerd tot magneet die newbies aantrekt.
Het is mijn mening, zeg toch niet dat dit het standpunt is van de hele crew. Ik vind toch dat dit niet op GoT thuishoort sorry. Er zijn al genoeg sites voor newbies, GoT heeft toch een andere doelgroep.
En het begrijpend lezen van enkele mensen valt me vies tegen: er staat niet dat 1 man de inhoud van alle forumFAQ's verzorgt, er staat duidelijk dat 1 man ervoor zorgt dat deze inhoud klopt. Het middel delegeren is helemaal een obscure term blijkbaar (maar dat was al bekend)
Zoals ik al zei; het maken van een forumFAQ moet worden aangestuurd door HGA van desbetreffende forum.

Ik vind deze zin trouwens vrij typerend voor jou: gelijk subtiel gaan zitten flamen. Hou dit soort opmerkingen aub voor je.

Verwijderd

Toch zie ik er ook wel wat op een of andere manier inzitten.
Je hebt een stukje GoT (aparte site?) waaralle FAQ's staan.

Vervolgens staan in je registratiemailtje en het mededelingen-forum directe links naar alle FQ's per subforum geordend.

Dan kan men direct problemen opzoeken en vervolgens moeilijkere, interessante vragen stellen.

Die FDISK Faq die iemand heeft gemaakt.
Maak een nieuwe FAQ genaamd "een harddisk Partitioneren, Formatteren en bootable maken", gooi die Fdisk FAQ erbij (en de MS fdisk updatevoor correcte weergave >64GB disks),gooi een PartitionMagic FAQ erin (of Ranish).En klaar al bijna.
(format c: , sys c: , fdisk /mbr)

Gewoon FAQ's die een compleet thema behandelen.
Alzou Google geneog uit zichzelf moeten opleveren...

FAQ's ingedeeld op THEMA dus.
De Linux-op-desktop voldoet daar perfect aan.

Er hoeft alleen maar een beheerder tekomen die de FAQ's op ene plek bij elkaar zet, en in standaardformaat (zelfde layout en structuur).
Andere mensen aan het werk zetten is onnodig.

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Op maandag 04 februari 2002 14:08 schreef Twynn het volgende:
Maargoed, da's inderdaad nou niet echt het niveau waar iedereen op zit te wachten volgens mij..
Klopt, maar er komen toch mensen komen die vragen van dat niveau stellen. De discussie (:?) die hier nu over loopt is volgens mij of je die mensen met zo'n FAQ een dienst kunt bewijzen, of ofdat je zulke topics met een "slotje" moet afhandelen.

Ik kan me eigenlijk bij beide standpunten wel wat voorstellen. Ik denk dat het voor mensen niet te gemakkelijk moet worden gemaakt (ze kunnen idd zelf het nodige aan onderzoek doen), maar als je op zo'n manier het niveau verhoogt van de bezoekers zullen denk ik wel steeds meer mensen een bepaald "minimaal niveau" gaan bereiken op den duur. En dat lijkt me toch het uiteindelijk doel, het behouden van een bepaald niveau aan kennis. :?

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Ik steun het idee van ecteinascidin. Is het niet slim, om een apart subfora voor de FAQman te openen? Stel dan wel een hele duidelijke policy op, dat de FAQman _absoluut_ niet bdoelt is voor het beantwoorden van newbie vragen. Je zou dus ook voor dat forum een FAQ moeten schrijven ;).

In dit forum komen alle aanmerkingen/onvolledigheden/verbeterpunten van de FAQ te staan. Dit is voor de FAQman overzichtelijk, en kan de coordinatie gemakkelijk verlopen. Eventuele subfora-overlappende faq's kunnen ook daar worden besproken. Hou wel de FAQ's die echt subfora specifiek zijn, in dat subfora.

TweakBlog

• Grrrrrene
  • Niet online
Op maandag 04 februari 2002 13:58 schreef ecteinascidin het volgende:

[topic=152092/1/256]

Waarom moet je altijd alles zo verdraaien dat je gelijk krijgt? McVirusS geeft zijn _eigen_ mening. Bovendien moet je niet meteen zo overdrijven zeg :Z Die verbitterde houding is echt een heerlijk uitgangspunt in LA.
En het begrijpend lezen van enkele mensen valt me vies tegen: er staat niet dat 1 man de inhoud van alle forumFAQ's verzorgt, er staat duidelijk dat 1 man ervoor zorgt dat deze inhoud klopt.
En daarvoor moet je dus verstand van het onderwerp hebben, hoe moet je anders de inhoud proofen??? Ik heb toch ook nergens gezegd dat de FAQman de inhoud moet verzorgen? Hij regelt het, en daarvoor moet je er verstand van hebben.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Tip voor de (toekomstige) deelnemers aan deze discussie: probeer nou eens niet dingen in je post te zetten als:

"ja maar .... maar jij ..... jij dit en dat"

Kom gewoon met argumenten, bovenstaande dingen of een reactie die dat suggereerd laat meteen een andere discussie ontstaan (de welis nietis variant) en het onderwerp (de FAQ-man) is veel te boeiend om je af te leiden door allerlei andere zaken.

Deze opmerking is niet naar specifiek iemand bedoeld, maar al lezend zag ik een paar keer zo'n verhaal langskomen.

Just my opinion :)

• SilentStorm
  • Laatst online: 22-11 00:51

SilentStorm

z.o.z

Als je dan echt consequent alleen voor de die-hards wil posten, wat doen die Linux op desktop, dePC-bouw faq en nog ladingen andere faqs dan op GoT? Juist! het zoeken ietsjes vermakkelijken met directe en ter zake doende informatie. Knowledgebase. Zoals ook bij andere van dit soort treads steeds naar voren komt: meestal weet iemand vrij veel van bepaalde onderdelen, maar een stuk minder van andere. Ook heb je users die van veel dingen wel wat weten, maar zich nog niet echt ergens in verdiept hebben.

Als mensen graag (dat hoop ik tenminste :P) hun kennis en expertise met anderen willen delen door hier een faq voor te schrijven, waarom zou je dit dan niet motiveren, coordineren en bemoedigen?

(Ik heb met veel plezier linux op desktop gelezen. Mijn gebrekkige linux kennis is hier een stuk beter door geworden. Ik ben meteen maar weer ns een nieuwe distro gaan downloaden. (sinds harde schijf crash 2maand geleden niets meer mee gedaan thuis). Nogmaals mijn complimenten).

> Dit soort acties trekt alleen maar luie noobs aan. Niet noodzakelijk. Hierin is de toon van de faq/howto, de professionaliteit en de duidelijkheid bepalend in. Als de lezer er door de faq niet uitkomt, komen er vragen ja. Hetzelfde geld voor onvolledige/onduidelijke faqs. Als die vragen weer in de faqs worden verwerkt kom je uiteindelijk op die felbegeerde knowledgebase.

> Een user die geholpen is door een faq, zal GoT hierna alleen nog als vraagbaak zien en niet als een proffessioneel forum voor 'computer-experts'.

Ik zou zelf zeggen, dump ook de simpele vragen in een faq, voor de beginnende computergebruiker, en geef die lui een apart hoekje in het forum vgl huiskamer. Ik heb door andere topics alleen het idee gekregen dat dit helemaal niet meer in het beleid past. De andere manier is natuurlijk om deze mensen verder te verwijzen naar het computeridee forum ofzo voor dat soort vragen.

GoT is door de jaren meer geworden dan alleen een webstekje voor de proffessionals. Of dit positief is of negatief mag je zelf bepalen, maar ik denk dat GoT hier rekening mee moet houden. Geef iedereen zijn hoekje, waardoor de professionals zich niet meer hoeven te ergeren aan de 'simpele vragen' en dat de fora hierdoor meer openblijven voor interessante discussies over wat dan ook.

Met de 'basic' of (nodigt niet uit tot posten) 'newbie' fora, kunnen de wat minder geavanceerde gebruikers ook leren, hun problemen bespreken met anderen (al of niet proffesioneel). Ook een gebruiker die al wat verder is, maar van een bepaald onderdeel niets weet, hoeft zich niet te schamen in een basic forum te posten.

Dit bovenstaande neemt natuurlijk niet weg dat iedereen er maar raak op moet posten. Met een wat uitgebreidere search, zou het fantastisch zijn als de geplande post eerst op keywords uit de faq wordt gecheckt. Voor het posten komt er dan nog eerst een berichtje van 'ej, ik heb net je post ff doorgenomen, maar ik denk dat je [url="http://Met hier een linkje naar de betreffende informatie"]hier[/url] eerst wel wat info kan vinden, moet je eens kijken.. -GotSearch.

--

Natuurlijk zal deze toekomstmuziek de eerstkomende tijd nog lang niet haalbaar zijn. Een FAQman is echter wel een zeer goede start om alles wat op te zetten. Ik denk echter dat niet de FAQman, maar de HGA de eindverantwoordelijkheid over de inhoud moet hebben en dat eerstgenoemde alleen moet regelen dat de faqs er komen (in overleg met mods en gebruikers van de betreffende fora) indien deze over een bepaald onderwerp als een nuttige bijdrage kunnen worden gezien. Dat laatste moet dan de FAQman samen met het management team bepalen. De FAQman zorgt er dan weer voor dat de FAQ op de juiste plaats komt, met eventuele linkjes naar andere FAQ's en omgekeerd. Ook het bepalen of de FAQ zo zijn doel dient, op welke punten deze zou moeten worden uitgebreid (evt in overleg), etc. Staat allemaal ook wel in einsteinascidin's eerste post..

Bovenstaand beeld van hoe GoT er uit zou moeten zien zal vast niet door iedereen gedeeld worden, maar het lijkt mij een perfecte basis voor een goede gemeenschap. Als de geavanceerde (ik heb er geen beter woord voor) tweakers dan nog problemen hebben met te veel 'domme vragen' in hun fora, kun je voor hen wat verder gaande forums, waar je bijvoorbeeld pas in kan als je daarvoor bent uitgenodigd of een bepaalde skill level hebt. Zo houdt je deze forums open voor de 'interessante discussies'. Specialized content noemt men dat. Het gaan alleen veel te ver om zoiets nu al helemaal uit te werken. Als er zoieso al iemand het zo wil hebben behalve ik :P

Nou kom maar op met je 'Ik denk dat dit een zeer slecht idee is want' antwoorden..

Localhost is where the heart is

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 04 februari 2002 18:33 schreef SilentStorm het volgende:
Knowledgebase.
Mensen gebruiken de Search niet eens, en lezen de FAQs niet, dus waarom zouden ze wel door knowledgebases heen gaan dwalen?
Als mensen graag (dat hoop ik tenminste :P) hun kennis en expertise met anderen willen delen door hier een faq voor te schrijven, waarom zou je dit dan niet motiveren, coordineren en bemoedigen?
Dat is nu echt al 10 keer uitgelegd :{
felbegeerde knowledgebase.
Speak for yourself ;)
Ik zou zelf zeggen, dump ook de simpele vragen in een faq, voor de beginnende computergebruiker, en geef die lui een apart hoekje in het forum vgl huiskamer.
Oud en vooral slecht idee. GoT is NIET voor beginners! Dus een tweedeling in beginners en gevorderden is niet nodig. Voor beginners zijn andere fora dan GoT te vinden.
GoT is door de jaren meer geworden dan alleen een webstekje voor de proffessionals. Of dit positief is of negatief mag je zelf bepalen, maar ik denk dat GoT hier rekening mee moet houden. Geef iedereen zijn hoekje, waardoor de professionals zich niet meer hoeven te ergeren aan de 'simpele vragen' en dat de fora hierdoor meer openblijven voor interessante discussies over wat dan ook.
Goed, dus jij wilt van alle afdelingen op GoT (waarvan er meer dan genoeg zijn inmiddels) twee versies gaan maken? Ik denk dat de 'beginners-afdelingen' allemaal leeg blijven omdat mensen denken dat ze al heel veel weten en ZEKER geen n00b genoemd willen worden. En natuurlijk willen ze ook goed geholpen worden, dus posten ze waar de meeste diahards zitten... Voel je 'm?
Dit bovenstaande neemt natuurlijk niet weg dat iedereen er maar raak op moet posten. Met een wat uitgebreidere search, zou het fantastisch zijn als de geplande post eerst op keywords uit de faq wordt gecheckt. Voor het posten komt er dan nog eerst een berichtje van 'ej, ik heb net je post ff doorgenomen, maar ik denk dat je [url="http://Met hier een linkje naar de betreffende informatie"]hier[/url] eerst wel wat info kan vinden, moet je eens kijken.. -GotSearch.
Klinkt geweldig hoor, maar dat gaat echt niet werken. Ik denk dat jij je computer het raam uit flikkert als je voor elke hit met een FAQ-term een popup of whatever krijgt. En als iemand in de HK iets post waar toevallig van die hits in zitten... Voel je 'm?
Bovenstaand beeld van hoe GoT er uit zou moeten zien zal vast niet door iedereen gedeeld worden, maar het lijkt mij een perfecte basis voor een goede gemeenschap.
Een smeltkroes van computerend Nederland, waarvan helaas het niveau bedroevend is.
Als de geavanceerde (ik heb er geen beter woord voor) tweakers dan nog problemen hebben met te veel 'domme vragen' in hun fora, kun je voor hen wat verder gaande forums, waar je bijvoorbeeld pas in kan als je daarvoor bent uitgenodigd of een bepaalde skill level hebt. Zo houdt je deze forums open voor de 'interessante discussies'. Specialized content noemt men dat. Het gaan alleen veel te ver om zoiets nu al helemaal uit te werken.
Dit zijn allemaal geen nieuwe ideeen. Er is talloze malen over gesproken, en elke keer blijkt het niet wenselijk, en niet uitvoerbaar. In theorie misschien prachtig, maar het gaat niet werken.
Als er zoieso al iemand het zo wil hebben behalve ik :P
Euhh... :X ;)
Nou kom maar op met je 'Ik denk dat dit een zeer slecht idee is want' antwoorden..
Geen enkele van je ideeen is nieuw, en de redenen waarom ze niet goed zijn, die zijn al vaak genoemd. In deze topic en elders.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:07
Op maandag 04 februari 2002 18:33 schreef SilentStorm een heel lang stuk waar ik me wel in kan vinden.
Niet iedereen is overal op het zelfde niveau, een /14 crack kan wel een ongelovelijke n00b zijn op het gebieb van zip-drives. Als ie daar iets over wil weten kan ie natuurlijk lopen zoeken in GoT en Google, maar praktijkmeningen van gebruikers en deskundigen zijn minstens net zo belangrijk als de specificaties op fabrikanten sites. En waar vind je die meningen? Juist, op de computerfora (dus oa. GoT).

Tja en GoT is nu een community met >30k users, in tegenstelling tot najaar '99 toen GoT rond de 1000 zat.
De tijden veranderen en waarom zou GoT niet meeveranderen?

• SilentStorm
  • Laatst online: 22-11 00:51

SilentStorm

z.o.z

De meeste onderdelen zijn (waren) niet haalbaar omdat we geen directe controle over het (topix) forum hebben. Bovenstaande ideeen zijn voor het grootste gedeelte lange-termijn. Ik ga ervanuit dat we tegen die tijd van ons nieuwe forum gebruik kunnen maken en vanaf dat moment kan er meer gebeuren.
Mensen gebruiken de Search niet eens, en lezen de FAQs niet, dus waarom zouden ze wel door knowledgebases heen gaan dwalen?
Omdat dat 'basic' gedeelte volledig is gebaseerd op deze knowledgebase. Hier vormen niet de fora, maar de howto's/faq's de basis en zijn de topics slechts voor onduidelijkheden hierin. Goeie vragen worden vervolgens opgenomen in de faq.
> felbegeerde knowledgebase.
Speak for yourself
Niet jou doel?
Oud en vooral slecht idee. GoT is NIET voor beginners! Dus een tweedeling in beginners en gevorderden is niet nodig. Voor beginners zijn andere fora dan GoT te vinden.
Ik zou het liever een 'onderdeel' dan een scheiding noemen, maar je zou het zo kunnen noemen. Beginners krijg je zoieso over de vloer. Nu ook. Waarom niet een eigen hoekje dan :? Tuurlijk zijn er andere fora dan GoT. Zal iedereen daarnaar toe gaan als je ze niet heeel expliciet wegjaagt? dacht het dus niet..
Goed, dus jij wilt van alle afdelingen op GoT (waarvan er meer dan genoeg zijn inmiddels) twee versies gaan maken? Ik denk dat de 'beginners-afdelingen' allemaal leeg blijven omdat mensen denken dat ze al heel veel weten en ZEKER geen n00b genoemd willen worden. En natuurlijk willen ze ook goed geholpen worden, dus posten ze waar de meeste diahards zitten... Voel je 'm?
Zie onder eerste quote hierboven. Niet een 'newby' en 'pro' forum, maar een faq/howto based onderdeel voor het aanleren van nieuwe vaardigheden, op theme en een wat dieper forum zoals we dat nu hebben.
Klinkt geweldig hoor, maar dat gaat echt niet werken. Ik denk dat jij je computer het raam uit flikkert als je voor elke hit met een FAQ-term een popup of whatever krijgt. En als iemand in de HK iets post waar toevallig van die hits in zitten... Voel je 'm?
Wederom, dit is natuurlijk alleen voor het faq/howto-onderdeel. Het is inderdaad onzinnig om steeds de meest onnutige links naar je kop te krijgen als je in een discussie zit te posten. Dit moet daarbij natuurlijk alleen gelden voor de topicstarter.
Een smeltkroes van computerend Nederland, waarvan helaas het niveau bedroevend is.
Omdat? Het grootste gedeelte van de huidige 'bedroevend niveau' vragen is nu de gebruikers die posten zonder ook maar iets op te zoeken. Daar is geen kans meer op met een faq/howto based forum.
Geen enkele van je ideeen is nieuw, en de redenen waarom ze niet goed zijn, die zijn al vaak genoemd. In deze topic en elders.
De ideeen zijn niet helemaal nieuw, (dunno voor allemaal, maar daar geloof ik je wel op), mee eens, maar zoals ik aan het begin al zei, we hebben straks wat meer mogelijkheden en alles staat wat op een rijtje.
--
Ik was vorige topic wat onduidelijk over die scheiding. Excuses.

Localhost is where the heart is

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:44

Wokschotel

Op 6 wielen

Op maandag 04 februari 2002 19:00 schreef Sassie het volgende:

[..]

Tja en GoT is nu een community met >30k users, in tegenstelling tot najaar '99 toen GoT rond de 1000 zat.
De tijden veranderen en waarom zou GoT niet meeveranderen?
Omdat mensen vaak conservatief zijn. En dat is niet goed of slecht, maar een constatering.

Ik wil ook nog wel even wat kwijt. Ik ben het met Exirion eens dat we hier geen Computeridee-niveau willen hebben. GoT richt zich daar niet op, en daar ben ik blij om. Ik pretendeer zelf niet alle kennis in huis te hebben, en weet ook niet alles. Maar als ik iets wil weten, ga ik dat eerst zelf opzoeken. Helaas redeneert blijkbaar niet iedereen zo, en wordt GoT af en toe gezien als helpdesk, waar je een vraag naar toestuurt en binnen 10 minuten antwoord moet krijgen. Voor zo'n situatie pas ik dus gewoon.

Wat mij het handigst lijkt: neem in een algemene FAQ alleen het hoogstnodige op, en geef duidelijke verwijzingen HOE en WAAR mensen moeten zoeken om antwoorden te vinden. Ik mis trouwens de newsgroups als informatiebron, want met behulp van http://groups.google.com kun je ongelofelijk veel informatie vinden. Maar stimuleer mensen om te zoeken door ze een klein zetje te geven in de goede richting. Ik vind het persoonlijk veel prettiger als ik zelf iets uitvind, dan dat het voor mij wordt opgelost door iemand anders.

Per forum zou ik het verder laten zoals het is, dus forumspecifieke onderwerpen in een aparte forumfaq, want wat Sassie zegt is terecht: niet iedereen is zo'n diehard-tweaker dat ie van elk onderwerp evenveel afweet.

Dus: laat de boel zoals ie is, en geef mensen een zetje bij het zoeken, dan stimuleer je ze misschien om zelf vaker te gaan zoeken. Ik zie GoT het liefst de koers varen die het altijd al gevaren heeft: gericht op diegene, die gewoon meer verstand van zaken heeft. Een nivellering van het niveau (die wel degelijk is, maar dat terzijde) vind ik niet zo prettig. Waarom zouden we ons aanpassen aan het Computeridee niveau? Er zijn meer dan voldoende alternatieven voor beginners.

De islam kan uw vrijheid schaden

Verwijderd

Zal ik mijn visie dan ook maar delen, aangezien er in NOS nu iets gaande is, dat eerlijk gezegd best wel bij dit onderwerp past.

Het hele idee, waarmee ik de reviewserie ('Linux op de desktop' is daar slechts het begin bij) uitgedacht heb voor NOS is niet om de n00b stap voor stap uit te gaan leggen hoe je alles moet doen. Het is de kunst om dingen zo op te kunnen schrijven dat het vlot leest en daarnaast ook nog eens mensen prikkelt. Ik kan je mededelen dat het lastiger is, dan ik in eerste instantie verwacht had. ;) Ik denk zelf dat het met het 'Linux op de desktop' verhaal vrij aardig gelukt is, als ik de reacties die er op dat review komen zo hoor.

Vervolg reviews zullen dan ook niet zijn in de vorm van: 'klik hier, druk op next, vul dit in .....'. Nee dat zullen reviews zijn die wat dieper ingaan op bepaalde aspecten van GNU/Linux op de desktop. Een webbrowser of videoprogramma, dat wat beter tegen het licht gehouden wordt qua mogelijkheden. Uiteraard zitten er een paar reviews tussen, waarbij wel redelijk stap voor stap aan mensen die ermee willen beginnen dingen uitgelegd worden om zo de aandacht vast te kunnen houden. Ik zie dit niet als slecht punt voor NOS (de motivatie daarvoor komt zo ;) ), zolang het maar niet het idee van zo'n review wordt om helemaal volledig te zijn. Nogmaals het moet de lezer prikkelen om zelf ermee aan de slag te gaan.

'Maar waarom in godsnaam een dergelijk initiatief in NOS nelske?' Zul je nu misschien denken.
Eigenlijk is het antwoord daarop vrij simpel. Ik voorspel dat GNU/Linux dit jaar of volgend jaar door gaat breken bij een veel groter publiek dan dat het vorheen deed. Dit heeft een aantal oorzaken die ik hier niet allemaal op zal gaan noemen ;) . Een aantal mensen die wat verstand van zaken hebben delen die mening met mij en de feiten in NOS spreken voor zich. Ik merk steeds meer dat er vragen komen die gewoon tamelijk basic zijn. Daarnaast wordt het toch ook wat drukker in NOS dan voorheen. Waarom dan niet zorgen dat je met een goede, interessante serie reviews de mensen kan prikkelen om zelf aan de slag te gaan, waarbij het misschien niet eens nodig is om meteen op het forum terug te vallen voor je vragen.

Reviews zijn heel iets anders dan FAQ's. Die lees je niet echt voor je plezier namelijk. Veelal omdat het een opsomming van wetenswaardigheden is, waar niet echt een samenhang tussen zit. Ik denk dat daar dus ook het grootste probleem zit. Mensen willen dat gewoon niet lezen.

Daarnaast sluiten de reviews in NOS precies aan bij de mentaliteit die je moet hebben om met een UNIX/Linux OS overweg te gaan. Dat is namelijk veel lezen, doorzettingsvermogen en wat creativiteit.

Kortom ik denk dat dergelijke initiatieven heel erg sterk afhankelijk zijn van het forum waarin het gebeurt. Ik kan zo best wel wat fora opnoemen, waarbij ik het initatief dat we nu in NOS genomen hebben (het is ook maar een uitprobeersel ;) ), niet echt geschikt zou zijn.

Dat uit dit initiatief dan nog een neveninitiatief om qua inhoud ook wat dingen met de frontpage te doen is natuurlijk alleen maar leuk.

Kort en krachtig, mijn mening: Leuk; alleen voor bepaalde fora en voor een bepaalde doelgroep!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik ben het dus eens met nelske, want ik heb die linux desktop review met heel veel plezier gelezen en ik vond het heel interessant (complimentjes aan iedereen die eraan mee heeft gewerkt; ik heb toevallig 10 minuten geleden een linux distributie gebrand en ga binnenkort er waarschijnlijk mee kutten).

Ook de FAQ van ecta vond ik heel mooi gemaakt, en stimuleert heus wel om zelf een keer zoiets te bouwen.

Serieus vind ik dit leuk om allemaal te lezen, en ik ga er ook zeker mee experimenteren).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Verwijderd

Met de reactie voor ogen die jij nu geeft LuNaTiC heb ik dat review ook gemaakt. Om mensen niks op te dringen, maar om te prikkelen tot zelfinitiatief. Er gaat echter wel enorm veel tijd in zitten. Zoals ik al zei, lijkt me dit meer iets voor de betreffende forummonds en hun HGA. :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Dit soort topics komen dagelijks voorbij:

[topic=401991/1/50]
[topic=401921/1/50]

Staat verdorie letterlijk in m'n FAQs! |:(

Dus nogmaals, het heeft geen zin om uren/dagen/weken in documentatie te steken, want het overgrote deel van de mensen leest het niet eens :{

• Delerium
  • Niet online
Ik denk dat in dit topic inmiddels 2 discussies verschijnen:
• introductie van de FAQman, zoals de topictitel aangeeft
• newbie-vrienelijk beleid, ja of nee, zoals Exirion als voornaamste tegenargument opwerpt.

Allereerst weet ik niet of het forum al dan niet newbievriendelijk moet zijn, maar IMHO zou dat wel moeten. Indien dit forum voorzien is van een deelforum waarin erg veel complete naslagwerken staat (knowledgebase dat nooit van de grond gekomen is om onduidelijke redenen), kan dat een stimulerende werking hebben voor GoT. Ik geef zo toe dat luie newbies erdoor aangetrokken worden en dat de huidige newbies hun domme vragen blijven stellen, maar dat gebeurt zowiezo wel ongeacht of er wel of geen knowledgebase bestaat.
Als hard-ware diehard heb ik best veel ervaring en kan erg veel oplossingen bieden voor de harde waren. Ik kom oa op GoT om vragen te beantwoorden, hetzij summier hetzij enorm uitgebreidt. Van mijzelf weet ik dat ik graag informatieve stukkies schrijf en ik weet 100% dat ik niet de enige ben (ik heb vorig jaar als mod een poll daarover gehouden). Betreffende hardware ben ik iemand die informatie kanleveren, maar op andere fora ben ik een consument. Andere gebieden als Webdesign, Software etc heb ik geen verstand van en via de search zal ik nooit een complete know-how kunnen opbouwen omdat ik zowel de juiste vraag niet weet en de losse antwoorden geen logische aaneenschakeling van begrip kweekt bij mij. Een die-hard zoals ik kan dus niet op andere fora terecht omdat ik een newbie ben daarzo. Maar op die andere fora lopen ok FAq-bereidde users rond die hun kennis wel willen opschrijven en waar ik van profiteer. In het optimale geval zou ik en een Software-diehard 2 FAQ's kunnen schrijven waarbij we elkaar aanvullen en perfect aansluiten. Wij tweeeen leren dan enorm en de rest leert zo mogelijk meer (hypotetisch geval dus). Tot zover een pleidooi om juist wel een aantal FAQ's/knowledge base van de grond te tillen.

Het argument van Exirion wil ik dan vervolgens onderuit halen, zijn stelling "we willen het niveau van GoT niet naar beneden halen maar mensen stimuleren tot zelfzoeken" kopt niet geheel. Het zal gerust zo zijn dat mensen de FAQ's niet lezen, maar de ene FAQ is de andere niet. Momenteel bevatten oa Exirion's FAQ's meer gedragsregels en open deuren dan werkelijke antwoorden zoals de FAQ's van Buzzman/Havana (geen waardeoordeel in deze zin). Dan weet je als n0b nog niet of je wel of niet daar moet klikken of niet.
Buiten dat vraag ik me de fundamentele waarde van GoT af indien deze niet gebruiksvriendelijk mag/kan worden. Het stimuleren/sorteren/vergaren van data door een FAQman is een extraatje zodat veel info voor de 60% van de goede GoTgebruikers iig een afvangende werking oplevert en dus winst. Indien deze niet gemaakt/gesorteerd mogen worden of alleen via onofficiele wijze gepost wordt, komt het forumbeleid erop neer dat je alleen de juiste vragen mag stellen en anders moet oprotten (verkeerde vraag -> slotje). Indien een n00b dus een vraag stelt kan deze of niet het gewenste niveau hebben en dan is het over, indien de mod hem wel laat staan kan een die-hard opdraven en zijn licht erover laten schijnen. Na het antwoord zakt het weg in de database en daarmee is de vraag opgelost voor 1 individu. VOlgende individuen kunnen de vraag niet noodzakelijkerwijs vinden in de search, hebben een iets andere vraag (modernere variant) of weet ik veel wat voor vage reden. De die-hard kan dan wederom uit zijn ivoren toren stappen en weer een antwoord geven of wegblijven. Indien van mij als hardware-diehard wordt verwacht dat ik louter langssurf om vragen van anderen te beantwoorden zonder dat een echt goed antwoord beschikbaar blijft dan is voor mij de boel over. Meerdere keren een kwaliteit-antwoord geven op dezelfde vraag is kwaliteit-vernietiging en onnodig als de goede antwoorden/how-to ergens gesorteerd staan.

De suggestie dat die-hards loute als antwoord-vee aanwezig zijn stuit mij iig. Indien er geen vragen gesteld mogen worden die voor die-hards makkelijk zijn (die-hardonly forum) ben je zeker niet userfriendly bezig.

Los daarvan staat nog steeds het voorstel van de FAQman: een voorstel die in onderdelen reeds op GoT toegepast wordt en waarvan blijkbaar onderdelen reeds in de pijplijn der plannen zit. Samenwerking met de FP en verdergaande integratie van de content is iets waarin de FAQman iig een deel van uit kan maken. De plannen die reeds bestaan en overlappen zorgen iig niet voor de overbodigheid van de FAQman, eerder een ondersteuning.
De FAQman heeft nog een ander puntje op GoT: namelijk het verzorgen tussen hechtere cohesie op het forum. Mensen die bereid zijn om een FAQ te verzorgen zullen gemotiveerder zijn met een forum dan in het andere geval dat je vraag wordt beantwoord en verder niets. Persoonlijk voel ik al een betrokkenheid zodra ik een FAq in elkaar draai, een gevoel die voor mij nog steeds voor herhaling vatbaar is en waarschijnlijk anderen ook wel aanspreekt. (het gegeven dat ik mezelf als reserveFAQman aanbiedt is meer om de route "niemand wil dus gaat het niet door" af te snijden.) Qua status is de FAQman ook geen crewlid maar meer een adviseur.

Dan wil ik nog ff een persoonlijke note kwijt. Ik probeer nog steeds mijn goede wil te tonen tov het forum en de Crew. Het gegeven dat ik uberhaupt nog de moeite neem om ideeen uit te werken en op LA voor te stellen (ik probeer dus geen FAQman te eisen, maar een denkproces aan de gang te zetten) lijkt mij iig een teken van goede wil. Kribberige reacties mijnerzijds kan je ook verwachten als de eerste crewreacties offtopic op een niet-serieuze openingszin gaan (krijg je het verwijt altijd serieus te zijn, wordt niet-serieus niet herkend). En van McVirusS weet ik nog steeds niet of ik tegen een mod praat die openminded het idee gewoon in de weegschaal stopt of de mod die via ICQ "vuile Klootzak, dat kun je niet maken"-houding handhaaft. Het zijn iig oude koeien die voor het idee niets te maken hebben, maar de indruk dat de reacties op de nick en niet op het idee gevormd worden kan ik niet juist beooordelen.

Moraal: beoordeel het idee op zichzelf staande. Het is voor niemands meerdere glorie maar een serieus voorstel om het forum soepeler/gestroomlijnder te laten lopen.

[edit] de
• newbie-vrienelijk beleid, ja of nee, zoals Exirion als voornaamste tegenargument opwerpt, indien dat punt aan de orde komt is dat technisch een offtopicdiscussie voor de FAQman: graag een ander topic daarvoor openen aub.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

In plaats van een heel verhaal gaan houden, lijkt het me simpel:

n00bs lezen de FAQs niet, waarom zouden ze die how-to's dan wel lezen.

Oke daar kun je vanuit gaan, maar er zijn ook zat meer gevorderde gotters die het wél interesseren. (zie het linux desktop review als voorbeeld).

Baat het niet dan schaadt het niet zou ik haast willen zeggen. Als iemand diehard is in hardware fora, maar gestimuleerd wordt door een mooie review over Photoshop (en je weet dat got-diehards wel moeite willen doen), dan lijkt me dat eerder een aanwinst voor het forum. als dat dus door dat soort reviews bereikt wordt, vind ik dat zeker een meerwaarde.

En als je een paar mensen hebt die zich daar voor willen inzetten en dat leuk vinden, waarom niet dan?

• Delerium
  • Niet online
Op dinsdag 05 februari 2002 14:08 schreef LuNaTiC een nog kortere samenvatting:

:)

• Delerium
  • Niet online
bump :?

Verwijderd

[stomme-vraag-modus]

Waren jullie niet gewoon een forum waar mensen elkaar konden helpen bij vragen en je sommige mensen vriendelijk kon verwijzen naar de search als daar al tips voor de vragende persoon staan? Gewoon een interactief geheel en geen boek "De handleiding voor alles wat je zou kunnen vragen op GoT" wat je net zo goed op ISBN-nummer bij de bibliotheek kan halen? Als je allemaal how-to's, FAQ's en knowledgebases wil gaan opzetten kan je daar mijns inziens veel beter even een aparte site voor maken in plaats van het forum te vervuilen met allemaal sticky topics waarnaar mensen continu zouden kunnen verwijzen. "Ja Chris, de vraag die je nu stelt staat ook op pagina 55 paragraaf 3 alinea 6 van de howto Zip-drives tweaken."

[/stomme-vraag-modus]
Pagina: 1