[mdk8] quake 1 en muis probs

Pagina: 1
Acties:

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
ik probeer quake1 on mandrake te draaien, dit gaat allemaal goed behalve dat mn muis flipt in het spel (altijd) en het dus niet te spelen is.

ik krijg bij het opstarten van quake geen foutmelding oid, dus ik zou mn god niet weten waar te zoeken.

iemand hier die er toevallig ervaring mee heeft of een idee heeft hoe dit op te lossen?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Beschrijf: flipt

• kroeske
flipt: als ik mn muis naar voren doe dan ga ik alle kanten op behalve naar voren als ik naar links ga, zelfde enz..

(hoe omscrijf ik het het beste... :P)

het lijkt er in ieder geval op dat de signalen van mn muis (simpele logitech scroll muis) verkeerd geinterpreteerd worden ofzo

Verwijderd

Protocol (van de muis) staat op imPS/2 ?

Heb je verder toevallig gpm draaien op dat moment?

• kroeske
Op zondag 03 februari 2002 16:17 schreef nelske het volgende:
Protocol (van de muis) staat op imPS/2 ?

Heb je verder toevallig gpm draaien op dat moment?
uit XF86Config-4
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Section "InputDevice"

Identifier  "Mouse1"
    Driver  "mouse"
    Option "Protocol"    "IMPS/2"
    Option "Device" "/dev/psaux"
    Option "ZAxisMapping" "4 5"
#    Option "Emulate3Buttons"
#    Option "Emulate3Timeout"    "50"

# ChordMiddle is an option for some 3-button Logitech mice

#    Option "ChordMiddle"

EndSection

ps aux | grep gpm:
code:
1
root  2388 0.0 0.6 1640 604 pts/0  S  16:15 0:00 grep gpm

[edit]
maar quake hoeft niet onder X gedraaid te worden, als ik naar een andere Virtual Console ga (geen X) dan gebeurd er hetzelfde als wanneer ik quake in X open

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op zondag 03 februari 2002 16:14 schreef kroeske het volgende:
flipt: als ik mn muis naar voren doe dan ga ik alle kanten op behalve naar voren als ik naar links ga, zelfde enz..

(hoe omscrijf ik het het beste... :P)

het lijkt er in ieder geval op dat de signalen van mn muis (simpele logitech scroll muis) verkeerd geinterpreteerd worden ofzo
Daar lijkt het inderdaad op ja. Nu heb ik geen ervaring met Quake1-linux, maar waar ik naar zou kijken is:
1) Is het een X-programma? Zo ja, dan gebruikt hij de X-muis en kun je die muisproblemen vast instellen in Quake zelf of in een obscuur config-bestandje...duiken in de readme wordt het dan denkik.
2) Als het een eigen grafische shit heeft, dan luistert hij waarschijnlijk niet op de juiste manier ernaar, wederom in Quake zelf zoeken, of misschien heeft'ie wel GPM nodig. (Da's een console muisdriver, voor als je het je afvraagt).
3) Ik mis trouwens de optie "buttons 5" in je XFconfig. Misschien dat Quake1 daar ook gevoelig voor is....probeer het eens.

• kroeske
Op zondag 03 februari 2002 16:28 schreef Valium het volgende:

[..]

Daar lijkt het inderdaad op ja. Nu heb ik geen ervaring met Quake1-linux, maar waar ik naar zou kijken is:
1) Is het een X-programma? Zo ja, dan gebruikt hij de X-muis en kun je die muisproblemen vast instellen in Quake zelf of in een obscuur config-bestandje...duiken in de readme wordt het dan denkik.
2) Als het een eigen grafische shit heeft, dan luistert hij waarschijnlijk niet op de juiste manier ernaar, wederom in Quake zelf zoeken, of misschien heeft'ie wel GPM nodig. (Da's een console muisdriver, voor als je het je afvraagt).
3) Ik mis trouwens de optie "buttons 5" in je XFconfig. Misschien dat Quake1 daar ook gevoelig voor is....probeer het eens.
het is geen X prog, het gebruikt svgalib, waar deze de muis instelling regeld zou ik eigenlijk niet weten (en of deze dat wel regeld ook niet ;))
GPM heeft ie niet nodig, op de site van linuxquake wordt gezegd dat deze quake wel in de weg kan zitten, maar krijg gpm niet gekilled (dus neem aan dat ie al uit staat).
optie buttons 5 toegevoegd aan XF86Config-4 maar maakt geen verschil (X wel ge-herstart :7)

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op zondag 03 februari 2002 16:48 schreef kroeske het volgende:

[..]

het is geen X prog, het gebruikt svgalib, waar deze de muis instelling regeld zou ik eigenlijk niet weten (en of deze dat wel regeld ook niet ;))
GPM heeft ie niet nodig, op de site van linuxquake wordt gezegd dat deze quake wel in de weg kan zitten, maar krijg gpm niet gekilled (dus neem aan dat ie al uit staat).
optie buttons 5 toegevoegd aan XF86Config-4 maar maakt geen verschil (X wel ge-herstart :7)
Dat laatste (buttons) heeft alleen invloed wanneer het een X-prog is, dus dat heeft dan inderdaad geen invloed.
Ik ben zelf altijd een groot voorstander geweest van SDL. Dus misschien is dit ook iets voor jou:SDLQuake
Maar dan doet Quake het dus zelf: In de howto staat dat hij standaard kijkt naar /dev/mouse, misschien staat die niet goed bij jou. Er staat ook niets vermeld over een type muis.

Verwijderd

Ik speel ook quake ,maar bij mij staat de protocol op
"ps/2" anders krijg ik ook precies de zelfde problemen.

• kroeske
Op zondag 03 februari 2002 17:04 schreef eazy.tweaker het volgende:
Ik speel ook quake ,maar bij mij staat de protocol op
"ps/2" anders krijg ik ook precies de zelfde problemen.
hmm, zal /dev/mouse een nakijken en anders mn XF config imps/2 eens veranderen in ps/2.

als dat nog steeds geen uitkomst geeft, dan zal ik sdl quake eens proberen ;)

[edit]
ff voor de search:
probleem is opgelost, het is opgelost door in /etc/vga/libvga.config mn muis op het juiste protocol te zetten (stond op standaard ps2 maar moest imps2 zijn (er zijn keuzes uit verschillende typen muizen en fabrikanten, in mijn geval dus logitech))

• kroeske
oke, na bovenstaand probleem opgelost te hebben, is er nu nog 1 ding wat niet lekker loopt, te weten et geluid

het lijkt wel of mn geluid lagged ofzo, et is iig niet om aan te horen, en na 20 minuten dat aangehoord te hebben, waan ik me in een of andere andere dimensie, zo hard als dat ik dan aan et trippen ben :)

de uitkomst van cat /proc/pci over mn geluidskaart is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Multimedia audio controller: ESS Technology ES1969 Solo-1 Audiodrive (rev 2)
.
    IRQ 5.
    Master Capable.  Latency=64.  Min Gnt=2.Max Lat=24.
    I/O at 0xfcc0 [0xfcff].
    I/O at 0xfc60 [0xfc6f].
    I/O at 0xfc70 [0xfc7f].
    I/O at 0xfc58 [0xfc5b].
    I/O at 0xfc5c [0xfc5f].
  Bus  1, device   0, function  0:

kan iemand me vertellen hoe ik dit kan oplossen en/ of welke config files misschien niet zouden kunnen kloppen (distro is mandrake 8 met kernel 2.4.3)

(owja, in X doet mn geluid het wel helemaal goed, via de alsa drivers)

• kroeske
niemand die me hiermee ff kan helpen? :'(
Pagina: 1