Toon posts:

Netware 5.1(SCL) of 6(UAL) ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste netwerkers

Even een korte schets van mijn probleem. Onze onderneming heeft momenteel 3 vestigingen in BE en 2 in NL. We werken in onze hoofdvestiging (A'pen) met Netware 4.11 en hebben hier nooit meer dan 100 concurrent users. We staan voor een belangrijk investeringsproject en willen al onze pc's vernieuwen en ook een 1 fileserver, 1 mailserver, 3 wan-servers en een faxserver aankopen. Nu schrok ik me echt verrot toen ik het prijsverschil zag tussen nw5.1 en 6 (server + 100 add. licenses). Ik dus op onderzoek uit en kwam uiteindelijk bij het verschil tussen Server Connection Licenses en User Access Licenses. De vraag is nu wie me kan vertellen of 1 user meerdere keren kan inloggen op dezelfde server met 1 UAL. Dat spaart me immers genoeg budget om er een stuk van de license-kost van ZfD 3.2 mee te dekken >:) Al onze operators (da's meer dan de helft van al onze users) heeft immers gewoon exact dezelfde rechten nodig, en die zou ik dan in 1 of 2 users kunnen samenvatten.
Thx in advance

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
zou ik gewoon aan Novell Nederland vragen, klant is toch koning?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat Novell Nederland niet echt onpartijdig is ... Ze zullen je vast en zeker aanbevelen om voor iedere ziel die je bedrijf nog maar binnenkomt een license te kopen.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op zondag 03 februari 2002 15:20 schreef NCP-Viper het volgende:
De vraag is nu wie me kan vertellen of 1 user meerdere keren kan inloggen op dezelfde server met 1 UAL.
Dat kan.
Al onze operators (da's meer dan de helft van al onze users) heeft immers gewoon exact dezelfde rechten nodig, en die zou ik dan in 1 of 2 users kunnen samenvatten.
Maar dat mag niet. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat mag niet ? Hmm... Dan neem ik aan dat je dat uit de license agreement van het echte spul haalt ? Aan hun NLS-documentje kan je dat nl niet echt opmaken. Dus ik kan wel 10 keer op 10 verschillende stations inloggen, maar het zou niet netjes zijn. Da's spijtig.

Verwijderd

Voor elke naam; bv Admin 1 USER License Dus als je 3 x onder admin inlogt; 1 licentie :)

Dat scheelt een hoop geld vergeleken met 5.1 8-)

Toch blijf ik Novell NetWare 5.1 mooier vinden. Maar ja dat is mijn mening.

Verwijderd

Met UAL moet je voor elk user-object in de NDS een licentie hebben. Net zoals al was ingevoerd bij bordermanager en groupwise.

Een gebruiker mag nu tig keer te gelijk inloggen op meerdere servers. Je mag voor werkplekken in een produktie omgeving waar steeds voor korte tijd mensen zitten een gezamelijk account aanmaken die iets over de functie van de pc zegt en iedereen hiermee laten inloggen. (toch weer een soort SCL :)).

Op de novell-site kun je zelf server licenties downloaden voor als je UAL gebruikt. Dan kun je met een 100 user licentie toch 10 servers inzetten zonder hier weer extra licenties voor te hoeven kopen.

http://www.novell.com/coolsolutions/netware/features/a_license_form_nw.html

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die server-licenses had ik ook gezien ja, echt cool. Als ik dan effe uitreken zet ik in elke vestiging een servertje neer, laat die over de wan-verbinding communiceren en hang een 100 UAL in de tree en alle branches eronder en ik ben gesteld. Dan nog effe ZEN for Desktops (hoe zit die license eigenlijk in elkaar ?) en ik kan de hele boel centraal beheren en alle pc's geconfig'd houden, backuppen, remote controleren,... FEEST :9
En ik ben klaar met NW6 100 UAL en ZfD 100 users (of wat meer misschien) i.p.v. 1 x 100, 1 x 75 en 1 x 50 + 3 server licenses. Erg leuk lijkt me :)
Pagina: 1