[suse 7.3] 'scandisk' blijft bij iedere boot :(

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen :)

Ik heb sinds een tijdje SuSE 7.3 op mn pc staan. Dat gaat lekker, en ik ben tevreden, alleen heb ik een keer die soort scandisk bij het booten gehad, omdat /dev/hda5 niet cleanly unmounted was. Nu doet hij die scandisk iedere keer bij het booten, terwijl hij bij het afsluiten hem wel unmount. Hoe is dit probleem te verhelpen? Cold heeft dit probleem ook. We weten allebei niet hoe het op te lossen is. Het is iig te verhelpen door een clean-install, maar dat doe ik ofcourse liever niet ;)

Alvast heel erg bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux check na zoveel keer een umount te hebben uitgevoerd altijd bij het opstarten de hardeschijf. Maar daarna zou het afgelopen moeten zijn.

Als hij wel alles netjes umount dan moet ergens in een configfile staan dat hij iedere keer de schijf bij het opstarten moet checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 18:48
check of de bestanden /forcefsck of /fastboot bestaan. De eerst zet het aan, de tweede juist uit.
Beide moet je ze verwijderen.
Verder moet je even in je /etc/rc.config kijken of er toevallig een variabele met de naam FSCK_FORCE is. Die moet gewoon 'leeg' zijn.
Deze info is gebaseerd op Suse 7.2, maar zou niet veel moeten verschillen met 7.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe sluit je je pc af? Met halt of shutdown -h now zou het geen probleem moeten zijn, unmounten doet ie dan zelf wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik sluit men pc af door in KDE gewoon Shutdown te kiezen, zonder commandline dus... Maar ik moet die 2 files dus verwijderen? ik zal iig even kijken, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in mn rc.config niks vinden van FSCK... Hij is nog aan het zoeken naar die 2 bestanden, waar staan die volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 18:48
Op zondag 03 februari 2002 14:57 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Ik kan in mn rc.config niks vinden van FSCK... Hij is nog aan het zoeken naar die 2 bestanden, waar staan die volgens jou?
In /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in rc.config geen variabele FSCK_FORCE vinden.
En in mn / staan geen bestanden. alleen mappen. Misschien is er toch iets veranderd in 7.3 ;( As iemand nog een idee heeft, hhor ik het graag. iig bedankt tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand??? Alsjeblieft????? Het is nl. erg irritant als je iedere keer 10 minuten moet wachten bij et booten :( :( :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat zijn de laatste twee kolommen in je /etc/fstab? Daar staan ook dingen over automatisch fscken. Daarnaast kun je de partitie-info zelf zo veranderen dat hij bijvoorbeeld pas na x keer booten weer gaat checken. Verkeerd afsluiten geeft altijd een fsck.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom kan je niet copy-pasten???? :( Heb helemaal genoeg van mn comp ffies :(:(:(:(:(:((:JBsl:(:"IHOpoijpkmnkm;vDFQEPJEFGgijzdifpngwpiuoert8-92908uydrtkljwemsd

ok, hier heeft mn tobo dus best wel onder gelijd(t?) :7

hehe

bedoel je de laatste twee regels of de achterste 2 kolommen??

de laatste twee kolommen zijn 1 1 bij /dev/hda5 (root partitie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik bedoel de laatste twee kolommen, maar liefst eigenlijk de hele file. Je kunt binnen linux copy/pasten door tekst te selecteren met de muis en dan ergens anders met de middelste muisknop te pasten. Het selecteren van de tekst moet je wel binnen X doen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
/dev/hda5   /   ext2    defaults 1 1
devpts  /dev/pts    devpts  defaults 0 0
/dev/cdrecorder /media/cdrecorder   auto    ro,noauto,user,exec 0 0
/dev/cdrom  /media/cdrom    auto    ro,noauto,user,exec 0 0
/dev/dvd    /media/dvd  auto    ro,noauto,user,exec 0 0
/dev/fd0    /media/floppy   auto    noauto,user,sync 0 0
usbdevfs    /proc/bus/usb   usbdevfs    defaults,noauto 0 0
proc    /proc   proc    defaults 0 0
/dev/hda1   swap    auto    noauto,user 0 2

Na heel wat gekloot gelukt (blijkt dus niet te kunnen met netschaap :( )
Pagina: 1