[OpenBSD] 3.0 pf <-> ipf(ilter)

Pagina: 1
Acties:

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:51

Predator

Suffers from split brain

Topicstarter
Ik heb zin om OpenBSD te downen en eens goed uit te pluizen. Nu heb ik al ff gezocht en ben te weten gekomen dat OpenBSD 3.0 een nieuwe packet filter heeft (pf) ipv ipfilter. Dit omdat de license van ipf verandert is (heb ik hier in de archieven gelezen)
Ik heb nog niets dan lof gehoord over ipf, maar als ipf misschien verdwijnt vind ik het ook niet zo slim om nu die nog te gebruiken. Ik heb hier al even gevonden in 1 topic dat de syntax van pf & ipf gelijk is (maar de gebruiker was niet zeker)

Deze info had ik graag gehad:
a) pf & ipf -> zelfde syntax ?(ik ben niet vertrouwt met de ipf syntax)
b) Is pf ook even goed als ipf ? Hierbij denk ik aan performantie en zo
c) Zijn er al mensen overgestapt op pf ? Zoja hoe bevalt het ?

Ps: ik heb nog nooit *BSD gebruikt, wel debian maar ik had dus graag eens *BSD onder de loep genomen. Het is eigenlijk specifiek voor een router dus neem ik OpenBSD ipv FreeBSD. Daarom natuurlijk ook het belang van de keuze pf/ipf.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Ik heb de overstap enkele weken geleden gemaakt. Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. De performance is vele malen beter, en het verschil tussen pf en ipf merk je alleen in de configuratie. Ik heb mijn bestaande ipf firewallscript middels enkele kleine wijzigingen (ipf specific syntax) pf-compliant gekregen en dat werkt net zo goed als ipf. Ik merk het verschil nauwelijks.

Als je nog nooit met openBSD gewerkt hebt zal pf niet voor problemen zorgen, het is een redelijk logisch systeem (vergeet overigens niet: alle begin is moeilijk!). Lees de documentatie op de openBSD-website (http://www.openbsd.org/) maar eens door, dan snap je het snel genoeg :)

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Topicstarter
Op zondag 03 februari 2002 14:44 schreef beelzebubu het volgende:
Ik heb de overstap enkele weken geleden gemaakt. Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. De performance is vele malen beter, en het verschil tussen pf en ipf merk je alleen in de configuratie. Ik heb mijn bestaande ipf firewallscript middels enkele kleine wijzigingen (ipf specific syntax) pf-compliant gekregen en dat werkt net zo goed als ipf. Ik merk het verschil nauwelijks.

Als je nog nooit met openBSD gewerkt hebt zal pf niet voor problemen zorgen, het is een redelijk logisch systeem (vergeet overigens niet: alle begin is moeilijk!). Lees de documentatie op de openBSD-website (http://www.openbsd.org/) maar eens door, dan snap je het snel genoeg :)
Dus de performantie van pf is veel beter dan ipf :?
Dat had ik niet verwacht :) Nu ja des te beter ! Dan kan ik de gewone versie downen.
Ik gebruik nu reeds debian op de computer waar OpenBSD zal komen, ken wel aardig wat van firewalls en ik ben helemaal niet bang om eens een man/howto te lezen dus dat komt wel goed ;)
Dus je hebt mijn probleem is al opgelost (het leven kan toch simpel zijn), tnx
Ben hem al aan het downen aan >200kb/s :P

Verwijderd

Niet de performance van pf specifiek, meer de performance van het systeem als geheel. Ik heb het idee dat pf en ipf aardig vergelijkbaar zijn, dat er niet echt veel verschil tussen de twee zit :)

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 16:28

franklin

denkt teveel...

ipf verdwijnt niet... de schrijver heeft zelfs een openbsd versie met kernelsupport etc. voor ipfilter uitgebracht (kijk maar eens op zijn site) daarnaast biedt freebsd tegewoordig ook kernel support voor ipfilter!

het is jammer dat zo gelopen is..

Verwijderd

http://dbase.dmrt.net/forum/viewtopic.php?TopicID=3365#7007

dus waarom open ipv freebsd, je gebruikt het toch thuis....

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Topicstarter
Op zondag 03 februari 2002 18:39 schreef Conar het volgende:
http://dbase.dmrt.net/forum/viewtopic.php?TopicID=3365#7007

dus waarom open ipv freebsd, je gebruikt het toch thuis....
Omdat ik het nu al gedowned heb :)
Maar hij wil nu geen disk vinden tijdens install :(
Uit de install guide
The installation program needs to know which disk to consider the root disk.
Note the unit number may be different than the unit number you used in the
boot program (especially on a PC with multiple disk controllers).
Available disks are:

wd0

Which disk is the root disk? [wd0] <Enter>
Do you want to use the *entire* disk for OpenBSD? [no] yes
[...]
Bij mij staat er dus niets ;( en dus kan ik ook niets selecteren. Dus herkent ie mijn IDE controller niet. Tis wel een ouwe pc, P75.

Pagina: 1