Ik heb zin om OpenBSD te downen en eens goed uit te pluizen. Nu heb ik al ff gezocht en ben te weten gekomen dat OpenBSD 3.0 een nieuwe packet filter heeft (pf) ipv ipfilter. Dit omdat de license van ipf verandert is (heb ik hier in de archieven gelezen)
Ik heb nog niets dan lof gehoord over ipf, maar als ipf misschien verdwijnt vind ik het ook niet zo slim om nu die nog te gebruiken. Ik heb hier al even gevonden in 1 topic dat de syntax van pf & ipf gelijk is (maar de gebruiker was niet zeker)
Deze info had ik graag gehad:
a) pf & ipf -> zelfde syntax ?(ik ben niet vertrouwt met de ipf syntax)
b) Is pf ook even goed als ipf ? Hierbij denk ik aan performantie en zo
c) Zijn er al mensen overgestapt op pf ? Zoja hoe bevalt het ?
Ps: ik heb nog nooit *BSD gebruikt, wel debian maar ik had dus graag eens *BSD onder de loep genomen. Het is eigenlijk specifiek voor een router dus neem ik OpenBSD ipv FreeBSD. Daarom natuurlijk ook het belang van de keuze pf/ipf.
Ik heb nog niets dan lof gehoord over ipf, maar als ipf misschien verdwijnt vind ik het ook niet zo slim om nu die nog te gebruiken. Ik heb hier al even gevonden in 1 topic dat de syntax van pf & ipf gelijk is (maar de gebruiker was niet zeker)
Deze info had ik graag gehad:
a) pf & ipf -> zelfde syntax ?(ik ben niet vertrouwt met de ipf syntax)
b) Is pf ook even goed als ipf ? Hierbij denk ik aan performantie en zo
c) Zijn er al mensen overgestapt op pf ? Zoja hoe bevalt het ?
Ps: ik heb nog nooit *BSD gebruikt, wel debian maar ik had dus graag eens *BSD onder de loep genomen. Het is eigenlijk specifiek voor een router dus neem ik OpenBSD ipv FreeBSD. Daarom natuurlijk ook het belang van de keuze pf/ipf.