yo tweakers 
Ik heb 2 vraagjes over debian.
eerst en vooral : het is me gelukt een NIC te configgen en die een IP te geven via IFCONFIG. Daarna hebbik ook telnetd kunnen installeren en de NIC werkt dus perfect.
Het probleem ligt bij het volgende :
Probleem 1 : GATEWAY
in een linux handleiding las ik dat je een gateway kon instellen (welke ik nodig heb want mij linux bak zit achter een router). In /etc/network/interfaces hebbik dus het volgende aangepast :
Vervolgens zou ik met ifup eth0 de eerste NIC moeten kunnen 'starten' maar dan zegt ie dat eth0 onbekend is of dat de parameters onvolledig zijn. Zeer vreemd en ook lastig want zo kannik geen gateway instellen.
Iemand hier een idee wat ik fout doe ? (ben een n00b dus don't shoot me
)
Probleem 2 :DNS
Het volgende probleem ligt bij het instellen van de DNS. In een howto las ik dat je /etc/hosts moet aanpassen. ok, hebbik gedaan maar wat moet je achter je IP zetten ?
wat moet op de plaasten ban den ???? komen ? staat nergens in de howto
dit dns adress is voor internet gebruik
tot slot : Ik heb al gesearched maar niks gevonden en al een paar uur achter howto's gezeten. Wat doe ik verkeerd ?
moet ik voor internet beginnen te routen ?
alvast bedankt !
DeBian-n00b
Ik heb 2 vraagjes over debian.
eerst en vooral : het is me gelukt een NIC te configgen en die een IP te geven via IFCONFIG. Daarna hebbik ook telnetd kunnen installeren en de NIC werkt dus perfect.
Het probleem ligt bij het volgende :
Probleem 1 : GATEWAY
in een linux handleiding las ik dat je een gateway kon instellen (welke ik nodig heb want mij linux bak zit achter een router). In /etc/network/interfaces hebbik dus het volgende aangepast :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| # /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8) # The loopback interface iface lo inet loopback iface eth0 inet static adress 192.168.100.3 netmask 255.255.255.0 network 192.168.100.0 broadcast 192.168.100.255 gateway 192.168.100.1 |
Vervolgens zou ik met ifup eth0 de eerste NIC moeten kunnen 'starten' maar dan zegt ie dat eth0 onbekend is of dat de parameters onvolledig zijn. Zeer vreemd en ook lastig want zo kannik geen gateway instellen.
Iemand hier een idee wat ik fout doe ? (ben een n00b dus don't shoot me
Probleem 2 :DNS
Het volgende probleem ligt bij het instellen van de DNS. In een howto las ik dat je /etc/hosts moet aanpassen. ok, hebbik gedaan maar wat moet je achter je IP zetten ?
code:
1
2
3
| 127.0.0.1 localhost xxx.xxx.xxx.xxx ???? xxx.xxx.xxx.xxx ???? |
wat moet op de plaasten ban den ???? komen ? staat nergens in de howto
dit dns adress is voor internet gebruik
tot slot : Ik heb al gesearched maar niks gevonden en al een paar uur achter howto's gezeten. Wat doe ik verkeerd ?
moet ik voor internet beginnen te routen ?
alvast bedankt !
DeBian-n00b