Ik ga een
enorme mail hier posten, waarmee ik wil verduidelijken dat CTW (in dit geval) wel haar best doet om de klant tegemoet te komen, maar dat klanten ook gewoon niet willen en out of the blue beginnen te driegen... Lekker is dat he?
<hr>
Beste Floris,
onze dank voor je verhelderende woorden, echter blijf ik bij het standpunt dat het ons niet valt aan te rekenen dat wij wel degelijk op de hoogte konden zijn van de foutieve prijs, daar een dergelijke prijsstelling van CompTech niet in verhouding zou zijn met overige reguliere prijzen!
Temeer dat het zeker wel aannemelijk kan zijn dat een dergelijke prijs voor deze kast acceptabel is, er zijn immers genoeg aanbiedingen die een dergelijke prijs acceptabel maken. Kijk maar een naar bijgesloten bijlage, dit is ronduit verwarrend te noemen zeker voor een consument, de duidelijkheid hierin is ver te zoeken.
Mijn inziens (en ook de Consumentenbond, Radar) en nog enkele anderen zijn het met onze visie eens dat het aannemelijk geacht mag worden dat een dergelijk prijs voor een kast acceptabel is, een consument hoeft niet van de technische kennis op de hoogte te zijn, uit niets blijkt dat het hierom ALLEEN een transparant paneel zou gaan!
Zowel wij als de betr. Consumentenbond en Radar geven ook aan dat het betreffende bedrijf de genoemde kast dient te leveren voor de geadverteerde prijs en dat men bereid is om juridische bijstand te verlenen in deze zaak.
M.vr.gr.,
[Klant]
----- Original Message -----
From: "Floris Diemel" <floris@tweakers.net>
To: Sander Elkerbout; [klant]
Sent: Monday, January 21, 2002 1:23 PM
Subject: RE: uw order 1089
L.S.,
Mijn conclusie van hetgeen gebeurd is, is als volgt:
* De foute prijsweergave is een gevolg van een verkeerde koppeling, zoals eerder aangegeven in een e-mail die naar de klant is gegaan vanuit de winkel. De winkel heeft in deze e-mail aangegeven dat de weergegeven prijs voor een onderdeel van het product geld en niet voor het product zelf, waarna ze heeft aangegeven de order van de klant te hebben geannuleerd aangezien het gehele product niet voor de weergegeven prijs geleverd zou kunnen worden.
* De winkel heeft aangegeven dat de klant zelf had kunnen concluderen dat de prijs foutief was door het grote prijsverschil met andere winkels die het product aanbieden. (Het prijsverschil ten opzichte van andere winkels met een vergelijkbaar product lag rond de 300%). Ondanks de melding dat de winkel met scherpe prijzen werkt, is een dergelijk prijsverschil niet aannemelijk, wat de klant zelf ook zou kunnen vaststellen. Het is vrij normaal dat een potentiele klant contact met een winkel opneemt als een product voor een dergelijke scherpe prijs wordt aangeboden, in overleg wordt dan bepaald hoe men verder gaat.
* De prijsvergelijkingssite heeft de prijzen verkregen van bezoekers van de site ofwel uit een databasebestand van de winkel zelf. Prijswijzigingen, typefouten etc. zijn ook hier voorbehouden, in de 'computermarkt' veranderen prijzen continue, waardoor het mogelijk is dat er een fout in een bestand, een koppeling of een ander medium ontstaat.
* De klant geeft aan een orderbevestiging te hebben gehad en wil het product voor de gestelde prijs verkrijgen.
* De klant beroept zich vervolgens op de voorwaarden van de winkel, waarin een en anders vermeld wordt aangaande orders. (Zie paragraaf 2 van de voorwaarden).
* De klant gaat vervolgens niet accoord met de annulering van de bestelling, omdat hij/zij het aannemelijk vind dat de weergegeven prijs klopt. (Dit ondanks de vermelding van de winkel waardoor er een verkeerde prijs werd weergegeven en het grote prijsverschil met andere aanbieders van het product.)
* De klant besluit derden bij het conflict te betrekken, waardoor de winkel door een fout (geheel of gedeeltelijk buiten haar schuld om) in een kwaad daglicht wordt gesteld. Nogmaals: Dit ondanks de uitleg van de winkel aangaande de verkeerde prijsweergave.
Wat kunnen we nu doen?
Ik zal meerdere opties bespreken, aangezien ik niet exact weet om wat voor bedrag het gaat en in hoeverre er mogelijkheden voor beide partijen zijn.
1. De bestelling wordt, zoals de winkel aangeeft geannuleerd. De klant is hier uiteraard niet blij mee, maar ziet in dat naar redelijkheid en billijkheid de weergegeven prijs inderdaad niet kan kloppen, omdat andere winkels, die ook scherpe prijzen hanteren, hetzelfde product aanbieden voor 3x de prijs van 'CompTechWorld". Noodzakelijk is het dat de klant in dit geval melding mag doen van de foute prijsweergave en het uiteindelijk niet leveren van het product, maar niet op een dergelijke manier dat de winkel in kwestie hierdoor dermate negatief beoordeeld wordt dat het de schijn heeft dat alleen de winkel fout zit. Ook de klant treft namelijk blaam: "als u had gekeken naar de prijzen van de concurrentie, had u kunnen weten dat de prijs niet kloppen kon, waardoor u derhalve welwillend heeft getracht de winkel een product te laten verkopen voor een prijs die niet marktconform is".
2. De bestelling wordt, zoals de klant aangeeft, alsnog uitgeleverd. De winkel geeft hiermee aan dat door het maken van een foutieve koppeling er een verkeerde prijs is weergegeven en dat de order ook daadwerkelijk door een persoon bevestigd zou zijn. Is dit niet het geval, maar betreft het een automatisch orderbehandelingssysteem of een vergelijkbaar systeem, dan betreft het een "ontvangsbevestiging van de order" en geen daadwerkelijke orderbevestiging, waardoor de winkel terug zou kunnen stappen op punt 1. (Zie hierboven). Is het zo dat men overgaat op punt 2, dan mag van de klant in kwestie worden verwacht dat er een (zij het gematigd) positieve beoordeling wordt gegeven aan de winkel via de eerder door de klant aangegeven wegen.
De vraag in deze is meerledig en niet al te eenvoudig, maar het kan toch niet zo zijn dat de klant onder dreiging van derden de winkel zover onder druk zet dat deze ondanks het toegeven van een fout en de poging dit naar redelijkheid en billijkheid recht te zetten alsnog verplicht wordt het product te leveren.
Even een geengageerd voorbeeld:
Stel dat ik de site van Compaq voor me heb, waar de prijs van een server verkeerd staat weergegeven. Ik bestel vervolgens deze server (laten we voor het gemak zeggen voor een bedrag van ?10.000,-) en krijg een mailtje waarin wordt bevestigd dat ik een order heb geplaatst, hierin weergevend wat ik heb besteld voor welke prijs. Op de sites van DELL en IBM staan vergelijkbare systemen voor prijzen van respectievelijk ?29.800,- en ?31.500,-, dan kan ik er redelijkerwijs van uit gaan dat de weergegeven prijs van het systeem bij Compaq niet kloppend is. Het is in dit geval niet redelijk van mij (de klant) om van Compaq te eisen dat ze het systeem voor de gestelde prijs leverd.
Dit is ongeveer wat er is gebeurd met de onderstaande situatie, echter omdat de klant vasthoud aan de bestelling en de winkel niet welwillend is om het product voor de (foutief) weergegeven prijs te leveren, komt men in een impasse.
De gemakkelijkste oplossing voor u beiden, welke waarschijnlijk ook voor beide partijen het meest bevredigend is, is als volgt: De winkel biedt de klant het product aan tegen een gereduceerd tarief, welke lager ligt dan de normale verkoopprijs, maar hoger dan de foutief weergegeven prijs. De klant accepteerd dit aanbod en doet geen melding (of een gematigd
positieve) bij een derde partij.
Op deze manier krijgt misschien geen van beiden voor 100% wat ze wil, maar is de kans op slagen wel het grootst.
Met vriendelijke groet,
Floris Diemel
P.S. Ik lijk wel gek dat ik hier een uur in steek, maar het is ook absurd dat dit soort situaties zich nog voordoen. [i]U mag zonder mijn toestemming deze tekst overigens niet aan derden geven, hij is enkel bedoeld voor de heer Elkerbout en de heer (of mevrouw) [Klant].
-----Original Message-----
From: Verkoop - CompTech World
Sent: Friday, January 18, 2002 3:25 PM
To: [klant]
Cc: floris@tweakers.net; femme@tweakers.net
Hiermee beeindigt mijn bijdrage aan uw soap.
Met vriendelijke groet,
Sander Elkerbout
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: [klant]
Verzonden: vrijdag 18 januari 2002 14:42
Aan: sales@comptechworld.nl
Onderwerp: Re: uw order 1089
Geachte,
we zullen zien waar het schip strand?
Wel is het duidelijk dat kassa dit prachtig vindt en al aangeeft het te zullen bekijken, uw ontbindende clausule in de voorwaarden......., maakt niet zo heel veel uit daar je hiervan op de hoogte dient te zijn voor dat je besteld en dat is niet het geval!
Leest u de art. nog eens na op uw website: 2.2 en 2.3
U geeft zelf al aan scherpe prijzen, hetgeen aannemelijk maakt dat een dergelijke PC kast die prijs mag kosten.
Dit is geen chantage slechts een feit!
U heeft immers zelf deze bestelling bevestigd, ook hieruit blijkt dat de prijs terecht kan zijn en zeker niet onaannemelijk, en is niet slechts een
fout(je) in de prijsvermelding in de prijslijst.
M.vr.gr.,
[klant]
----- Original Message -----
From: "Verkoop - CompTech World"
To: [klant]
Sent: Friday, January 18, 2002 2:01 PM
> Ik zal nog 1x de gehele pagina naar u mailen.
>
> Als u kunt lezen in alinia 2. Kunnen en mogen wij dit herroepen bij
fouten
> op de prijslijst cq. webshop. cq aanbiedingen.
>
> Het prijs verschil is 300% met de kast en dus niet aannemelijk. En
> jurridisch kans van slagen nihil. Bespaar uw moeite en mijn tijd met uw "stappen".
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Sander Elkerbout
>
>
> Algemene leverings- en verkoopvoorwaarden van CompTech World gevestigd
te
> Huizen
[verwijderd, is enorme lap tekst]
> -----Oorspronkelijk bericht-----
> Van: [klant]
> Verzonden: vrijdag 18 januari 2002 13:23
> Aan: comptechworld.nl
> Onderwerp: Re: uw order 1089
>
>
> Geachte,
>
> wij zullen stappen ondernemen middels:
> consumentenbond
> forums
> kassa
>
> Jurrispudentie wijst n.l uit, dat er redelijkerwijs mag worden
aangenomen
> dat de prijs korrekt is, het prijsverschil is dusdanig dat dit
aannemelijk
> is.
>
> Wij stellen u bij deze dan ook in gebreke en stellen u nog een laatste
maal
> in de gelegenheid de bevestigde order conform de bevestigde prijs te
> leveren.
>
> Onder voorbehoud van alle rechten, verblijven wij.
>
> Hoogachtend,
[klant]
>
>
> ----- Original Message -----
> From: "Verkoop - CompTech World"
> To: [klant]
> Sent: Friday, January 18, 2002 1:20 PM
> Subject: RE: uw order 1089
>
>
> > Uw order is geannulleerd
> >
> > zie vorige mail.
> >
> > Met vriendelijke groet,
> >
> > Sander Elkerbout
> >
> > -----Oorspronkelijk bericht-----
> > Van: [klant]
> > Verzonden: vrijdag 18 januari 2002 11:54
> > Aan: comptechworld.nl
> > Onderwerp: Re: uw order 1089
> > Urgentie: Hoog
> >
> >
> > Geachte,
> >
> > dergelijke fouten zijn niet aan mij te wijten doch aan u, derhalve
> verwacht
> > ik van u mij de bestelde goederen te leveren zoals op uw website was
> vermeld
> > (hiervan zijn screendumps in mijn bezit) ook in uw prijslijst
stonden
de
> > betreffende prijzen reeds ruim 1 week vermeld.
> >
> > U heeft inmiddels de prijzen wel gecorrigeerd, maar ondergetekende
zal u
> bij
> > deze houden aan de voorgestelde prijs en ik verwacht dan ook de
levering
> > conform uw voorwaarden (art.2.3 voorwaarden) Ik citeer: "Iedere door
> > CompTech World ontvangen opdracht geldt als onherroepelijk."
> >
> > Dit is uiteraard wederzijds en ik verwacht de levering door u, tegen
de
> > bevestigde prijs binnen 2x 24 uur.
> >
> > Zonder tegenbericht van u ga ik ervan uit dat de gedane bestelling
zal
> > worden verwerkt, conform de orderbevestiging en die geldende prijs.
> >
> > In afwachting van mijn bestelling verblijf ik.
> >
> > Hoogachtend,
> > [klant]
> >
> >
> >
> > ----- Original Message -----
> > From: "Verkoop - CompTech World"
> > To: [klant]
> > Sent: Friday, January 18, 2002 11:09 AM
> > Subject: uw order 1089
> >
> >
> > > Door een fout in de database koppeling en opgaven van de
distribiteur
> > klopt
> > > de prijs niet met de omschrijving van het artikel. De prijs is
voor de
> > losse
> > > zijplaat. ik ben zo vrij geweest uw order te annuleren.
> > >
> > > Met vriendelijke groet,
> > >
> > > Sander Elkerbout
<hr>
Zoals je ziet een enorm geblaat, overdreven gezeik en tijdrovende bezigheid... En waar gaat het uiteindelijk om? Om een verkeerd genoteerde prijs, die de klant als normaal ziet (product is
1/
3e van de prijs bij de concurrentie!)
Ik begrijp sommige mensen niet hoor.