[Slackware 8] Partitie tabel pleite?

Pagina: 1
Acties:

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Hallo mensen..

Zoals jullie in mijn sig kunnen lezen ben ik mijn server aan het her-installeren.

Goed, geen probleem, doe ik dagelijks onderhand. Dus ik ga aan de gang, install klaar, netwerk up, internet up, ssh installeren.. even config filetje van m'n backup schijf halen:
code:
1
No partition table or unknown signature on partition table

Bij het mounten.. Wat krijgen we nou? Ik typ in: fdisk /dev/hdd, en ik krijg weer dezelfde melding, en de vraag of ik met een nieuwe partitie tabel wil beginnen.

Ik dacht dat de disk misschien beschadigd was, dus ik doe fsck.ext2 -f /dev/hdd, maar hij ziet nix geks.

WTF :? Ik heb die partitie echt niet gedelete tijdens de install oid.

Ik ben nu al 4 uur bezig om dit euvel op te lossen, aangezien het een disk van 80 gig is (1 partitie) en daar staan al mijn websites/scripts/e.d. op.

Dus, weet iemand hoe dit op te lossen is :?
Search mocht overigens niet baten, tevens niet om rescue software te vinden.

btw, de gene die de oplossing bied mag bij mij een kratje bier komen nuttigen :).

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Dat fsck niets vindt is natuurlijk logisch. Die checkt een schijf op filesystem niveau, en hij vindt gewoon geen files.

Als je nog weet hoe die schijf gepartitioneerd was is er een klein kansje dat je hem opnieuw kunt aanmaken. Als er maar 1 partitie op stond is het natuurlijk heel simpel, maar hoe meer partities je had, hoe kritieker dat wordt. Bij partitioneren van een schijf wordt namelijk geen data gewist, alleen de sectoren die de indeling van de schijf bepalen worden geherinitialiseerd. Misschien kun je nog iets redden met partition magic, als die ergens backup partition tables op je schijf kan vinden.

Overigens: als je de mogelijkheid hebt moet je eerst een letterlijke kopie van die schijf trekken met b.v. dd; ik sta niet in voor de gevolgen van jouw acties aan de hand van bovenstaande adviezen :)

• Mior
Ja, het wordt met de minuut vager.

Als ik de disk wil laten mounten via fstab at boot time, dan flipt ie, hij ziet dan geen partitie.

Maar ik kan de schijf daarna wel handmatig mounten, en dan ziet ie de partitie (en alle gegevens die erop staan) wel.

:?

Verwijderd

Maken dat je een backup krijgt en dan opnieuw partitioneren lijkt me :)

• Mior
Inderdaad. Dat heb ik net gedaan, en nou loopt alles weer goed.

Al zou ik wel willen weten hoe dat nou kon gebeuren om herhaling te voorkomen.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
misschien was je mbr p/o gewist tijdens de slackware install.
Pagina: 1