[Debian]Probleem met Perl

Pagina: 1
Acties:

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Ik prober Perl draaiende te krijgen op mijn Debian Potato 2.2Rev5 bak. Als ik bijvoorbeeld apacheconfig probeer op te starten, krijg ik de volgende foutmelding:

debian:/home/admin# apacheconfig
Can't locate Getopt/Long.pm in @INC (@INC contains: /usr/lib/perl5/5.005/i386-linux /usr/lib/perl5/5.005 /usr/local/lib/site_perl/i386-linux /usr/local/lib/site_perl /usr/lib/perl5 .) at /usr/sbin/apacheconfig line 45.
BEGIN failed--compilation aborted at /usr/sbin/apacheconfig line 45.

Hij mist dus Long.pm Weet iemand hoe ik deze kan installeren

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

perl -MCPAN -e 'install Getopt::Long'

Als het de eerste keer is dat je CPAN gebruikt, moet je even een reeks vragen door. Default antwoorden zijn meestal goed genoeg.

• Tomaat
hmmz, als ik dat dus intype, krijg ik deze error:
code:
1
2
3
debian:/home/admin# perl -MCPAN -e 'install Getopt::Long'
Can't locate CPAN.pm in @INC (@INC contains: /usr/lib/perl5/5.005/i386-linux /usr/lib/perl5/5.005 /usr/local/lib/site_perl/i386-linux /usr/local/lib/site_perl /usr/lib/perl5 .).
BEGIN failed--compilation aborted.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Draai eens een 'locate CPAN.pm' en zet de dir waarin de module blijkt te staan in je @INC, dat zou moeten werken. Je kunt zo'n directory ook meegeven met de -I optie, dus iets als 'perl -I/usr/share/perl/5.6.1 mijnprog.pl'

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Tomaat
[code]debian:/home/admin# locate CPAN.pm
locate: /var/lib/locate/locatedb: No such file or directory
code:
1
debian:/home/admin#

:?

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Eerst even 'updatedb &' draaien, dan kun je daarna locate gebruiken. Ook met iets als 'find / -name CPAN.pm -print' kun je naar CPAN.pm zoeken, maar dat duurt veel langer. Als je eenmaal een keer updatedb gedraaid hebt dan kun je in die database veel sneller zoeken. Nadeel is wel dat die database snel achter loopt op je werkelijke files.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Tomaat
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
debian:/home/admin# updatedb &
[1] 325
debian:/home/admin# locate CPAN.pm
locate: /var/lib/locate/locatedb: No such file or directory
debian:/home/admin# find / -name CPAN.pm -print
/usr/lib/perl5/5.004/CPAN.pm
/usr/lib/perl5/5.004/Bundle/CPAN.pm
debian:/home/admin#

*zucht*

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je moet ook wel even wachten met die locate tot je updatedb is afgelopen ;) . Ik draai het zelf meestal met een '&' erachter omdat ik nog andere dingen ondertussen wil doen, maar je kunt natuurlijk niet al van de database gebruik maken als die nog in elkaar gezet wordt...of had je toch gewacht?

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

En zo te zien heb je dus twee perl-installaties staan of zo, een 5.004 en een 5.005. In ieder geval wijst je @INC naar 5.005 en staat CPAN.pm in 5.004. Je zou het makkelijk kunnen oplossen door even een symlink aan te maken in de dir van 5.005 met de naam CPAN.pm en die te laten verwijzen naar ../5.004/CPAN.pm. Geen erg nette oplossing, maar het zou wel moeten werken :) .

• Tomaat
jah, dat heb ik nu gedaan, maar ik nu krijg ik weer de zelfde foutmelding, maar dan weer een andere .pm Deze staat wel in /usr/lib/perl5/5.004/ maar kan ik niet gewoon 5.004 eraf gooien en alleen 5.005 draaien?

• Tomaat
YES!!

Het werkt!
Gewoon apt-get install --reinstall perl-5.005 gedaan, en het probleem was opgelost!
Thnx all!
Pagina: 1