[Linux/ Debian??] hoe zit dat met hdd grootte?

Pagina: 1
Acties:

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 16:02
Ik heb hier een oude pentium 166MMX staan waar ik een fileserver van wil gaan maken, maar nou zit ik een beetje te dubben over de harde schijf.

Het moederbord zal met een biosupdate maximaal 31,5 gig gaan herkennen. Nou zijn daar wel tooltjes voor, zoals Maxblast, maar ik las dat die slecht werken met NT versies van Windows.

Dus nou is mijn vraag: herkent Linux dan wel de hele hdd, als ik er 1 van 60 gig neem?

Ik ga hierbij uit van Debian, omdat me dat wel een geschikt OS lijkt voor server doeleinden (en ik heb hier een kenner van Debian in de buurt :)).

Gaat dit goed, en zo niet, is er een andere Linux versie die wel goed is in het herkennen van harde schijven?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het goed herkent een echt OS de hdd buiten de bios om, dit heeft meer te maken met de gebruikte kernel dan met de gebruikte distro. Het zou in principe gewoon moeten werken.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:34

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zolang het alleen je BIOS is die het niet kan lezen en niet iets op hardwareniveau (en het is waarschijnlijk alleen je BIOS) kun je gewoon Linux installeren: hij zal de schijf als het goed is wel op de juiste grootte detecteren.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Azrael
Op zaterdag 02 februari 2002 21:58 schreef blaataaps het volgende:
Als het goed herkent een echt OS de hdd buiten de bios om, dit heeft meer te maken met de gebruikte kernel dan met de gebruikte distro. Het zou in principe gewoon moeten werken.
ok, en welke kernel heb ik dan nodig?

(sorry, maar ik ben nog niet eens op het n00b niveau aangekomen qua Linux :'()

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik weet niet precies vanaf welke kernel, maar elke recente distro ondersteunt het gewoon, ga er maar van uit dat het werkt, als je niet een antiek iets neemt.

• Azrael
Op zaterdag 02 februari 2002 22:26 schreef blaataaps het volgende:
Ik weet niet precies vanaf welke kernel, maar elke recente distro ondersteunt het gewoon, ga er maar van uit dat het werkt, als je niet een antiek iets neemt.
Okee, dat zou mooi zijn, ik denk dat ik het maar gewoon moet proberen.

En welke distro raden jullie mij aan voor mijn fileserver?

Kan ik hier eigenlijk ook freesco voor gebruiken, fileserven?
ik zoek nu zelf ook wel ff :)

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
mmmmmm daaar heb ze hier een mooi thread voor:

[topic=152316/1/25]

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

GNU/Linux gebruikt de BIOS niet om HDs te herkennen, maar doet dit zelf. Hierdoor gelden beperkingen van de BIOS niet voor GNU/Linux.
Maar dan moet GNU/Linux wel kunnen booten. En wat is er verantwoordelijk voor het booten van een OS van de HD? Juist: de BIOS.

Als je de BIOS zo ver krijgt dat hij denkt dat het een 20gig HD is, en GNU/Linux gewoon boot, dan is het geen punt - GNU/Linux kan dan als het goed is de hele HD addresseren.
Als je de BIOS niet zover krijgt heb je een tweede (kleine) HD nodig waar de BIOS dan het OS van opstart. Hier start GNU/Linux dan van op, en ziet alsnog de grote HD.

Debian GNU/Linux kan ik van harte aanraden (als je geen point'n'click spul verwacht). Dat je een kenner in de buurt hebt is natuurlijk ook mooi meegenomen :)

• Azrael
Op zondag 03 februari 2002 01:17 schreef deadinspace het volgende:
GNU/Linux gebruikt de BIOS niet om HDs te herkennen, maar doet dit zelf. Hierdoor gelden beperkingen van de BIOS niet voor GNU/Linux.
Maar dan moet GNU/Linux wel kunnen booten. En wat is er verantwoordelijk voor het booten van een OS van de HD? Juist: de BIOS.

Als je de BIOS zo ver krijgt dat hij denkt dat het een 20gig HD is, en GNU/Linux gewoon boot, dan is het geen punt - GNU/Linux kan dan als het goed is de hele HD addresseren.
Als je de BIOS niet zover krijgt heb je een tweede (kleine) HD nodig waar de BIOS dan het OS van opstart. Hier start GNU/Linux dan van op, en ziet alsnog de grote HD.

Debian GNU/Linux kan ik van harte aanraden (als je geen point'n'click spul verwacht). Dat je een kenner in de buurt hebt is natuurlijk ook mooi meegenomen :)
hey, toppie, aan zo'n reply heb ik wat!

Het enige wat ie dus moet doen naast internet enzo (ik moet nog wel kunnen surfen natuurlijk :)) is als ftp-server dienen, dus erg veel hoef ik waarschijnlijk niet in te stellen.

Is Debian dan een beetje eenvoudig en snel te installeren, en is het goed voor het gebruik als fileserver, of is een andere distro dan beter, c.q. makkelijker?
Het moet ook een beetje fatsoenlijk (makkelijk, that is :))te bedienen zijn vanaf m'n workstation.

Het booten zal dan geen probleem worden, want ik heb er ook nog een 2,4 gig hdd in, die ik eigenlijk niet wilde gebruiken vanwege het feit dat ie nogal ratelt, maar als die grote hdd niet wil booten kan dat altijd nog.

Hmm, bij nader inzien zou dat eigenlijk wel erg handig zijn, want dan hoef ik niet eens te gaan zoeken naar een goede biosupdate voor mijn vage Topgun MMX moederbordje..

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 03 februari 2002 01:29 schreef Pontius.Pilatus het volgende:
Het enige wat ie dus moet doen naast internet enzo (ik moet nog wel kunnen surfen natuurlijk :)) is als ftp-server dienen, dus erg veel hoef ik waarschijnlijk niet in te stellen.

Is Debian dan een beetje eenvoudig en snel te installeren, en is het goed voor het gebruik als fileserver, of is een andere distro dan beter, c.q. makkelijker?
Het moet ook een beetje fatsoenlijk (makkelijk, that is :))te bedienen zijn vanaf m'n workstation.
Wat jij wilt is zeker mogelijk met Debian, net als met zo'n beetje elke andere distro.

Als je niet bang bent voor de commandline kan ik Debian iig aanbevelen. Dan hoef je ook geen grafische zooi te installeren (wat de snelheid en stabiliteit alleen maar ten goede kan komen. Remote beheren kan dan prima via ssh.

Zie http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html voor een uitstekende Nederlandse installatiehandleiding voor Debian GNU/Linux 2.2.

Als je twijfelt over welke distro te kiezen moet je toch eens in die 'welke distro?' thread kijken, die is daarvoor.

• Azrael
mja, die thread had ik al doorgelezen, maar die is op zich niet heel verhelderend.

Ik heb ondertussen al begrepen dat Debian in ieder geval heel geschikt is, maar het punt is, hij hoeft alleen maar voor server te spelen, verder zal ik gewoon in windows blijven werken (niet boos worden he ;)).

Ik zou het dus met Debian kunnen doen, maar goed, als het makkelijker kan met een andere distro doe ik dat.

Ik zal het in ieder geval ook ff aan de deskundige hier vragen.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Gewoon de nieuwste Lilo versie downloaden (voor Debian 2.2 is ie te vinden via de kernel 2.4 updates voor Debian 2.2) en dan 'lba' in lilo.conf zetten werkt het allemaal goed.
(je moet lilo > versie 21 hebben, zo uit m'n hoofd)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 03 februari 2002 16:59 schreef easydisk het volgende:
Gewoon de nieuwste Lilo versie downloaden (voor Debian 2.2 is ie te vinden via de kernel 2.4 updates voor Debian 2.2) en dan 'lba' in lilo.conf zetten werkt het allemaal goed.
(je moet lilo > versie 21 hebben, zo uit m'n hoofd)
Maar dan geldt nog steeds dat de BIOS wel van de HD moet kunnen booten.

• Azrael
Op zondag 03 februari 2002 22:13 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Maar dan geldt nog steeds dat de BIOS wel van de HD moet kunnen booten.
yups, maar dat gaat goed komen, aangezien er zoals ik al zei ook nog een 2.4 gig hdd in zit.

Mijn server begint steeds meer gestalte te krijgen :9 :D
Pagina: 1