[mobo] Waarom?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:09
Ik zit me nu al een kleine maand af te vragen waarom. Niet waarom de bananen krom zijn maar waarom men de condensatoren op een moederbord niet allemaal bij elkaar plaatst. Of nou ja ik neem aan dat die grote groene torentjes condensatoren zijn want zoveel verstand heb ik niet van electronica daarom dus ook mijn vraag.. waarom?

Het is toch veel efficienter qua ruimte om alle condensatoren op een rij of 2 te zetten op de hoek van het mobo ofzo of denk ik weer veel te simpel zoals normaal.. wie heeft het antwoord?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

DarkSide

theres no place like ::1

Ja maar ze moeten wel gevoed worden.
Dmv baantjes, en die kunnen wel eens niet komen waar jij ze wilt plaatsen. Vandaar dat er opofferingen moeten komen.
Het is efficienter om de banen zo kort mogelijk te houden dan hele omwegen te moeten maken zodat alle condensatoren bij elkaar op een mobo zitten. Tevens zal de grootte ook gestaags toenemen om dat je anders niet je banen kunt trekken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zal technisch denk ik niet mogelijk zijn.
Of je wilt een mobo gaan krijgen van 1 vierkante meter ofzo om alle banen die die dingen nodig hebben naar 1 kant te krijgen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:14

SG

SG surft naar info hardewaren

Die condensatoren zijn er om de Voedingspanning van 'n Chip of connector te stabiliseren dus de rimpels te dempen ivm parasitaire eigenschappen van geleide baantjes werke dus als mini spoeltjes 'n eigen schap die gewenst is in analoge filter techniek maar niet als je aan het begin en eind van 'n geleider bantje 'n verliesloze puls wil hebben of voedingspanning. heeft dus met electomagnetisme te maken.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 10:53

mr_fragle

Don't forget the guide

Op zaterdag 02 februari 2002 21:17 schreef SuperG het volgende:
Die condensatoren zijn er om de Voedingspanning van 'n Chip of connector te stabiliseren dus de rimpels te dempen ivm parasitaire eigenschappen van geleide baantjes werke dus als mini spoeltjes 'n eigen schap die gewenst is in analoge filter techniek maar niet als je aan het begin en eind van 'n geleider bantje 'n verliesloze puls wil hebben of voedingspanning. heeft dus met electomagnetisme te maken.
LOL, denk ik :P
En anders: amen :)

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Op zaterdag 02 februari 2002 21:17 schreef SuperG het volgende:
Could someone translate this into dutch? sorry m8 maar ik kan er werkelijk geen touw aan vast knopen..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
niemand:?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 22:47 schreef webkabouter het volgende:
niemand:?
Het komt eropneer dat het niet kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Als hij nou eens zinnen maakt ipv elitair uit zijn nek gaan lulllen.

Moet wel toegeven (na 11X lezen) dat het verhaal min of meer klopt.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Die condensatoren werken als spanningsstabilisator. Deze moeten zo dicht mogelijk bij de chip liggen omdat je anders weer een spanningsschommeling krijgt.

Daarom kunnen die condensatoren onmogelijk allemaal bij elkaar geplaatst worden.

amen

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die condensatoren dienen om de spanning te stabiliseren
dat doe je zo dicht mogelijk bij de stroomverbruiker omdat die een stabiele spanning moet hebben.

lange sporen er tussen hebben weerstand, dan zal er dus weer spanningsverlies optreden.

meestal heeft ieder ic zijn eigen buffer condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:27
Poging tot vertaling naar Nederlands:

Spanning kan je je op een oscilloscoop zichtbaar maken als een golf. Wat je zal zien zijn pieken. Dit wil je niet op een mobo, vandaar condensatoren. (stabiliseren rimpels)

Een baan op het moederbord hoort te geleiden. Plaats je er 2 op elkaar dan gaat ie een beetje werken als een condensator en bepaalde onderdelen gaan ook dingen doen die je niet wilt. (parasitaire eigenschappen)

Wat ie dus wil zeggen denk ik is dat die mobo makers heus wel weten wat ze doen en de layout dusdanig maken dat je geen/minder last hebt van die parasitaire eigenschappen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat "SuperG" probeert te zeggen is het volgende:

Die condensatoren (elco's) zijn d'r voor om tijdens piek belasting __stroom__ (geen spanning!) te leveren. En dit is dan gedurende een tijds interval in de orde van nano seconden (10E-9). Dit kan niet door de voeding worden geleverd aangezien deze te ver weg zit van het stroom verbruikend onderdeel. Tja, elektronen verplaatsen kost namelijk ook tijd...

Waarom staat die elco's zo dichtbij een onderdeel?
Zie het bovenstaande. Maar d'r is nog een factor waarmee rekening dient worden te houden en dat is dat de printbaan (koperspoortje) zich niet als een 'zuivere' geleider gedraagt in die enkele nano seconden. Ik kan dit wel uitleggen maar het heeft een link met de lichtsnelheid.
De printbaan krijgt een niet gewenste gedaante (parasitaire eigenschappen) die op te splitsen valt in drie compomenten, nl. die van een capaciteit (condensator), een inductie (spoel) en van een weerstand. En hieruit kan men onderandere de resonatie frequentie en de werkelijk weerstand bij een bepaalde frequentie danwel tijdperiode berekenen. Kort door de bocht komt het hier opneer en dat is hoe hoger de frequentie hoe hoger de weerstand (en dit is geen lineair). En dat is weer bepalend hoe snel d'r stroom kan vloeien van de elco naar het onderdeel. QED :)

Waarom staan d'r zoveel kleine elco rondom een compoment, die had men toch ook door een paar grote elco's kunnen vervangen?
In principe kan dit ook, echter wat op de spoorbaan van toepassing is, is ook van toepassing op de elco.
Die heeft ook een niet te verwaarlozen gedaante van een spoel, capaciteit en weerstand. Zeker bij hedendaagse stijg/daalsnelheden. Door kleinere elco's te gebruiken verkleint men de nadelige effecten.

Duidelijk zo?
Pagina: 1