Maxtor D740x op 440BX board 40GB gezien als 30GB

Pagina: 1
Acties:

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22
Maestro's,

Ik heb wellicht een bekend vraagje waar jullie mij makkelijk mee kunnen helpen. Ik heb een AOpen AX6B board geflashed met de bios update van 05-2000, en heb mijn nieuwe 40GB Maxtor D740x erin gestoken.

Nou komt het dus : Zowel WinXP als mijn BIOS zien de schijf als 32000-en-nogwat MB's (30GB).

Hoe moet ik nu verder ? Bij iemand die wel een grote HDD aan kan formatteren en partitioneren of kan het ook makkelijker ? Dmv een progje misschien ? Maxtor raadt het af haar utils te gebruiken icm WinXP.

Dus mijne dames en heren, ik zie jullie antwoorden met vreugde tegemoet !!

Groeten,

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.maxtor.com/products/diamondmax/diamondmaxplus/quickspecs/images/hddjumpers-style_c.jpg
rechter jumper er af snokken

Verwijderd

Ik heb ook zo'n Maxtor maar dan van 60GB op een ASUS P3V4X en die zag maar 30 van de 60..

Heb wel dat toeltje van Maxtor gebruikt, EZBios ofzo.. werkt vooralsnog prima.

Verwijderd

laat me raden
om exact te zijn 31,5 gb. ?

Verwijderd

Het is bekend dat de HD-progs van Maxtor en andere fabrikanten veel gezeik geven icm. met Windows 2000 en XP en alleen maar lekker werken onder de Win9x OS'en.
Als er geen BIOS-update beschikbaar meer is zou ik gewoon de 30GB gebruiken en in een later stadium met een nieuw mobo de rest erbij doen

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 20:36 schreef julesz het volgende:
laat me raden
om exact te zijn 31,5 gb. ?
ff uitleg
oudere moederborden hadden dus een probleempje met schijven, en dan wel bij de 4096 cilinderlimiet.( en dus 31,5 gb)
dit kon wel s opgelost worden door een jumper op de hdd die het mogelijk maakte dat de bios een aantal cilinders vermeldde wat dus net onder die 4096 lag.
kijk ff bij de info van je hdd. zal wel iets van bij staan.
Je zal wel moeten als er geen nieuwe bios meer is.
edit:

kijk eens in je bios
waarschijnlijk precies: 33822mb

• mollie
  • Laatst online: 10-01 22:22
@smvs :
op mijn HDD zit maar één jumper en die heb ik op de slave install gezet

@julesz :
Inderdaad, 31.5GB.
Zal ff kijken of er iets van in de docu staat.

bedankt tot zover !!

Verwijderd

Da's geinig ik heb vanmiddag een IBM 60GB in staan bouwen en kom het zelfde probleem tegen er wordt preceis 31,5 GB beschikbaar en de bios geeft inderdaad de vermelde 33822.
Kan iemand mij hiermee verder helpen.

Ik begrijp dat de BIO flashen een mogelijkheid is. Zo ja hoe gaat dit. bij een Chaintech 6BTM0.

Wat voor tools zijn er en waar haal ik deze vandaan en waar vindt ik info met betrekking tot die jumpers want ik heb geen handleiding bij de HDD

:?

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 10:29

JeroenT

hoi!

Jah dat heb ik ook! :(

ik dacht dat die schijf kapot aan het gaan was :(

Verwijderd

Da's mooi maar heb je ook een oplossing voor mij

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 10:29

JeroenT

hoi!

nee , ik ben bang dat ik mijn bx moet opgeven..

maar ik heb er wel een maxtor (oudere serie) 40 gig inzitten
die hij ook wel als 37 gig ziet :)

• MRic3
  • Laatst online: 10-04 09:04

MRic3

Of praat ik weer poep?

ik zal jullie op weg helpen...

Het ligt eraan welk bestands systeem je gaat gebruiken FAT32 of NTFS en waarmee je de schijf formateert od participeert.

XP/2000 + FAT 32, kan dan niet groter dan 32 GB gebruik NTFS (design by default). Oude win98 fdisk+format kan je nog gewoon fat32 formateren >32Gb en daarna erbij hangen.

en mollie: [topic=309815/1/35]

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Pagina: 1