ATA100/133 RAID0 striping & ASUS P3B-F

Pagina: 1
Acties:

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:27
Hallo allemaal,

Ik heb nogal een waslijst met vragen over PCI IDE RAID controllers en het
nut van het toepassen op een BX chipset moederbord.

Situatie:
Ik heb(had) al jaren een volledig SCSI systeem. Nu heb ik 2 problemen; de
performance laat te wensen over. 2 x 9,1 Gb, 4 x 4,3 Gb Disks waarvan het OS
(WinXP) op de snelste disk (9,1 Gb) is geïnstalleerd. Helaas heeft gisteren
1 van de 9,1 Gb disks de geest gegeven en ik zit dus buiten de verloren data
ook met een capaciteit tekort. Deze disks (+1 tape unit) worden aangestuurd
met een Adaptec 2940UW controller. Mijn mobo is een Asus P3B-F, Celeron 1,26
Ghz CPU, Intel 440-BX chipset, 380 Mb mem.

Vraag 1:
Heeft het nut voor een extra hardwareoplossing te kiezen dmv een IDE RAID
controller + 2(of 3) ATA133 schijven in een stripe set, kijkende naar de
hardwarespecs van mijn mobo? Overigens, SCSI blijft, maar zal puur als
opslag gebruikt gaan worden.

Vraag 2:
Zo ja, welke controller moet ik dan kiezen? Er zijn er nogal wat, bv bij
Comptechworld:

Generic ATA 100 PCI Raid controller voor 2 ATA100 HDD's 34,21 euro
EPOX DRO2P3 U-DMA 100 RAID Controller 63,00 euro
Promise Ultra 100 TX2 U-DMA 100 controller 63,00 euro
Promise Ultra 133 TX2 U-DMA 100 controller 78,00 euro
Promise FastTrak 100 U-DMA 100 Raid controller 124,00 euro

Het enige verschil tussen de Promise Fasttrak en Ultra zijn de hoeveelheid
poorten (denk ik), 4 ipv 2. Buiten dat, zou het verschil merkbaar zijn
tussen een 100 of 133 Mb/s kaartje?
Ik kies wel bewust voor de snelste schijven op dit moment, ook kijkende naar
de toekomst en een eventuele on-board 133 Mb/s IDE controller.

Vraag 3:
Welke ATA133 disks zijn momenteel de beste/snelste? Ik heb van IBM goede
verhalen gehoord met hun vorige serie Deskstars. Het moeten wel 7200 RPM
disks zijn, ik heb voldoende koeling indien nodig.

Je ziet 't heel wat vragen. Hopelijk wil iemand me enigzins op weg helpen??

Thanks!

Marco

Check da Specz

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Het is vrij simpel: de snelste disk is in feite nog te langzaam voor jouw bord. Dus snel spul is geen overkill, mits je d'r goed gebruik van maakt :) Wat de genoemde kaarten betreft: alleen met de FastTrak kun je een RAID array maken, de Ultra's zijn gewoon extra IDE controllers (ik heb hier eens een omgebouwd van Ultra -> FastTrak, maar of dat nu nog zo makkelijk gaat?). Wat disken betreft, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. In ieder geval schijnt 't zo te zijn dat niet elke disk even lekker presteert in een stripe, zie een topic als deze: [topic=395924/1/30]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik zou persoonlijk de Epox RAID-controller kopen, die is hoogstwaarschijnlijk in het bezit van een Highpoint HPT370 chipset, die bewezen sneller is dan de Promise Fasttrack 100.
Als je je schijven in RAID-0 wil gaan draaien is alleen IBM een verstandige keuze, zowel de Maxtor D740X-6L als de Seagate Barracuda IV geven flinke performanceproblemen in RAID-0

• DaCootMeister
Op zaterdag 02 februari 2002 19:57 schreef Abbadon het volgende:
Het is vrij simpel: de snelste disk is in feite nog te langzaam voor jouw bord. Dus snel spul is geen overkill, mits je d'r goed gebruik van maakt :) Wat de genoemde kaarten betreft: alleen met de FastTrak kun je een RAID array maken, de Ultra's zijn gewoon extra IDE controllers (ik heb hier eens een omgebouwd van Ultra -> FastTrak, maar of dat nu nog zo makkelijk gaat?). Wat disken betreft, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. In ieder geval schijnt 't zo te zijn dat niet elke disk even lekker presteert in een stripe, zie een topic als deze: [topic=395924/1/30]
Thanks voor je reactie en informatie. Wel vaag dat je de Promise ATA133 bijna als volwaardige RAID kaart kan beschouwen :? Weet je toevallig nog ergens een URL van de ombouwprocedure? :)

Check da Specz

• DaCootMeister
Op zaterdag 02 februari 2002 20:59 schreef TweakGuy het volgende:
Ik zou persoonlijk de Epox RAID-controller kopen, die is hoogstwaarschijnlijk in het bezit van een Highpoint HPT370 chipset, die bewezen sneller is dan de Promise Fasttrack 100.
Als je je schijven in RAID-0 wil gaan draaien is alleen IBM een verstandige keuze, zowel de Maxtor D740X-6L als de Seagate Barracuda IV geven flinke performanceproblemen in RAID-0
Het is nou net niet de bedoeling mijn mobo weg te doen alleen voor een controllertje ;(
Ik heb 'm net 2 maanden geleden al nieuw leven ingeblazen met een Celly 1,1 Ghz (@1,26) en het is rocksolid, dus wil nog niet overstappen.
Ook mijn nieuwe mobo behoeft, als ik nu een goede keuze maak, geen vette RAID chipset te bevatten, en hiermee zou ik dan veel meer keuze hebben toch? ;)
Wel erg bedankt oor het aangeven van de performanceproblemen van Maxtor en Seagate.... ik was bijna na de BigDrive van Maxtor aan het kijken.

Check da Specz

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 12:32 schreef mrombout het volgende:

[..]

Het is nou net niet de bedoeling mijn mobo weg te doen alleen voor een controllertje ;(
Ik heb 'm net 2 maanden geleden al nieuw leven ingeblazen met een Celly 1,1 Ghz (@1,26) en het is rocksolid, dus wil nog niet overstappen.
Ook mijn nieuwe mobo behoeft, als ik nu een goede keuze maak, geen vette RAID chipset te bevatten, en hiermee zou ik dan veel meer keuze hebben toch? ;)
Wel erg bedankt oor het aangeven van de performanceproblemen van Maxtor en Seagate.... ik was bijna na de BigDrive van Maxtor aan het kijken.
Ik niet helemaal snappen :)
Waarom zou je moederbord weg moeten doen voor deze PCI RAID-Controllers?????

• DaCootMeister
Op zondag 03 februari 2002 14:57 schreef TweakGuy het volgende:

[..]

Ik niet helemaal snappen :)
Waarom zou je moederbord weg moeten doen voor deze PCI RAID-Controllers?????
He shit, zat ik ff te slapen zeg toen ik reageerde |:(
Kwam waarschijnlijk door de HPT370 chipset die je noemde waardoor ik de link verkeerd legde. Overigens heeft deze imho ook een niewer broertje, HPT372 welke ATA133 support.
:)

Check da Specz

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 22:48 schreef mrombout het volgende:

[..]

He shit, zat ik ff te slapen zeg toen ik reageerde |:(
Kwam waarschijnlijk door de HPT370 chipset die je noemde waardoor ik de link verkeerd legde. Overigens heeft deze imho ook een niewer broertje, HPT372 welke ATA133 support.
:)
Klopt, deze zit op m'n Abit KR7A-Raid, losse kaartjes met deze chip zijn er alleen nog niet geloof ik(op Highpoint's eigen PCI-kaartje na)

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 20:59 schreef TweakGuy het volgende:
Dat Epox kaartje is inderdaad gebaseerd op een HPT370 controller. En vele met deze, zoals de Abit Hotrot100 pro, Advantek 29101 enz enz... Allemaal kaartjes rond de 50-60 euro.

Echter Highpoint bewezen sneller??? Hmm dat review wil ik wel eens zien. Bij elk review weer moet de highpoint het afleggen tegen promise controllers als je kijkt naar doorvoer van data. De Highpoint is wel sneller bij kleinere fetches (seektijden?), echter bij grof datapompen is de promise altijd sneller... Met lagere CPU load. Als je een review hebt wat dat tegenspreekt wil ik die GRAAG zien, ik zoek nu een nieuwe RAID controller, en de HPT370 controllers zijn duidelijk goedkoper....!!

Dat Maxtor D740X een performanceprobleem heeft in RAID0 heb ik ontdekt jah :( . Gelukkig ik mocht ze ruilen voor 2 IBM GXP60's >:)

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 19:57 schreef Abbadon het volgende:
*KNIP*
Wat de genoemde kaarten betreft: alleen met de FastTrak kun je een RAID array maken, de Ultra's zijn gewoon extra IDE controllers (ik heb hier eens een omgebouwd van Ultra -> FastTrak, maar of dat nu nog zo makkelijk gaat
*KNIP*
"de huidige kaarten" dat zijn de TX2's (Ultrannn-TX2)... En die probeer ik om te krijgen naar RAID! Zie [topic=395255/1/250]

• DaCootMeister
Op maandag 04 februari 2002 00:18 schreef TweakGuy het volgende:

[..]

Klopt, deze zit op m'n Abit KR7A-Raid, losse kaartjes met deze chip zijn er alleen nog niet geloof ik(op Highpoint's eigen PCI-kaartje na)
Ik heb m gevonden op http://www.highpoint-tech.com/rr133.htm

Check da Specz

Verwijderd

Ik ben in het bezit van een P3BF bord met een highpoint370 Raid controller.
Ik heb getest met de genoemde maxtor en ibm schijven in raid 0.
De resultaten vielen VET tegen de maxtors scoorden iets beter dan ibmŽs.
Maar de schijven de schijven gewoon op de controller aangesloten scoorden net zo goed.

Hier de in Sandra behaalde resultaten.
IBM 60GXP in raid 0 21000
Maxtor d740 raid 0 24000

Maxtor zelfstandig 23000 op controller
Maxtor zelfstandig 17000 op moederbord

• DaCootMeister
Op vrijdag 01 maart 2002 12:33 schreef silures het volgende:
Ik ben in het bezit van een P3BF bord met een highpoint370 Raid controller.
Ik heb getest met de genoemde maxtor en ibm schijven in raid 0.
De resultaten vielen VET tegen de maxtors scoorden iets beter dan ibmŽs.
Maar de schijven de schijven gewoon op de controller aangesloten scoorden net zo goed.

Hier de in Sandra behaalde resultaten.
IBM 60GXP in raid 0 21000
Maxtor d740 raid 0 24000

Maxtor zelfstandig 23000 op controller
Maxtor zelfstandig 17000 op moederbord
Ben ik toch blij dat ik voor Promise heb gekozen icm IBM 120GXP diskjes :)
Zie mijn beleving in deze posting

[topic=420865]

Check da Specz

Pagina: 1