Indirecte verlichting

Pagina: 1
Acties:

• Meldor
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-01-2024
Ik ben bezig met een lantaarnpaal en daarbij hoort natuurlijk ook het onderdeel verlichting. Het geen probleem om licht te maken, maar ik wil indirecte verlichting. Ik heb namelijk een soort lampenkap en ik wil daarin een spot laten schijnen. De reflectie van de spot tegen de binnenkant van de lampenkap moet op de grond terecht komen, maar ten eerste gaat het licht erdoor heen en ik krijg geen reflectie van het licht op de grond. Wie kan mij helpen?

N.B. 3D Studio MAX

Verwijderd

Zou helpen als je aangeeft in welk programma je het maakt. ;)

Verwijderd

Dit zal ook in veel gevallen niet gaan werken, aangezien veel rendermethodes niet echt met het weerkaatsen van licht van andere oppervlakken rekening houden.

In denk dat je sowieso raytracing moet gebruiken.

En is dit in 3D Studio MAX, of iets anders?

• Meldor
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-01-2024
Het betreft hier inderdaad 3D Studio MAX. Als de programma's hier geen rekening mee houden, dan houdt het snel op.

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 19:42 schreef TheKnightsTemplar het volgende:
Het betreft hier inderdaad 3D Studio MAX. Als de programma's hier geen rekening mee houden, dan houdt het snel op.
Het moet wel kunnen hoor, maar je moet waarschijnlijk wel even goed bekijken hoe dat allemaal werkt met raytracing enzo. Volgens mij kon je dat ook per object of material instellen. Maar heel erg veel weet ik ook weer niet van 3dsmax af hoor :)

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
Hoe de reflectie op de grond moet terechtkomen weet ik helaas niet, maar om te zorgen dat je het glas van de lampenkap ziet kan je in de Material Editor een reflectie- en/of refractiemap gebruiken.
Pagina: 1