Toon posts:

[Phase Change] Poging 2: bigger, better, en vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige phase-change systeem is niet meer, dus het denken, rekenen en tekenen voor poging 2 is begonnen. Dit systeem word (waarschijnlijk) voorzien van een zwaardere compressor (Danfoss NL11F of vergelijkbaar) waarmee ik de al eerder gewenste 200W @ -20 wel moet kunnen halen. Ook word het systeem voorzien van een (nog :) ) betere warmtewisselaar, met een groter inwendig oppervlak en een hogere koelmiddelsnelheid (en dus een homogenere verdeling van de afgestane kou)

Vraagje: hoe reageert (hard)PVC op methanol?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Niet

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 22:28
Je moet je tekeningen dan maar eens uploaden. Kunnen we je misschien helpen ofzo.

• bazs2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op zaterdag 02 februari 2002 19:27 schreef DaBit het volgende:
Vraagje: hoe reageert (hard)PVC op methanol?
PVC (Poly Vinyl Chloride) reageert niet in combinatie met Methanol.
Wat ik mij afvraag, waar ga jij PVC in toepassen?
Als de PVC-buis onderhevig is aan grote temperatuurschommelingen, dan kun je misschien wel beter PE (Poly Ethyleen) nemen.
PE kun je lassen, dmv een spiegel-las-apparaat of dmv lasmoffen.

PE is wat meer bestand tegen hoge of lage temperaturen en zal niet/nauwlijks breken wanneer het koud is. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

weet het niet zeker hoor:

methanol = een soort alcohol toch?

Denk dat dat pvc aantast op den duur en je dus lekkage gaat krijgen.

iStockphoto

• The Dolf
  • Niet online
Op zaterdag 02 februari 2002 19:52 schreef BlizzarD het volgende:

methanol is idd een alcohol.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Met pvc en kou heb ik niet al te goede ervaringen.

In een oud huis met externe riolering (van die lelijke buizen buitenlangs, zie je nog wel veel in belgie) was eens de originele gebakken buizen vervangen door pvc riolerings buizen. In de tweede winter dat dat erop zat (dat was de laatste winter met elf steden tocht, wel koud dus) viel er op een gegeven moment een fiets tegen de buis. Het resultaat was dat de buis daar in meerdere stukken brak.

Het kan natuurlijk ook dat het buitenverblijf (uv straling en andere weersinvloeden) hun invloed hebben doen gelden.

Btw op labs wordt ethanol in PE knijpflessen gedaan om te gebruiken. Met methanol heb ik geen ervaring, maar ik verwacht dat dat vrijwel dezelfde eigenschappen heeft als ethanol (qua plastic vriendelijkheid dan natuurlijk).

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Mijn vliegtuig loopt op Methanol. Die tankjes zijn volgens mij ook PE, en het blijft volledig dicht. Geen enkel probleem denk ik dus

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

gebruik je ook heatshrinks voor je bedrading?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:57

Epsilon

Op zaterdag 02 februari 2002 22:18 schreef silentsnow het volgende:
gebruik je ook heatshrinks voor je bedrading?
dat heeft waar mee te maken??

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 19:42 schreef bazs2000 het volgende:

[..]

Wat ik mij afvraag, waar ga jij PVC in toepassen?
Als de PVC-buis onderhevig is aan grote temperatuurschommelingen, dan kun je misschien wel beter PE (Poly Ethyleen) nemen.

PE is wat meer bestand tegen hoge of lage temperaturen en zal niet/nauwlijks breken wanneer het koud is. :)
PE wordt bij ong. 50 graden als elastisch

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Wat voor gas ga je nu gebruiken om het systeem te vullen? Zal wel 134A worden zeker.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-08 08:51

Skef

Ik scheer.me

Heej DaBit...

Ik vind het erg tof dat je ondanks je zere hand toch weer aan het coolen gaat! (en ook wel leuk dat je mijn woordspeling in je topictitel gebruikt :) :) )

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 19:52 schreef BlizzarD het volgende:

Methanol is een 'sterkere versie' van ethanol (alcohol in dranken etc.).
Methanol is GIFTIG, pas er dus mee op want je kan er blind van worden, en in het ergste geval dood van gaan.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op zondag 03 februari 2002 13:09 schreef ice-T het volgende:
Wat voor gas ga je nu gebruiken om het systeem te vullen? Zal wel 134A worden zeker.
ey dat wordt ook gebruikt voor bb-guns op gas :D

iStockphoto

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 19:42 schreef bazs2000 het volgende:

Wat ik mij afvraag, waar ga jij PVC in toepassen? Als de PVC-buis onderhevig is aan grote temperatuurschommelingen, dan kun je misschien wel beter PE (Poly Ethyleen) nemen.
Inderdaad, dat PVC word dus gebruikt in het vloeistofreservoir alias warmtewisselaar. En dat betekent dat het PVC dus -15 .. -20 zal worden. PVC is daar helemaal niet blij mee, en word ontzettend broos bij die temperaturen.
PE zou een betere keus zijn, maar da's door de hobbyist niet echt te verwerken. Een spiegellasapparaat kom ik niet aan, en die lasmoffen zijn ook erg prijzig. Verder mis ik van PE de onderdelen zoals schroefdraad met dop e.d.
Koper zou nog beter zijn, maar ik heb niet voldoende 80mm koperpijp meer liggen, en ik kan het ook niet meer aankomen. Plus dat het me zwaar tegenviel om die warmtewisselaar te maken. Dat was toch ietsje lastiger dan gepland.

Het zal dus dikwandig (3.2mm) PVC worden. Vanwege de goede verkrijgbaarheid en vanwege de 2 appelen en een ei dat het spul kost. Niet vanwege de ultieme geschiktheid. Als het spul op bedrijfstemperatuur is, dan moet ik er gewoon voor zorgen dat het niets te verduren krijgt. Dat geld overigens ook voor de slangen: die worden ook knap breekbaar @ -15
Op zaterdag 02 februari 2002 21:35 schreef ascii het volgende:
In de tweede winter dat dat erop zat (dat was de laatste winter met elf steden tocht, wel koud dus) viel er op een gegeven moment een fiets tegen de buis. Het resultaat was dat de buis daar in meerdere stukken brak.
Yup. Nou was dat waarschijnlijk dunwandig PVC, en gebruik ik dikwandig PVC. Dat scheelt alweer. Maar PVC, kou, en mechanische belasting gaat niet goed samen. Laat het met rust, en het gaat wel.
Op zondag 03 februari 2002 13:09 schreef ice-T het volgende:
Yup. R600a (isobutaan) is ook nog een optie, maar dan komt de COP laag uit bij de gewenste verdampertemperaturen. R290 (propaan) zou ook nog kunnen, maar zie in NL maar eens een R290 compressor aan te komen. Je kunt altijd een R134a compressor afvullen met R290, maar echt fantastisch is dat niet aangezien de werkdruk van R290 een stuk hoger is.

R134a blijft dus een van de weinige geschikte kandidaten (die ik aan kan komen, that is)
Op zondag 03 februari 2002 13:16 schreef Skef het volgende:
Ik vind het erg tof dat je ondanks je zere hand toch weer aan het coolen gaat!
Ik heb zojuist mijn broer een stuk 125mm PVC pijp af laten zagen dat 87mm lang moest worden. Aan een kant is-ie nu dus 87mm, aan de andere kant 103mm. Grmbl. Maarja, je moet iets. Zoveel spannends is er toch niet op TV, film kijken komt me inmiddels m'n strot uit, en voor spellen spelen heb je ook 2 handen nodig.

En dus, ga je maar weer klooien. De Formido is de dichtstbijzijnde bouwmarkt, en ligt op slechts een uurtje lopen :)
(en ook wel leuk dat je mijn woordspeling in je topictitel gebruikt :) :) )
Daar had ik helemaal niet bij nagedacht. Nouja: topictitel (C) Skef 2001 dus ;)
Op zondag 03 februari 2002 13:17 schreef NextGeneration het volgende:
Methanol is een 'sterkere versie' van ethanol (alcohol in dranken etc.).
Methanol is GIFTIG, pas er dus mee op want je kan er blind van worden, en in het ergste geval dood van gaan.
Niks sterker, gewoon anders. Methanol is methylalcohol, ethanol is ethylalcohol. Dat het giftig is weet ik. Maar ik ben ook niet van plan om het op te gaan drinken. Ik vraag me trouwens af wat ik erger zou vinden: dood gaan of blind worden.
Op zondag 03 februari 2002 13:17 schreef BlizzarD het volgende:
ey dat wordt ook gebruikt voor bb-guns op gas :D
Is dat spul zuiver? Zoja: waar haal je die bussen? Dat zou me heel goed uitkomen, want dan kan ik tenminste zelf wat spelen met de gasvulling van het systeem.

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 14:35 schreef DaBit het volgende:

[..]
Niks sterker, gewoon anders. Methanol is methylalcohol, ethanol is ethylalcohol. Dat het giftig is weet ik. Maar ik ben ook niet van plan om het op te gaan drinken. Ik vraag me trouwens af wat ik erger zou vinden: dood gaan of blind worden.
[..]
Jah, het is ook alleen als een waarschuwing bedoeld :Z

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
offtopic:
[quote]
Op zondag 03 februari 2002 13:16 schreef Skef het volgende:
Heej DaBit...

Ik vind het erg tof dat je ondanks je zere hand toch weer aan het coolen gaat! (en ook wel leuk dat je mijn woordspeling in je topictitel gebruikt :) :) )
[/quote]

Eeeh, heb ik daar iets over gemist?

• pt0x
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

PVC zou wel goed kunnen
maar ik dacht aan een andere oplossing
namelijk hostaliet...weet je wel dat grijze spul
dat is veel sterker/dikker en kan beter tegen warmte en kou

ik weet niet hoeveel mm je moet hebben maar anders zou ik je kunnen sponseren
(teminste mijn school) :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 februari 2002 16:16 schreef Jeff_P het volgende:
ik weet niet hoeveel mm je moet hebben maar anders zou ik je kunnen sponseren
(teminste mijn school) :)
Ik heb eigenlijk stiekum al de keuze voor PVC gemaakt vanwege de eenvoudige verkrijgbaarheid, verlijming en bewerking.

Maar bedankt voor het aanbod :)

Verwijderd

ff offtopic omdat paar mensen niet precies wisten wat methanol was
methanol stoppen ze in alcoholische middelen zoals piritus (spiritus = ethanol met water en geur en kleurstoffen zodat je het niet opzuipt) zodat het giftig wordt en het niet drinkbaar is.. Daarom moet je dus geen spiritus zuipen, er zit methanol in omdat er anders alcoholheffing op zal zitten. En als je het drinkt of er veel mee in contact komt (het verdampt dus je ademt het in) wordt je eerst (vrij langzaam) blind, het tast je hersens veel sterker aan dan ethanol en op een gegeven moment wordt je paranoia (jeltsin? :P) dementerend, labiel, verlamd, doof, ziek, manisch depressief of ga je gewoon dood.. IIG is het langzaam en pijnlijk... Owjah russen vinden het nogal kick om zo dood te gaan :P

• Markao2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-01 21:33

Markao2000

it's all about the beats

Als je echt een volledig inert materiaal zoekt moet je eens kijken naar teflon, kan erg goed verhit en gekoeld worden zonder dat het ook maar iets veranderd.
Hoe de bewerking van het spul is weet ik iets minder.
Denk wel dat pvc makkelijker te bewerken is.

Oerbrood!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 19:05 schreef Chevalric het volgende:
Als je echt een volledig inert materiaal zoekt moet je eens kijken naar teflon, kan erg goed verhit en gekoeld worden zonder dat het ook maar iets veranderd.
Hoe de bewerking van het spul is weet ik iets minder.
Denk wel dat pvc makkelijker te bewerken is.
Teflon en nylon zijn ook goede kandidaten, maar nou niet echt te krijgen. En zowel teflon als nylon zijn lastig te bewerken en te verlijmen.

PE was dan een betere keus geweest: een vriend van me heeft een lasspiegel voor dat spul. Maar ook dat was niet te krijgen zoals ik het hebben wilde.

Ik kan altijd nog overstappen op een andere omkasting van de verdamper, aangezien het binnenwerk en buitenwerk los is van elkaar.

Koper of RVS is een nog betere keus dan PE. Als PVC blijkt niet te werken, dan zal het wel weer koper worden. RVS is namelijk ook nogal moeilijk te bewerken (ooit geprobeerd om met een normale huis-tuin-keuken boormachine een 10mm gat in een 3mm dikke RVS plaat te boren? Da's bijna onmogelijk).

• Sinlath
  • Laatst online: 03-06 18:40
is carbon met 2 componenten epoxy niet wat??? dat kan je in elke vorm maken.

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

da`s de ellende met rvs.........

huis tuin en keuken gereedschap draait vaak te snel, om een beetje fatsoenlijk 10mm gat in rvs 3mm te boren moet je eerst voor boren zeg maar 3mm boortje, niet te snel draaien, dan verbrandt het boortje, en gebruik boor/snij olie, of als je echt niet anders hebt, motor olie, als je snij gereedschap maar gekoeld/gesmeerd wordt.

Met de 10mm boor net zo, rustig toeren maken met de boormachine en blijven koelen met olie of zo iets, de olie verbrand, geeft niks, maar stinkt nogal en geeft behoorl;ijke rook ontwikkeling.

Rvs bewerken is niet onmogelijk. alleen een beetje lastig en gebruik alleen goed en scherp gereedschap.

Verwijderd

zoek je een PE reservoir,

Bij mijn oude werkgever kon ik met de hand PE bakjes lassen uit plaat :)

Gaat perfect, maar alleen....... ik werk daar niet meer, en tis nogal een stuk bij je vandaan DaBit, zoeterwoude, naast Leiden.

Ik werkte daar bij een bedrijf in waterbehandeling, waar dus veel PE PVC, PVDF etc werd verwerkt, plaat en buis.

De zoekfuctie is dus waterbehandeling in de gouden gids DaBit, daar een beetje bellen of langsgaan en wellicht kunnen die mensen iets voor je betekenen.

Ik heb zelf ooit eens een schakelkast uit PVC plaat in elkaar gelast ( ja ja kunsstof lassen gaat prima met een turbo fohn en het juiste lasdraad)

Groet,

doehetzelver

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk eerst wel eens aan wat PVC doet. Mocht dat onvoldoende zijn, dan kijk ik wel naar andere materialen. En dan heeft koper of RVS toch de voorkeur boven kunststof. Een goede, dichte metaal<->metaal verbinding is nog altijd makkelijker te fabriceren dan een goede kunststof<->metaal verbinding.

PVC valt inderdaad goed te lassen. Dat heb ik vroeger ook nog wel eens gedaan, met zo'n soort van verfbrander en een staaf materiaal.
Pagina: 1