Op zaterdag 02 februari 2002 19:42 schreef bazs2000 het volgende:
PVC (Poly Vinyl Chloride) reageert niet in combinatie met Methanol.
Wat ik mij afvraag, waar ga jij PVC in toepassen? Als de PVC-buis onderhevig is aan grote temperatuurschommelingen, dan kun je misschien wel beter PE (Poly Ethyleen) nemen.
PE kun je lassen, dmv een spiegel-las-apparaat of dmv lasmoffen.
Inderdaad, dat PVC word dus gebruikt in het vloeistofreservoir alias warmtewisselaar. En dat betekent dat het PVC dus -15 .. -20 zal worden. PVC is daar helemaal niet blij mee, en word ontzettend broos bij die temperaturen.
PE zou een betere keus zijn, maar da's door de hobbyist niet echt te verwerken. Een spiegellasapparaat kom ik niet aan, en die lasmoffen zijn ook erg prijzig. Verder mis ik van PE de onderdelen zoals schroefdraad met dop e.d.
Koper zou nog beter zijn, maar ik heb niet voldoende 80mm koperpijp meer liggen, en ik kan het ook niet meer aankomen. Plus dat het me zwaar tegenviel om die warmtewisselaar te maken. Dat was toch ietsje lastiger dan gepland.
Het zal dus dikwandig (3.2mm) PVC worden. Vanwege de goede verkrijgbaarheid en vanwege de 2 appelen en een ei dat het spul kost. Niet vanwege de ultieme geschiktheid. Als het spul op bedrijfstemperatuur is, dan moet ik er gewoon voor zorgen dat het niets te verduren krijgt. Dat geld overigens ook voor de slangen: die worden ook knap breekbaar @ -15
Op zaterdag 02 februari 2002 21:35 schreef ascii het volgende:
In de tweede winter dat dat erop zat (dat was de laatste winter met elf steden tocht, wel koud dus) viel er op een gegeven moment een fiets tegen de buis. Het resultaat was dat de buis daar in meerdere stukken brak.
Yup. Nou was dat waarschijnlijk dunwandig PVC, en gebruik ik dikwandig PVC. Dat scheelt alweer. Maar PVC, kou, en mechanische belasting gaat niet goed samen. Laat het met rust, en het gaat wel.
Op zondag 03 februari 2002 13:09 schreef ice-T het volgende:
Wat voor gas ga je nu gebruiken om het systeem te vullen? Zal wel 134A worden zeker.
Yup. R600a (isobutaan) is ook nog een optie, maar dan komt de COP laag uit bij de gewenste verdampertemperaturen. R290 (propaan) zou ook nog kunnen, maar zie in NL maar eens een R290 compressor aan te komen. Je kunt altijd een R134a compressor afvullen met R290, maar echt fantastisch is dat niet aangezien de werkdruk van R290 een stuk hoger is.
R134a blijft dus een van de weinige geschikte kandidaten (die ik aan kan komen, that is)
Op zondag 03 februari 2002 13:16 schreef Skef het volgende:
Ik vind het erg tof dat je ondanks je zere hand toch weer aan het coolen gaat!
Ik heb zojuist mijn broer een stuk 125mm PVC pijp af laten zagen dat 87mm lang moest worden. Aan een kant is-ie nu dus 87mm, aan de andere kant 103mm. Grmbl. Maarja, je moet iets. Zoveel spannends is er toch niet op TV, film kijken komt me inmiddels m'n strot uit, en voor spellen spelen heb je ook 2 handen nodig.
En dus, ga je maar weer klooien. De Formido is de dichtstbijzijnde bouwmarkt, en ligt op slechts een uurtje lopen

(en ook wel leuk dat je mijn woordspeling in je topictitel gebruikt

)
Daar had ik helemaal niet bij nagedacht. Nouja: topictitel (C) Skef 2001 dus

Op zondag 03 februari 2002 13:17 schreef NextGeneration het volgende:
Methanol is een 'sterkere versie' van ethanol (alcohol in dranken etc.).
Methanol is GIFTIG, pas er dus mee op want je kan er blind van worden, en in het ergste geval dood van gaan.
Niks sterker, gewoon anders. Methanol is methylalcohol, ethanol is ethylalcohol. Dat het giftig is weet ik. Maar ik ben ook niet van plan om het op te gaan drinken. Ik vraag me trouwens af wat ik erger zou vinden: dood gaan of blind worden.
Op zondag 03 februari 2002 13:17 schreef BlizzarD het volgende:
ey dat wordt ook gebruikt voor bb-guns op gas

Is dat spul zuiver? Zoja: waar haal je die bussen? Dat zou me heel goed uitkomen, want dan kan ik tenminste zelf wat spelen met de gasvulling van het systeem.