HDD van 4.3GB denkt 80 te zijn :D Maar wil het nie

Pagina: 1
Acties:

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 16:20
Ik heb een compaq staan met een hdd van Fujitsu. Het is oficieel een 4,3GB hddje, maar er is wat raars mee aan de hand.

Ik heb hem uit de compaq in een andere pc gedaan voor een backup te maken, wat allemaal goed verliep. Hierna wou ik hem weer in een andere pc tot leven wekken, maar dat is iets goed gegaan... Hij denkt nu namelijk dat hij een 80GB hdd is :D Opzich wel makkelijk natuurlijk, maar op de een of andere manier wil zo niet werken :P

In de BIOS geeft hij wel netjes aan dat hij 4.3 is, maar als ik in windhoos kijk, isdie ineens 80... Ik heb geprobeerd om met fdisk er eens naar te kijken, maar dan slaat fdisk steeds vast als ik de hdd aanroep.
Verder heb ik ook geprobeerd om in de BIOS de hdd op user te zettenmet de instellingen stonden op de HDD zelf, maar dan doet hij nog hetzelfde!

Weten jullie hoe ik hem weer klein kan krijgen?

Verwijderd

fdisk/mbr :?

• Neejoh
nope :'(
dat is toch iets van Make Boot R... ofzo?
Hij staat op het moment als slave.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 10:09
zoiets wazigs had ik laatst ook :)
toen ik de IDE kabel verving was het probleem opgelost.

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 18:39 schreef twiekert het volgende:
zoiets wazigs had ik laatst ook :)
toen ik de IDE kabel verving was het probleem opgelost.
Dat heb ik inmiddels 12x gedaan denkik :D

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 16:10
Check de jumpers ?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

staat die 80 in het apparaatbeheer van Windows als "DISK TYPE 80" ofzo? Dat is nl. niet de capaciteit maar de BIOS instelling van sommige BIOSen wat betreft vrije ruimte om een harddiskgrootte naar keus in te voeren (of AUTO) ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 18:41 schreef limoentje het volgende:
staat die 80 in het apparaatbeheer van Windows als "DISK TYPE 80" ofzo? Dat is nl. niet de capaciteit maar de BIOS instelling van sommige BIOSen wat betreft vrije ruimte om een harddiskgrootte naar keus in te voeren (of AUTO) ...
Ik kan hem niet gewoon partitioneren met fdisk, omdat fdisk dan dood slaat. Als ik hem dan gewoon probeer te formateren (nog steeds in dos), geeft hij aan dat hij bezig is met 80GB te formatteren.. Als ik in windows op de hdd klik (hier de D:\) zegt hij dat hij geformateerd moet worden. Ik heb dan alleen de keus(?) uit 80gb.
Als ik eerst de scandisk erover haal, vindtie niets raars :?

In de bios staat hij trouwens weer op AUTO
Op zaterdag 02 februari 2002 18:41 schreef DaPoztMaster het volgende:
Check de jumpers ?
Jumpers staan op cable select, maar het maakt niet uit of ik hem op master heb, of dat ik hem er alleen in heb../ alleen kan ik dan niet in windows kijken :P Dan maar in dos >:)

• Skaah
  • Niet online
fdisk /mbr zou ik proberen, en anders is ie misschien kapot? Dat zou kunnen?

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 18:59 schreef Skaah het volgende:
fdisk /mbr zou ik proberen, en anders is ie misschien kapot? Dat zou kunnen?
Kapot weet ik niet... Lijkt me stug, omdat hij in de bios wel gewoon de goede schijf aangeeft, met typenummer en alles erbij.. MPC3043AT

En waarom fdisk /mbr? Wat doet het precies dan, want dat heeft toch alleen maar met de boot volgorde te maken?

Verwijderd

probeer anders eens of je iets met partition magic kan...

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 19:02 schreef ByMeS_Dy het volgende:
probeer anders eens of je iets met partition magic kan...
Heb ik niet :(
En nee, ik hoef geen ftp :P

Verwijderd

dan denk ik dat alleen een format uitkomst zal brengen ;(
maar niet getreurd, morgen moet ik er ook aan geloven :)

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 19:23 schreef ByMeS_Dy het volgende:
dan denk ik dat alleen een format uitkomst zal brengen ;(
maar niet getreurd, morgen moet ik er ook aan geloven :)
Dat formateren doet me niets.. Vind ik nog wel leuk om te doen ook >:)
Maar het probleem is dus, dat hij niet 4,3 gaat formateren op een 4,3gb schijf, maar 80gb gaat formateren op een 4,3 schijf

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 02 februari 2002 19:01 schreef Neejoh het volgende:
Kapot weet ik niet... Lijkt me stug, omdat hij in de bios wel gewoon de goede schijf aangeeft, met typenummer en alles erbij.. MPC3043AT
Als je je schijf handmatig met cyl. heads en sectors opgeeft, en een andere IDE kabel gebruikt, klopt het dan wel?
Anders zou je FAT nog wel eens raar kunnen zijn, ik heb zo ooit eens een vrij grote floppy onder handen gehad:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/got/onzin/floppy.jpg

864GB op een 3-1/2 ", best knap :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 19:31 schreef BackSlash32 het volgende:

[..]

Als je je schijf handmatig met cyl. heads en sectors opgeeft, en een andere IDE kabel gebruikt, klopt het dan wel?
Anders zou je FAT nog wel eens raar kunnen zijn, ik heb zo ooit eens een vrij grote floppy onder handen gehad:

[afbeelding]
Nope, ik heb hem al handmatig in gesteld in de BIOS, maar dan nog doetie het niet goed...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Leegknikkeren met diskpartitioner van win2k of XP-CD?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 19:35 schreef BackSlash32 het volgende:
Leegknikkeren met diskpartitioner van win2k of XP-CD?
staat dit op de cd's van 2k en XP dan? en werkt dit onder de 16bit van dos?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat is de diskmanager die je bij de setup van win2k of XP gebruikt om je schijf te formatteren enzo, daar knikker ik normaal altijd een schijf mee leeg..

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 08:45
Wat maakt het eigenlijk uit als hij 80 aangeeft ?

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 19:39 schreef BackSlash32 het volgende:
Dat is de diskmanager die je bij de setup van win2k of XP gebruikt om je schijf te formatteren enzo, daar knikker ik normaal altijd een schijf mee leeg..
Hmm, dat lukt ook niet, want ik heb er een week geleden geprobeerd om win2k erop te installen, wat helaas ook niet gelukt is hierom. Ik heb geprobeerd te partioneren met de setup, en geformateerd met FAT, en later toen dat niet lukte met NTFS, maar beide deden 80gb..

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 19:41 schreef Jaded het volgende:
Wat maakt het eigenlijk uit als hij 80 aangeeft ?
Ik kan hem zo niet formateren, en zonder dat ik hem formateer, kan ik er ook geen gegevens op kwijt :(
Was idd leuk geweest :+

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan is je schijf denk ik vertyft..

Misschien kun je nog wat met zo'n disk-setup utility wat doen.. IBM of Seagate hebben die dingen wel.

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 19:43 schreef BackSlash32 het volgende:
Dan is je schijf denk ik vertyft..

Misschien kun je nog wat met zo'n disk-setup utility wat doen.. IBM of Seagate hebben die dingen wel.
* Neejoh gaat ff kijken * O-)

Verwijderd

moved HA >> OM

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24

CXNeXo

This behavior is by design.

Ik heb dit ook een keer gehad met mijn schijfje...
Ik was bezig met het schrijven van een simpel virusje dat onderandere allemaal mappen op je hd aanmaakte. in die mappen weer submappen en daarin weer submappen, enz.

Windows maakt op dat moment 1 grote loop als er maar genoeg submappen zijn. Onder de eigenschappen van de schijf gaat hij gewoon steeds optellen bij de capaciteit.

Resultaat: tis een 4 gb schijf orgineel.
word een 8
word een 16
word een 32
enz.

Dit was het geval in windows98. weet niet of het in latere windows versies ook nog werkt.

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 20:01 schreef CoolerMaster het volgende:
Ik heb dit ook een keer gehad met mijn schijfje...
Ik was bezig met het schrijven van een simpel virusje dat onderandere allemaal mappen op je hd aanmaakte. in die mappen weer submappen en daarin weer submappen, enz.

Windows maakt op dat moment 1 grote loop als er maar genoeg submappen zijn. Onder de eigenschappen van de schijf gaat hij gewoon steeds optellen bij de capaciteit.

Resultaat: tis een 4 gb schijf orgineel.
word een 8
word een 16
word een 32
enz.

Dit was het geval in windows98. weet niet of het in latere windows versies ook nog werkt.
Maar het is in dit geval iig geen virus... Ik heb namelijk winME erop gehad als back-up schijf voor mijn eigen pc. Hierbij had ik geen internet, en ik heb er later nog een virusscanner op gehad, omdat hij wel wat raar deed. Nu had hij dus geen virussen.
Verder staat er helemaal niet meer op. Ik had hem namelijk opnieuw gepartitioneerd toen ik win2k erop wou zetten.

Zou het kunnen zijn dat de hdd gewoon dood is of dat het aan de instellingen ligt?

Verwijderd

fdisk /mbr

Herschrijft de master boot record van de schijf.

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 20:08 schreef spooner2k het volgende:
fdisk /mbr

Herschrijft de master boot record van de schijf.
Mooi, ik ga het even proberen!
Thnx iig voor alle reacties O+

• Neejoh
Lukt nog niet :(
De hdd waar het om gaat staat op slave, maar ik weet niet wat voor een parameters ik dan moet meegevan aan fdisk /mbr!

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 20:28 schreef Neejoh het volgende:
Lukt nog niet :(
De hdd waar het om gaat staat op slave, maar ik weet niet wat voor een parameters ik dan moet meegevan aan fdisk /mbr!
fdisk /mbr
moet genoeg zijn dacht ik zo..

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 20:55 schreef ByMeS_Dy het volgende:

[..]

fdisk /mbr
moet genoeg zijn dacht ik zo..
Maar jah, dan doet hij mijn c:

Verwijderd

Heb ik ook een keer gehad. Heeft er mee te maken dat Windows niet weet in wat voor staat de schijf verkeert. Ik heb het uiteindelijk opgelost door 'm met Partition Magic weer 'actief' te maken, iets wat met alle trucjes die beschreven stonden op MS Technet niet lukte.

Als je XP gebruikt kun je hier wellicht wat meer informatie vinden.

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 21:04 schreef NielsVanRooij het volgende:
Heb ik ook een keer gehad. Heeft er mee te maken dat Windows niet weet in wat voor staat de schijf verkeert. Ik heb het uiteindelijk opgelost door 'm met Partition Magic weer 'actief' te maken, iets wat met alle trucjes die beschreven stonden op MS Technet niet lukte.

Als je XP gebruikt kun je hier wellicht wat meer informatie vinden.
Hmm, dan gaat * Neejoh toch maar even op jacht naar PM...*

• raamfluiter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07-2017
Een dergelijk merkwaardig probleem maakte ik ook ooit eens mee: 1 GB werd (zowel in het BIOS als in Windows) weergegeven als 80 GB o.i.d.). In die toestand had iemand er Windows (95) ogenschijnlijk succesvol op geïnstalleerd. Ogenschijnlijk, want het bleek zeer vaak te crashen.
Nu deed ik het volgende: ik het programma Ontrack DiskManager 'er op los'. Ik weet dat dit programma bepaald niet bedoeld is voor het oplossen van een dergelijk probleem. Maar ja, na die actie werd de schijf weer normaal herkend (BIOS) en crashte Windows niet -vaker dan normaal- meer.

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 21:31 schreef raamfluiter het volgende:
Een dergelijk merkwaardig probleem maakte ik ook ooit eens mee: 1 GB werd (zowel in het BIOS als in Windows) weergegeven als 80 GB o.i.d.). In die toestand had iemand er Windows (95) ogenschijnlijk succesvol op geïnstalleerd. Ogenschijnlijk, want het bleek zeer vaak te crashen.
Nu deed ik het volgende: ik het programma Ontrack DiskManager 'er op los'. Ik weet dat dit programma bepaald niet bedoeld is voor het oplossen van een dergelijk probleem. Maar ja, na die actie werd de schijf weer normaal herkend (BIOS) en crashte Windows niet -vaker dan normaal- meer.
Maar helaas is het niet het probleem waar ik last van heb :(
Bij mij is het in de bios namelijk wel goed |:(

• raamfluiter
Nou, misschien herinner ik het me niet helemaal (BIOS)goed. Toch maar eens proberen. Mits die schijf leeg is/mag.

• raamfluiter
Met Partition Magic had ik toen overigens helemaal GEEN succes.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

doe dan debug, weet je zeker dat het werkt (wel zorgen dat dit de enige schijf is in het systeem)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Heeft fujitsu niet een "low-level" format utility waarmee je je hele disk vol met nullen kunt scrhijven? IBM heeft dat wel. Mocht die alleen met IBMs werken vanwege stomme licenties: prop er een oude IBM 540MB disk naast en die tools jammeren nergens meer om :P

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 23:35 schreef _JGC_ het volgende:
Heeft fujitsu niet een "low-level" format utility waarmee je je hele disk vol met nullen kunt scrhijven? IBM heeft dat wel. Mocht die alleen met IBMs werken vanwege stomme licenties: prop er een oude IBM 540MB disk naast en die tools jammeren nergens meer om :P
Hmm, volgens mij kan dat niet... helaas ;)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 02 februari 2002 20:56 schreef Neejoh het volgende:
Maar jah, dan doet hij mijn c:
Wil je zeggen dat-ie niet eens met een driveletter wordt aangegeven?

En mits er geen LILO oid op staat doet C:\>fdisk /mbr niks met je bestanden...alleen je mbr wordt opnieuw geschreven (of een oude kopie teruggezet).

Bij PM zit normaal ook het proggie partinfo.exe wat je dan alleen de schijfstructuur laat zien zonder edit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 02 februari 2002 23:35 schreef _JGC_ het volgende:
Kijk eens een post boven je, daar zeg ik hetzelfde |:(

• Neejoh
Op zaterdag 02 februari 2002 22:42 schreef Terw_Dan het volgende:
doe dan debug, weet je zeker dat het werkt (wel zorgen dat dit de enige schijf is in het systeem)
Dus als ik het goed begrijp:
code:
1
a:\debug

:?

Want ik kan geen bestanden op de hdd zetten, dus moet het van een opstartflop komen...

[edit]
Hmm... nu zit ik vast....
code:
1
2
a:\debug
-

Stuck :( Wat moet ik hier neerzettn?? Ik kan er ook niet meer uit, ook niet met CTRL-C of CTRL-Break...

• Neejoh
Kzie het dat je met q eruit kan... en dat je ongeveer het hele alfabet kan opgeven als commands :D
Maar ik weet niet welke, in het boek wat ik voor me heb, staat ongeveer alleen maar dingen over het geheugen, en dat is het probleem niet :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou zeggen zoek even op debug, ik heb dit al zo vaak gepost.
Maar ik zal even voor je kijken

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hmmm, weer iemand die die debug niet kent... even zoeken voor je.
debug
[FCS:200 400 0]
[RAX]
[0301]
[RBX]
[0600]
[RCX]
[0001]
[RDX]
[0080]
[e100 CD 13]
[P]
[Q]

gebruik op eigen risico. schijf moet als pri master in het systeem hangen. (blijkt ook dat je 0080 kunt vervangen door 0081 en dattie hem dan als 2e schijf pakt. Maar hier twijfel ik over

En voor alle n00bs: achter de termen die tussen [] staan moet enter komen.

Het is helemaal niet moeilijk, redelijk makkelijk zelfs

• Neejoh
Op zondag 03 februari 2002 14:43 schreef Terw_Dan het volgende:
Ik zou zeggen zoek even op debug, ik heb dit al zo vaak gepost.
Maar ik zal even voor je kijken
Heb al een beetje gezocht maar kan niet veel vindne :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zondag 03 februari 2002 14:45 schreef Neejoh het volgende:

[..]

Heb al een beetje gezocht maar kan niet veel vindne :(
kijk dan een post boven je, daar staat het helemaal. ;)

• Neejoh
Op zondag 03 februari 2002 14:48 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

kijk dan een post boven je, daar staat het helemaal. ;)
:o * Neejoh gaat zich er maar eens aan wagen :D Kzie wel of het goed afloopt :P

• tweakerbee
  • Laatst online: 14-04 20:12

tweakerbee

dus..?

Hang hem eens in een andere computer. Kijk wat ie daar doet :P

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

[FCS:200 400 0]
[RAX]
[0301]
[RBX]
[0600]
[RCX]
...

woooeeeeeei, debug... INT13 copy protection schemes removal, goede oude tijd, toen alles nog beter was :)
[nostalgisch gevoel kruipt omhoog] :D

• Neejoh
Owke, nu ga ik me héééééél erg n00b voelen, maar toch maar de vrag stellen, omdat ik het natuurlijk wel gewoon goed wil doen O-)

Moet ik [ ] erbij tikken, of alleen wat tussen die haakjes staat intikken?? :X

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
Met low-format zijn alle problemen opgelost, want dan gebruik je bios instellingen.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Neejoh
Op maandag 04 februari 2002 14:32 schreef djexplo het volgende:
Met low-format zijn alle problemen opgelost, want dan gebruik je bios instellingen.
Er staat al wat eerder in dit draadje dat debug eigelijk hezelfde is..

• Neejoh
Op maandag 04 februari 2002 14:15 schreef Neejoh het volgende:
Owke, nu ga ik me héééééél erg n00b voelen, maar toch maar de vrag stellen, omdat ik het natuurlijk wel gewoon goed wil doen O-)

Moet ik [ ] erbij tikken, of alleen wat tussen die haakjes staat intikken?? :X
Help? Heb namelijk geen zin om m'n hdd te killen...

Verwijderd

IK HEB PRECIES HETZELFDE PROBLEEM!!!!

ik heb alleen een 30 GB schijf die denkt dat ie veel groter is... in de bios issie goed en FDisk Crasehed! kan er echt nix mee doen... Ik sta op het punt om een low level format te doen.. maarja 30 GB kan nog wel eens LANG duren :( ik heb een testtooltje van maxtor (powermax) en die vind GEEN fouten op mijn HD... vage zooi...

maaruh... low level format is de enige oplossing?! :? :(

ow hier een pic ervan:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/bred_adsl/darkl1ght/images/partitions.jpg

• Neejoh
Op woensdag 06 februari 2002 07:29 schreef Darkl1ght het volgende:

ik heb alleen een 30 GB schijf die denkt dat ie veel groter is... in de bios issie goed en FDisk Crasehed! kan er echt nix mee doen... Ik sta op het punt om een low level format te doen.. maarja 30 GB kan nog wel eens LANG duren :( ik heb een testtooltje van maxtor (powermax) en die vind GEEN fouten op mijn HD... vage zooi...

ow hier een pic ervan:

[afbeelding]
JAH!!!! * Neejoh heeft ook precies hetzelfde!!!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:42
was het maar zo

• Neejoh
Op woensdag 06 februari 2002 13:27 schreef Sjoak het volgende:
was het maar zo
:?

• Neejoh
Op woensdag 06 februari 2002 07:29 schreef Darkl1ght het volgende:

ow hier een pic ervan:

[afbeelding]
Dubug blijkt ook een optie te zijn, maar ze willen niet echt antwoorden of ik [] ook mee moet tikken.. |:(

Verwijderd

low level format heeft mijn probleem opgelost.. de HD draait weer als een aap!! :)

• Neejoh
Op woensdag 06 februari 2002 20:34 schreef Darkl1ght het volgende:
low level format heeft mijn probleem opgelost.. de HD draait weer als een aap!! :)
Hmm, dan ga ik me daar maar eens aan wagen ;)

• Neejoh
Debug heeft gewerkt!!!! Hij is nu bezig met 4.1GB aan het formateren ;)
Boeie dat hij 200MB mnist :P
Pagina: 1