cd`s branden in linux :?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• klbob
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 15:14
Ik kan nu eindelijk in MDK 8.1 mijn cd-writer en scsi dvd speler zien. maar ik kan niet branden omdat mijn cd en dvd read only is. x-cd-roast ziet ook geen dvd en ook mijn ide plextor niet (12*10*32a)terwijl ze wel gemound zijn. ook kan ik niets van de cd af halen en op HD zetten dan zegt hij ook dat de cd alleen read only is.
Ik moet ook elke keer mijn cd en dvd unmounten om cd`s te wisselen :? is dit normaal? je kan toch wel net als in windows gewoon je cd`s wisselen zonder telkens je cdspeler te moeten unmounten en mounten.

alvast bedankt

Verwijderd

Als je een CD wil branden moet je hem niet mounten.

Doe eens in Konsole (of xterm) cdrecord --scanbus
dan moet ie je brander zien. Als ie hem niet ziet zijn of je rechten op je branddevice niet goed, of je scsi emu werkt niet goed.

Mouten/unmounten moet je iid bij iedere CD doen. Supermount oid :? kan dat automagisch, maar dat zit niet standaard bij mdk 8.1, komt weer wel bij 8.2 :) dus of supermount zelf installen / configureren of wachten op 8.2 :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ze moeten beide unmount zijn, maar je kan in Linux enkel branden met een SCSI brander en SCSI source drive. Dit is in Windows ook zo en daarvoor dient dan de ASPI driver.

In linux net hetzelfde, moet je in de kernel "scsi emulation' aanzetten, je kan het ook als module laden met een
code:
1
 modprobe ide-scsi

Voila, thats scsi support out of the way :)

Nu nog in je lilo.conf je bootline aanpassen (de parameters naar de kernel) :
code:
1
 <image> hdx=ide-scsi hdy=ide-scsi

Na reboot ziet xcdroast (in feite cdrecord) de drivers en kan je branden. Wees wel voorzichtig met xcdroast, die porgramma is ABSOLUUT niet foolproof.

Veel succes

Verwijderd

oh ja, als brandprogramma wil ik KreateCD aanbevelen, werkt erg goed hier :)

• klbob
Ik ga dit zeker proberen.
Iedereen bedankt voor de uitleg. :)

• _JGC_
  • Laatst online: 13:09
Hoezo X-CD-Roast niet goed? Ik gebruik het nu naar volle tevredenheid.
Moest paar dagen geleden ff wat CD's kopieren, dus ikke ff testen met X-CD-Roast. Op 16X fikken naar mn lite-on ging niet zo lekker, ding stond in PIO mode :(
Uiteindelijk CD dankzij burnproof toch successvol, dus das goed :)

Ikke diezelfde bronCD in Windows 2000 met Nero 5.5 voorlaatste versie nog twee keer kopieren, prop ik em in mn CD-speler, denk ik: hey, waarom maar 9 nummers, ik had 14...
Windows/Nero kon dat ding niet fatsoenlijk kopieren, terwijl X-CD-Roast dat perfect deed :)

• klbob
Ik heb modprobe ide-scsi gedaan hierme zou ik scsi emu aanzetten. dat gaat volgens mij goed, na de comando komt de promt terug.
hierna cdrecord --scanbus maar dan kan hij mijn cdr niet vinden?
beetje raar

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 19:39 schreef klbob_ het volgende:
Ik heb modprobe ide-scsi gedaan hierme zou ik scsi emu aanzetten. dat gaat volgens mij goed, na de comando komt de promt terug.
hierna cdrecord --scanbus maar dan kan hij mijn cdr niet vinden?
beetje raar
omdat voor jouw CD de ide module al geladen en in gebruik is. Start linux op met op de lilo prompt "linux hdX=ide-scsi" (X vervangen door een letter, a/b/c/d - en dit kan je dus ook in je lilo/grub configuratie instellen zoals hierboven al werd uitgelegd)... Dan zal tijdens de bootup de ide-scsi module ipv de IDE module worden gebrukt voor je hdX IDE device.

(hda=primary master, hdb=primary slave, hdc=secondary master, hdd=secondary slave)

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
http://www.linuxbeginners.nl/stories.php?story=23

Hele goeie Howto om c's te fikken onder Linux...
Pagina: 1