ontwikkelomgeving hoe en wat ?

Pagina: 1
Acties:

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
Wat is er nodig voor het volgende:
Centrale plek voor data van ontwikkel projecten die benaderbaar zijn vanaf een Client (DuH).
Dit is toch uitermate iets voor de term "fileserver" ?
Welke specs zijn hiervoor geschikt?
Moet ik hier nu een flink uit de kluiten gewassen server neerzetten, of kan een simpele server gebruiken.
Wat zijn de belangrijkste bottlenecks ?
CPU('s) RAM, HD's (RAID !?)
De workstations, hoe creeer ik de beste combinatie ?
Welke workstations (specs) passen het best bij welke servers? En omgekeerd natuurlijk.

Het werk wat op de workstations gedaan wordt is het standaard huis tuin en keuken werk (internet, tekstverwerken) maar ook het ontwikkelen van (maat-)software en het bijhouden van klantinformatie, CRM, financiele administratie van bedrijf....

Ik hoop dat het niet teveel vragen ineens zijn en dat het allemaal een beetje duidelijk is.

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

• Nexopheus
De server moet niet alleen dienen voor data opslag maar ook als intranet server (Apache op Linux of *BSD).

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:36

Predator

Suffers from split brain

Als je echt voor performantie & veiligheid wil gaan ->
SCSI raid-5 controller kaart + 3 of meer scsi hdd's.
Veel (alles) hangt er vanaf van je budget en hoeveel data transfer er op de server komt. Zorgt toch zeker dat je een echte raid oplossing hebt. Desnoods IDE&raid-1. Dan mag er al eens een HDD kapot gaan...
Welke netwerkkaart moet er in: (3com of intel natuurlijk) 100 of 1000mbit ?
Als er 1000mbit in moet komen zeker mobo met 64bit pci sloten nemen ;)
Goeie server mobo's producenten zijn Tyan & Supermicro

Moet de server in een 19" rack komen ?
Zo ja hoe hoog mag ie zijn ?
Geplaatst door Nexopheus - zaterdag 02 februari 2002 18:09
Geplaatst door Nexopheus - zaterdag 02 februari 2002 18:14
Niet zo snel schoppen, wacht een dagje :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Nexopheus
Was niet echt als schop bedoeld, meer als aanvullende informatie.

Dus wel voor een "zware" server en niet een omgebouwde workstation ?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 02 februari 2002 20:03 schreef Nexopheus het volgende:
Was niet echt als schop bedoeld, meer als aanvullende informatie.
Daarvoor heb je de edit knop ;)
Dus wel voor een "zware" server en niet een omgebouwde workstation ?
Wat bedoel je ? Dat je een "zware" server wilt ?
Ben je eigenlijk van plan om hem zelf te bouwen of er 1 te kopen van bv Compaq ?

• Nexopheus
Prijs/kwaliteit verhouding vindt ik heel belangrijk.
Heb wel dermate ervaring met hardware dat een zelfbouw systeem geen probleem is. Voordeel van Compaq/Dell/HP enz systeem is dan toch wel de support die daar mogelijk is...

Moeilijk een keus te maken..
Heb net gekeken bij Dell bij de powerEdge-serie en dan kom ik toch wel op een aardig hoge prijs uit..(maar ja dan heb je ook wat >:) )

Heb nog wat meer de search gebruikt en ben er nu wel achter dat snelle I/O, min. 512MB Intern geheugen toch wel het belangrijkst is.

Zal me nog maar eens goed laten adviseren door exploitatie&beheer experts ;)

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 02 februari 2002 20:44 schreef Nexopheus het volgende:
Prijs/kwaliteit verhouding vindt ik heel belangrijk.
Heb wel dermate ervaring met hardware dat een zelfbouw systeem geen probleem is. Voordeel van Compaq/Dell/HP enz systeem is dan toch wel de support die daar mogelijk is...

Moeilijk een keus te maken..
Heb net gekeken bij Dell bij de powerEdge-serie en dan kom ik toch wel op een aardig hoge prijs uit..(maar ja dan heb je ook wat >:) )

Heb nog wat meer de search gebruikt en ben er nu wel achter dat snelle I/O, min. 512MB Intern geheugen toch wel het belangrijkst is.

Zal me nog maar eens goed laten adviseren door exploitatie&beheer experts ;)
Voor die support betaal je ook ...
Je moet beslissen wat jij belangerijkst vind.
Hetzelfde geld voor je OS. Bepaalde linux distro producenten bieden ook support contracten met uitgebreide support. Maar dan kost het weer wat extra ;)
Voor FreeBSD bestaat zo iets niet (niet dat ik weet)
Voor nix gaat de zon op he.

Ps: Je hebt altijd GOT nog als helpdesk he B-)

• Nexopheus
Op zaterdag 02 februari 2002 20:55 schreef Predator het volgende:
Ps: Je hebt altijd GOT nog als helpdesk he B-)
Dat is een ding wat zeker is !

Er is gelukkig geen haast bij dus ik kan me nog genoeg orienteren ( en sparen ! )

Er is ook nog een stage in aantocht, daar zal ook wel het een en ander aan netwerk liggen.

Verwijderd

Volgens mij vallen de prijzen bij bv. Dell nog wel mee.

Neem een PowerEdge 2550, zet daar 3x18Gb in RAID in en je bent voor ongeveer EUR 4.000 klaar. Dan heb je een machine met 1Ghz PIII/512Mb/36Gb in SCSI-Raid 5/Broadcom 1Gb NIC/Intel Pro 100Mbit NIC.

Daarvoor bouw je het amper zelf. Let op: een SCSI-Raid 5 controller met 128Mb cache (zoals in die 2550) kost je zowieso al een lieve duit, om maar even te zwijgen over de rest (bv. serverworks chipset etc). Daarnaast is de support op die apparaten prima geregeld.

Je vraagstelling is nogal wazig.. wat wil je er nou precies mee? een database-server + verspreiding applicaties?

qua workstations zou ik gaan voor de goedkoopste dell/compaq die je kunt krijgen, die voldoen prima (plus weer dezelfde goede support)

tip: als je het hele zaakje in 1 keer bij dell/compaq bestelt kun je kortingen bedingen. Speel ook gerust de bedrijven tegen elkaar uit (heeft mij al eens Fl. 10.000 gescheeld op 8 werkstations)

• Nexopheus
Op zaterdag 02 februari 2002 22:53 schreef hezik het volgende:
...

Je vraagstelling is nogal wazig.. wat wil je er nou precies mee? een database-server + verspreiding applicaties?
.....
Klopt is een beetje wazig inderdaad.

Ik stel me het volgende voor:
*nix/*BSD server (enkel intranet) waarop alle gegevens voor een software bedrijf staan. Dwz klant gegevens, CRM systeem, financiele administratie, maar ook project data, source files, enz.

Persoonlijk lijkt me dit een fileserver, maar dat weet ik dus niet zeker. Ik ben al wel tot de conclusie gekomen dat een "echte" server de oplossing is in tegenstelling tot een afgedankte celeron 400 met wat extra mem en HD's...

De workstations (nou je de gebruikers van de workstations dan) loggen in en krijgen hun eigen profiel ervoor (desktop, homedir, etc)

In eerste instantie is het een 1:1 koppeling, maar het moet in de toekomst mogelijk zijn om meerder workstations in het netwerk te hangen zonder veel gedonder.

Kortom; een centrale plek voor data die snel toegangelijk is, veilig opgeborgen staat en blijft (backups/RAID).

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is wat ik voor ogen heb.

Verwijderd

k, da's duidelijker :)

om hoeveel workstations gaat het hier?

er zijn verscheidene manieren te bereiken wat je wilt.. gewoon een vette server met naar keuze Windows 2000 Server/Linux/Netware doet wat je wilt.. uiteraard wel na enig werk :)

Ik persoonlijk zou dan voor linux gaan. Afhankelijk van de hoeveelheid werkstations kun je er voor kiezen om bv. zo'n Dell 2550 via z'n gigabit aansluiting aan een 10/100Mbit switch met Gigabit aansluiting te hangen. (bv. baystack 450 + gigabit module).

Voor de backup bv. een Onstream of een leuke DLT streamer.

Als je voor linux gaat heb je alleen de investering vd. machine.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:31

_Arthur

blub

Op zondag 03 februari 2002 04:51 schreef hezik het volgende:

Voor de backup bv. een Onstream of een leuke DLT streamer.
Nee! Geen ON(ding)Stream! Daar krijg je alleen maar vette spijt van. Ga voor een HP DAT of inderdaad een DLT.

En linux en aanloggen? Lekker pielen met samba. Pak gewoon win2k (server) als OS. Iedereen kan dat met een paar muis klikken onderhouden.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
ik zou eerst eens onderzoeken wat voor applicaties je wil gebruiken vanaf de server. CRM? financieel?
Dit betekent vaak een database applicatie die aan een bepaald serverplatform zit gebonden of in ieder geval een beperkte keuze biedt.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Die onstream drives is niets mis mee. Sterker nog we hadden hier een HP 24x6 DAT tape robot, dat ding ging in 3 jaar 5 maal kapot (lees: koppen moesten opnieuw gesteld worden). De tegelijkertijd aangeschafte Onstream werkte probleemloos.

DAT is helemaal niet zo geweldig als veel mensen je willen doen geloven. Zo zijn tapes uit de 1ne dat-drive vaak niet te lezen in de andere, is dat onnodig duur, enz enz.

• Nexopheus
Op zondag 03 februari 2002 13:50 schreef paulhekje het volgende:
ik zou eerst eens onderzoeken wat voor applicaties je wil gebruiken vanaf de server. CRM? financieel?
Dit betekent vaak een database applicatie die aan een bepaald serverplatform zit gebonden of in ieder geval een beperkte keuze biedt.
Is inhouse ontwikkelde software dus serverplatform is geen probleem..
En linux en aanloggen? Lekker pielen met samba. Pak gewoon win2k (server) als OS. Iedereen kan dat met een paar muis klikken onderhouden
Neh, dacht 't niet, ik kan met de console meer dan met de muis :D
Tevens denk ik dat de prijs/kwaliteit verhouding beter is met een *NIX of *BSD based server.

Pagina: 1