Toon posts:

Linux-partitie verwijderen vanuit Win98, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat de harde schijf een beetje volraakt moet ik de linux-partitie verwijderen. Het is SuSE Prof. 7.3 (vanaf DVD). Dat het weggaat is nieet zo erg, maar ik doe het liever via windows. Kan dat? Paar opmerking(en): -Windows en Linux staan op dezelfde schijf - Mijn systeem heeft maar een schijf -als harde schijf formatteert heb ik oorlog met m'n huisgenoten, dat is in elk geval geen oplossing. Verder zijn alle reactie welkom, het liefst heb ik antwoord van iemanfd die er eervaring mee heeft.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Het beste kun je je installatie-cdrom van linux pakken, en i.p.v. partities aanmaken, de partities verwijderen, en dan de rest van de installatie afbreken.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Linux partitie is een tweede primaire partitie. Die kun je in FDisk verwijderen en er FAT32 van maken zonder dat je Windows partitie kapot gaat als het goed is :)

* wzzrd neemt geen verantwoordelijkheid voor het gelazer met je huisgenoten als het NIET goed gaat :D

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Helaas kun je vaak geen windows-fdisk gebruiken, aangezien die dan moeilijk gaat doen met extended partities zonder logische stations en dergelijke...de beste oplossing is om weer de GNU/Linux-installatie te starten en dan de partitie te verwijderen, zoals hierboven al voorgesteld werd. Mocht je Partition Magic ergens hebben liggen dan kan die het ook voor je doen, zelfs met een windows-interface. Zelf ben ik niet zo'n fan van PM, maar er zijn mensen die er bij zweren dus het kan vast ook goede dingen doen :) .

Overigens: als een format zo'n punt is, dan zijn backups misschien ook een goed idee...je zult maar een headcrash krijgen >:)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
partition magic

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
delpart.exe

zie www.google.com

A wise man's life is based around fuck you

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Op zondag 03 februari 2002 12:30 schreef a casema user het volgende:
partition magic
Mee eens, die werkt het beste en die is betrouwbaar. Ik heb nog nooit een partitie vern**kt en ik gebruik het vaak hoor!
B-)

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• Hydrax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 16:31

Hydrax

*huh?*

Op zondag 03 februari 2002 12:30 schreef a casema user het volgende:
partition magic
Inderdaad, Ik gebruik dat ook, en het werkt prima.
Ik heb ondertussen 4 partities waaronder 1 linux en die linux partitie heb ik ook wel eens weg moeten hebben, met partition magic was dat zo gebeurd.

Every program has two purposes -- one for which it was written and another for which it wasn't. specs

Verwijderd

/me geeft nog nooit problemen gehad met dos' fdisk en ext2 partities :?

Die worden gewoon als non-dos partities aangeduid en kunnen dan ook gewoon verwijderd worden zonder problemen.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 03 februari 2002 12:57 schreef nelske het volgende:
* odysseus geeft nog nooit problemen gehad met dos' fdisk en ext2 partities :?

Die worden gewoon als non-dos partities aangeduid en kunnen dan ook gewoon verwijderd worden zonder problemen.
De eerste keer dat ik dat moest doen ben ik tijden bezig geweest voor het gelukt was...als ik de dos-fdisk startte, dan zag ik mijn fat-partities en een extended partitie. Je krijgt dan ook de vraag of je de logische stations binnen de extended partitie wilt zien. Als ik daar 'ja' op gaf dan zei hij dat er geen logische stations waren. Ik vond het best en besloot om gewoon die extended partitie weg te gooien, dan was het ook goed. Maar die wilde hij niet weggooien omdat er zogezegd nog logische stations in zaten...
Uiteindelijk heb ik toen gewoon weer een install-CD van een linux-distributie genomen en in in de installatie daar de partitie verwijderd, dat werkte wel.
Ik heb met PM nog nooit een ext2-partitie verwijderd, maar wilde op een gegeven moment wel mijn fat-partitie kleiner maken en mijn ext2 groter. Dus PM ging lekker aan de slag, gaf een aantal mutaties die uitgevoerd zouden worden en liet mijn HD ratelen. Na een paar uur (!) kreeg ik iets als 'foutbericht 5', waarna ik opnieuw op kon starten en gewoon weer in mijn oude situatie terug was...sindsdien gebruik ik liever andere tools dan PM. Niet dat die makkelijker zijn, maar bij mij werken ze in ieder geval :) .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Waarom klooit toch iedereen altijd met dat gare fdisk ?
Wanneer stappen jullie toch eens over naar gdisk ?
Batch gestuurd als je dat wilt.
Formateren van 30 Gb in een seconde of 10
etc etc

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 03 februari 2002 14:07 schreef ProZa het volgende:
gdisk ? Freshmeat.net kon me daar anders niets over vertellen ? Zelfde resultaat bij packages.debian.org trouwens..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 03 februari 2002 14:07 schreef ProZa het volgende:
Waarom klooit toch iedereen altijd met dat gare fdisk ?
Batch gestuurd als je dat wilt.
Formateren van 30 Gb in een seconde of 10
etc etc
Omdat fdisk alles kan wat voor mij nodig is, en anders gebruik ik wel sfdisk of iets dergelijks. Desnoods cfdisk of zelfs Disk Druid. Wat moet ik met een fdisk die kan formatteren, dat is toch iets heel anders dan partities aanmaken? Voor formatteren gebruik ik mke2fs en aanverwanten wel.

Overigens vond ik wel een verwijzing naar gdisk op de pagina van ranish, maar geen link. Er staat ook nog iets op http://gdisk.windsofstorm.net/ , al is er volgens die pagina is er nog geen code en dus nog niets werkends...

• ProZa|IA
Dit valt me tegen zeg ... nog nooit iemand met gdisk van symantec gewerkt ?
Kan wel iets meer dan alleen formateren. :)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

PM format ook redelijk snel, maar zo snel?
Is Gdisk gratis? Of moet je daarvoor betalen?

You can't have everything. Where would you put it?

• ProZa|IA
Bij mijn beste weten is het gratis.
Probeer maar eens, velen zweren erbij.

http://www.drd.dyndns.org/index2.html => deze versie is nog gratis, de latere niet meer

Pagina: 1