[CM] mijn airflow ideetje

Pagina: 1
Acties:

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01
Ik zit me al geruime tijd het volgende af te vragen:

Als ik de ventilator op mijn procesor nu eens verbindg met een buis en die buis die zit dan weer vast aan de achterkant van mijn pc en daar zit een fan die uitblaast. Oftewel de warme lucht uit de heatsink komt in die buis en daar wordt die lucht uit de computer gezogen zonder dat het de temperatuurin de kast beinvloed. zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.somhorst/airflow.JPG

Heb ik dit goed bedacht of is dit grote bullshit en wat is volgens jullie de maximale lengte van zo'n buis voordat het geen effect meer heeft.?

Strava | AP | IP | AW

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
uitproberen lijkt mij :? >:) ;)

• n00b | IA
  • Laatst online: 12-02-2003

n00b | IA

multislet

was ik ook al van plan zoiets

multisync is gebanned dat was hard nodig :D

• Webgnome
Op zaterdag 02 februari 2002 16:15 schreef thijz het volgende:
uitproberen lijkt mij :? >:) ;)
doe ik ook wel maar misschien hebben mensen hier al ervaring mee?

Strava | AP | IP | AW

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03 14:43

Tenesmia

First Sergeant

Op zaterdag 02 februari 2002 16:16 schreef firoz het volgende:
das altijd makkelijk ! :P

Ad Astra Per Aspera

Verwijderd

Volgens mij blaast een proc koeler juist lucht over je proc heen :?. Deze lucht zuig je er nu dus vanaf, terwijl jum met je proc koeler weer aan zuigt. Die koelers draaien dus tegen elkaar in.

Verwijderd

Je moet wel uitkijken!!! dat je geen 'vacuum' creerd, kortom dat de proc en je fan niet in tegenovergestelde richting gaan zuigen/blazen, want een proc zuigt, en een fan die MOET in dit geval blazen dan, anders werken ze elkaar tegen en dat werkt natuurlijk ook niet

• Webgnome
de fan op mijn proc die blaast...

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 16:19 schreef Flancor het volgende:
Volgens mij blaast een proc koeler juist lucht over je proc heen :?. Deze lucht zuig je er nu dus vanaf, terwijl jum met je proc koeler weer aan zuigt. Die koelers draaien dus tegen elkaar in.
Volgens mij is zelfs de zuigkracht te weinig lijkt mij of je moet een of ander turbo ding hebben *d

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 16:16 schreef firoz het volgende:
ja hehe LOL ik had ook al zo'd id'tje alleen moet je fan hard blazen met het weg te krijgen maar misschien kan je er aan het einde ook nog een doen dat die de lucht weg zuigt

• Webgnome
dat zeg ik toch :D

nou ja ik weet nog niet of ik het doe het was maar een idee misschien zijn er nog andere ideetjes om je processor iets meer te koelen (waterkoeling etc uitgesloten)

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Heb een tijdje geëxperimenteerd met 2 blowers, met daartussen een stuk buis (een simpele kartonnen koker werkt net zo goed). Als je een tussenafstand van 10 tot 20 cm aanhoudt en de blowers op ca 1cm van de buis plaatst, ze laat blazen in dezelfde richting, krijg je een uitstekende airflow.

• Beelzebub
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:00
Volgens mij kan je beter een fan voorin je PC zetten en dan die buis erachter die op de processor is gericht. Dat werkt volgens mij beter.

www.hetbsg.nl

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Heb ik al gemaakt zoiets, alleen dan een fan die kouwe lucht op de cpu blaast, werrukt best goed :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• visboer32
  • Laatst online: 03-02-2025

visboer32

Koen

Op zaterdag 02 februari 2002 17:02 schreef Beelzebub888 het volgende:
Volgens mij kan je beter een fan voorin je PC zetten en dan die buis erachter die op de processor is gericht. Dat werkt volgens mij beter.
Ben ik het mee eens. *D

Gewoon een grote case cooler voorin de kast zetten, buis erop en die buis op de processor laten uitmonden. (eventueel nog een buis aan de zijkant van de processor die de hete lucht weer wegzuigt.

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte Aorus X570 Pro | 32GB DDR4-3600 CL16 | Gigabyte RTX3080 Gaming OC | Samsung 970 & 960 Evo | Be Quiet 500DX | Samsung 49" Ultrawide LC49HG90 | Fanatec DD1 + Ferrari 488 & Audi R8 wheel | SRP GT pedals | Simetik K2 + Buttkicker

• visboer32

visboer32

Koen

Kan je trouwens ook op bijv. de heatsink van je videkaart proberen met een hele sterke koeler voorin.

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte Aorus X570 Pro | 32GB DDR4-3600 CL16 | Gigabyte RTX3080 Gaming OC | Samsung 970 & 960 Evo | Be Quiet 500DX | Samsung 49" Ultrawide LC49HG90 | Fanatec DD1 + Ferrari 488 & Audi R8 wheel | SRP GT pedals | Simetik K2 + Buttkicker

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Volgens mij heeft 2 FAN's achter elkaar niet zoveel zin.
En als je het ook nog een beetje stil wilt houden is het misschien een idee om de FAN van je CPU er helemaal af te halen en een grote FAN de buis in te laten blazen. Je blaast dan 'koele' lucht je PC -IN-. En veel herrie maakt het niet...

• visboer32

visboer32

Koen

Op zaterdag 02 februari 2002 17:30 schreef Zwaluw het volgende:
Volgens mij heeft 2 FAN's achter elkaar niet zoveel zin.
En als je het ook nog een beetje stil wilt houden is het misschien een idee om de FAN van je CPU er helemaal af te halen en een grote FAN de buis in te laten blazen. Je blaast dan 'koele' lucht je PC -IN-. En veel herrie maakt het niet...
Da's ook mijn bedoeling, maar ik bedoel een tweede buis bij de processor met een andere grote fan eraan die lucht aanzuigt en zo de hete lucht weer snel weghaalt. Weet iemand trouwens een soort type buis of slang wat je hiervoor kan gebruiken, ik wil hier namelijk mee gaan expirimenteren.

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 17:59 schreef visboer32 het volgende:

[..]

Da's ook mijn bedoeling, maar ik bedoel een tweede buis bij de processor met een andere grote fan eraan die lucht aanzuigt en zo de hete lucht weer snel weghaalt. Weet iemand trouwens een soort type buis of slang wat je hiervoor kan gebruiken, ik wil hier namelijk mee gaan expirimenteren.
Het makkelijkste is om te gaan experimenteren met karton en plakband... Je kunt later altijd nog iets definitiefs maken...

• visboer32

visboer32

Koen

misschien een domme vraag maar ja: Hoe krijg ik een gemaakte afbeelding op dit forem?? :?

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 18:07 schreef visboer32 het volgende:
misschien een domme vraag maar ja: Hoe krijg ik een gemaakte afbeelding op dit forem?? :?
gewoon uploaden en dan [img.]www.lalalaetcetc[/img.]

maar dan zonder de ........ natuurlijk

staat ook in de faq

anyway zo'n buis heet een fanduct is het niet, is wel en cool idee

• Webgnome
mm ik heb net wat zitten te kloten met papier en karton etc maar het wordt er alleen maar slechter op.. te temperatuurt steeg onder een klein potje q3 tot 50 :( en dan doet ie normaal nooit.. dus ik zal wat anders moeten verzinnen.

Er staat hier ook nog een topic over slot a koelers dus misschien dat daar wat leuks uitrolt.. sluit dit topic maar het is niet meer nodig :D

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 18:06 schreef lusch.com het volgende:

[..]

Het makkelijkste is om te gaan experimenteren met karton en plakband... Je kunt later altijd nog iets definitiefs maken...
wedden dat dat niet blijft zitten als ik me fannetjes aan zet op 12 volt

• Donald
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-05-2025
Ben ook met dit idee in de weer geweest enige tijd geleden. Ik werd dwaas van de herrie die uit mijn bak kwam. Aangezien de fannen van voeding en processor vlak bij elkaar zaten, leek het mij een goed idee om een fanduct te maken en de fan van de processor te ditchen. In dit topic is daar e.e.a. over te lezen.

• visboer32

visboer32

Koen

http://home.hccnet.nl/rodiko.s/compupicture.JPG

Dit is een vaag tekeningetje met drie koelers: eentje die blaast op de processor, een die daarvan wegzuigt en een naar de videkaart blazend

Verwijderd

sorry maar ja ik heb dat al :p
hehe maar heb het er van af moeten halen :( ik heb een koeler die namelijk een koeler die lucht aantrekt (zuigt) en ene die het blaast :(

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
gewoon stofzuigertje erop zetten. Als je wil kan je hem nog makkelijk laten blazen ook :)

Maakt overigens wel herrie!!
Pagina: 1