Toon posts:

Win2k Advanced Server + NTFS en Fat32

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
H3ll0 ik heb even een vraagje, :z ik hoop dat iemand me even met dit probleem kan helpen. :)

Op mn stage moet ik een server instellen etc. draaide eerst onder Win98 maar nu is er een nieuwe server en daar staat Win2k Advanced Server op.
Op de server staat een database die de clients moeten kunnen lezen (Clients zijn Win98 PC's).
De Clients halen gegevens vanaf de server dus...

Nu wil ik van de server een domain controller maken, maar dan moet je van je harde schijf een NTFS-partitie maken.
Dan Active Directory erop en je heb een domaincontroller.

Maar nu is mijn vraag, als die schijf dan volgens NTFS is geformatteerd kan je dan met de Win98 clients wel de database openen die op de server staat.

Dus kan de Client (FAT32) gegevens van de Server (NTFS) halen?

Hoe kan ik dit probleem oplossen. :?
Alvast erg bedankt.

GreeDz Conf :?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:40

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Is geen enkel probleem. De clients hebben geen weet van het filesysteem op de server.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

volgens mij wel, ik heb zelf win2k(NTFS) pc en me broer in het netwerk een win98SE(fat32) pc en hij kan bestanden etc. gewoon van mij lezen en kopieren enzo, soms niet maar dat ligt ergens anders aan denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 16:14 schreef DeBolle het volgende:
Is geen enkel probleem. De clients hebben geen weet van het filesysteem op de server.
Mjah maar toch lees je overal dat een Fat32 bestandsysteem niks kan zien op een NTFS systeem.
Maar misschien dat door middel van Active Directory hij een Fat32 rechten kan geven om er op te kijken ofzo?

Maar goed in ieder geval bedankt voor je reactie!

GreeDz Conf

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 16:15 schreef DoMiNuS het volgende:
volgens mij wel, ik heb zelf win2k(NTFS) pc en me broer in het netwerk een win98SE(fat32) pc en hij kan bestanden etc. gewoon van mij lezen en kopieren enzo, soms niet maar dat ligt ergens anders aan denk ik.
Jah dat heb ik zelf ook, maar toch schijnt het volgens allerlei documentaties niet mogelijk te zijn.
Of het kan misschien aan het nieuwe NTFS bestands systeem liggen en dat de oude NTFS problemen gaf.. ik weet het niet.

Thanx :)

GreeDz Conf

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:40

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik weet niet waar je het hebt gelezen - het is in ieder geval flauwekul. Een server stelt niet z'n filesytem beschikbaar aan het netwerk, maar z'n bestanden. Kijk maar eens naar de properties van een gemapte drive op een client, het maakt geen donder uit of dat fat, ntfs, hpfs, ufs, ext2 of Netware is - zolang de server 'weet' dat de client bij de bestanden mag is alles bruikbaar.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Op zaterdag 02 februari 2002 16:15 schreef DoMiNuS het volgende:
Welkom in de wereld van NTFS :Z
Waarschijnlijk is het gewoon een security probleempje. Controleer dan ook of de user achter die win98-bak wel de juiste credentials heeft.

Verwijderd

Draait als een trein bij mij hoor ! De data van m'n FTP server draait ook op een NTFS partitie en ook dat gaat goed. Misschien dat er een verschil zit tussen Win98 SE en de oude (bagger) versie ?

:9

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zaterdag 02 februari 2002 16:25 schreef MaDDo het volgende:
Draait als een trein bij mij hoor ! De data van m'n FTP server draait ook op een NTFS partitie en ook dat gaat goed. Misschien dat er een verschil zit tussen Win98 SE en de oude (bagger) versie ?

:9
geen verschil,

A wise man's life is based around fuck you

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Als je een NTFS schijf in je win98 bak doet kan je er inderdaad niets mee, maar dit is iets anders...

de ntfs schijf blijft in de server zitten ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 16:23 schreef DeBolle het volgende:
Ik weet niet waar je het hebt gelezen - het is in ieder geval flauwekul. Een server stelt niet z'n filesytem beschikbaar aan het netwerk, maar z'n bestanden. Kijk maar eens naar de properties van een gemapte drive op een client, het maakt geen donder uit of dat fat, ntfs, hpfs, ufs, ext2 of Netware is - zolang de server 'weet' dat de client bij de bestanden mag is alles bruikbaar.
A computer running Windows XP or Windows 2000 can access files on an NTFS partition. A computer running Windows NT 4.0 with Service Pack 4 or later might be able to access some files. Other operating systems allow no access.

Dit is even een voorbeeldje.. laatste stukje dus.. maar ik lees nog wel meer erover.. maar ik ga het gewoon proberen dan. Ben ook nog niet aan de gang geweest, had dit alleen gehoord en gelezen dus wou ff weten precies hoe en wat.

Het database programma is nogal dom geprogrammeerd dus het kost vrij veel tijd om die steeds weer over te zetten.
Dus doe het liever in 1x goed.

Maar bedankt in ieder geval ik ga het gewoon proberen.. als het niet lukt dan hoor je het wel :)

GreeDz

• Zwelgje
Op zaterdag 02 februari 2002 16:35 schreef Conf het volgende:

[..]

A computer running Windows XP or Windows 2000 can access files on an NTFS partition. A computer running Windows NT 4.0 with Service Pack 4 or later might be able to access some files. Other operating systems allow no access.

Dit is even een voorbeeldje.. laatste stukje dus.. maar ik lees nog wel meer erover.. maar ik ga het gewoon proberen dan. Ben ook nog niet aan de gang geweest, had dit alleen gehoord en gelezen dus wou ff weten precies hoe en wat.

Het database programma is nogal dom geprogrammeerd dus het kost vrij veel tijd om die steeds weer over te zetten.
Dus doe het liever in 1x goed.

Maar bedankt in ieder geval ik ga het gewoon proberen.. als het niet lukt dan hoor je het wel :)

GreeDz
vriend,

je bent in de war met het 'toegankelijk' zijn van NTFS op meerdere os'sen, dit stukje wat je aanhaalt gaat over toegang op een NTFS partitie op een schijf die FYSIEK is aangesloten op de betreffende machine, (dat kan dus niet met win98, maar wel met een 3rd party driver) winxp/2000/nt hebben hier geen moeite mee

echter, waar het hier om gaat (en in jouw geval ook) is met een NETWERKVERBINDING, hierbij maakt het niet zoveel uit wat voor filesystem het is (ook de client niet) zolang als er maar client software voor het betreffende client os is om op die server te komen is het absoluut geen probleem (zie ook eerdere posts hierover)

hoop dat het nu ietsjes duidelijker voor je is geworden,

maw: je kan vanavond weer rustig slapen, het komt allemaal goed nu :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan!

Heb er ook niet veel verstand van.. maar het is me nu wel duidelijk in ieder geval.

Thanx.. topic is gesloten :)

En jaa kan weer rustig slapen morgenochtend.. weet niet wat jij altijd doet op zaterdag maar bij mij wordt het meestal vrij laat :p

GreeDz

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 16:40 schreef zwelgje2 het volgende:

[..]

vriend,

je bent in de war met het 'toegankelijk' zijn van NTFS op meerdere os'sen, dit stukje wat je aanhaalt gaat over toegang op een NTFS partitie op een schijf die FYSIEK is aangesloten op de betreffende machine, (dat kan dus niet met win98, maar wel met een 3rd party driver) winxp/2000/nt hebben hier geen moeite mee

echter, waar het hier om gaat (en in jouw geval ook) is met een NETWERKVERBINDING, hierbij maakt het niet zoveel uit wat voor filesystem het is (ook de client niet) zolang als er maar client software voor het betreffende client os is om op die server te komen is het absoluut geen probleem (zie ook eerdere posts hierover)

hoop dat het nu ietsjes duidelijker voor je is geworden,

maw: je kan vanavond weer rustig slapen, het komt allemaal goed nu :)
Eindelijk iemand die het duidelijk uit kan leggen :-). En nu hopen dat alle tweakers dit lezen voordat ze weer rare dingen hierover gaan posten :-). Misschien nog iets verder ter verduidelijking :

Als je op bijv. je server NTFS hebt en je wil via een (bijv. 98) client deze gesharede data benaderen dan vraagt de server de data op en verstuurd het naar de client. Het feit dat de server de NTFS data kan lezen is genoeg. Hij "vertaald" het wel in begrijpelijke taal voor de client.

edit:

Was ik weer te laat :'( :P.

Verwijderd

Topicstarter
Jah eigenlijk wel logisch ook dus..
Maar goed ik lijk wel een n00b maar valt best mee hoor :D
Maar goed ik ga gewoon ff die schijf opnieuw formatteren daar en database weer opnieuw overzetten.. dcpromo draaien.. domaincontroller er van maken en dan moet het werken lijkt mij..

Maar mensen bedankt tot dusver.

Mzzl

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Op zaterdag 02 februari 2002 16:10 schreef Conf het volgende:
Nu wil ik van de server een domain controller maken, maar dan moet je van je harde schijf een NTFS-partitie maken.
Dan Active Directory erop en je heb een domaincontroller.
Een domaincontroller kan ook zonder Active Directory volgens mij. Het is maar wat je allemaal met je netwerk wilt doen, maar als ik het zo lees is A.D. nergens voor nodig.. alleen maar overbodig. Of ben ik nou gek? :)

Verwijderd

Topicstarter
Correct me if Iam wrong :D

Maar volgens mij kan je met AD global groups aan maken, en dat is de bedoeling.. weet niet of dit zonder Active Directory ook kan?

Explain u nader plz dan..

GreeDz

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op zaterdag 02 februari 2002 17:00 schreef Zwaluw het volgende:
[..]
Een domaincontroller kan ook zonder Active Directory volgens mij.
Stierepoep!
[..]Het is maar wat je allemaal met je netwerk wilt doen, maar als ik het zo lees is A.D. nergens voor nodig.. alleen maar overbodig[..]
Je kunt ook Trouw, Volkskrant, NRC of Telegraaf nemen
Of ben ik nou gek? :)
Ja

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Harrie666
  • Laatst online: 08-05 00:31
Op zaterdag 02 februari 2002 17:06 schreef Conf het volgende:
Correct me if Iam wrong :D

Maar volgens mij kan je met AD global groups aan maken, en dat is de bedoeling.. weet niet of dit zonder Active Directory ook kan?
Nee dat gaat niet, je kunt geen netwerk aanmelding doen als je geen AD hebt en ook geen groepen maken.

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 13:58
even de simpele uitleg.
NTFS gebruik je bij windows NT en 2000 om er voor te zorgen dat de clients bepaalde rechten krijgen om bijv. bestanden kwijt te kunnen (maakt niet uit welke client) de Active Directory in 2000 heb je nodig op je te kunnen aanmelden op z'n server. bij het aanmelden worden door de AD de rechten uitgedeeld.met fat32 is het niet mogelijk rechten uit te delen op een server.
voor de volgende vraag als je een win2000 machine hebt geinstalleerd met fat32 is dit gewoon te converteren is een nl. een standaard optie.

• Zwelgje
Op zaterdag 02 februari 2002 18:00 schreef Harrie666 het volgende:

[..]

Nee dat gaat niet, je kunt geen netwerk aanmelding doen als je geen AD hebt en ook geen groepen maken.
je kan je wel via het netwerk aanmelden op een w2kserver (zonder AD) alleen dat wordt er gebruik gemaakt van de lokale database met users op die w2kserver, (dus geen domain database)

je kan WEL groepen maken zonder AD alleen zijn dit lokale groepen (die ja ook alleen op de server zelf kan gebruiken, en dus niet lid kan maken van andere groepen op eventueel je werkstation of een andere server,

Pagina: 1