Ik heb een toshiba 1800 laptop en daar zit een accu in (goh?
). Maar wat is nou de beste manier om hem zo lang mogelijk mee te laten gaan? Ik heb wel es gehoord dat je een accu het beste helemaal kunt ontladen voor je hem weer oplaadt, is dat zo? Dat doe ik nu eigenlijk niet.. ik werk er meestal mee met de stekker in 220V, maar soms als ik op school zit of in de trein doet ie het even op accu. De accu is dan vaak niet leger dan zo'n 60% en dan laadt ik hem weer op zodat ie vol is.. is dit wel zo bevorderlijk voor de accu?
De manier die je nu gebruikt is niet goed,
je moet een accu volgens mij niet eerder opladen dan dat ie echt leeg is. Net als met een GSM, het word aangeraden om niet eerder te laden dan wanneer de accu leeg is.
je moet een accu volgens mij niet eerder opladen dan dat ie echt leeg is. Net als met een GSM, het word aangeraden om niet eerder te laden dan wanneer de accu leeg is.
Moderne accu's zoals jij ongetwijfeld hebt hebben geen geheugen: die kan je op papier dus ook als ze halfleeg/halfvol al aan de lader aansluiten en opladen dus. Wat je nu doet is dus redelijk goed...
Wat beter is, is regelmatig (eens per maand oid) de accu gewoon helemaal leeg te maken en dan volladen. Net zoals een mens af en toe een diepe zucht moet maken, zal een accu daar ook van houden.
Wat beter is, is regelmatig (eens per maand oid) de accu gewoon helemaal leeg te maken en dan volladen. Net zoals een mens af en toe een diepe zucht moet maken, zal een accu daar ook van houden.
Verwijderd
Dat geheugeneffect vind je vooral bij oude nicad batterijen. In de mijne (een twee jaar oude compaq) zit een Lithium-ion batterij. Deze heeft geen last van geheugeneffect. Die kun je op elk moment opladen.
Verwijderd
Li-on zou in theorie idd geen geheugenfunctie hebben, toch vind ik het vreemd dat bijv. de batterij van mijn 6210 (ook li-on) wel veeeel slechter is geworden na +/- een jaar gebruik. Hij gaat nu nog maar iets van 40 uur mee als ik weinig bel, terwijl dat in het begin zeker 150 uur was
Ik laat mijn batterij gewoon helemaal leeglopen, totdat ik te zien krijg dat ik de accu moet vervangen (dan zit er nog 3% in ofzo). Vervolgens laad ik hem dan in een keer weer op.
wat ook goed is om te doen, is om een batterij refresh te doen (als je notebook die optie heeft natuurlijk).
wat ook goed is om te doen, is om een batterij refresh te doen (als je notebook die optie heeft natuurlijk).
wat houdt dat laatste in? Dat je de batterij in 1x leeg laat lopen ofzo? En als mn laptop dat evt. zou kunnen, op wat voor manier gaat dat dan? Ik heb wel es van iemand gehoor dat je de batterij van je gsm snel kunt ontladen door 2 pinnetjes te kortsluiten.. maar ik weet eigenlijk niet of dat wel waar is..Op zaterdag 02 februari 2002 16:18 schreef Terw_Dan het volgende:
Ik laat mijn batterij gewoon helemaal leeglopen, totdat ik te zien krijg dat ik de accu moet vervangen (dan zit er nog 3% in ofzo). Vervolgens laad ik hem dan in een keer weer op.
En om nou aldoor te wachten tot mn laptop bij normaal gebruik helemaal leeg is vind ik niet zo handig.. als ie bijv. op 30% staat en de volgende dag kan ik hem om welke reden dan ook niet op het lichtnet aansluiten dan kan ik maar een uurtje dr mee werken.. altijd een volle accu vind ik wat 'safer'
Verwijderd
Je batterij ontladen door de pinnetjes te kortsluiten moet je absoluut niet doen. De accu kan beschadigen omdat je 'm te snel leegtrekt. Mocht je het toch willen doen plaats er dan in ieder geval een weerstandje tussen. De normale weerstand van je telefoon kun je bereken uit de normale leeglooptijd (h) en cappaciteit van je batterij (vaak in milliAmpere uur (mAh). Ook het voltage kun je aflezen van je batterij en dan is de enige onbekende je weerstand. Ik zou alleen niet weten of een lagere weerstand je batterij kan beschadigen. Het zal wel iets lager kunnen, maar door die berekening heb je een idee van orde-grootte.
om je accu te ontladen gebruik ik meestal scandisk en defrag, is de hd bezig en gaat de accu sneller leeg (wel stoppen als de accu de 5% heeft bereikt
)
Verwijderd
Kijk eens of een een NiMH of Li-ion batterij hebt. Een NiHM heeft last van geheugeneffect en kan je het best eerst laten leeglopen. Bij een Li-ion batterij is het zelfs slecht om die helemaal leeg te laten lopen maar waarschijnlijk slaat je computer al voor die tijd af.
Het beste voor een accu is inderdaad het volledig ontladen en dan weer opladen. Dat is echter niet altijd wenselijk. Op een gegeven moment zal inderdaad het geheugen-effect op gaan treden, OOK bij Li-ion accus heren
.
Ik ken dit probleem, maar ook de oplossing.
Simpel maar doeltreffend.
Het geheugen-effect wordt in stand gehouden door zgn geheugendraden in de batterij (worden ook gebruikt om info over batt te geven). Oplossing dus: geheugendraden weghalen. Hoe doe je dat:
Accu er uit halen en van een tafel af laten vallen ;+
Als je dat wat te radicaal vindt, kun je ook een paar flinke tikken met de accu op de tafel geven. Een aantal opdonders geven werkt echt; heb het zelf ook gedaan toen een accu niet meer bij wilde laden
Succes er mee
Ik ken dit probleem, maar ook de oplossing.
Simpel maar doeltreffend.
Het geheugen-effect wordt in stand gehouden door zgn geheugendraden in de batterij (worden ook gebruikt om info over batt te geven). Oplossing dus: geheugendraden weghalen. Hoe doe je dat:
Accu er uit halen en van een tafel af laten vallen ;+
Als je dat wat te radicaal vindt, kun je ook een paar flinke tikken met de accu op de tafel geven. Een aantal opdonders geven werkt echt; heb het zelf ook gedaan toen een accu niet meer bij wilde laden
Succes er mee
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Pagina: 1