Toon posts:

[CITRIX] Citrix Farm inrichten voor 250 gebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag Allemaal,

ik ben op zoek naar opmerkingen en hints-en-tips.
Ik ben welliswaar een newbie op Citrix gebied, maar heb gelukkig wel de training Citrix XP Administration kunnen volgen.

Als volgt:
Ik heb een leuke opdracht gekregen van mijn baas: bouw een Citrix Farm waar 250 gebruikers op in kunnen loggen en gebruik kunnen maken van onze "standaard" applicaties.

Alle 250 gebruikers hebben nu een desktop/laptop tot hun beschikking, maar de huidige systeembeheerders worden knettergek van de installatie van Office 97/2000/XP en alle smaken van Windows.

Daar willen we vanaf, het kost te veel tijd om iedereen up to date te houden.

Hier willen we naar toe:

Werkstations:

Iedereen krijgt Windows XP UK met een NL taalmodule.
Naast Windows XP wordt er een virusscanner van Sophos geinstalleerd, Winzip en alle Office Viewers (Excel, Powerpoint, Word).

De servers:

Ik mag hier een wildcard neerzetten: wat niet is komt snel.
Tot nu toe heb ik de beschikking over een rack met:

4 x DL 360

Allen een 1,4 Gig P4 processor en allen 2 gig memory.
Allen een RAID5 config met 5 x 18 gig hdd of 36 gig hdd.
Overige specs niet interessant.

De systemen draaien nu nog Novell Netware 5.1 en Windows NT4 / 2000 (mixed enviroment inderdaad) maar we stappen dus helemaal van Novell af.

We praten over 3 vestigingen, met een onderlinge verbinding van 2 Mbit, maar 34 Mbit is mogelijk. Op de hoofdvestiging zitten 100 man, de andere 2 ieder 75. We hebben hier en daar een satelietvestiging met 3 man zitten, daar hebben we een ADSL verbinding voor geregeld.

Op onze hoofdvestiging komt de internetverbinding binnen, rechtstreeks van de KPN met 2 Mbit. Voor ons internetverkeer is dat snel zat, en we hebben nu nog een Bordermanager draaien, straks een ISA Server.

Dit is een proefopstelling. Deze draait nu op iets oudere systemen (de normale Proliant-towers) en zijn dus qua specs lager dan waar alles uiteindelijk op komt te draaien:

Ik heb nu 6x Proliant met daarin:
PIII 500 / 1 gig intern / 2 x 36 gig hdd voor de proefopstelling.

Daarnaast de nodige stresstooltjes voor Windows 2000 en Citrix zelf. Ik heb ook "echte" werkstations: 20 Compaq Deskpro's met alle smaken OS'en erop.

Al met al een leuk pretpark zoals jullie zien.

Ik ga jullie niet lastig vallen met moeilijke namen voor de servers, en ik hou wel van een lolletje dus let niet teveel op de gebruikte namen. In een proefopstelling moet dit kunnen.

Domein: BOERDERIJ.NL

Windows 2000 Adv Servers:
1 - STIERTJE = Domain Controller
2 - BULLETJE = Exchange 2000 Server
3 - HOOISCHUURTJE = SQL 2000 Server (ipv de Access database)

4 - BERTA 1 = CITRIX Server
5 - BERTA 2 = CITRIX Server
6 - BERTA 3 = CITRIX Server

Compaq EVO werkstation: SQL 2000 Server (Exact database)
Compaq EVO werkstation: IIS5 + Exact Software

De EVO's gebruik ik tijdelijk omdat we over gaan op Exact Globe 2000 en we maken nu al gebruik van E-Synergy (ook Exact).

Ik gebruik een SQL server omdat de Access database behoorlijk op zn donder krijgt. Hij is in eerdere testfases inconcistent geraakt met alle gevolgen van dien. SQL SRV 2000 kan dit moeiteloos aan.

De client applicaties als volgt:
Office XP, Project 2000 (en XP als ie uit is), Visio XP NL, Globe 2000, Winzip, Acrobat Reader en applicaties uit eigen huis geschreven in VB.NET .

Wij hebben het (on)genoegen een hele stal met Lexmark printers te hebben. Deze hebben allerlei eigen drivers die niet standaard bij Windows 2000 zitten. Ik wil niet onnodige software installeren, maar echt veel keus krijg je bij Lexmark niet.

Nu de vragen:
Ik heb alle applicaties draaien, op Exact Globe 2000 na. Deze moet ik nog installeren en testen, maar ik heb al gelezen dat deze 128 MB geheugen eist. Iemand ervaring mee?

Printen wil ik doen via een printserver. Gewoon een W2K SRV die alle printopdrachten ontvangt en naar de printers stuurt (het zijn netwerkprinters, of hebben een Jetdirect (voor de HP) of de Lexmark variant eraan hangen).
Zijn er nog hints en tips hiervoor?

Op het moment dat iemand gaat printen vanuit een atelietvestiging, dan "drukt" hij de verbinding weg van ingelogde gebruikers op die vestiging. Nu wees mijn docent op een pakket van Packeteer die de printstream kon comprimeren en via het ica protocol kon doorsturen naar de printer. Maar veel meer hierover kon hij niet vertellen dus mijn vraag: iemand hier ervaring mee?

Ik heb een licentie gekregen voor Citrix XPe met FR1 er bij.
Ik maak gebruik van de Installation Manager en ik maak zelf tot nu toe MSI "images" met de meegeleverde Veritas software op de W2KAdvSrv cd. Iemand ervaringen met andere pakketten?

Hoe kan ik de snelheid naar de Clients toe fine-tunen? Het hele netwerk is 10 mbit voor de clients, de servers communiceren 100 mbit met elkaar (backbone).
Is het beter als ik op elke vestiging een DC neer zet ivm het aanloggen?

Is het beter als ik op elke vestiging een Citrix Server neer zet ipv in één pand?

De bedoeling is dat alle Citrix servers in 1 pand blijven. Risico is natuurlijk: verbinding weg en je kan niet meer werken. Dat is een risico die ik niet hoef te dragen, het is een keuze van het ICT Management maar deze keuze staat nog niet vast.

Als je na het lezen van dit stuk nog opmerkingen heb of hints en tips: alles is welkom.
Het hoeft pas na 1 mei te draaien dus ik heb tijd zat. Alle security aangelegenheden laat ik over aan een collega van mij, ik zorg puur voor het Citrix- en Clientgedeelte.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op zaterdag 02 februari 2002 13:21 schreef Systeemprutser het volgende:

Werkstations:

Naast Windows XP wordt er een virusscanner van Sophos geinstalleerd, Winzip en alle Office Viewers (Excel, Powerpoint, Word).
Snap ik niks van.. Dit gaat op de werkstations draaien? Wat draait er dan op de Citrix servers?
Allen een 1,4 Gig P4 processor en allen 2 gig memory.
Allen een RAID5 config met 5 x 18 gig hdd of 36 gig hdd.
Overige specs niet interessant.
Je hebt geen raid5 in je Citrix server nodig, omdat je er behalve programmatuur toch niks op moet zetten. Zou wel aanraden dual cpu te pakken (bij een CPU hoggend process werkt er tenminste nog iets..)
Hoeveel Citrix servers ga je inzetten (maw.. hoeveel personen per server)? Wordt door je dealer Exact op Citrix ondersteund?
We praten over 3 vestigingen, met een onderlinge verbinding van 2 Mbit, maar 34 Mbit is mogelijk. Op de hoofdvestiging zitten 100 man, de andere 2 ieder 75. We hebben hier en daar een satelietvestiging met 3 man zitten, daar hebben we een ADSL verbinding voor geregeld.
wij draaien vestigingen met 75 man op 512kbit - mag dus geen probleem zijn met 2mbit ;)
Op onze hoofdvestiging komt de internetverbinding binnen, rechtstreeks van de KPN met 2 Mbit. Voor ons internetverkeer is dat snel zat, en we hebben nu nog een Bordermanager draaien, straks een ISA Server.
Ga je InternetExplorer ook via Citrix aanbieden? Wat doen je gebruikers met Internet? Sommige dingen op Internet (denk aan Flash animaties enzo) gebruiken heel veel CPU. Die CPU wordt gedeeld met 40 man ...
Wij hebben het (on)genoegen een hele stal met Lexmark printers te hebben. Deze hebben allerlei eigen drivers die niet standaard bij Windows 2000 zitten. Ik wil niet onnodige software installeren, maar echt veel keus krijg je bij Lexmark niet.
Geeft Lexmark aan dat deze compatible zijn met terminalservices? Printen is echt een probleempunt binnen terminalservers en je wordt er niet altijd even vrolijk van.
Printen wil ik doen via een printserver.
Zijn er nog hints en tips hiervoor?
hoe critisch is dit - welke processen stoppen er binnen je bedrijf als er niet meer geprint kan worden? (een server opzetten met zo'n 100 printers kan veel meer tijd kosten dan dat je hebt)
[packeteer]
Maar veel meer hierover kon hij niet vertellen dus mijn vraag: iemand hier ervaring mee?
Packeteer comprimeert niets (daar heb je weer andere producten voor). Je gaat je traffic shapen op programma niveau (je kan dus bijvoorbeeld twee verschillende published apps verschillende prioriteit geven, Exchange minder prioriteit geven dan Citrix, ICA gegarandeerd 20k geven e.d.), IMHO een erg mooi product. Helaas haalt je docent twee dingen door elkaar, op het moment dat je met auto-created client printers gaat werken, wordt het printen onderdeel van je ICA stream (een virtual channel), en is je print traffic dus onderdeel van je ICA traffic. Niet zo handig met een packetshaper tenzij je per-session ICA traffic wilt limiteren, maar dan wordt de gebruiker-die-print zijn/haar sessie onwerkbaar.
Als je na het lezen van dit stuk nog opmerkingen heb of hints en tips: alles is welkom.
Het hoeft pas na 1 mei te draaien dus ik heb tijd zat. Alle security aangelegenheden laat ik over aan een collega van mij, ik zorg puur voor het Citrix- en Clientgedeelte.
vragen:
- Gaan je gebruikers met roaming profiles werken? Hoe bouw je de redundancy van die server op? Zelfde met printen?
- Wat ga je exact op Citrix zetten en wat niet? (qua programmatuur)?

tips..
Citrix (althans, sbc) is niet zo simpel als het lijkt (IMHO, ymmv, etc ;) Test dus veel.

hoe ga je je clients distributen? SMS? Handmatig 250 man langs? Silent installation? NFuse? PN Agent?

uiteraard gefaseerd implementeren. Begin eens met 10 man op SBC te zetten en kijk eens hoe ze reageren, in hoeverre jouw oplossing aansluit op je gebruikers' wensen. Denk ook eens aan dingen als policies, restricties. Als een gebruiker zijn hond (een plaatje, dan) als achtergrond zet, dan moet die BMP wel verstuurd worden - dat kan heel stroperig worden. Het is beter om in het begin duidelijk aan te geven waar de (on)mogelijkheden liggen om teleurstellingen te voorkomen.

Ook kleine dingen, veel faxsoftware (die printerdrivers dan) is bijvoorbeeld niet terminalserver geschikt.

Verwijderd

Indirect heb ik wel een paar opmerkingen..

- de reden voor overstap tot Citrix is niet legaal. Als je Novell goed zou gebruiken kun je alles gewoon centraal bijhouden, ook de div. windows versies. Ik snap dat dit weinig relevant lijkt, immers je hebt toch al besloten over te gaan stappen op citrix. Toch is dit wel belangrijk om te beseffen. Maak die fout niet nog eens, zoek _goed_ uit wat er allemaal met citrix kan en gebruik die funcionaliteit ook.

- Je hebt het over een ISA server. Tsja, ik zou er niet aan beginnen. Organisaties als de Gartner groep geven niet voor niets aan dat om het even welke windows-variant NIET gebruikt moet worden op een security-gevoelig punt. Ik zou zeggen neem een linux firewall/proxy of zet er een leuke solaris met checkpoint neer. Neem desnoods een cisco pix als je perse van je geld af wilt.

Ik vind het een ERG dubieuze stap waarover je heel lang kunt discusseren. Kort gezegd komt het er op neer dat jullie nu duidelijk een keuze maken voor windows als platform en dus ook vast zitten aan Microsoft en al haar grollen en grillen (activation). Je zou eens kunnen overwegen de clients ook op linux te zetten, via Citrix gaat dat perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Dank alvast voor de reakties.

De reden voor het overstappen naar Citrix is puur vanwege het feit dat we zijn "samengegaan" (want van een fusie is nou ook weer geen sprake) met 3 andere bedrijven.

Maar die bedrijven hebben geen beheerders, en we zijn 650 man groot --> 6 beheerders totaal.

We willen alles beheersbaar houden, dus vanaf een centraal punt alles beheren.

We zijn KPN & Microsoft partner, Compaq & Exact dealer en ga zo maar even door. Qua programmatuur mag ik niet klagen: ik roep en ik krijg.

Dit is een pre-test fase. Natuurlijk ga ik niet de hele organisatie in 1 avond omgooien, we gaan dit doen per groep-per afdeling.

We draaien pas een jaar Novell 4.2
Bordermanager was een keuze die hier bij hoort, NT4 draaide er bij omdat we Exchange 5.5 gebruiken.
Hier gaan we dus allemaal vanaf.

Okee, hier wat antwoorden op jullie opmerkingen:

RAID 5 --> je hebt helemaal gelijk, maar we hebben deze systemen zo binnengekregen. Compaq houdt van ons.
En het is niet onaangenaam.

Machines updaten: ze worden allemaal opnieuw ingericht met WinXP. Reden: we hebben dit afgesproken in het nieuwe licentiemodel met MS, uitstraling naar buiten (we draaien het laatste OS) en de ICT Stuurgroep wilt dit doordrukken. Als ik kijk naar onze werkstations binnen het bedrijf, dan kan ik 60 machines "weg doen". Valt best mee op 650 man.

Printen: veel dank voor de info. Ik ga hier mee puzzelen, ik heb tot nu toe voornamelijk applicaties getest en geprint op een paar HP laserprinters (en dat ging perfect).
Lexmark geeft aan prima te draaien met Metaframe onder NT4 Terminal Server. Over XP is -nog- geen informatie te vinden op de Lexmark site.

Internet: ze mogen met hun XP config gewoon internetten via onze ISA Server.

Achtergrondjes en zo: disabled binen Citrix en binnen de AD.

Er wordt een policy losgelaten op alle pc's waar je U tegen zegt: je kan alleen maar gebruik maken van de faciliteiten die de beheerder biedt, afhankelijk van de OU waar je in zit.

Clients distributie: eenmalig per policy of "met het handje". Updates kunnen via Citrix plaats vinden.

De smaak komt snel boven drijven: we draaien alles op MS producten + Citrix. Novell gaat er echt helemaal uit.

Ik zal niet zeggen dat het een foute (n)OS is, maar we draaien nu Novell 4.2 IPX/SPX met een NT4 PDC met Exchange 5.5 op TCP/IP.
Dit gaat niet helemaal vlekkeloos, onze compaq hubs en switches hebben hier grote moeite mee. Waarom er niet meteen is overgegaan op Netware 5.1 was puur de licentiekosten. Duur grapje als je leest dat we helemaal terug naar MS gaan...

Funktionaliteit: Alle office applicaties draaien, Exact Globe en Visio + Project. Meer niet.
Alle applicaties halen we "weg" bij de gebruiker.
Snap ik niks van.. Dit gaat op de werkstations draaien? Wat draait er dan op de Citrix servers?
Lees goed: Werkstations:

Het zijn de viewers, niet de programmatuur zelf. Ze moeten documenten wel kunnen inzien als ze niet op het netwerk zitten.

Ik zit nog in een waggel-fase. Het is vallen en opstaan, en ik zit nog fijn in de testfase. Volgende week heb ik de beschikking over de Lexmark printers en dan kan ik deze serieus testen.

Het verhaal van het printen helpt me goed, bedankt voor deze informatie.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even over de Dual Processor: heb ik op mijn verlanglijstje.

Als dit allemaal goed gaat lukken, dan komt er zeker een processor bij. We zijn echter ook aan het kijken naar iets "zwaarders". Niet dat de DL360's niet goed zijn, maar ik weet bijna zeker dat de Exact Software processor en geheugen gaat pakken waar ik niet blij mee ben.

Ik kan een hoop oplossen met Load Balancing, maar ik wil geen houtje-touwtje farm, het moet gewoon super draaien!

En dat dat iets kost, is niet mijn probleem.

Over de Exact Support: we zijn dealer en er lopen een hoop Exact-knappe-koppen rond, en we hebben dus een prima service contract. Dit is afgedekt.

Faxen: gewoon een faxapparaat, niet electronisch.

Nogmaals bedankt voor de serieuze reacties, het is altijd maar afwachten welke tweaker er hier commentaar komt geven.

• elevator
  • Niet online

elevator

Op zaterdag 02 februari 2002 16:48 schreef Systeemprutser het volgende:

Internet: ze mogen met hun XP config gewoon internetten via onze ISA Server.
Duidelijk. Maar je gaat dus de applicaties als published apps aanbieden, en geen desktop? Of moeten ze uitloggen uit hun desktop op het moment dat ze "het internet" op willen?
Clients distributie: eenmalig per policy of "met het handje". Updates kunnen via Citrix plaats vinden.
let wel op dat Citrix client updates dus allemaal over het WAN gaan. Voor 75 gebruikers * 3 meg, is dat nog aardig wat (voor ons reden om het niet te gebruiken)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, die client distribueren kost wat tijd en bandbreedte.

Er is wellicht een manier om alleen client distributie toe te staan vanaf een bepaalde vestiging (de mensen op de satelietvestigingen zijn verkopers, dus komen ook op de hoofdvestigingen).

Internet: inderdaad uitloggen en dan explorer gebruiken.

Het mooie is: E-Synergy en Mail kunnen ze gebruiken via de explorer (E-Synergy is web-based en Exchange 2000 heeft een prima webfunktionaliteit).

Ik ga inderdaad alle applicaties published aanbieden, Exact Globe 2000 kan ik a.s. week testen.

Dat Load Balancing werkt trouwens perfect !!!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Je wil 250 gebruikers op 4 servers die met 1 CPU zijn uitgerust ? Sorry, maar dat gaat niet lukken.
Ga uit van 25 tot 30 gebruikers op een Dual CPU server met minimaal 1 Gig geheugen.

Zoek van tevoren goed uit welke apps je gaat aanbieden en of terminal server ondersteund wordt en of er problemen bekend zijn met die applicatie op een terminal server.
(Maar daar ben je al mee bezig lees ik)

Ik denk dat de migratie je nog tegen zal vallen als je naast de cursus geen ervaring hebt met terminal server.

edit:

Als je kosten wil besparen zet dan geen RAID5 in die servers, er komt immers geen muterende data op.

Een packeteer heb ik zelf staan, dit werkt gewoon goed alleen comprimeren doet die niet volgens mij. Je geeft een hoeveelheid bandbreedte aan een protocol.

Als je denkt dat je met terminal server een hoop tijd bespaard moet ik je teleurstellen. Het upgraden van apps gaat inderdaad sneller maar je krijgt nu met heel andere zaken en problemen te maken die veel tijd vergen. Is dat de enige reden voor de overstap naar terminal server dan denk ik dat je nog maar eens goed moet nadenken over je hele verhaal.

De kosten van aanschaf is geen probleem lees ik, dus je weet waarschijnlijk al wat Citrix licenties kosten ?

http://thethin.net

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• elevator
  • Niet online

elevator

Op zaterdag 02 februari 2002 18:25 schreef Systeemprutser het volgende:
Internet: inderdaad uitloggen en dan explorer gebruiken.

Het mooie is: E-Synergy en Mail kunnen ze gebruiken via de explorer (E-Synergy is web-based en Exchange 2000 heeft een prima webfunktionaliteit).
is nogal ongemakkelijk. OWA noem ik persoonlijk geen alternatief voor een Outlook client hoor..
Ik ga inderdaad alle applicaties published aanbieden, Exact Globe 2000 kan ik a.s. week testen.
Je gaat applicaties individueel publishen, maar gebruikers gaan lokaal internetten. Wat gebeurt er als een gebruiker lokaal op een mailto: link klinkt? Op haar PC staat geen mailclient meer...
Dat Load Balancing werkt trouwens perfect !!!
zonder dat waren mensen al wat eerder van Citrix af, denk ik zo :-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel ervaring met Terminal Server, daarom hebben ze mij aangewezen om Citrix te "besnuffelen".

De gebruikers werken nu (als ze buiten ons netwerk zitten) al via OWA. Dit gaat dus meteen al goed. Natuurlijk kunnen we ook een inbelmogelijkheid creeren, maar voorlopig niet. Stapje voor stapje is mijn motto.

De opmerkingen van seq_uence, zoals je ziet:
Nog even over de Dual Processor: heb ik op mijn verlanglijstje.
Als dit allemaal goed gaat lukken, dan komt er zeker een processor bij. We zijn echter ook aan het kijken naar iets "zwaarders". Niet dat de DL360's niet goed zijn, maar ik weet bijna zeker dat de Exact Software processor en geheugen gaat pakken waar ik niet blij mee ben.
Mijn manager is zich bewust van de licentiekosten. Inderdaad geen goedkoop grapje.

De opmerking:
Als je kosten wil besparen zet dan geen RAID5 in die servers, er komt immers geen muterende data op.
De servers zijn zo binnengekomen, RAID5 heeft inderdaad weinig zin in deze config. Wellicht wel voor de SQL en Exchange 2000 Server, er kan nog genoeg geschoven worden met deze servers en de servers die nog komen gaan.

Kan je het volgende uitleggen:
Als je denkt dat je met terminal server een hoop tijd bespaard moet ik je teleurstellen. Het upgraden van apps gaat inderdaad sneller maar je krijgt nu met heel andere zaken en problemen te maken die veel tijd vergen.
Ik heb nog geen proeftuin in real-life kunnen draaien. Aan wat voor strubbelingen moet ik denken?

Het grootste werk van de huidige sysbeh is:

we hebben supported users, en unsupported users.

Supported: iedereen die niet bij klanten problemen oplossen en klooien met hun laptop + iedereen met een desktop.
Unsupported: wazige nerds zoals ik, en eenieder die bij de klant komt en met tooltjes bezig is en zelf graag de laptop inricht.

Supported hebben we veel gebruikers, waarvan de applicaties soms verminkt raken en een herinstallatie noodzakelijk is. Reden is duidelijk: gebruiker kunnen het niet laten systeeminstellingen aan te passen, drivertjes te installeren omdat een goede vriend zegt dat dat goed is, etc etc. Policies draaien we nu niet, Novell is puur een NOS, ZEN is voor de installatie van Outlook, virusscanner, printerdrivers en Exact for Windows.

Klopt niet he? :(
Dat krijg je als je een (N)OS gaat gebruiken waar de beheerders de ballen verstand van hebben (allemaal NT'ers). De gemiddelde leeftijd van een beheerder is 35+ en het "leren" is er een beetje uit.

Nieuw management, nieuwe kansen: op naar Windows 2000 Adv Server + Citrix.

Begrijp me overigens niet verkeerd: Citrix is een keus van de ICT Stuurgroep, geen persoonlijke keus. Maar ik probeer deze keuze op een goede manier uit te voeren, ongeacht of het een wel of niet verstandige keus is die gemaakt is. Al met al kost het een hoop geld, maar de bedoeling is dat we de komende 2-3 jaar "klaar" zijn en niet van het ene (N)OS naar het andere hoppen vanwege een ingeving van één of andere manager.

Ik vind het prima als ik met 1 server maar 30 gebruikers kan bedienen. Als ik zeg dat ik maar 50% kwijt ben voor een standaard DL360, waar praten we dan over? Geheugen is altijd duur, maar in dit geval noodzakelijk.

Ik probeer overigens niet de opmerkingen "goed" te praten. Ik probeer items te vinden waar ik zelf niet bij heb stilgestaan: er is bijna geen kip op mn werk die zich hierin (heeft) verdiept.

Ik ben straks ook de enige die weet wat en waar het draait, en aan mij de zware taak om straks problemen met Citrix op te gaan lossen (ik zie je glimlachen seq_uence) maar dat vind ik niet erg.

Beetje uitdaging is nooit weg natuurlijk, toch ? :7

• seq_uence
  • Laatst online: 01-08-2024
Wat ik bedoel met andere zaken en problemen:

Wanneer je vaak nieuwe applicaties en upgrades krijgt zoal bij het bedrijf waar ik werk, is het belangrijk dat je voor de installatie goed bekijkt of e.e.a. goed gaat draaien.
Installeer eerst op een testserver, en kijk welke dll's e.d. overschreven worden.

Een terminal server is eigenlijk een zware workstation, je weet zelf ook wel dat vroeg of laat bepaalde applicaties elkaar gaan bijten omdat bestanden overschreven worden.

Verder is het zo dat er veel te tunen is aan een TS en dat is ook vaak wel nodig, alleen is het vaak even zoeken naar de juiste instelling.

Mocht je weinig in de registry doen, dan ga je dat nu veel doen maar dat heb je in de cursus ook wel gezien als het goed is.

Zelf vind ik dat je de migratie beter samen met een leverancier kunt doen die veel ervaring hebben met TS.

Veel software leveranciers zeggen dat ze TS ondersteuunen en/of ervaring hebben met TS. Later blijkt dan soms dat ze helemaal niet weten waar ze het over hebben.

Kijk voor elke applicatie of er een compatibility-script voor is als de applicatie niet voor een TS geschreven is.

Je zult begrijpen dat een aantal van de bovenstaande punten ook tijd gaan kosten en dat dus een deel van de tijdwinst verloren gaat t.o.v. een client - server omgeving.

edit:

Vergeet ik nog even de policy, die zul je veel gaan gebruiken. :)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Topicstarter
Yep. Bedankt tot dusver.

Ik ga er zeker voor zorgen dat ik een test-server houd, is inderdaad een "must".

Register bewerken is inderdaad veelvuldig aan bod gekomen in de training.

Ik dank allen voor de antwoorden en ik ga fijn verder met het testen en proefdraaien van een Citrix omgeving.

[typo]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
-ik mis de fileserver in het rijtje, hoe gaat men bestanden uitwisselen?
-capaciteit: max 35 personen met een volledige desktop (office + erp pakket) draait redelijk op dual-processor 2Gb RAM.
-sommige applicaties hebben behoorlijke bugs: vooral office. office 2000 vreet bij sommige acties 50% cpu voor langere tijd. service pack 2 hielp wel wat, maar het blijft een zware applicatie. dit soort dingen kom je pas tegen als je met een pilot-groep gaat draaien van voldoende grootte.

toch nog even over die beslissing: volgens mij wordt om de verkeerde redenen gekozen voor citrix. omdat van het ene geen kennis is, wordt andere software gekocht waarvan nog minder kennis is...
Citrix is ideaal voor een paar specifieke applicaties, over een WAN ter beschikking te stellen. Een hele desktop aanbieden is handig om kleine vestigingen aan te sluiten, waar je anders een aparte server moet neerzetten. Voor alle overige situaties is citrix bruikbaar, maar zijn standaard client-server omgevingen een stuk flexibeler. Beheerkosten beperken is vooral een kwestie van duidelijke regels stellen en deze dwingend opleggen.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 11:32
Waarom zet je exact globe op een werkstation? (en op wat voor OS dan?) ik weet niet hoeveel mensen er gebruik gaan maken van exact in dat bedrijf , maar het is een aardig omvangrijk pakket geworden, en 128Mb is wel errug weinig IMHO . Ik zou dat hele verhaal dan ook maar op een w2k-server gooien als je toch bezig bent... btw hou er rekening mee dat je daar ook een internetverbinding voor nodig hebt om exact up te daten, het lijkt bijna wel een MS os aan het worden :( , bijna elke week staat er een update klaar, cd's worden er niet meer verzonden

Verwijderd

Topicstarter
Fileserver heb ik inderdaad niet genoemd, omdat deze voor mij niet echt relevant is.

*huh* denken jullie :?

Kortgezegd: we barsten van de Compaq servers met lagere specs (denk aan PII 450 t/m PIII 7xx).

Tot nu toe hebben alle users een userhome directory, maar deze is vrij klein. Reden: alles zit in E-Synergy (van offerte tot excel-sheet).

Ze gebruikers hebben dus niet echt een eigen dir nodig, maar ze krijgen deze wel.

Ander verhaal zijn de afdelingsdirectories. Hier zal nog naar gekeken moeten worden.

Exact Globe: deze wil ik proberen te publishen via Citrix. Moet ik nog testen zoals ik eerder zei, heb pas deze week de software gekregen en mn dealersupportlicense krijg ik maandag.

Ik ben even door mn testservers heen, vandaar dat ik ze even op een EVO werkstation draai (wel w2k als OS, maak je niet druk). Die machines zijn nog verschrikkelijk snel, (P4 1,6 Ghz met plenty geheugen).

Ik laat de EVO's draaien omdat alle anders servers natuurlijk SCSI hebben, en de EVO's niet. Voor clustering is SCSI een eis. Door de EVO's hiervoor te gebruiken bespaar ik mezelf een hoop installatietijd als ik meteen de juiste software op de juiste server zet.

Exact Globe gaat gigantisch geheugen vreten, maar 128 Meg is voldoende. Natuurlijk met een korreltje zout nemen, maar de test van volgende week zal het bewijzen, ook ik ben benieuwd!

Internet verbinding voor Exact Updates : zoals eerder vermeld: er is een 2 Mbit pijpleiding naar het Internet en we barsten van de ISDN lijnen. Een dedicated lijntje voor alleen het serverpark (om wat voor reden dan ook) is ook te realiseren.

JUIST vanwege de vele updates en derg. wil ik het via Citrix aanbieden. Of dat goed gaat is een vraag, voorlopig ga ik het maar vanaf 1 server aanbieden met 5 users om te zien wat het "kost" aan processor en geheugen. Wie weet draait het voor geen meter en moet er gezocht worden naar een andere oplossing.

;)

Uitdaging genoeg!

• JaNuZz
Wat betreft die updates voor exact op de werkstations , dat hebben ze nu een beetje makkelijker geregeld, je update de server, en wanneer dat gebeurd is, en iemand start exact-globe op een wrkstation op dat wordt die update ook automatisch doorgevoerd op het werkstation, dus wat dat betreft heb je er geen omkijken meer naar.
Ik ben benieuwd of het via Citrix-verhaal een beetje wil werken met Exact, laat wat van je horen als het lukt :)

Verwijderd

Topicstarter
Zeker, zeker.

Ik ben niet full-time bezig met dit project, ik heb ook mijn eigen werkzaamheden nog.

A.s. woensdag ga ik Exact testen, en de week daarop ben ik de hele week in de weer met Citrix.

Het gaat een kluif worden want ik wil klaar zijn met het testen van de volgende applicaties:

Exact Globe 2000
Visio XP
Project 2000
Office XP (prima ondersteuning voor TS in tegenstelling tot Office 2000)
Winzip 8.1
Acrobat 5.05(reader)

Het printen naar een HP Laserprinter en eventueel het aanbieden van applicaties via NFuse (geen prio).

Ik krijg in de week van de 11de een testruimte waar we dus die-hard kunnen stoeien...want dat is het.

Verwijderd

Topicstarter
JaNuZz , jij draait ook een Citrix omgeving?

Be a tweaker, wat zijn de specs van je park en wat voor appz draai je?

Verwijderd

ik snap er niets van.
Citrix is toch een product voor een centrale server en vervolgens loggen er thin clients op in?
Daarna worden alle acties van gebruikers verzonden en serverside afgewerkt toch?

Waarom dan elk werkstation een eigen WinXP (voor thuis werken misschien?).

Ik ben benieuwd.

Thin Client op Citrix is dus toch gewoon:
*centrale server Citrix
*centrale fileserver
*centrale bootserver
(*database server)

Client boot via Boot-From-LAN, download 1.44MB diskimage vanaf de bootserver. IN de image zit de Citrix client voor dos dan (Linux ook mogelijk in 1.44MB???).
Daarna log je in op de Citrix server en sla je bestanden op op de fileserver.
Eventueel nog een databaseserver ofzo erbij.

Dat idee heb ik tenminste bij Citrix.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:29

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Geen idee of deze al waren doorgegeven:
Citrix
1) Geen RAID5 gebruiken, maar maak een stripeset (raid0) komt ten goede aan de performance.
2)Citrix server is geen server. Moet je inrichten als een client. Dus geen databases etc.
3) onder office fastfind en heel die bende uitzetten. Vreet performance
4) Bij Office 2000, moet je uitgaan van minimaal 32MB per gebruiker per opgestarte applicatie (vuistregel). Dit is exclusief de 256MB voor het OS etc.
5) 2 CPU's in zo'n doos is GEEN overkill.

Jij heb het over 250 gebruikers.
3 systemen => +- 85 gebruikers per systeem (ik neem aan dat er load-balancing gebruikt gaat worden.
Stel dat er 65% van de gebruikers tegelijkertijd aanloggen. Dan heb je 160 gebruikers op 3 systemen (circa 50 gebruikers per server) dan zit je met je geheugen wel snor.
Bij volledige bezetting, ga je wel performance problemen krijgen.

Packeteer kan je problemen met printen, filetranfers etc. met citrix oplossen, maar het is geen heilig maker.

ADVIES: 2CPU's, meer RAM, RAID0 en draai eerst een pilot omgeving om de performance te testen. Zeker niet alles in 1 keer omgooien.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• JaNuZz
Op zondag 03 februari 2002 17:15 schreef Systeemprutser het volgende:
JaNuZz , jij draait ook een Citrix omgeving?

Be a tweaker, wat zijn de specs van je park en wat voor appz draai je?
Nee we draaien geen citrix, maar we krijgen wel steeds meer de vraag naar citrix-achtige omgevingen (bv verzorgings-instellingen die fuseren en op een centrale server gegevens willen hebben etc) en we zijn ook exact-dealer , daarom was ik wel nieuwschierig of dat een beetje werkt..

Verwijderd

Topicstarter
Beste BlaTieBla, je hebt wat stukjes tekst overgeslagen denk ik:
ADVIES: 2CPU's, meer RAM, RAID0 en draai eerst een pilot omgeving om de performance te testen. Zeker niet alles in 1 keer omgooien.
Ik stap niet in één keer over, ik zit nu in een pre-test, daarna naar test, daarna naar proeftuin met real-life gebruikers en dan pas gaat de rest.

De 2de processor staat op mn lijstje, is een kwestie van een tijd.

RAID5 --> eerder al vermeld, ik heb de servers zo gekregen, heb al aangegeven dat dit geen nut heeft maar dit gaat veranderen. Geen haast.

Citrix & Databases --> ik weet niet hoe je dr op komt.
Ik gebruik wel een SQL server als 3rd party database supplier ipv de ODBC+Access database van Citrix zelf (is een optie tijdens de setup).

Office 2000 --> we gaan Office XP gebruiken, we slaan 2000 helemaal over (we gebruiken nu 97).

Reden Windows XP: management heeft dit besloten na overleg met Microsoft (en meteen een nieuwe Open Site License afgesloten). We draaien nu 85% Win98SE. Dit is 1 van de weinige dingen waar ik niet tegenin kan gaan.

Ik ga inderdaad Load Balancing gebruiken, zit allemaal snor. Voorlopig applicaties testen, de week daarop ga ik de servers klaarmaken voor de test die daarna doorgaat naar de proeftuin met 20 gebruikers (handig, die leslokalen). Let wel: ik heb 2 maanden de tijd voordat ik de proeftuin hoef op te leveren. Eerder mag, later in overleg.

Ik hou wel van een beetje overzicht. :z

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 21:57 schreef Systeemprutser het volgende:
RAID5 --> eerder al vermeld, ik heb de servers zo gekregen, heb al aangegeven dat dit geen nut heeft maar dit gaat veranderen. Geen haast.
---> wel haast. In elk geval voor je produktieservers. Raid 5 is zonde van de hardware

Citrix & Databases --> ik weet niet hoe je dr op komt.
Ik gebruik wel een SQL server als 3rd party database supplier ipv de ODBC+Access database van Citrix zelf (is een optie tijdens de setup).
---> Is dat niet wat overkill voor 3 citrix servers. sql is wat prijzig voor een database die vermoedelijk niet boven de 10 mb gaat komen.

Reden Windows XP: management heeft dit besloten na overleg met Microsoft (en meteen een nieuwe Open Site License afgesloten). We draaien nu 85% Win98SE. Dit is 1 van de weinige dingen waar ik niet tegenin kan gaan.
---> windows XP heeft een ingebouwde terminal service cal. Dat scheeld weer Hfl 200,- per client.

Ik ga inderdaad Load Balancing gebruiken, zit allemaal snor.
---> Load balancing van citrix of van microsoft? Als het van citrix is, zit het ingebakken vanaf XPa. Waarom je dan ook win2k advanced server nodig hebt snap ik niet helemaal; meer dan 4 processoren en clustering. Ook een beetje zonde van het geld.

Als het goed is hebben ze je op de training ook gewezen op het tuningsdocument van Rick Delingher. Gebruik dit ook; echt alles staat erin.

Succes met de boerderij ;)

Verwijderd

tja, welke tips kan ik je geven.

Wat ik hier draai met 50 gebruikers

2 x applicatie server

specs:

dual Xeon 933 mhz
1,5 gieg intern geheugen.
RAID 0+1 met 10K ibm scsi schijven.

1 x Database server

Dual Xeon 933 mhz

1 gieg intern geheugen

RAID 5 met 10K ibm scsi schijven.

Wij draaien er op het moment alleen ons ERP pakket op, en werkt zeer snel, en vreet niet echt veel performance (magic).

Bepaal eerst welke applicatie's erop MOETEN draaien.

Ga vervolgens van elke applicatie op zich informatie gatheren.

Lees alle white papers door, test elke applicatie inclusief de application compatibilitie scripts.

Finetune vooral dos applicatie's, met de daarvoor bedoelde progjes.

Zet GEEN dynamische data op de Applicatie servers.

Doe alles STAP VOOR STAP en ga pas verder als iets volledig AF is.

Houd ALLE applicatie servers identiek, werk eventueel met GHOST image's.

Printers zijn echt drama's op terminal server gebied, zoek en TEST dit van te voren goed uit!

Als je extern advies wil inwinnen of een cursus wil doen, ga dan naar CDG (zoetermeer), daar zit ene "JASPER" en hij is echt een GOEROE om terminal server gebied.

succes verder!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:29

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

* zwahiel werkt ook in een citrix omgeving...

Hier zijn nu ongeveer 500 users. Dat worden er binnenkort zo'n 450 meer. :'(

We hebben hier nu 6 functionele terminal servers. TS01 t/m TS06.
Nummer 7 is onderweg. Een file en printerserver maar dat is niet echt van belang.

Ok hier zijn wat spects.

TS01, TS02, TS03 en TS05:
Compaq Proliant 5500
- 4x 550 mHz proc's
- 2x 9,1 GB hdd Ultra SCSI2
- 1,8 gb RAM
- Windows 2000 Advanced Server
- Citrix MetaFrame 1.8

TS04
't zelfde als hierboven, maar die draait op NT4 Multi user, Terminal edition Server met Citrix Metafram 1.8

TS06
Compaq Proliant DL360
- 2x 1000 mHz proc
- 2x 18,2 gb hdd Ultra SCSI3
- 2 gb RAM
- Windows 2000 Server
- Citrix MetaFrame 1.8

(dit is een zéér snelle server!)

FAX server
Compaq Proliant 1850R
- 2x 550 mHz proc
- 1x 9,1 gb HDD
- 1 gb RAM
- Windows 2000 Server

onze internetserver heeft dezelfde spec's als de FAX server

Ik vin alleen dat TS06 fatsoenlijk draait, de rest draait maar mondjes maat vind ik...

'tja 't zijn en blijven Compaq dingen hé! :)

Maar op deze 6 server zitten dus gemiddeld zo'n 350 mensen tegelijk te werken... En dat gaat wonder boven wonder ook nog redelijk ook nog... (buiten de hiks die er zijn, vanwege het Compaq / Microsoft probleem met onze hard en software!)

Clients hebben beschikking over:
- Office 2000 NL
- NS reisplanner (wie heeft 'm niet! ;) )
- CD-foongids
- Exact
- UNIX clients die naar onze UNIX servers connecten
- SPSS
- administratieve rompslomp programmatuur
- en nog een stel andere proggiez...

'tja het draait... Gelukkig werk ik lokaal en nooit in een sessie.

En wat betreft expertise in je bedrijf houden.
De kennis van ons systeem heeft hier dus niemand in zijn bolletje... Als hier iets kapot gaat moet er meteen gebeld worden naar Kender Thijssen of naar Imtech, ze doen hier werkelijk nix zelf. En het leuke van het verhaal is, dat degene die het allemaal wel wist, hier nu niet meer werkt! :) Gelukkig hebben we nog wel veel contact met die jongen, dus dat scheeld, maar toch. Ze besteden alles maar uit en uit, maar kennis binnen houden daar hebben ze nog niet van gehoord... Hier heeft zelfs niemand een legetieme cursus van Citrix gehad, buiten elematare basis dingen dat en toe, maar een werkelijke server configureren kunnen ze allemaal niet! :( :'(

Maar ik zit nog met een vraagje over jouw OS. Wat zet je nu op de client, Windows XP :? Zet je daar dan lokaal(!!!) Office en die andere zooi op :? Of laat je dat via een sessie lopen :? Want wat ik van jouw verhaal hoor is dat je alles gewoon lokaal door laat gaan. En dat je eigenlijk gewoon een grote schoonmaakactie houd onder de systemen. Dat is wat je zegt.

Binnen Citrix kun je niet lokaal en in een sessie werken met dezelfde doc's... Je kunt wel overschakelen, maar copy / past werkt bijvoorbeeld niet!

Ik denk dat je nog eens goed na moet gaan denken over wat je nu eigenlijk wil, want je verhaal is een beetje onduidelijk en verwarrend....

Wat wil ik lokaal voor OS
Wat voor programma's blijf ik lokaal houden (overschakelen van lokaal naar citrix)
Wat voor programma's bied ik aan via een sessie
Is een Citrix sessie de default workspace
Wil ik met oog op beveiliging nog wel lokaal blijven werken :?

Dit zijn enkele belangrijke vragen waar je toch eens ff over na moet denken d8 ik zo...

Dat hebben ze hiet namelijk niet goed gedaan met als gevolg de ellende waar we nu in zitten...
(hikjes in de servers, HCL klopt voor geen meter, mensen moeten toch lokaal gaan werken, het grote PDA probleem)

[addon]
Aangezien jij praat over een modern en flexibel bedrijf heb ik een vraagje voor je:
Heb jij wel eens nagedacht over PDA's :?
Niet lullig bedoeld of zo, maar hier gebruiken verschillende mensen PDA's die via een USB cradle gesync'ed kunnen worden met de pc... Alleen wij werken uitsluitend via sessies in Citrix, en dus kun je je PDA's sync-en wel vergeten, tenzij de PDA een COM aansluiting heeft, want dan is er nog een kansje dat de PDA gesync'ed kan worden... Ik denk dat dat als je eenmaal je omgeving uitgerold hebt, een zéér groot probleem zal worden....

Ik ben er al dik een week mee bezig en ik schiet er nix mee op! :( :'(
[/addon]

edit:

Mijn werk is ook een zorginstelling die nu andere over aan het nemen is...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Topicstarter
Okee, voor de duidelijkheid herhaal ik het, no offense :+
DUS: OS, VIRUSSCANNER, VIEWERS voor het MS Office pakket, Citrix Client. MEER NIET. :(

Waarom SQL met 3 servers? Mn Access database is 3 x op zn bek gegaan (excuse me for the language).
Ik heb zowiezo een SQL server draaien, en de load die die server heeft is dusdanig dat dit er makkelijk bij kan.
Het is meer gemak om geen tijd kwijt te zijn aan recoveren.

Dit is een proefopstelling, pre-test zeg maar gerust. Hierna over naar test (applicaties fine tunen inderdaad, en ik lees me een ongeluk over scripts en printers). Daarna ga ik door naar een proeftuin: echte medewerkers gaan werken met 20 machines. Zo geef ik de server "op zn donder" en kan ik zien wat de gevolgen zijn. Al die leuke stress-tooltjes van MS en Citrix kunnen een hoop laten zien, maar gebruikers halen echt het onderste uit de kant (de laatste bug onder een steen vandaag?? :? )

Over die PDA's, is inderdaad een leuke. Ik heb zelf een prachtige iPaq Pocket PC (jaja 64 meg en alle add-ons dus ook wireless -> ikke wel outlook sync).

Maak ik me absoluut niet druk om: het zijn hun eigen toys en daar hoef ik geen oplossing voor te verzinnen. Helpt wel dat de directeur er ook geen heeft, anders was het meteen prio 1 natuurlijk hihihi.

Expertise: ik ben straks de enige Citrix-nerd (zover ik dat aan het worden ben). Ik ben bekend met CDG, wellicht straks een training volgen (Advanced Administration staat al in mn agenda). Er zijn ook andere aanbieders van Citrix Trainingen...

Vandaag een leuke test gedraaid: 8 servers aan elkaar geknoopt en met de printers en Visio XP lopen "stoeien".

Mocht je een traantje gelaten hebben bij Prinses Maxima & Prinst Willem: Printerdriver Distro en Applicatie Distro is P-R-A-C-H-T-I-G :z
Nog nooit na een button te hebben ingedrukt in koor een Citrix-farm horen "zingen". Ja, het werkt perfect.

Misschien leuk om later een dikke picture te posten van de farm als deze af is 8-) .

Ghost Images: ik hoor eerlijk gezegd veel verhalen van consultants die daar problemen mee hebben gekregen na een aantal dagen (en dan alleen gecloonde pc's, niet de originele). Ik installeer op dit moment alles elke keer opnieuw (ik leen leslokalen als testruimtes bij grote testen en pleur daar alle proliants neer).

Rick Delingher: doc heb ik, inderdaad een must-have.

windows XP heeft een ingebouwde terminal service cal. Dat scheeld weer Hfl 200,- per client.. Klopt als een bus, maar WinXP is niet mijn keuze. Zie eerdere replies. Mijn wil is niet altijd wet ;)

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 19:37 schreef Systeemprutser het volgende:
Rick Delingher: doc heb ik, inderdaad een must-have.
Hier zijn website voor toekomstige versies:
http://groups.yahoo.com/group/citrixnw/

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:29

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

maar een ding vraag ik me nog wel af hé! :?

Je hebt dus winXP local, plus office applicaties local...

Waarom heb je dan een Citrix netwerk, als je alle basic dingen die je op kantoor draait lokaal laat draaien... :?

* zwahiel snapt niet helemaal de bedoeling....

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Op zaterdag 02 februari 2002 13:21 schreef Systeemprutser het volgende:
ik ben op zoek naar opmerkingen en hints-en-tips.
Ik ben welliswaar een newbie op Citrix gebied, maar heb gelukkig wel de training Citrix XP Administration kunnen volgen.
Als volgt:
Ik heb een leuke opdracht gekregen van mijn baas: bouw een Citrix Farm waar 250 gebruikers op in kunnen loggen en gebruik kunnen maken van onze "standaard" applicaties.
Inderdaad een érg leuke opdracht !
Ik zou zowieso extern advies inwinnen.
Een Citrix omgeving voor 250 man zet je niet 'ff' na twee cursussen op.

Ik heb hier, samen met een consultant, vorig jaar Citrix ge-implementeerd voor plm 60 man en moet er niet aan denken dat 'zelfstandig' te hebben moeten doen.
We zijn tegen redelijk veel problemen met de IMA service gelopen. (opgelost in FR1 als 't goed is)
Ook het fine-tunen van de Office (97) applicaties had aardig wat voeten in de aarde :(

Heb je alle applicaties al draaien met 'dichtgeschroefde' rechten of met de standaardinstellingen?

Bij MetaFrame XPe zit de mogelijkheid tot het tunen van de bandbreedte die gebruikt wordt.

suc6 !

Specs:
1x ML370 P3 800 256Mb RAM als IMA Server + TSE Profielen
2x ML530 dual P3 800 1.2Gb RAM 3x9.1Gb 15k RAID5 (Productie)
1x ML530 dual P3 800 1.2Gb RAM 3x9.1Gb 15k RAID5(Test/Productie)

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Op dinsdag 05 februari 2002 14:18 schreef zwahiel het volgende:
Je hebt dus winXP local, plus office applicaties local...
Hij heeft Office viewers lokaal staan (hoewel de logica hiervan mij ontgaat ..)
Lees goed: Werkstations:
Het zijn de viewers, niet de programmatuur zelf.
Ze moeten documenten wel kunnen inzien als ze niet op het netwerk zitten.
Ok, dat is dus de logica :P

• *discostar*
  • Niet online
Misschien net te laat, maar wij starten de laatste week van februari met de implementatie van Citrix XPa voor 30 gebruikers.

Applicaties zijn ons ERP pakket(magic..toevallig ook Improve arjo_kamp?) en de Office applicaties zoals Office 2000, acrobat reader....

Citrix config : 2x DL360 - 1,7Gb Ram P3 1266 2x 18Gb 15K RAID1

Tips heb ik pas ergens in maart, maar misschien goed om te bekijken is het pakket Powerfuse http://www.res.nl dit is een management applicatie voor terminal server omgevingen.
Zeker voor 250 man kan dit voordeel bieden.

Succes! *D

Verwijderd

Topicstarter
Powerfuse heb ik hier inderdaad ook al bekeken, is een mooi pakket.

Handig al die klanten die de server door ons laten inrichten, zo kan je tenminste s aan de software snuffelen.

Een website zegt ook niet alles.
Pagina: 1