ADSL

Pagina: 1
Acties:

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Ik snap het niet is de Asymmetric Digital Subscriber Line nou echt zo snel? Er wordt gebruik gemaakt van speciale compressietechnieken, echter de meeste files zijn al gecomprimeerd, zou een tweede keer comprimeren/encoden echt een significant verschil opleveren? En het werkt via het normale telefoonnet als ik me niet vergis, met haar hoge impedantiefactor.

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Ja, het is echt zo snel, als het tenminste niet afgeknepen wordt. Hoe kan dat? Omdat ADSL een niet gebruikt frequentiebereik op de koperlijn benut. Het gebruikt dus geen compressietechniek om die 33K6 die eigenlijk over de koperlijn kunnen op te krikken.
Voor spraak over de telefoonlijn worden de frequenties tussen de 30 en de 3000 Hz gebruikt (daarom klink je over de telefoon zo hol, een mens hoort frequenties tot 15000 a 20000 Hz). Een normaal modem moduleert de bits naar analoge golven in dat frequentiebereik.
Daarboven liggen een hele hoop frequenties die wel meegemoduleerd kunnen worden, maar dat dus niet worden. ADSL springt hier op in en gebruikt ze wel. Het eerste deel van 3000 Hz tot ik weet niet precies hoeveel Hz wordt gebruikt voor de upstream. Het volgende deel (wat veel groter is dan het eerste deel) wordt voor de downstream gebruikt. Daarom is de mogelijke downstream bij ADSL ook groter dan de upstream, vandaar Asymmetric.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Ik begrijp je niet helemaal met het frequentiegebied die nu niet gebruikt wordt. Maakt een 56K modem niet alreeds gebruik van alle modulatietechnieken? Er bestaat FSK en PSK en die twee kunnen gecombineerd worden, en zelfs onderling nog verfijnd worden, maar ik meende dat de 56K al op de uiterste limiet zat van de "verfijning".

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Ik heb de exacte getallen even opgezocht:
Bij ADSL zijn er twee verschillende frequentiesranges, een
van 30KHz tot 138KHz voor upstream, de ander van 138KHz
tot 1MHz voor downstream verkeer. Daarom is het
asymmetrische signaal een analoge golf, vergelijkbaar met een
traditionele analoog modem dat "Tone" QAM of FDM lijn
codering gebruikt. NB: de analoge/ISDN lijn maakt gebruik van
de hieronderliggende frequenties, en de 'splitter' scheidt de
signalen aan beide uiteinden van de verbinding.
afkomstig van http://www.adsl.nl/info-adsl.html .

Het frequentiegebied van pakweg 30Hz tot 1 MHz wordt met ADSL dus gebruikt. De truc is dat normale modems gewoon niet de techniek hadden om gebruik van die frequenties te maken voor de modulatie. Die kunnen alleen doen alsof ze een telefoon zijn en dus in het gebied dat een telefoon gebruikt, moduleren.
Van welke techniek ADSL precies gebruik maakt weet ik niet, misschien vind je daarover meer op www.adsl.com .

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:36

Floor-is

5.2

Het is niet helemaal on-topic, maar ik denk wel leuk om even te melden.
Op deze URL staat een vergelijking van de aanbieders van ADSL. Misschien leuk...

Plezier

/ edit ik doe doe URL telkens verkeerd-om... :(

Bericht hierboven