Toon posts:

[KDE] Sound deamon wil niet starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik normaal GNOME, maar kde vind ik ook wel mooi dus besloot ik die erbij te zetten, ging allemaal pefect op het starten van de sound deamon na, hij blijft namelijk 2 sec ofzo stilstaan bij het opstarten en dan zegt hij "cpu overload could not load sound deamon" waarom is dit? is mischien de sound deamon van gnome nog actief, ik heb probleem ook als ik killall esd doe dan zegt hij nog steeds hetzelfde?

dus waar ligt dit aan? en kan ik mischien de sound deamon van gnome in kde gebruiken?

Verwijderd

Dat ligt eraan welke programma's je gebruikt. Noatun gebruikt wel arts. Maar bijvoorbeeld xmms gebruikt oss of de gnome sound deamon.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 12:52 schreef eenprobleempje het volgende:
Dat ligt eraan welke programma's je gebruikt. Noatun gebruikt wel arts. Maar bijvoorbeeld xmms gebruikt oss of de gnome sound deamon.
jah weet ik, maar voor de geluiden in de KDE Desktop omgeving zelf, en waar komt dat probleem vandaan?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 02 februari 2002 12:58 schreef DJ_PP het volgende:
jah weet ik, maar voor de geluiden in de KDE Desktop omgeving zelf, en waar komt dat probleem vandaan?
Wat zegt artsd als je dat opstart in KDE ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
unix_connect: cant connect to server en nog een verhaaltje dat er al wat arts objecten geregstreerd zijn

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net de arts output plug-in voor xmms gecompiled, dat ging goed maar zodra ik die gebruik crashed XMMS, als ik de OSS of Esound output gebruik spoeld hij het liedje gewoon door zonder geluid te geven :?

ik heb ook al restard arts gedaan vanuit kde control pannel, dan geeft hij geen errors maar werkt arts nog niet :?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 02 februari 2002 13:56 schreef DJ_PP het volgende:
ik heb net de arts output plug-in voor xmms gecompiled, dat ging goed maar zodra ik die gebruik crashed XMMS, als ik de OSS of Esound output gebruik spoeld hij het liedje gewoon door zonder geluid te geven :?
ESD is iets soortgelijks als artsd, dus dat klopt wel, alleen snap ik niet waarom de OSS -plugin hetzelfde doet.. Die zou het moeten doen lijkt mij..
ik heb ook al restard arts gedaan vanuit kde control pannel, dan geeft hij geen errors maar werkt arts nog niet :?
Mjah, hij wordt dus wel opgestart, dus daar kan het niet aan liggen..

Als je artsplay <vul hier een wav file in.wav> intikt, speelt hij dan gewoon af ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 13:58 schreef moto-moi het volgende:

[..]

ESD is iets soortgelijks als artsd, dus dat klopt wel, alleen snap ik niet waarom de OSS -plugin hetzelfde doet.. Die zou het moeten doen lijkt mij..
[..]

Mjah, hij wordt dus wel opgestart, dus daar kan het niet aan liggen..

Als je artsplay <vul hier een wav file in.wav> intikt, speelt hij dan gewoon af ?
nee maar ik draai nu alles op esound

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 21:37

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat geeft 'ps aux | grep arts'? En gaat het beter als je eerst met 'killall artsd' artsd afsluit en vervolgens gewoon 'artsd &' runt? Ik ken het probleem dat artsd niet wil starten bij het opstarten van KDE, maar dat werd toen veroorzaakt doordat KDE verkeerde parameters meegaf of iets dergelijks.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

ik heb het zelfde probleem met een intel 815 boardje met onboard sound die ac97 driver i81x_audio.o :? ofzo

Misschien ligt het aan die driver?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 februari 2002 21:08 schreef Felix het volgende:
ik heb het zelfde probleem met een intel 815 boardje met onboard sound die ac97 driver i81x_audio.o :? ofzo

Misschien ligt het aan die driver?
nee, ik heb een SbLive! (waarom kicken jullie me als ik die vraag in jullie irc channel stel, kwam ik ongelegen ofzo?)

ik denk dat het idd komt omdat kde verkeerde parameters meegeeft want als ik hem kill en dan start dan is er geen probleem

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Sorry voor omhoogtrappen, maar ik zit met eenzelfde probleem.
Heb hier RedHat 7.2 draaien op mijn desktop. Draai zowel KDE als GNOME. Onder Gnome werkt alles prima, XMMS draait vrolijk al mijn mp3's, alleen onder KDE dus niet. Deze melding:

Sound server informational message:

Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be openend (No such device)

The sound server wil continue, using the null output device.

Nu net een killall -9 artsd gedaan en nu werkt ie wel. Erg mooi natuurlijk, maar waar zoek ik nou de oorzaak :?

(PS: Linux rulez! >:) , draai nu MAYA 4.01 onder linux en het is echt een stuk sneller dan win2000 :P ) <- sorry moest ff

de betaler vervuilt

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 21:37

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Heb je geen esd of iets dergelijks draaien op het moment dat je KDE start? Wat geeft 'lsof /dev/dsp' op het moment dat je KDE start? Je moet zorgen dat er geen programma's zijn die van /dev/dsp gebruik maken en (voor xmms) dat de outputplugin voor arts is geselecteerd.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 01:05 schreef GA!S het volgende:
device /dev/dsp can't be openend (No such device)
Je hebt geen sound drivers geladen

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

chmod 777 /dev/dsp en je bent klaar
(voor de mensen die dit probleem ook hebben. ik had het ook, even chmodden en klaar)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 15:08 schreef DAMAGE het volgende:
chmod 777 /dev/dsp en je bent klaar
(voor de mensen die dit probleem ook hebben. ik had het ook, even chmodden en klaar)
Heeft ie vast wel een maand of 5 op zitten wachten :)
Pagina: 1