Toon posts:

XP1900+ cooling probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb onlangs de volgende dingen in 1 kast gehangen:

Kast : Aopen HQ-08
Bord : Asus A7-V266 met bios 1003
Mem. : 512mb ddr
Proc : XP1900+ (system/pci freq. 133/33, cpu vcore 1800v)
VGA : ASUS 8200 TI500
SCSI : Adaptec 2940 UW2 met daarop
Plextor PX-12TS, Plextor PX-W220T, ST39175W
HD : 2x ST380021A (seagate 7200rpm 80gb)
SOUND: Soundblaster Live
Netw : 3com 3c905tx
Coolr: HHC-001 (http://www.coolermaster.com.hk/en/products/cooler/hhc-001.html)

Ik krijg het maar niet voor elkaar de temperatuur laag te krijg. Met kast open is de processor 49,5 graden (BIOS) en 59 graden (MBM5). De moederbord temp is dan 30 graden.

Met de kast dicht is de processor 61 graden (BIOS) en op een gegeven moment zelfs 70 graden (MBM5). De moederbord temp is dan 32 graden.

Wat kan ik doen om de temperatuur naar beneden te krijgen ?
Ik zag hier ergens de Alienware Dragon series systeemkast maar is dat een oplossing voor mijn probleem ?

HELP... Want dit is niet prettig werken :(

Hans

Verwijderd

Heel simpel, een vette cooler (Alpha PAL8500, Akasa Silver Mountain) erop en veel airflow (casefan's) erin, als je geen probleem hebt met geluid kun je er überhaupt instoppen wat je wil, iig is het dan koeler.

btw... die cooler die je hebt is aardig, maar blijkbaar ontoereikend ;).

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
Op zaterdag 02 februari 2002 12:35 schreef Mike-Shinoda het volgende:
Heel simpel, een vette cooler (Alpha PAL8500, Akasa Silver Mountain) erop en veel airflow (casefan's) erin, als je geen probleem hebt met geluid kun je er überhaupt instoppen wat je wil, iig is het dan koeler.

Lekker kort door de bocht.
Die CoolerMaster is best wel een redelijke cooler hoor.

<li> Is dat je stressed temp?
<li> Zit er koelpasta onder je CPU?

Verwijderd

Topicstarter
Maar is de HQ-08 wel een ideale kast voor dit soort snelheden ? Kan ik niet veel beter een echte grote goeie kast kopen die alle ruimtes voor fans al heeft ? Want als ik de andere topics over de HQ-08 las is ie nou niet echt best (wel aangeraden door informatque) en lastig om fans te plaatsen (zagen...)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 12:37 schreef Phreak het volgende:

[..]

Lekker kort door de bocht.
Die CoolerMaster is best wel een redelijke cooler hoor.

<li> Is dat je stressed temp?
<li> Zit er koelpasta onder je CPU?
Ja, standaard koelpasta die bij de cooler zat. En dat is me gewone temp, dus als de computer een tijdje aan staat tijdens het surfen/mail lezen.

Dus weinig stress lijkt me zo...

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2021

lambi80

zucht....

En dat met een Delta fan :(

Zit je cooler goed gemonteerd. Vast wel, maar toch. Heb je koelpasta gebruikt die bij de cooler geleverd is of was dit thermal tape die al onder op de koeler zat?
Ik zou de cooler er nog eens afhalen en schoonmaken. Hierna nog een keer proberen.

Tipje: gebruik Artic Silver III en schuur de onderkant van je cooler ligt op. Dit maakt hem weer net iets gladder, waardoor je weer meer koeloppervlak krijgt. Ik schat dat een stressed temp van max 50-55 C zeker haalbaar moet zijn. Ik heb zelf een kasttemp van 25 en een idle van 36 C. Stressed wordt ie 47 C. Dit met een Alpha PAL 6035 en een Delta 36 cfm fan (zelfde als jij) alleen draait deze bij mij op 7 v. Lekker stil :)

Suc6

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

• lambi80

lambi80

zucht....

[quote]Op zaterdag 02 februari 2002 12:32 schreef Mem. : 512mb ddr
Proc : XP1900+ (system/pci freq. 133/33,cpu vcore 1800v

Denk dat het hieraan ligt *D

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 12:52 schreef lambi80 het volgende:
Ik zou de cooler er nog eens afhalen en schoonmaken. Hierna nog een keer proberen.
Wat voor schuurpapier zou je nemen ?
Tipje: gebruik Artic Silver III en schuur de onderkant van je cooler ligt op. Dit maakt hem weer net iets gladder, waardoor je weer meer koeloppervlak krijgt. Ik schat dat een stressed temp van max 50-55 C zeker haalbaar moet zijn. Ik heb zelf een kasttemp van 25 en een idle van 36 C. Stressed wordt ie 47 C. Dit met een Alpha PAL 6035 en een Delta 36 cfm fan (zelfde als jij) alleen draait deze bij mij op 7 v. Lekker stil :)
Heb jij nog extra fans erin zitten en zo ja, welke waar ?

Heb je een goed adresje waar ik die ASIII kan kopen ? Vrij pittig geprijsd overigens maar je zal wel niet alles gebruiken ? Alleen het vierkante vlakje toch ?

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 12:38 schreef kevertje7 het volgende:

[..]

Maar is de HQ-08 wel een ideale kast voor dit soort snelheden ? Kan ik niet veel beter een echte grote goeie kast kopen die alle ruimtes voor fans al heeft ? Want als ik de andere topics over de HQ-08 las is ie nou niet echt best (wel aangeraden door informatque) en lastig om fans te plaatsen (zagen...)
Vooronderin 1x 120mm intake plaatsen(zagen) en 2x80mm bovenin aan de achterkant outtake,en eventueel een baycooler intake bovenin is meer dan genoeg om een zeer goede airflow te krijgen in deze kast. TOM

Verwijderd

Topicstarter
[quote]
Op zaterdag 02 februari 2002 12:53 schreef lambi80 het volgende:
Op zaterdag 02 februari 2002 12:32 schreef Mem. : 512mb ddr
Proc : XP1900+ (system/pci freq. 133/33,cpu vcore 1800v

Denk dat het hieraan ligt *D
Ehm, die 1800 kan ik alleen op 1825 en 1850 instellen in de bios. Of ik moet hem op 1200mhz zetten maar daar koop ik geen 1900+ voor natuurlijk

• lambi80

lambi80

zucht....

Het was een grapje, je hebt namelijk 1800v. opgetypt. Vergelijking. Een wegrijdende Intercity op een station trekt ongeveer 1700v.
Ik weet wel dat je 1,8 v bedoeld, maar toch, open deuren zijn er om in te trappen.

Verwijderd

WAs de prob met die coolermaster ik heb mn proc stressed 66 graden T-BIRD 1.4GHz dus..... :o

• lambi80

lambi80

zucht....

[topic=379470/1/25]

Lees dit topic is, gaat over polijsten e.d. Heb je vast wel iets aan :)

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 15:35
mijn spire doet et ook wel lekker hoor :)
Afbeeldingslocatie: http://www.spirecoolers.com/pics/products/5E34B3.gifAfbeeldingslocatie: http://www.spirecoolers.com/pics/products/5E34B3_2.gif

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 13:12 schreef kevertje7 het volgende:
Ik vond deze ook wel grappig:

http://www.wallabie.com/main/hardware_hot.asp
Eej niet lachen with Da PC store eh :) . Bart vondt het wel een leuke stille koeler :) . Wil je wat powerful dan hebben we ook een Z4 H2O kit met extra grote koperen rad >:)

Verwijderd

[quote]Op zaterdag 02 februari 2002 12:52 schreef lambi80 het volgende:
En dat met een Delta fan :(

is dat een delta fan :r die maken tering veel geluid
maar over dit onderwerp hij zit er vast niet goed op of hij heeft van dat verrotte pasta shit :)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
Ik stel voor dat je Arctic Silver koelpasta haalt en dat onder je CPU smeert. Scheelt zo een paar graden. Dat spul is te halen bij www.oc-shop.nl.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Misschien heb je je koeler er verkeerd om op zitten???

Raku

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 10:26
Op zaterdag 02 februari 2002 20:21 schreef RaVeNgEr het volgende:
mijn spire doet et ook wel lekker hoor :)

Afbeeldingslocatie: http://www.spirecoolers.com/pics/products/5E34B3_2.gif
Ik heb dus ook 2 van die dingen liggen maar ik heb ook deze .
Afbeeldingslocatie: http://www.justcooler.com.tw/english/products/cpu/new/p-8000.jpg

Ik zit er aan te denken om die oude er inderdaat meer weer op te zetten van plaats die grote rode maar ik vermoed dat ze allemaal mijn 1900+ niet kunnen koelen ?

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 12:38 schreef kevertje7 het volgende:

[..]

de hq 08 is een bak oven zonder exstra airflow is er altijd gezeik qwa temp
die coolermaster koelertjes doen het redelijk enkel er zitten altijd van die kut fanntjes op
buiten de airflow die je gaat nemen kan je ook een 80 mm fan op je koeler zetten dit is ook te doen met ijzer draad wel erg goed vast maken natuurlijk
ik heb een week of 3 geleden een xp 1800+ systeem gebouwd met een koelermaster koeler 80 mm fan er op 1 80 mm intake voor onder in wel alles weg gedremelt natuurlijk roosters heb ik niks aan en 1 80mm boven in he dak gemaakt out take
temp na ongeveer een uur of 10 de pc aan te hebben gestaan en een uurtje een dvd tje draaien 43 graden wel as2 er ook tussen gedaan natuurlijk
enkel 2 x 80 mm fan,s voor de airflow is wat aan de krappe kant dus moeten ook op 12 volt staan
grotere fan,s op een lager toerental kan interesant zijn als je niet zo van veel herrie houd

Verwijderd

veel airflow zegt niet altijd alles en vaak komt dit door dat de airflow dan verkeerd word
b.v als ik me delta 120 hp aan zet is intake voor in onder dan gaat de mobo temp goed zakken en me cpu temp een paar graden omhoog en ik heb dan veel airflow rond de 240 cfm intake en zo rond de 200 cfm outake op 12 volt

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
maybe al gezegt maar geen zin om iedereen z'n posts te lezen

je zal zeker weten wel ergens een plaatsje hebben voor een fan in die kast, vanonder moet je een fan naar binnen laten blazen en boven eentje naar buiten

heb je dat niet, pak de zijkant en maak er een gat in zodat er een fan in kan

de reden dat ie zo warm word is gewoon omdat er geen warme lucht weg kan, dus gaat ie koelen met warme lucht. als je die kast dicht hebt en na een tijdje open zet weet ik 100% zeker dat je een heleboel warme lcuht zal voelen ontsnappen :)

Check mijn knowledge base!

• mmxmmx
schop

Verwijderd

Als je cooler optimaal wilt krijgen, moet je dan de plastic geleidstiker eraf halen met een mesje of zo. Dan gelidt ie alleen tussen 2 metalen (cooler en processor) met de bijgeleverde pasta. Dat heb ik gehoord van een medewerker van mido (www.midopc.nl, of email: midopc@midopc.nl), en het werkte bij mij.

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 10:40 schreef mmxmmx het volgende:
schop
Waarom?

Kevertje heeft al redelijk wat info gekregen om er verder aan te werken.

1. Andere koeler?
2. Andere koelpasta
3. Casefans!
4. Koeler polijsten
5. Vcore verlagen (was een grap, maar moet wel kunnen)

Daarnaast weet ik dat Kevertje geholpen wordt per e-mail!

• mmxmmx
Op maandag 04 februari 2002 10:49 schreef HPE het volgende:

[..]

Waarom?

Kevertje heeft al redelijk wat info gekregen om er verder aan te werken.

1. Andere koeler?
2. Andere koelpasta
3. Casefans!
4. Koeler polijsten
5. Vcore verlagen (was een grap, maar moet wel kunnen)

Daarnaast weet ik dat Kevertje geholpen wordt per e-mail!
Tja maar ik heb hetzelfde probleem en ik heb hier 3 coelers liggen en mijn pc klinkt als een stofzuiger en het geld raakt op en die 1900+ is zonder belasting 65 graden en als ik hem ga stressen dan loopt hij in seconden op naar de 80 graden .
Iets hier naar boven stel ik nog een vraag en daar zou ik wel antwoord op willen .
Ik kan het natuurlijk ook gewoon testen dat weet ik maar ik wil niet te vaak die rotkoelers verwisselen want ik heb al eens een tb 1000 gesloopt .

Verwijderd

Hoe hoog staat je vcore mmxmmx?

• mmxmmx
Op maandag 04 februari 2002 10:56 schreef HPE het volgende:
Hoe hoog staat je vcore mmxmmx?
1,67 dat is wat pc alert III aangeeft .
In de bios staat hij op default .

Verwijderd

Mijn cpu loopt ook tegen de 60 graden met een ALPHA pal8045 delta 80mm HP @5, moederbord temp zweeft ook rond de 24 tot 27 graden en dat als je ziet hoe goed mijn kast gekoeld is, is het nog steeds hoog. [topic=369024/3/25]

asus staat bekend om zijn hoge temp weergaves!!! het is maar een indicatie en geen echte temp weergave.

Je kast ( Aoven ) is ene oven idd :) andere kast zal ook wel een paar graadjes schelen

en idd ook de koelpasta is van belang

• mmxmmx
De pasta die ik er tussen heb zitten is voor 25% van zilver gemaakt en het heet stars-700 .
thermal conductivity 7.5 w/m-k
thermal resistance 0,06 c-in 2/w

Ik heb 4 80x80 fans in mijn kast 2 bovenin om afte zuigen en onderin 1 om in te blazen en 1 in de zijkant ter hoogte van mijn Geforce 3 ti 500 om uit te zuigen .

Zie ook hier voor mijn probleempje .

[topic=385054/1/25]

Edit :
Spire coeler er weer opgezet en het is nu stukken beter .
Maar iedereen bedankt voor de reacties .

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik eerst me kast moet gaan zagen aan de voorkant. Dan krijg je dat er aan de voorkant koude lucht ingaat. Aan de bovenkant achterin wil ik een fan die de warme lucht afvoert.

Tips voor type fans ? En is het eenvoudig te zagen ?

Helaas door verhuizing te weinig tijd om in me kast te gaan rotzooien. Voorlopig laat ik hem wel effe open.

Hans

Verwijderd

Topicstarter
http://www.tweakshop.nl/n/prod/producten.htm

Wat vinden jullie van deze kasten met veel fans :)

Verwijderd

T'is al vaker ge-opperd, maar fans bovenin een Big Tower doen niet veel. De hitte wordt bij de CPU opgewekt, en moet ook daar worden afgevoerd. Een fan op de achterkant dus, ter hoogte van de CPU.

Mijn kast is een MIDI Aopen. Er zit een 176 ! mm intake fan op lagere spanning in, en achter de CPU zit een 120 mm outtake, ook op lagere spanning. Kast is altijd binnen 1 graad of minder van de kamer temp, en bij 21 graden zit de CPU op 41 graden idle en 46 met een spel. Kast uiteraard dicht

TB1333 op 1,78 VCore. Koeler een echte, Swift MC462 met een op lagere spanning draaiende 80 mm Panaflo fan.

Goede airflow is dus wel degelijk werkzaam, maar wel met een goede koeler, uiteraard. Ik moet nog zien in postings hier dat die nieuwe Coolermaster echt wat is. Misschien dus niet.....

D'r is ook nog een foto van. ;)

(Sorry, daar is'tie weer... )

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/hooipc.jpg

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 16:34 schreef kevertje7 het volgende:
http://www.tweakshop.nl/n/prod/producten.htm

Wat vinden jullie van deze kasten met veel fans :)
mooi leuk ik heb dan een adrtronics ben er tevreden over
maar het is totaal geen noodzaak dat je een andere kast koopt als je bv een adtronics koopt moet je als nog de dremel er in hangen om de roostertjes weg te halen terwijl er bijna geen betere kast te vinden is er zijn altijd + en - punten

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 16:55 schreef Hooi het volgende:
T'is al vaker ge-opperd, maar fans bovenin een Big Tower doen niet veel. De hitte wordt bij de CPU opgewekt, en moet ook daar worden afgevoerd. Een fan op de achterkant dus, ter hoogte van de CPU.

Mijn kast is een MIDI Aopen. Er zit een 176 ! mm intake fan op lagere spanning in, en achter de CPU zit een 120 mm outtake, ook op lagere spanning. Kast is altijd binnen 1 graad of minder van de kamer temp, en bij 21 graden zit de CPU op 41 graden idle en 46 met een spel. Kast uiteraard dicht

TB1333 op 1,78 VCore. Koeler een echte, Swift MC462 met een op lagere spanning draaiende 80 mm Panaflo fan.

Goede airflow is dus wel degelijk werkzaam, maar wel met een goede koeler, uiteraard. Ik moet nog zien in postings hier dat die nieuwe Coolermaster echt wat is. Misschien dus niet.....

D'r is ook nog een foto van. ;)

(Sorry, daar is'tie weer... )

[afbeelding]
de nieuwste koelr van cooller master is wel degenlijk wat enkel de fan die er op zit is prulle bak werk vervang dit door een 80 mm fan en de koeler presteerd goed met de xp de athlon raad ik af bv de 1400 die ik heb zou ie ook moeite mee hebben heeft me globalwin wbk38 met een 80 mm delta mp ook

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

Op zondag 03 februari 2002 06:51 schreef mmxmmx het volgende:

[..]

Ik heb dus ook 2 van die dingen liggen maar ik heb ook deze .
[afbeelding]

Ik zit er aan te denken om die oude er inderdaat meer weer op te zetten van plaats die grote rode maar ik vermoed dat ze allemaal mijn 1900+ niet kunnen koelen ?
Ik heb die rode gemod ( zie sig )

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Iedereen bedankt voor de tips. Gisteren in Leusden een kast bij de Tweakshop opgehaald. Nu geeft MBM5 50 graden aan. Terwijl het in de bios vaak nog koeler is en die waarden vaak al niet kloppen. Heb er nu 6 enermax fans in die niet eens full speed draaien. Eentje is er nog defect trouwens.
Dus het is een stuk beter.

Hans

XP1900+, 512mb DDR, A7V266 bord, 2x 80GB IDE, 1x 9gb SCSi, Plextor 12 speed SCSI, Plextor 4/2/20 SCSI, 8200-TI500, ADAPTEC2940U2W, SB Live5.1, 3C905TX-B
Pagina: 1