Partitioneren: te weinig hda's over voor linux?

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Ik heb winxp geinstalleerd.

hda 1 3 gig
hda 2 lba dus voor logische stations

hda 5 programma's
hda 6 games
hda 7 mp3's
hda 8 Movies
hda 9 Swap en zooi

Maar ik kreeg linux er niet op geinstalleerd. sowieso zegt ie dat de boot > 1024 sectors is, ik heb een vrij grote harde schijf. die is 7670 sectoren of clusters weet ik wat ze zeggen. Kan ik hier nu wel een /boot /(root) en swapfile nog bij maken? ik heb geen idee. Iemand help? Of heb

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 20:08

_nethack

We're all MAD here

Je kan maximaal 4 primaire partities aanmaken.
Je hebt er nu al 2: hda1 - je windows (?) schijf, en hda2 - je extended partitie.
Je kunt hda3 en hda4 er nog bij maken als je nog ruimte buiten je extended partitie vrij hebt. Wil je meer partities, of heb je geen vrije ruimte meer buiten de extended partitie, dan kun je logical drives aanmaken, die worden dan hda10, hda11 enz.
Voor het functioneren van linux maakt dat verder helemaal niet uit, alleen de fysieke plaats op de schijf van bepaalde zaken (de kernel en de boot files van lilo bij oudere versies daarvan) kan soms uitmaken.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb het als volgt:

16MB /boot
300MB swap
8GB Win2K
rest Linux

in /boot staat de kernel, lilo staat in de MBR en de bootpartities staan dus mooi binnen de eerste 1024 cylinders :)

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Nou ja ik kan dus geen extra logische stations meer aanmaken. Dat is een beetje het probleem. Heb wel de andere 2 primaire gebruikt voor /boot en root, maar dan kan ie geen swap maken. In fdisk lukt het dus niet. Het lijkt net of ik niet hoger kan dan hda9.

En als ik dus de andere volgorde wil maken? dan moet ik dus eerst mijn schijf partitioneren met de fdisk van linux?

Is het dan verstandig om alle eerst 3 gig voor winxp toe te wijzen
dan met de linux setup te gaan klooien en dan de rest van de partities in te delen?