Toon posts:

Kan niet meer in Mandrake komen :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja ja ik ben een newbie in linux, vind het wel vet strak!
alleen mijn mandrake start niet meer op zoals het hoord.
Naar het booten en kiezen voor Linux krijg ik zo'n prompt

cc34245-A LOGIN :

Dus mijn host name, en daar achter moet ik mijn w8woord zetten, na dat gedaan te hebben zie ik dus de root, maar hoe kom ik nou in mandrake?
En nog ff iets, hoe moet ik die mem=nopentium ,er op zetten aangezien, ik een amd proccesor hebt, moest ik iets invullen voor het booten. iemand die mij kan helpen?
Thx :)

Verwijderd

Een @home gebruiker :) Je zit wel degelijk in Mandrake, alleen bevind je je op de console. Met het commando startx kun je waarschijnlijk wel weer in je grafische omgeving, tenzij er iets fout is gegaan. Die optie kun je in je /etc/lilo.conf zetten als append="mem=nopentium" . Maar als je geen problemen hebt zou ik die optie eerst achterwege laten .

Verwijderd

Topicstarter
Aha ik woon ook in Groningen!
Yes thx ik zal ff kijken als het lukt :)
Allemaal heel nieuw voor mij die commandos, enz.

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik krijg dus deze fout melding :
als ik dat in type

/ect/x11/x:error while loading shared libaries:libfont.so.1: cannot open shared object file:no such file or directory

Wat dat allemaal mag betekenen, weet ik dus niet :(

Verwijderd

Dat is dus ook de reden dat je in de console uitkomt ipv in X. Heb je iets gedaan met je systeem ? Hij geeft aan dat er een shared library niet kan vinden noodzakelijk om X te starten (in je config althans). Je zou als root het commando ldconfig kunnen geven, als daarna X nog niet start met dezelfde melding, is er iets anders fout. Maar daarvoor moet je maar eens vertellen wat je allemaal hebt uitgespookt met je systeem voordat deze foutmelding kwam. :)

Verwijderd

Topicstarter
eingelijk zat ik wat te klooien met mn video kaart, omdat ik niet op een hoge resolutie kon zetten, dit is dus al de 3e keer dat ik dit heb, heb sinds vandaag het er opgezet, en dit zal dan zeker wel weer de 3 keer worden dat ik het opnieuw moet installeren :(

Verwijderd

Zo erg is het niet , je kunt altijd proberen om xf86config te draaien. Dat is een shell progsel dat je X kan configgen. Ik weet niet of dat bij Mandrake zit (zal toch wel) maar maak voortaan eerst even een backup van je werkende /etc/X11/ dir voordat je weer dit soort acties uithaalt ;)

Verwijderd

Topicstarter
hehe ,ik weet nog niet eens hoe ik een backup moet maken onder linux. maar ik zal ff dat laaste proberen wat je net zei, anders doe ik wel ff een schone installatie. :)

Verwijderd

Dat ga ik niet meer meemaken bewust :z :z :Z

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de boel alweer opnieuw geinstalleerd, maar hoe kan ik lilo.conf editen? is een alleen lezen bestand, ik kan hem niet op schrijfen zetten.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 02 februari 2002 05:15 schreef pr0t0type het volgende:
ik heb de boel alweer opnieuw geinstalleerd, maar hoe kan ik lilo.conf editen? is een alleen lezen bestand, ik kan hem niet op schrijfen zetten.
Vanwege de beveiliging kan alleen root die file wijzigen :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Alle systeembestanden zoals die in /etc kun je alleen als root editen.
Ik neem aan dat je als user ingelogd bent in X Window?
Dan kun je een terminal openen zoals konsole of aterm en het commando su gebruiken. Dan kun je als root inloggen (alleen voor die terminal). En dan kun je een editor gebruiken voor /etc/lilo.conf.
Vergeet niet om nog even /sbin/lilo -v te draaien daarna.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het nou ff proberen, alleen ik heb geen w8woord niks er op gezet, dus leekt me raar waarom ik geen toegangs rechten hebt, Thx voor de hulp.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu al het een en andere geprobeert, maar lukt nog niet echt. wat houd die root nou in? ik log gewoon in op mijn naam, heb geen w8woord er op gezet, of dergelijke.

ik klik op hoofdmap ,dan ga ik zoeken naar ,/etc/lilo.config dan kan ik niks wijzigen aan het bestand.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 02 februari 2002 13:46 schreef pr0t0type het volgende:
ik heb nu al het een en andere geprobeert, maar lukt nog niet echt. wat houd die root nou in? ik log gewoon in op mijn naam, heb geen w8woord er op gezet, of dergelijke.
Inloggen met username root, waarvoor je tijdens de installatie een wachtwoord op heb moeten geven..
ik klik op hoofdmap ,dan ga ik zoeken naar ,/etc/lilo.config dan kan ik niks wijzigen aan het bestand.
Omdat je nog steeds ingelogt bent als gewone user..

Lees ook eens de FAQ's door die mijn Held Jotti in z'n FAQ heeft staan ..

Trouwens, je snapt natuurlijk wel, dat een user zonder password een security-risk inhoudt he ?
Ik bedoel, ik hoef nu alleen maar achter je ip te komen, en je username te raden, om in je machine te komen, en dasniegoe(c)..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Probeer eens 'su' in te typen en dan je root (=superuser) password in te geven. Als dat goed gaat kun je je /etc/lilo.conf wel wijzigen.
Pagina: 1