imagemagick compileren / installeren

Pagina: 1
Acties:

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 16:53
Hallo,

Ik ben een tikkeltje Linux newbee, en ben al een paar uur aan het stoeien met het aan de praat krijgen van ImageMagick (zie http://www.imagemagick.org/ ) op de server van mijn hosting provider. Het wil helaas niet lukken en ik momenteel zit ik vast. Ik kan natuurlijk vragen of mijn hosting-provider het alstjeblieft wil installeren, maar ik wil ook zelf kunnen. Hopelijk zijn er hier ervaren Linux mensen die me opweg kunnen/willen helpen...

Hier komt het verhaal:

Eerst probeerde ik om de pre-compiled binary te installeren (zie www.imagemagick.org) . Het eerste probleem wat zich daar bij voordeed was dat ik alleen kan schrijven onder /home/telecomvergelijker, dus kon kon ik niet zomaar in de standaard directories. Tijdje later zag ik in een text-file wat je hiertegen kon doen (mv van enkele dir's). Afijn, de executables werkten toen in principe wel, maar ImageMagick maakt ook veel gebruik van externe packages (coders van JPEG, PNG etc. etc.). De fout die hij telkens gaf was "cannot find delegate for this image format, o.i.d). Ik kan helaas nergens in de documentatie vinden hoe ik die packages erbij kan voegen, en dat is vraag 1:
1) Hoe kan ik die externe packages / libraries installeren?

Daarnaast heb ik geprobeerd om de sources te compilileren. Ik deed:
1) gzip -dc ImageMagick-5.4.2-3.tar.gz | tar xvf -
2) ./configure --prefix=/home/telecomvergelijker/ImageMagick

resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
ImageMagick is configured as follows. Please verify that this
configuration matches your expectations.

Host system type : i686-pc-linux-gnu

Option      Configure option          Configured value
-----------------------------------------------------------------
Shared libraries  --enable-shared=no        no
Static libraries  --enable-static=yes        yes
GNU ld      --with-gnu-ld=yes        yes
Ghostscript  None                 /usr/bin/gs
LZW support  --enable-lzw=no           no
16 bit pixels     --enable-16bit-pixel=yes  yes
Magick++        --with-magick-plus-plus=yes   yes
PERL          --with-perl=yes          /usr/bin/perl
BZLIB        --with-bzlib=yes         yes
DPS        --with-dps=yes           no
FlashPIX        --with-fpx=yes          no
Ghostscript lib   --with-gslib=yes        no
HDF        --with-hdf=no             no
JBIG          --with-jbig=yes          no
JPEG v1      --with-jpeg=yes           yes
JPEG v2      --with-jp2=yes         no
LCMS          --with-lcms=yes          no
MPEG v2      --with-mpeg2=yes         no
PNG        --with-png=yes           yes
TIFF          --with-tiff=yes          yes
FreeType 2.0    --with-ttf=yes          no
TTF Path        --with-ttf-fontpath=        ""
XML        --with-xml=yes           no
WMF        --with-wmf=yes           no
ZLIB          --with-zlib=yes          yes
X11        --with-x=               no

X11 Configuration:

Not using X11.

Options used to compile and link:
  CC     = gcc
  CFLAGS   = -g -O2 -Wall
  CPPFLAGS = -D_REENTRANT -D_FILE_OFFSET_BITS=64 -I/home/telecomvergelijker/Imag
eMagick/include
  CXX   = g++
  CXXFLAGS = -g -O2
  LDFLAGS  = -L/home/telecomvergelijker/ImageMagick/lib
  LIBS     = -ltiff -ljpeg -lpng -lbz2 -lz -lpthread -lm

so far so good...

3) make
error: hij kan een boel referenties o.i.d. niet vinden, en exit de boel. Ik kom er niet uit en kan niet vinden hoe ik dit op kan lossen, dit is vraag 2:
2) kan iemand mij bij dit laatste op weg helpen?

Alvast bedankt!!!

• dirkpostma
JAAA!!!!!! Eindelijk heb ik het voor mekaar om een jpegje te resizen met imagemagick!! Kan ik dadelijk iig weer tevreden gaan slapen, zonder al te veel door te malen. Maar, ik heb toch nog een vraag...

Wat ik heb gedaan is "--enable-shared=yes" toevoegen bij configure. Het was eigenlijk een beetje een intuitieve gok, want ik begrijp niet precies hoe dat nu zit met al die libraries / static / shared etc. Weet iemand een goed document met een uitleg over compileren, libraries, static / shared etc.? Ik kom met google niet verder dan:

./configure
make
make install

ik zou graag iets dieper willen weten hoe het in elkaar zit zodat ik ook ga begrijpen waarom die optie werkte. Wedereom alvast bedankt!!

Verwijderd

Je zou natuurlijk eens aan de gang kunnen met een ultieme knutseldistro : Linux from scratch. Zo leer je al lezend en overtypend wat compileren en dat soort dingen doet. Verschil tussen static en shared is dat bij static de libraries als het ware meegecompileerd worden in het programma, waarna je die libraries op schijf niet meer nodig hebt voor dat programma. Gevolg: programma is een stuk(je) groter maar heeft niks nodig om te kunnen draaien. Shared maakt gebruik van op de machine aanwezige libraries en zal bij het weghalen op verandering van versie van die libraries eventueel problemen gaan krijgen.

• dirkpostma
Op zaterdag 02 februari 2002 00:44 schreef janjanjansen het volgende:
Je zou natuurlijk eens aan de gang kunnen met een ultieme knutseldistro : Linux from scratch. Zo leer je al lezend en overtypend wat compileren en dat soort dingen doet.
Ik heb wel eens Debian geinstalleerd, en op zich werkte dat wel. Alleen, dan leer je niks (niet veel) van comileren etc. Wat bedoel je dan precies met "van scratch"?

• dirkpostma
Op zaterdag 02 februari 2002 00:55 schreef janjanjansen het volgende:
www.linuxfromscratch.org :)
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel, thnx
Pagina: 1