5V volgens mij erg laag?

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nu gebeurt het wel eens dat ik een spelletje zit te spelen en de boel reset. Dit gebeurt echter alleen met een gesloten kast, dus zou je denken dat het een koeling-probleem is.
Maar volgens dat programmaatje MBM5, valt het allemaal best wel mee. De cpu zit op 49 graden, de andere 2 sensoren zitten op resp. 23 en 29 graden. En dan ga ik een spel spelen, reset de comp niet meer, weet ik het nog niet :(
Maar nu blijkt dat programmaatje ook voltages te kunnen meten. das handig :)

De 3,3 volt is 3,45 volt, dat lijkt me zat. Verandert niet.
De +12 volt is 12,48 volt, lijkt me ook zat, verandert niet.
Echter, de +5 volt is max 4,73 volt en de laagst geregistreerde waarde is 4,58 volt. Dat lijkt me wel erg weinig?
Kan het probleem ook veroorzaakt worden door een spannigsdip aan de AGP-poort ofzo? Of moet die 5 volt sowieso stukken hoger liggen?

Het systeem in kwestie:

300 Watt voeding
AMD athlon 1,4 GHz
Epox 8k7a+
2x 256 MB DDR Kingston
Hercules G-force 2mx
SB-live 5.1
flips 48x cd-rom
flips tosti-ijzer
creative 12x dvd (binnenkort ook eens een grafsteen voor gaan halen denk ik) ;)
IBM 40,0 GB 7200 rpm (gekoeld)
Samsung 20,0 GB 5400 rpm (om met linux te kunnen klooien, mocht dus niet zo duur zijn) :)
Oh ja, last but not least: Sony 1,44 Mb 3,5" fdd

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 15:14

IvoB

Prutst er rustig op los

is het een merkloze voeding? wat zijn de maximale stromen op de 3.3 en 5 volt? en de maximale gecombineerde 3.3 en 5 volt samen?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Het is zeker weten je voeding.
Aangezien ik dit probleem ook heb gehad toen ik hetzelfde board had als jij hebt, ben ik toen begonnen met het modden van mijn ENERMAX voeding en heb dit probleem dus opgelost toen.
Jouw mainboard maakt gebruik van 2 phase voltage regulators wat betekend dat je 5volt load maar wordt verdeeld over 4 transistoren ipv. 6.
Hierdoor worden deze dus warmer bij belasting en zakt je 5volt lijn nog verder naar beneden. Wat je dus kunt doen is kijken of je voeding misschien toevallig een potmeter heeft om de 5volt lijn wat hoger te draaien, en anders zul je een andere voeding moeten aanschaffen om van dit instabiliteits probleem af te komen. 4.75volt is het laagste theoretische voltage voor de 5volt lijn. Kom je hieronder, dan is meestal het resultaat een reboot.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op vrijdag 01 februari 2002 22:45 schreef Thufir_Hawat het volgende:
flips tosti-ijzer
Tosti-ijzer: 500 watt: is definitely je voeding die het niet trekt 100 Ampere over 5 Volt :)

sorry offtopic

• Gaius
  • Niet online
Alvast bedankt voor de reacties, morgen zal ik ff m'n multimetertje erbij pakken om die stroompjes te meten. Waarom ben ik trouwens geinteresseerd in die stroompjes??
Of is dat puur en alleen P=UxI ?
Tis een merkloze voeding van het merk, kan het gvd niet lezen, door het chassis.... Nou ja, het eindigt op "odegen" type 300X1, kon 'm destijds goedkoop kopen van een klasgenoot.
Als ik dan een nieuwe voeding nodig mocht hebben, waar moet ik dan op letten?

• AlterEgo
  • Niet online
Back ontopic:
het merk is Codegen, en zit in de budget klasse.
Zorg voor een royale voeding. Je hebt een behoorlijke lijst met hardware, 300 Watt, liefst meer Watt voor een MERKvoeding, en je problemen zijn waarschijnlijk over.

ALs je (nog) garantie hebt op de voeding zou ik hem terugbrengen: als jouw 5 Volt zakt tot 4.58, dan zakt ie zo'n 10%. Dat is echt heel ver buiten specificaties.

• Gaius
  • Niet online
Zou dit een fatsoenlijke voeding zijn:

A-grade 320 Watt voeding 2x Fan, P4/AMD 64,00

van Graficall, tis ook de enige die ze hebben. :(

Is dit forum trouwens zo slecht bereikbaar of is het mijn verbinding??

Verwijderd

Koop een Enermax 350W. Daar heb je genoeg aan voor wat jij doet.

Verwijderd

Of nog beter: koop een Antec 412. Die kan je eventueel nog bijregelen op de 5 en 3.3V lijn.

• Gaius
  • Niet online
Allen bedankt voor de adviezen, de voeding is vervangen. Ik had haast, helaas waren de suggesties er pas nadat ik de boel vervangen had. De meeste winkels hebben trouwens geen merkvoedingen, zijn er enkele winkels die ze wel hebben in Leiden eo?
De 5 volt is weer netjes 5 volt, dus we kunnen de boel nog wat zwaarder belasten >:)
Als ie nu niet stabiel is, weet ik tenminste bijna zeker dat ie te heet word.

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 17:49 schreef Nicowico het volgende:
Of nog beter: koop een Antec 412. Die kan je eventueel nog bijregelen op de 5 en 3.3V lijn.
Volgens mij heeft de enermax 350 dat niet nodig, of ik moet geluk hebben, maar de waardes van mij blijven constant.

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 14:16 schreef Pjoeloe het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de enermax 350 dat niet nodig, of ik moet geluk hebben, maar de waardes van mij blijven constant.
Dit geldt alleen bij systemen die overclocked zijn of systemen waaraan veel stroomtrekkende apparaten zijn verbonden. Als dat bij jou het geval is dan heb je inderdaad geluk.
Zodra de 5V onder de 4.75V zakt ook al is het maar even, dan krijg je een foutmelding of een reboot.
Met name de Enermax met een overclocked Epox board is hier gevoelig voor.
Je kan dit ondervangen door bij de Enermax een (regelbare) weerstand in te solderen die de inzakkende 5V corrigeert, maar bij de Antec is dat niet nodig, want die is ten eerste stabieler en hij heeft fabrieksmatig een verstelbare potmeter voor de 5 en 3.3V>:)

• Gaius
  • Niet online
Het rebooten blijkt niet verplicht. Die donderdag heb ik de hele avond spelletjes zitten spelen. Laagste waarde 4,58 volt, hoogst gemeten waarde 4,7 volt. Eigenlijk, dus...

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Dit heeft alles met tolleranties te maken.
Wat motherboard monitor aangeeft is zowieso niet al te nauwkeurig. Beter is met een multimeter zelf te meten op je board zodat je de echte spanning meet die je transistoren omzetten.
Je kunt dus gewoon geluk hebben dat jouw systeem het zolang uithoudt op zo'n lage spanning, oftewel de tollerantie is gewoon wat hoger op jouw systeem. In ieder geval als je systeem vreemd doet, dan weet je dat je voeding je eerste verdachte is. >:)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 21:49
Als je een MAXPOWER voeding hebt dan kan je met het potmetertje dat op de printplaat zit de spanning opkrikken.
(wel eerst het kitlaagje VOORZICHTIG wegsnijden)
Zo heb ik ook mijn voeding gemod.

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 11:37 schreef Mad_Demon het volgende:
Als je een MAXPOWER voeding hebt dan kan je met het potmetertje dat op de printplaat zit de spanning opkrikken.
(wel eerst het kitlaagje VOORZICHTIG wegsnijden)
Zo heb ik ook mijn voeding gemod.
Shit, is dat zo? Ik heb nog een 300 watt Maxpower voeding liggen. Ik heb daarna speciaal een Antec voeding gekocht, omdat ik mijn 5V lijn wilde kunnen regelen.
Ik wist niet dat dat bij de Maxpower ook kon.
Nou ja, als iemand nog een regelbare 300 watt Maxpower voeding zoekt.......

• Mad_Demon
Op woensdag 06 februari 2002 18:46 schreef Nicowico het volgende:

[..]

Shit, is dat zo? Ik heb nog een 300 watt Maxpower voeding liggen. Ik heb daarna speciaal een Antec voeding gekocht, omdat ik mijn 5V lijn wilde kunnen regelen.
Ik wist niet dat dat bij de Maxpower ook kon.
Nou ja, als iemand nog een regelbare 300 watt Maxpower voeding zoekt.......
Daar kwam ik achter toen ik relais voor m'n pomp ging aansluiten. Ik had al over potmetertjes gelezen, dus ik dacht: "Als ik deze vekloot dan koop ik toch een Enermax."
En hij doet het :D
Ik heb nu een superstrak 5V lijntje, stressed is ie 4,97V :9

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-05 18:03
Ik heb ook dat 5v probleem. Ik heb een antec 300w voeding zou daar ook een potmeter opzitten?

• Gaius
  • Niet online
Pak de schroevendraaier en you'll soon find out :)
Wel eerst ff de stekker uit het stopcontact trekken he?
(oei, oei, als me leraar dat hoort... Sorry: Wandcontactdoos)

• 4x2
  • Laatst online: 22:39

4x2

lộn xộn quá

Ken het probleem, ook gehad toen m'n duron 700 op 900MHz liep, liep ie steeds vast omdat die 5V zo laag was.
Dus staat ie nu maar weer op 700, kan het mij ook wat schelen :).

leeg

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:56

Sayko

Knowledge Is Power

dag medetweakers, het is al weer bijna mei maar ik had toch even een vraagje over die maxpower. ik heb de 350 watt versie en onder full load is mijn 5 volt lijn bij 1,85v vcore 4,81 volt. nu ben ik dus opzoek gegaan naar dat potmetertje in de voeding maar ik kan dat ding niet vinden. weet iemand waar ik het kan vinden evt met foto.

alvast bedankt

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=105719

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=105718

[ Voor 16% gewijzigd door Sayko op 30-04-2003 16:43 ]

• Mad_Demon
Hoodlum2000 schreef op 30 april 2003 @ 16:26:
dag medetweakers, het is al weer bijna mei maar ik had toch even een vraagje over die maxpower. ik heb de 350 watt versie en onder full load is mijn 5 volt lijn bij 1,85v vcore 4,81 volt. nu ben ik dus opzoek gegaan naar dat potmetertje in de voeding maar ik kan dat ding niet vinden. weet iemand waar ik het kan vinden evt met foto.

alvast bedankt
Inderdaad, mei 2003 :+ (Dit topic kwam me al vaag bekend voor ;) )

Voor zover ik gehoord heb zit di potmeter rechtsonderaan de printplaat, onder de solderingen van de kabelbomen (je moet onder in dit geval zien als in horizontale orientatie, en niet letterlijk onder die kabels naar dat dingetje gaan zoeken ;) )

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
Ik heb hier een 300W versie open liggen. Het is een rond wit plastic dingetje met rode plak troep eroverheen gesmeert op de plaats waar Mad_Demon al zei :).

Ik weet alleen niet of er in de 350W versie ook een potmeter zit.

tvw

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

er zit dus wel zo´n rond ding onder rood plak maar ik kan niets vinden om aan te draaien of werkt het anders?

ik zal wel even een foto plaatsen van de voeding

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=105725

[ Voor 37% gewijzigd door Sayko op 30-04-2003 16:48 ]

• Mad_Demon
Kan je een close up maken van dat ronde rode ding? Want aan die foto valt weinig af te leiden ;)

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

dat rode ding is gewoon een rond iets met 101 nog wat erop. daar valt dus niets aan te draaien. ik moet dus onder de grote printplaat kijken? hopen dat ik niets mol. ik zal straks even een close upje maken maar ik ben niet meer zo handig met de a40 dus dat wordt even proberen.

• Mad_Demon
Ik denk dat dat dan iets anders is. Je moet op de onderste printplaat kijken. Als het goed is zou die daar moeten zitten.

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

heeft iemand misschien een foto waarop ik dat kan zien? zou ik zeer fijn vinden

Verwijderd

Ik heb ook een probleem met mijn +5 spanning, deze is echt abnormaal laag.
Hij schommelt telkens tussen +3.5 en +4.5

Op dit moment is het:

CPU Core 1.82 V
+3.3 V 3.28 V
+5 V 4.30 V
+12 V 12.48 V
+5 V Standby 4.78 V

Wat kan hier de reden van zijn en waarmee staat deze 5v lijn in verbinding?

Verder loopt de pc wel gewoon stabiel enzo, ik snap er niks van |:(

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
offtopic:
Ten eerste is dit al een heel oud topic en ten 2de

Misschien kun je het hier eens vragen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 12. Wel eerst de startpost eens doorlezen. Een paar specs en het merk van voeding, vermogen, ampères enz kunnen wonderen doen.

Verwijderd

Hallow Henny.. Dit topic stamt af uit 2002, hoezo topic schop! :)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Beetje onzinnig om dit topic hiervoor te kicken ;)

Als je vragen over je voeding hebt, dan kan je beter een eigen topic openen in OH.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.