Cooler Master EP5-6I51

Pagina: 1
Acties:

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-08 21:53
Ik heb bovenstaande cooler en vind ehm aardig herrie maken eigenlijk ... hij zit op me Athlon XP 1800+
heeft iemand er als is een andere fan opgezet ofzo ?
Iemand enig id hoe ik deze stiller kan maken ?

uhm my mistake et is de DP5-6I31C ...
Deze dus
http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/dp5-6i31c.html
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/map/dp5-6i31c.jpg

Verwijderd

fan op 7 volt zetten (minder toeren, minder koeling maar ook minder lawaai)

hoe ?? zoek hier naar "fan 7 volt" of iets dergelijks

• Reveal!
Op vrijdag 01 februari 2002 21:46 schreef Alain het volgende:
fan op 7 volt zetten (minder toeren, minder koeling maar ook minder lawaai)

hoe ?? zoek hier naar "fan 7 volt" of iets dergelijks
Ik heb dat bij me duron gedaan .... maar deze proc word op 12 volt al 54 graden ... dus lijkt me niet verstandig de ventilator zachter te laten draaien ... daarom vroeg ik me af of er niet een andere ventilator oppast ... een stille 80mm ofzo ?

Verwijderd

Die heb ik ook,... dit na een systeem gehad te hebben met een celeronnetje566@893 met een heel klein standaard intel koelertje die eignelijk helemaal geruisloos was. Daarom wilde ik wel weer een stille koeler en dacht die coolermasters zijn lekker goedkoop en ook stil. Viel ietsjes tegen toen ik die dp5-6i31c gemonteerd had en in actie hoorde. Maar toen had ik mijn kast nog open.
Met kast dicht valt het wel erg mee, en al helemaal als je de decibellen vergelijkt met de meeste AMD koelers! Het ligt ook aan de geluidsisolatie van je kast natuurlijk.

Het is denk ik noueenmaal zo dat je met een AMD CPU je al gauw op meer herrie moet rekenen dan met Intel, omdat die dingen noueenmaal grotere koelblokken en harder draaiende fans nodig hebben om een redelijke temperatuur te houden.

• Reveal!
neuh da's nie waar ik heb genoeg coolers gehoord/zien voor AMD proc's die wel stil zijn ..... magoed deze moet toch wel aan te passen om ook stil te maken met een andere fan erop ofzo ?

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 00:25 schreef Reveal! het volgende:
neuh da's nie waar ik heb genoeg coolers gehoord/zien voor AMD proc's die wel stil zijn ..... magoed deze moet toch wel aan te passen om ook stil te maken met een andere fan erop ofzo ?
nou doe je best of koop wat stillers aangezien jij zegt dat het kan.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Ik heb Coolermasters met dezelfde kabaal fans (38dB(A)), maar heb me nu 60 -> 80mm fanadapters besteld plus 80mm Pabst fans (8412NGML) die met 19dB(A) een stuk minder kabaal schoppen en nagenoeg dezelfde luchtverplaatsing hebben. Maandag/Dinsdag krijg ik ze binnen, het zal me benieuwen. Zal m'n ervaring wel posten als je d'r behoefte aan hebt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Reveal!
Op zaterdag 02 februari 2002 09:40 schreef Abbadon het volgende:
Ik heb Coolermasters met dezelfde kabaal fans (38dB(A)), maar heb me nu 60 -> 80mm fanadapters besteld plus 80mm Pabst fans (8412NGML) die met 19dB(A) een stuk minder kabaal schoppen en nagenoeg dezelfde luchtverplaatsing hebben. Maandag/Dinsdag krijg ik ze binnen, het zal me benieuwen. Zal m'n ervaring wel posten als je d'r behoefte aan hebt :)
jup dit is exact wat ik bedoel ben benieuwd !
Waar hebbie et besteld en wat koste het ?

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:12
heb een ep5-6I11, daar de fan er vanaf gehaald en met van die bandjes (tie-stripes of zo) een delta 80mm opgezet die op 7v loopt. nog steeds goede koeling en best stil.

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 21:33 schreef Reveal! het volgende:
Ik heb bovenstaande cooler en vind ehm aardig herrie maken eigenlijk ... hij zit op me Athlon XP 1800+
heeft iemand er als is een andere fan opgezet ofzo ?
Iemand enig id hoe ik deze stiller kan maken ?

uhm my mistake et is de DP5-6I31C ...
Deze dus
http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/dp5-6i31c.html
[afbeelding]
Hoe warm word je processor nu?

Verwijderd

heb precies dezelfde cooler en vondhet ook teveel herrie. Kast dicht was toen 43C stressed. De delta draait nu op 7 volt, maakt geen geluid meer. Stressed kast open 46C (dicht 53 :'()

ben van plan een baybus te maken volgende week, zodat 7 en 12 volt makkelijk te switchen is.

• Reveal!
Als ik nie veel doe word ie 51 graden en op z'n hoogst word ie 56 .. (full load)

• Abbadon
Op zaterdag 02 februari 2002 12:54 schreef Reveal! het volgende:

[..]

jup dit is exact wat ik bedoel ben benieuwd !
Waar hebbie et besteld en wat koste het ?
Hiero heb ik ze besteld. Prijzen staan daar ook wel.

• Abbadon
Nou, ik heb ze d'r zo-even opgezet, en het verschil is enóóórm :P
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/dualpabst1.jpg

CPU's worden ongeveer net zo warm, maar aangezien ik alles ook in een andere kast heb gezet moet ik de fan's en airflow nog afstellen. In ieder geval zeker een aanrader om zulke Pabst's je Coolermaster herriefan's te laten vervangen :)

• Reveal!
Cool welke papst had je en hoeveel was je in totaal kwijt ongeveer ?? :)

meteen ook ff kastcoolertje erbij bestellen :))

• Abbadon
Op zaterdag 09 februari 2002 14:48 schreef Reveal! het volgende:
Cool welke papst had je en hoeveel was je in totaal kwijt ongeveer ?? :)

meteen ook ff kastcoolertje erbij bestellen :))
Pabst 8412NGML 19dB(A) :)

€ 53,76 (incl rembours € 66,76) voor twee maal een 8412NGML en twee Adapters. XP's worden toch ietsje (2~3o) warmer, maar dat heb ik er wel voor over.

• Reveal!
hmm het kost mij alleen € 43,68 ... kan ik nie beter daar een andere stille cooler voor kopen die zeg maar beter cooled ?

Ik wou dit kopen ...
voor op de proc
Case FAN Adapter 60 - 80 mm € 13,91
Case FAN (80 x 25) Papst 8412 NGML € 14,59

voor in de kast
Case FAN (80 x 25) Enermax UC-8FAB € 15,18

Verwijderd

Als je het minder extreem wil doen (ik bedoel geen fanadapters en massive 80mm'ers erop) kan je er ook een 60x60x38 fan opzetten en die langzaam genoeg (tot op het niveau van aanvaardbaar geluid) laten draaien (ik heb em op 9V laten draaien).

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Zou je niet een zalman kopen voor je cpu :? Die schijnen echt stil te zijn :).

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Wat ook goed werkt (heb het hier ook geprobeerd) is het fan-gedeelte (zwarte stuk) van een P4 koeler pakken en die op het koellichaam van je CoolerMaster plakken. Dat zwarte vierkante 'ding' van plastic op je CoolerMaster past mooi in de binnenkant van de P4 fan. Beetje secondenlijm ertussen en je hebt een zeer stille Athlon cooler. Ziet er nog best gelikt uit ook (als je tenminste niet met lijm gaat lopen knoeien :P ) ...

PC Specs

• Reveal!
hmm mja maar zie dat ik voor een
Zalman CNPS5005-CU 5005 Copper voor € 58
of een Zalman CNPS6000-CU 6000 Copper voor € 45 kan kopen ..
is dat nie slimmer dan te gaan knoeien met die andere dingen aangezien deze coolers ook 2x zo goed coolen ?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19
Op dinsdag 05 februari 2002 20:15 schreef Abbadon het volgende:
<knip verhaal + plaatjes>
Jemig wat een twintowers :9
Ik kan me trouwens ook voorstellen dat er nu koudere lucht op de heatsinks wordt geblazen, omdat met deze opstelling de fans verder van de heatsink afzitten en dus minder snel warmere lucht aanzuigen. Maar het ziet er tof uit. Ik denk dat ik dat ook ga doen, en mijn 92mm casefan ook maar es op 7v laat draaien.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Reveal!
Op zaterdag 09 februari 2002 15:42 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Pabst 8412NGML 19dB(A) :)

€ 53,76 (incl rembours € 66,76) voor twee maal een 8412NGML en twee Adapters. XP's worden toch ietsje (2~3o) warmer, maar dat heb ik er wel voor over.
Bij nader inzien ga ik het toch maar doen :)
maarreh hoe warm worden je proc's nu ?
heb jij kast coolers of nie ?

• Abbadon
Op zondag 10 februari 2002 16:50 schreef Reveal! het volgende:

[..]

Bij nader inzien ga ik het toch maar doen :)
maarreh hoe warm worden je proc's nu ?
heb jij kast coolers of nie ?
Na nu 5 uur seti@home (full load) zijn ze 46 en 52o C. Niet supercool, maar ruimschoots binnen de marge (90o). Ik heb er 5 Enermax 80mm casefans in die ik behoorlijk langzaam heb draaien (ze zijn instelbaar) zodat ik alleen wat luchtverplaatsing hoor :) . Eigenlijk moet ik ook fatsoenlijke heatsinks nemen, want dit zijn kleine alu dingen. Voordeel is wel dat 't allemaal erg licht is ondanks dat die 'twintowers' er erg massief uitzien, heb zelfs met opzet geen fingerguards gebruikt.

• Reveal!
ah ok :)
dat is ruimsschoots acceptabel ... mijn proc word nu standaard 56 graden onder full load maar ik heb nog niks aan kast cooling gedaan ... (zit geen airflow in) vandaar die 80mm Enermax die ik erbij wou bestellen ... ben benieuwd...

Verwijderd

Had hem ook, heb nu deze:
http://www.justcooler.com.tw/english/eindex.htm
(ga naar producten -> P-8000)

super stil en koelt beter (met zilver pasta)
(te krijgen bij oa "Computerland" voor 22 Euro)

• Sweet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-12-2022

Sweet

Janpietklaas,

die koeler ziet er goed uit. Op hoeveel toeren draait ie eigenlijk? Die geluidsproductie van die AMD koelers is de laatste tijd dramatisch geworden. Nog even en we kunnen oorkleppen opdoen. Foute boel.

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 20:33 schreef Sweet het volgende:
Janpietklaas,

die koeler ziet er goed uit. Op hoeveel toeren draait ie eigenlijk? Die geluidsproductie van die AMD koelers is de laatste tijd dramatisch geworden. Nog even en we kunnen oorkleppen opdoen. Foute boel.
hij draaid op 2800 RPM (in bios 3000 RPM) dit is dus lekker laag waardoor hij heel stil is, maar hij koelt daarin tegen wel goed

(ik zou wel zilver cool pasta kopen en niet dat witte spul wat erbij zit gebruiken)

• Sweet

Sweet

Janpietklaas,

Bedankt voor de reactie jongen, en bedank je broers ook ;)

Die koeler koop ik dus.

• Reveal!
Op maandag 11 februari 2002 23:03 schreef janpietklaas het volgende:

[..]

hij draaid op 2800 RPM (in bios 3000 RPM) dit is dus lekker laag waardoor hij heel stil is, maar hij koelt daarin tegen wel goed

(ik zou wel zilver cool pasta kopen en niet dat witte spul wat erbij zit gebruiken)
How warm word je proc ?
en hoeveel DB maakt die nieuwe fan ?
Want dat zelfbouw verhaal van boven zou dan 20db maken ofzo ... dan hoor je dus niks .. terwijl het wel meer zou kosten dan deze cooler ... nieuw kopen

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 00:15 schreef Reveal! het volgende:

[..]

How warm word je proc ?
en hoeveel DB maakt die nieuwe fan ?
Want dat zelfbouw verhaal van boven zou dan 20db maken ofzo ... dan hoor je dus niks .. terwijl het wel meer zou kosten dan deze cooler ... nieuw kopen
Mijn proc wordt 33C en na wat games loopt dit op to zo'n 38/39C (XP1600)
Op de verpakking van de cooler staat o.a:

Rated speed: 2800 RPM
Max Air Flow: 38CFM
Noise Level: 28dBA

ik persoonlijk ben er tevrede mee, maar het kan natuurlijk altijd beter.

• Sweet

Sweet

Janpietklaas en Reveal,

Het is allemaal wat anders gelopen dan ik gedacht had.

Ik had die Justcooler al bij mijn dealer besteld, maar kreeg enkele dagen later toch een andere koeler door hem in handen geduwd om "eens te proberen". Hij wist me nog te vertellen dat er een Papst fan op zat, en dat de naam van de heatsing met Neo begon, maar meer ook niet. Na wat speurwerk bleek het de "Neolec Blackmagic Papst" te zijn. Met de bijgeleverde pasta heb ik m gemonteerd (via grote makkelijke klemmen) en viel bijna van m'n stoel van verbazing. Wat een rust! Ik hoor nu de voedingskoeler nog harder blazen!

De fan draait op 3700 toeren, de Duron 1200 wordt 49 graden. Kosten van de koeler zijn €35. Als die Justcooler van €22 net zo stil is dan is dat helemaal een koopje. Ik ben in ieder geval met deze Neolec BlackMagic Papst ontzettend tevreden. 27 decibel vermeldt de fabrikant. Hieronder de link.

http://www.neolec.de/neolec/de/index_blackmagic_papst.html

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:03

sll

Op zaterdag 16 februari 2002 23:34 schreef Sweet het volgende:

...

De fan draait op 3700 toeren, de Duron 1200 wordt 49 graden. Kosten van de koeler zijn €35. Als die Justcooler van €22 net zo stil is dan is dat helemaal een koopje. Ik ben in ieder geval met deze Neolec BlackMagic Papst ontzettend tevreden. 27 decibel vermeldt de fabrikant. Hieronder de link.

http://www.neolec.de/neolec/de/index_blackmagic_papst.html
Volgens de specs moet die Papst op 24V draaien? Sluit je dat ding dan gewoon aan op de 12V, en haal je de 3700 toeren dan nog :?

• Sweet

Sweet

Sll,

Ze hebben het bij Neolec over "nennspannung" en "betriebsspannung". Ik weet wel zeker dat de koeler op 12v hoort te lopen. Ik check het toerental met PC Alert III

Verwijderd

Als ik de beschrijving mag geloven is hij zeker net zo stil (die Justcooler) alleen de air Flow ligt veel hoger (zeker niet onbelangrijk) waardoor hij theoretische gezien veel beter moet coolen. en hij is een stuk goedkoper 22euro ipv 35euro. ik zou het wel weten, maar als je er tevreden mee ben moet je het zeker zo houden

(die 49C moet veel lager kunnen)

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
Hmm, ik heb een ThermalRight SK6 met Delta HP op 7volt, stressed komt ie soms tot de 60 graden... op 12 volt is ie stressed 39.

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:03

sll

De Justcooler heeft een grotere air-flow omdat er een 80 mm fan opzit, terwijl de Neolec maar een 60-mm Papst-fan heeft...

Ik heb even gekeken op www.papst.de, en als het goed is, heeft de Neolec de Papst 612 F/2, de specs lijken er veel op.

Ik vraag dit omdat ik op zoek ben naar een stillere fan: door mijn huidige fan op lagere voltage te draaien of door een stillere fan te kopen (zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/405458/1?limit=25).

• Reveal!
Op maandag 18 februari 2002 01:18 schreef sll het volgende:
De Justcooler heeft een grotere air-flow omdat er een 80 mm fan opzit, terwijl de Neolec maar een 60-mm Papst-fan heeft...

Ik heb even gekeken op www.papst.de, en als het goed is, heeft de Neolec de Papst 612 F/2, de specs lijken er veel op.

Ik vraag dit omdat ik op zoek ben naar een stillere fan: door mijn huidige fan op lagere voltage te draaien of door een stillere fan te kopen (zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/405458/1?limit=25).
Ik had die Justcooler gister gehaald..... vandaag weer teruggebracht ... mijn processor werd ruim 10 graden warmer met ding en om nou te zeggen ECHT stil ... nee ... hij was wel stiller ... maar het was niet een wereld van verschil ...

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Zelfde cooler heb ik dan ook, maar daar zat standaard een Papst 60 mm fan op. Tot op heden nog nergens een typer nr. van die fan gevonden. Wel vreemd dat ik die zo kocht, want nergens op Papst site en Coolermaster staat deze combo. Terwijl het een orgineel Coolermaster koelblokje met orginele Papst is. Staat op doosje Papst Lufter :P

..::System Specs::..

• Reveal!
Op vrijdag 22 februari 2002 19:46 schreef iMpULzIvE_KiLLaH het volgende:
Zelfde cooler heb ik dan ook, maar daar zat standaard een Papst 60 mm fan op. Tot op heden nog nergens een typer nr. van die fan gevonden. Wel vreemd dat ik die zo kocht, want nergens op Papst site en Coolermaster staat deze combo. Terwijl het een orgineel Coolermaster koelblokje met orginele Papst is. Staat op doosje Papst Lufter :P
vaag ?!
en is deze dan stiller ofzo ?

• Reveal!
Zo .. uiteindelijk heb ik dus een 80mm fan direct op mijn blokje geklust .... (op 12v)
2 kast coolers geplaatst ... op 7v ....

und mijn pc word nu 43 graden idle en 49 stressed :)
UND HET BELANGRIJKST ... GEEN HERRIE !!!!!!!!!

behalve van me voeding ... volgende vraagje ... is het bevoordelijk voor de voeding om de ventilator op 7v te draaien ?
Pagina: 1