Toon posts:

Linux Newbie Vraagje :)

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mandrake er op :) maar zit nu met de volgende vragen. wat zijn de basis shell commandos? Zoals :

A:\ om bij mn diskette station tekomen.
C:\ om ff te gaan kijken op mn hd

D:\ om ff op mn CDrom te loeren.

en hoe run ik een bestand? ik ben een echte n00b met linux, maar zal iemand meschien ff wat basis commandos kunnen noemen, zo dat ik kan kijken op mn cdrom enz..
Thx :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 01 februari 2002 20:38 schreef pr0t0type het volgende:
en hoe run ik een bestand? ik ben een echte n00b met linux, maar zal iemand meschien ff wat basis commandos kunnen noemen, zo dat ik kan kijken op mn cdrom enz..
Je zou natuurlijk even de FAQ van mijn Held Jotti door kunnen lezen ? :P .. Zoek daarin ff naar de HOWTO's , en lees de dos-windows-to-linux HOWTO :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
ik zal ff een kijkje nemen :)

Verwijderd

Als je naar je floppy wilt doe je gewoon,
mount /mnt/floppy

Maar dit moet wel in je fstab staan. Ik ga ervan uit dat je gewoon alles standaard heb gelaten.
Je hd he?
Dat is gewoon als je cd / doet en dan ls -all doet, zie je je hele hd van je linux bak.
en je cdrom mounten, kan zo

mount /mnt/cdrom
of tja, het kan ook anders, maar ik ga ervan uit dat je standaard alles heb staan.

Als je een programma wilt runnen altijd i.p.v. c:\win.bat ofzo wordt het ./win.bat

snappie?
Simpel maar als je een search hier doet naar basis commando`s kom je al een heel eind.
Laterz
CoolZero

Verwijderd

Topicstarter
oke, is wel ff wennen dit terwijl je daarvoor onder DOS gewond ben, ik ga het nu proberen coolzero Thx :)

Verwijderd

Een diskette station onder linux spreek je aan als /dev/fd0

Cdrom's, floppy drives en partities mount je onder linux.

Dit doe je door het device te te mounten onder een directory. Bijvoorbeeld /mnt wat een heel gebruikelijke directory hiervoor is.

Mandrake heeft partities, cdroms enz. Al voor je gemount. Kijk maar eens met een file manager in /mnt daar kom je de floppy drive tegen. Met cd /mnt/floppy op de console kom je dan ook op je floppy.

Cdroms worden gemount op /mnt/cdrom

Maar je kan bijvoorbeeld ook een directory aanmaken. Met
mkdir /cdrom
en dan een cdrom in de drive doen. Dan het commando geven
mount /dev/hdc (of hdd) /cdrom

Dan word de cdrom op /cdrom gemount.

Umounten doe je dan met umount /cdrom of /dev/hdc (of hdd)

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Dos:        Linux:

dir      ls (tip: ls -o -h)
md      mkdir
rd      rmdir
del      rm
type        cat
find        grep
edit        vi

een diskette mounten:

mount /dev/fd0 /mnt/floppy

een CD mounten:

mount /dev/cdrom /mnt/cdrom

een netwerkshare mounten:

mount -t smbfs -o username=<username>,password=<password> //<machinenaam>/<sharenaam> /mnt/<dir waar je 'm wilt hebben>

unmounten van iets:
umount /mnt/<wat je wilt unmounten>

Kijken hoe lang je server draait:
uptime

Kijken welke processen er draaien:
ps aux

CPU/Geheugenbelasting per process:

Let goed op dat linux case-sensetive werkt. Maak gebruik van zgn. tab-completion. Bv. je hebt een dir /usr/local/Documents, je kunt hier dan terecht komen door:

cd /usr/loc<TAB>/Docu<TAB>

de tab-toets zorgt ervoor dat linux je typewerk aanvult. Als er meerdere mogelijkheden zijn, bv. Documents en Documania ofzo dan zorgt 2xTAB ervoor dat hij weergeeft welke mogelijkheden er zijn.

Een spatie in een dirnaam kun je door een \ opvangen, bv je wilt naar de 'Program Files' dir:

cd /Program\ Files

een server rebooten:
reboot
een server plat gooien:
shutdown now -h (uitzetten)
shutdown now -r (rebooten)
shutdown -t 60 -h (uitzetten na 60 seconden)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 februari 2002 20:52 schreef eenprobleempje het volgende:
Een diskette station onder linux spreek je aan als /dev/fd0

Cdrom's, floppy drives en partities mount je onder linux.

Dit doe je door het device te te mounten onder een directory. Bijvoorbeeld /mnt wat een heel gebruikelijke directory hiervoor is.

Mandrake heeft partities, cdroms enz. Al voor je gemount. Kijk maar eens met een file manager in /mnt daar kom je de floppy drive tegen. Met cd /mnt/floppy op de console kom je dan ook op je floppy.

Cdroms worden gemount op /mnt/cdrom

Maar je kan bijvoorbeeld ook een directory aanmaken. Met
mkdir /cdrom
en dan een cdrom in de drive doen. Dan het commando geven
mount /dev/hdc (of hdd) /cdrom

Dan word de cdrom op /cdrom gemount.

Umounten doe je dan met umount /cdrom of /dev/hdc (of hdd)
Hmm klingt allemaal wel ingewikeld.. ik kan niet echt een file manager vinden hiero, maar dat komt omdat hier ook zoveel icons zijn :P

Maar bijvoorbeeld, er zit een mp3 speler standaart bijgelevert, dus start ik hem op, en druk dan openen, Normaal gesproken kan je in windows kiezen voor C: d: e: enz. maar ik zie hier niks, dus mijn bedoeling was dus om ff een mp3tje af te spelen van cdrom.

Verwijderd

De default install van mandrake doet aan automounting. Oftewel als jij de CD erin doet wordt hij gemount.

Als je je MP3 speler opent zal hij waarsch. in je home-dir starten (/home/<usernaam>). Blader dan naar /mnt/cdrom en kijk eens of ie toevallig al gemount is.

check ook de forward slashes ipv. de backward slashed bij windows.. dus cd /mnt/cdrom en niet cd \mnt\cdrom

is ie niet gemount, mount 'm dan met:
mount /dev/cdrom /mnt/cdrom

Verwijderd

Topicstarter
aha het is me gelukt in de console, bleek later dus idd dat hij dat vanzelf doet :) eindelijk mn eerste commando die het als eerst doed :P

Dus als ik het goed begrijp moet je naar het verwisselen van cdrom ook weer unmouten?

btw waar staat nft voor? vond het eerst veel op een windows parititie lijken |:(

Verwijderd

als het goed is geeft je machine de CDrom niet vrij voordat je 'm geunmount hebt. Komt de CD er wel uit dan heeft ie 'm waarsch. automagisch geunmount.

De makkelijkste manier om je CD eruit te krijgen is door op de CLI het commando 'eject' in te geven.

waar haal je de kreet nft vandaan? bedoel je niet NFS?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 februari 2002 21:22 schreef hezik het volgende:
als het goed is geeft je machine de CDrom niet vrij voordat je 'm geunmount hebt. Komt de CD er wel uit dan heeft ie 'm waarsch. automagisch geunmount.

De makkelijkste manier om je CD eruit te krijgen is door op de CLI het commando 'eject' in te geven.

waar haal je de kreet nft vandaan? bedoel je niet NFS?
Ik bedoelde MNT ,kan trouwnens idd de cdrom er niet uitkrijgen :)

en waar staat dev voor? ik probeer het allemaal te onthouden.

Verwijderd

mnt staat voor 'mount' :)

de CD krijg je er uit door op de prompt 'eject' in te typen.

dev staat voor device, al je devices vind je in /dev.

(denk aan soundcard/modem/keyboard/drives/etc)

Verwijderd

Topicstarter
owja! natuurlijk, dat maakt het al een stuk makkelijker om te onthouden.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:30
Het idee achter dat hele 'mount, dev enzo' verhaal is dat linux bedoelt is als multiuser platform. Als 2 personen op dezelfde compu werken (via netwerk oid) en ze lezen beiden iets van cd of schrijven iets naar een floppy dan is het a-relaxt als een van de twee de cd of flop eruit trekt. Daarom kan normaal maar 1 persoon een cd mounten en weer unmounten. De ander heeft maar te volgen/wachten.

Nog belangrijker, alle data wordt in het geheugen gebufferd. Als je schrijft naar een floppy wordt de data niet direct naar de flop geschreven maar in het geheugen bewaard. Zo haal je behoorlijke snelheidswinsten. Als je dan 'umount /dev/fd0' doet wordt de buffer weggeschreven en kan je veilig de flop er uit trekken.

Klinkt allemaal wat nieuwig als je windows gewent bent :)

Wat A:, C: en D: betreft, linux heeft een heel ander systeem (maar dat had je al gemerkt... :P ). De root (de bodem, '/') van je systeem is de basis voor de rest. Je kan bijvoorbeeld je windows schijf mounten op /mnt/windows en dan benaderen via 'cd /mnt/windows' of met 'mc' (trouwens, let op de subtiele '/' voor mnt. Dat betekent dat het een absolute path betreft. Zoiets als het verschil tussen 'cd temp' en 'cd C:\windows\temp')

welcome to the lovely world called Linux O+

Verwijderd

ideaal, zo'n topic! Ik heb hier ook een pc'tje met linux debian draaien, en nu kan ik tenminste 'iets' doen. :P

Hoe krijg je trouwens een soort van met textverwerker??
Zit ie al bij het OS-pakket of moet je die apart downloaden en installeren?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik herhaal het advies wat mijn collega moto-moi inmiddels bijna 2 jaar geleden al gaf: "lees de faq" maar eens, en als je daarmee bezig bent, lees dan gelijk de policy even :)

[ Voor 18% gewijzigd door blaataaps op 20-11-2003 19:42 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.