Toon posts:

[Redhat 7.2] safeway lancard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand mij helpen met het aan de gang krijgen van de bovenstaande netwerk kaart.

Standaard wordt tie niet ondersteunt. Nu begreep ik dat er wat aanpassingen aan de kernel gedaan moeten worden??? gezien ik niet weet hoe ik een nieuwe kernel moet compilen weet ik niet eens waar ik moet beginnnen.

Het enige wat ik weet is dar er op de disk voor die netwerk kaart een driver "fealnx.o" staat ..mar die met insmod aanroepen heeft geen zin....geloof ik...ook dze in me'n modules.conf erbij zetten werkt niet...waarschijnlijk moet dat wel maar moet ik eert wat andere dingen doen... Wie kan mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen...

Thankz

Verwijderd

insmod is het eerste wat je moet proberen. Als de driver daarmee al niet laad hoef je aan het aanpassen van modules.conf enzo niet eens te beginnen. Dat doe je tenslotte om een ethX interface te binden aan een adapter. Als die adapter driver niet eens laadt valt er weinig te binden.

Over die kaart. Als ie niet ondersteund wordt (ook niet in een "generic" manier middels een standaard driver) houdt het op ben ik bang.
Sommige drivers hebben wat moeite met het vinden van de kaart en moet je em bv. helpen door de IRQ op te geven.

Dan krijg je dit: insmod XXXX.o irq=x

Verwijderd

[search=\"fealnx\"] Probeer die eens, zie je 5 onderwerpen die van toepassing zijn op deze kaart. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dat ik die source code van die driver moet compilen, maar die regel die ze in een text bestand bij de netwerkkaart geven werkt niet ik vermoed dat locaties die men opgeeft niet overeen komen met Redhat 7.2

wat er in dat text bestand is de volgende regel:

gcc -DMODULE -D__KERNEL__ -I/usr.src/linux/net/inet -Wall -Wstrict-prototypes -06 -c fealnx

op die -06 wordt al een error gegeven dat dat niet herkend wordt.

kan iemand mij nu vertellen wat het goede commando om deze te compilen..???

Ook begreep ik dat ik de kernel opnieuw moet compilen omdat die ondersteuning voor deze kaart niet standaard aan staat, als iemand ook hier me kan vertellen welke dat moet zijn..??

Thankz

Verwijderd

Topicstarter
he is er dan helemaal niemand die mij effies kan helpen...... :?

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 12:15 schreef caliban het volgende:

gcc -DMODULE -D__KERNEL__ -I/usr.src/linux/net/inet -Wall -Wstrict-prototypes -06 -c fealnx
Is het path naar je kernel headers goed ? /usr/src/linux/net/inet zal het wel moeten zijn. Verwijst de /usr/src/linux naar de correcte kernel source dir ?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 02 februari 2002 13:18 schreef caliban het volgende:
he is er dan helemaal niemand die mij effies kan helpen...... :?
Hoezo ? Volgens mij is de link die in de post van janjanjansen staat alles wat je nodig hebt..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat het /usr/src/linux-2.4.7-10/drivers/net moet zijn.... maar als ik die weer gebruik dan krijg ik me toch een lijst met fouten .... dus ik denk dat ik ergens nog wat mis ofzo....

Verwijderd

Deze driver zit gewoon bij de kernel, waarom pak je die niet ?
code:
1
2
3
4
5
CONFIG_FEALNX:

? Say Y here to support the Mysom MTD-800 family of PCI-based Ethernet
  ? cards. Specifications and data at
  ? <http://www.myson.com.hk/mtd/datasheet/>.

Verwijderd

Topicstarter
Nahhhh ...dat ik dat niet gezien heb....thankz ik had namelijk begrepen dat het via een module moest gaan maar zo te zien kan het dus ook gewoon door het in de kernel te bakken....

Als ik die daar in heb moet ik daar dan nog wat aan doen of kan ik nu gewoon die netwerk kaart gaan instellen...???

Verwijderd

Als je de driver in de kernel compileert dan hoef je niks te doen verder dan een ipadres etc in te stellen. Als je deze als module compileert moet je deze laden voordat je je kaart kunt voorzien van adres etc. Dat gaat dan via /etc/modules.conf en dan een regel opnemen als
code:
1
 alias eth0 fealnx

o.i.d. :)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
het ligt er aan welke Safeway kaart je hebt. Ik heb zelf een Safeway netwerkkaart (100 mbit) met Realtek chipset, die wordt wel standaard ondersteund. Lancard, is dat PC-Card of zo?

Verwijderd

Topicstarter
nee is een gewone netwerkkaart maar deze heeft een andere cipset er op zitten. En die wordt niet standaard oondersteunt...maar ben al heel end op weg... moet nog effies wachten op me'n bzimage..... :)

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij werkt de nieuwe kernel nauw...maar hoe kom ik er nu achter dat die netwerk kaart ook werkt ?????

Verwijderd

ifconfig eth0 up
ifconfig
Als je kaart er dan staat als eth0 is het goed (als je maar 1 nic in je systeem hebt)

Verwijderd

Topicstarter
he ik zie niet dat eth0 in de luxht komt...????

krijg een medling ifup: cannot open netlink socket: Adsress family not supported by protocol ???

maar interface lo komt wel in de lucht...eth0 zou daarvoor toch gestart moeten worden???

Verwijderd

Wat geven de volgende commando's als output ?
code:
1
2
dmesg | grep [nN][eE][tT]
dmeag | grep fealnx

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 14:45 schreef janjanjansen het volgende:
Wat geven de volgende commando's als output ?
code:
1
2
dmesg | grep [nN][eE][tT]
dmeag | grep fealnx
de 1e : Linux NET4.0 for linux 2.4
Based upon Swansea University Society NET3.039
eth0: 100/10M Ethernet PCI Adapter at 0xb800, 00:02:44:2b:68:7a, IRQ 5.
NET4: Linux TCP/IP 1.0 for NET4.0
NET4: Unix domains sockets 1.0/smp for linux NET4.0

de 2e : fealnx.c:v2.50 1/17/2001

Verwijderd

Je kaart wordt herkend. Dat probleem lijkt opgelost. Wat ik mis t.o.v. mijn output is het volgende:
'Initializing RT netlink socket'
Verder is de output identiek. Het zou kunnen zijn dat er iets fout is gegaan in de config opties bij netwerk in de kernel.
Wat heb je in Networking options in de kernel config aangezet?

Verwijderd

Topicstarter
ehhh ik denk dat je dit wilt weten ....ik noem alleen effies de dingen die ik aan heb staan :

-packet sourcing
-Unix domain sockets
-TCP/IP networking
-IP:mulitiecasting

Verwijderd

Als dat packet socket is ipv sourcing heb je dezelfde config als ik, op kernel level autoconfiguration na, maar dat is niet nodig (kwam ik laatst achter :) ). Heb zo niet een verklaring voor de foutmelding, foutje in de tcp/ip instellingen (ipadres, netmask etc.) wellicht ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 15:08 schreef janjanjansen het volgende:
Als dat packet socket is ipv sourcing heb je dezelfde config als ik, op kernel level autoconfiguration na, maar dat is niet nodig (kwam ik laatst achter :) ). Heb zo niet een verklaring voor de foutmelding, foutje in de tcp/ip instellingen (ipadres, netmask etc.) wellicht ?
ja sorry moet socket zijn....

ik heb er geen ip nr aanvast geknoopt omdat ik een dhcp server gebruik ...zou dat er wat mee te maken kunnen hebben.....????

Verwijderd

Zet dan die kernel level autoconfiguration en IP:dhcp support eens aan. Misschien dat dat helpt, en anders kan het geen kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 15:12 schreef janjanjansen het volgende:
Zet dan die kernel level autoconfiguration en IP:dhcp support eens aan. Misschien dat dat helpt, en anders kan het geen kwaad.
Aleebei nu aan staan maar houw de zelfde melding tijdens opstarten.... ook als na het starten van linux meteen een ifconfig soe krijg geen info, als ik dan een ifconfig eth0 doe wel aleen heeft tie geen ip adres toegewezen gekregen...

Verwijderd

En als je een vast ip instelt ipv een dhcp ?
ifconfig eth0 192.168.1.1 broadcast 192.168.1.255 netmask 255.255.255.0

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 15:49 schreef janjanjansen het volgende:
En als je een vast ip instelt ipv een dhcp ?
ifconfig eth0 192.168.1.1 broadcast 192.168.1.255 netmask 255.255.255.0
Had ik al geprobeerd, ....zou het kunnen zijn dat die fealnx.c die bij de netwerkkaart zat niet in orde is..is tie te oud werkt tie soms niet samen met redhat 7.2..?

Verwijderd

Je hebt nu toch gewoon de standaard driver die bij de kernel zit gebruikt? Lijkt me niet dat de versie dan niet goed is. Ik zou het eerder zoeken in fouten in de kernel config/missende packages.

Verwijderd

Topicstarter
die zit er standaard niet bij ik heb hem zelf er bij moeten zijn en die kwam van een diskette die bij de netwerkaart zat....

Verwijderd

Die zit er standaard wel bij in 2,4,17.
Op zaterdag 02 februari 2002 13:27 schreef janjanjansen het volgende:
Deze driver zit gewoon bij de kernel, waarom pak je die niet ?
code:
1
2
3
4
5
CONFIG_FEALNX:

? Say Y here to support the Mysom MTD-800 family of PCI-based Ethernet
  ? cards. Specifications and data at
  ? <http://www.myson.com.hk/mtd/datasheet/>.
Dit komt uit de kernel (menuconfig). Probeer eerst die maar eens.
cd /usr/src/linux-2.4.17
make clean
make menuconfig
make dep
make bzImage
make modules
make modules_install
etc.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 februari 2002 16:09 schreef janjanjansen het volgende:
Die zit er standaard wel bij in 2,4,17.
[..]

Dit komt uit de kernel (menuconfig). Probeer eerst die maar eens.
cd /usr/src/linux-2.4.17
make clean
make menuconfig
make dep
make bzImage
make modules
make modules_install
etc.
JAJA dat begrijp ik maar dan krijg je een melding van dat tie fealnx.c niet kan vinden...

Verwijderd

Pak je kernel source eens opnieuw uit dan en overschrijf de bestaande directory (op .config na). De file hoort te staan in de subdir drivers/net. Bij mij staat die daar netjes, wellicht heb je die overschreven met de versie op je diskette of zo.

Verwijderd

Topicstarter
oke zou ik willen doen maar gezien ik nu weer een bergie fouten krijg te zien als ik een rpm -i kernel-2.4.27-10.i386.rpm

maar ik heb effies gekeken in deze rpm maar hier staat tie er niet bij ..????? gebruik jij ook redhat..
??

anders kan je hem niet effies mailen....??

Verwijderd

Ik gebruik geen RedHat sinds 6.2 meer. Maar ik wil wel ff de module voor je bakken en mailen. Maar dan krijg je mm als module, niet in de kernel, maar dat maakt niks uit verder. Voor welke architectuur ? i686 ?

Verwijderd

Topicstarter
oke das goed...dan hoef ik alleen verder maar in de kernel aan te geven dat het een module is toch op en in modules.conf opnemen....

Verwijderd

Je hebt mail :)

Verwijderd

Topicstarter
oke thankz...

om zeker te weten dat ik het goed doe.

Nu dus alleen nog kernel opnieuw doen met die driver op module... en ik moet in modules.conf die regel "alias fealnx.o eth0" erbij zetten was het niet...

Verwijderd

alias eth0 fealnx

Verwijderd

Topicstarter
ik weet het niet maar kan het zijn dat ik toch die i386 versie nodig heb watnt mijn bzImage staat ook in een i386 map....

Verwijderd

Topicstarter
het is erg jammer maar hij doet het nog steeds niet blijf meldingen houden van unresolved symbol....en dat een tig keer

Verwijderd

Die afeway heeft een realtekchip de rtl 8139
Die moet je ff in je kernel aanzetten.....

Verwijderd

Topicstarter
nee deze niet deze heeft een een of andere chipset van Myson...of zoiets

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:11
Op zaterdag 02 februari 2002 18:03 schreef caliban het volgende:
nee deze niet deze heeft een een of andere chipset van Myson...of zoiets
bc001, ik krijg hem ook niet (fatsoenlijk) aan de gang, klote kaart

Verwijderd

Topicstarter
man ben de hele middag al bezig ....janjanjansen heeft me al geprobeerd te helpen....nu oet ik zeggen dat ik wel al heel wat geleerd heb dankzij janjansen (BEDANKT)...

maar hij wil nog steeds niet.....dus als er mensen zijn die hem wel aan de praat hebben gekregen zouden we het graag wilen weten.....dus....WIE...

Verwijderd

Staat de module bij de output van lsmod vermeld? Zo nee, wat is de melding als je modprobe fealnx intypt? Ik heb de module voor een i686 (p3 coppermine) gecompileerd met gcc 2.95-3. Wellicht dat daar een probleem ligt aangezien RH met de beruchte 2,96 serie werkt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog eens gegekeken, en nog eens een schone versie van redhat er op gegooid (ik had nog niks verder gedaan) er je hebt gelijk daar staan wel een fealnx.c bij dus be op dit moment nog effies de kernel aan het compileren en dan zou die moeten gaan hobbelen..zoniet dan hoor je me nog....

of dat vanavond nog wordt is wat anders anders zeker morgen.....

he zover bedankt....je hebt een heel eind op weg geholpen.... en 1 ding heb ik zeker geleerd hoe je een kernel kan compileren...THANKZ

Verwijderd

Topicstarter
tering ik wordt gek...

nu heb ik hem helemaal vanaf grond afaan er in gezet...

dus eerst een schone redhat install erop...
toen een nieuwe kernel gemaakt met die fealnx support er in..

maar nu krijg ik bij het starten de melding....

Cannot open netlink socket: Address family not supported by protolcol..
:(

enig idee......

Verwijderd

Topicstarter
oke als ik een ifconfig eth0 192.168.1.10 doe dan WERKT tie..... :D alleen nu nog vanuit dat tie boot...

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb deze kaart nu nog steeds niet aan de gang ik blijf rare erorrs houden..

Is er niemand die deze kaart goed aan de praat heeft,
:'(
het gaat om een netwerkkaart met een myson chipset erop...

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 10:29 schreef caliban het volgende:
Oke ik heb deze kaart nu nog steeds niet aan de gang ik blijf rare erorrs houden..

Is er niemand die deze kaart goed aan de praat heeft,
:'(
het gaat om een netwerkkaart met een myson chipset erop...
Hmm, ik zit ook al een dag of wat te proberen, maar ik krijg na een recompile van mijn kernel een berg unresolved symbol errors als ik insmod fealnx.o intik. Tevoren heb im met depmod gecontroleerd waarvan fealnx.o afhankelijk is en dat blijkt alleen mii.o te zijn. Insmod mii.o verloopt goed, maar daarna gaat insmod fealnx.o zoals gezegd mis. Wat er kennelijk ontbreekt is het volgende:

[root@localhost net]# insmod fealnx.o
fealnx.o: unresolved symbol free_irq_Rsmp_f20dabd8
fealnx.o: unresolved symbol eth_type_trans_Rsmp_59836a88
fealnx.o: unresolved symbol pci_register_driver_Rsmp_9e6cd8b6
fealnx.o: unresolved symbol pci_unregister_driver_Rsmp_6387cfd3
fealnx.o: unresolved symbol add_timer_Rsmp_a19eacf8
fealnx.o: unresolved symbol softnet_data_Rsmp_5d27e531
fealnx.o: unresolved symbol pci_enable_device_Rsmp_bd4d327a
fealnx.o: unresolved symbol alloc_etherdev_Rsmp_84bbc06c
fealnx.o: unresolved symbol pci_alloc_consistent_Rsmp_d2217097
fealnx.o: unresolved symbol sprintf_Rsmp_1d26aa98
fealnx.o: unresolved symbol skb_over_panic_Rsmp_8b1fb0b2