Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."
Verwijderd
productgroep (bijv procs, memory, HD etc.)
product (naam, prijs, snelheid/hoeveelheid etc.)
attribuut type (o.i.d) (kloksnelheid/cache/Ram etc.)
maar het is de bedoeling dat je per productgroep theoretisch een oneindig aantal attributen kan maken..Op vrijdag 01 februari 2002 19:23 schreef Donkey het volgende:
Ik zou dus gewoon 3 tables maken:
productgroep (bijv procs, memory, HD etc.)
product (naam, prijs, snelheid/hoeveelheid etc.)
attribuut type (o.i.d) (kloksnelheid/cache/Ram etc.)
Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."
https://fgheysels.github.io/
Ik zou het (ongeveer) zo doen:
1
2
3
4
5
| PROD_ID, ATTR, PROD_NAME, PROD_PRICE
|
|-------|
|
ATTR_ID, ATTR_NAME |
PROD_ID = Primary Key
ATTR = Foreign Key
ATTR_ID = Primary Key
BV:
1
2
3
| Id (PROD_ID) - Product (PROD_NAME,ATTR_NAME) - Price (PROD_PRICE) ----------------------------------------------------------------- 1 - AthlonXP 1600+, 128Kb Cache - EUR 200,- |
En de query zou hierbij kunnen zijn:
SELECT *
FROM products p, attributes a
WHERE p.attr = a.attr_id;
Correct me if im wrong....
nu bepaal je per product welke attributen je hebt, maar ik wil dat per productgroep. Dus van alle harddisks wil ik weten wat de capaciteit is en hoe snel ze ronddraaien en van de processoren hoe snel ze zijn en wat bijvoorbeeld hun cache is.. snaptu?Op vrijdag 01 februari 2002 19:46 schreef Access het volgende:
Ik zou het (ongeveer) zo doen:
...
Correct me if im wrong....
Verwijderd
vrij eenvoudig:
1
2
3
4
5
6
7
8
| products: product_id(key), product_name, etc attribs: attrib_id(key), attrib_name, etc products_attribs: product_id(key), attrib_id(key) |
products_attribs is het organische tabelletje dat zorgt dat je oneindig veel attributen aan je product kan hangen.
Hey ... maar dan heb je ook wat!
De attribuut-namen zijn voor iedere productgroep verschillend. Maar binnen dezelfde productgroep beschik je dus over dezelfde attributen, MAAR ieder product heeft wel zijn eigen waarden voor dat attribuut. Is het nog duidelijk?Op vrijdag 01 februari 2002 19:59 schreef Access het volgende:
Hmm, als ik het zo lees is het onmogelijk. Hoe wil je dat doen ? Een pentium III heeft meer cache dan een duron. Dus?
heel simpel:Op zaterdag 02 februari 2002 00:01 schreef Access het volgende:
Ehm, nee, eigenlijk niet. Het kan aan de tijd liggen, al lijkt me dat erg onwaarschijnlijk. Misschien helpt het als je iets tekent ofzo, waarin je aangeeft wat waarbij hoort ?
de namen van de attributen zijn afhankelijk van de groep waartoe het product behoort.
(bijvoobeeld: kloksnelheid, opslagruimte, toegangstijd)
dit is dus table tblAttributes
de waarden van de attributen zijn afhankelijk van het product.
(bijvoorbeeld: 1800 Mhz, 40GB, 15ns)
dit is dus table tblAttrValues
Verwijderd
Als je nou een tabel hebt met het product zelf. Daarin geef je met een foreign key de productgroep aan (de tweede tabel). De derde tabel wordt een tabel met de eigenschappen/attributen voor een bepaald artikel. Maak dan een extra link tabel waarbij je de combinatie productgroep_id <-> attribuut_id maakt
Hoezo? Ik heb al verschillende databases geimplementeerd met self-joins en nog nooit problemen gehad.Op vrijdag 01 februari 2002 21:16 schreef Killemov het volgende:
Ehm, gebruik maken van geneste groepen is meestal vragen om problemen. (In SQL is het nog steeds niet mogelijk om bij bijvoorbeeld met de tabel persoon en een ouder-kind relatie te vragen: geef mij alle kleinkinderen van persoon X)
Het is juist de bedoeling van een self-join om een ouder-kind relatie te kunnen opvragen.
nu kan ieder product maar 1 attribuut hebben.Op zaterdag 02 februari 2002 00:13 begon er bij pingiun wat te borrelen
lees deze topic maar even door, soortgelijk ontwerp:
[topic=354153/1/25]
nee hoort, tblAttrValues is een koppeltabel. Voor elk produkt kan een attribuut van die categorie wel of niet opgeslagen worden.Op zaterdag 02 februari 2002 03:48 schreef oZy het volgende:
nu kan ieder product maar 1 attribuut hebben.
Ik geloof dat iedereen hier zelf probeert een db model te maken, maar ik zie eigenlijk geen fouten hierin. Ik heb een tijdje geleden namelijk zowat precies hetzelfde ontworpen
Gewoon hiermee doorgaan dus
Ik doelde op de oplossing van pinguin, niet op het orginele model van thomaske.Op zaterdag 02 februari 2002 04:10 schreef Orphix het volgende:
[..]
nee hoort, tblAttrValues is een koppeltabel. Voor elk produkt kan een attribuut van die categorie wel of niet opgeslagen worden.
Verwijderd
On a side note:1 AthlonXP 1800+ 150 kloksnelheid 1800 Mhz
1 AthlonXP 1800+ 150 cache 128 kb
Hier staat twee maal hetzelfde attribuut beschreven voor één product. Dat is redundante data en dat moet je mijden als de pest.
Die data is niet redundant, want die Athlon XP dinges wordt geen 2 x opgeslagen maar slechts 1x.Op zaterdag 02 februari 2002 10:26 schreef ManiaXe het volgende:
[..]
On a side note:
Hier staat twee maal hetzelfde attribuut beschreven voor één product. Dat is redundante data en dat moet je mijden als de pest.
Hetgeen jij toont is waarschijnlijk het resultaat van de query:
1
2
| select * from tblproduct, tblattrvalues where tblproduct.productid = tblattrvalues.id |
Het opslaan van redundante data kan trouwens soms voordelen hebben ivm performance.
Dit is inderdaad niet redundant. Maar omdat er voor het product 2 records zijn in de AttrValue tabel worden de de productgegevens ook tweemaal weergegeven!Op zaterdag 02 februari 2002 10:26 schreef ManiaXe het volgende:
[..]
On a side note:
Nja.. met het huidige db-model lukt het wel hoor.. (ben alleen benieuwd naar verdere aanpassingen/normalisaties).Op zaterdag 02 februari 2002 15:46 schreef Access het volgende:
Zeg thomaske, wil het al een beetje lukken ? (ben bestwel benieuwd, en zo ja waar kunnen we het resultaat bewonderen ?)
Er is nog nergens resultaat te zien..
Maar ik ben nu bezig met de implementatie van de parent-child relatie van de verschillende productgroepen..