Ik heb een BarracudaIV 60 op een Promise Ultra ATA 100 PCI kaartje in m'n Abit BE6-II zitten, en die geeft in Sisoft Sandra een score van krap 13097. (Buff. Read 68, Seq. Read 18, Random Read 5, Buff. Write 36, Seq. Write 18, Random Write 7 MB/s, access time 8 ms). Sloom! Dat is de C: partitie. Die is niet vol, NTFS en pas geformatteerd.
Op een andere partitie (ongeveer net zo groot en net zo leeg) van dezelfde schijf krijg ik een score van 27660, meer dan 2x zo veel!
De buffered-waarden verschillen niks, de Random-waarden liggen ongeveer 50% hoger en de Sequential-waarden zijn 2x zo hoog of meer. De access-time is ook lager (6 ms estimated)
Ik kan volgens mij niks aan DMA-gebeuren instellen in Device manager, maar misschien mis ik iets. Heb ook de BIOS afgespeurd naar settings, maar vind daar niets. Wel IDE-settings, maar deze config wordt als SCSI herkend dus met de IDE-settings schiet ik ook niks op. Ik snap er niks van.
Sys: Abit BE6-II (HPT 366 disabled)
Powerleap PL-iP3/T Celeron 1200@1260 (voorlopig)
256 MB
Seagate Barracuda IV 60GB/7200
Promise Ultra ATA 100 PCI-controller
SB Live! 1024
Windows XP Pro
etc.
Op een andere partitie (ongeveer net zo groot en net zo leeg) van dezelfde schijf krijg ik een score van 27660, meer dan 2x zo veel!
De buffered-waarden verschillen niks, de Random-waarden liggen ongeveer 50% hoger en de Sequential-waarden zijn 2x zo hoog of meer. De access-time is ook lager (6 ms estimated)
Ik kan volgens mij niks aan DMA-gebeuren instellen in Device manager, maar misschien mis ik iets. Heb ook de BIOS afgespeurd naar settings, maar vind daar niets. Wel IDE-settings, maar deze config wordt als SCSI herkend dus met de IDE-settings schiet ik ook niks op. Ik snap er niks van.
Sys: Abit BE6-II (HPT 366 disabled)
Powerleap PL-iP3/T Celeron 1200@1260 (voorlopig)
256 MB
Seagate Barracuda IV 60GB/7200
Promise Ultra ATA 100 PCI-controller
SB Live! 1024
Windows XP Pro
etc.