Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lcd 16 aansluiten what the hell

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,
ik heb deze lcd
http://velleman.be/Product.asp?lan=1&id=341811
maar ik zie nu dat er 16 aansluitingen zijn en op de schema's zie ik 18 zie ik het verkeerd :(
ofzo
(dus die gaatjes waar de kabeltjes in moeten)

Verwijderd

Die 2 overige zijn waarschijnlijk de kathode/anode voor het backlight.

Verwijderd

Topicstarter
aa en welke 2 zijn dat? :)dus 17 en 18 moet ik gewoon niet gebruiken?

Verwijderd

Wel, hoogst waarschijnlijk idd 17 en 18
Maar je kan misschien best eerst de baantjes eens volgen als dat mogelijk is.
(ik dacht dat pin 1, 2, 3 dienen voor gnd, V en Vfont, de andere zullen naar de hd44780 chip lopen, en de overige 2 dan naar ergens anders :)

edit:
Ik zit hier nu net naar mijn display te kijken, en die heeft zelfs maar 14 aansluitingen + 2 voor het backlight, dus kun je eens zeggen welk schema je juist gebruikt ?

Verwijderd

Het ziet er naar uit dat het schema dat je wil gebruiken ontworpen is voor 4 x 16/20 LCD displays (vandaar het E2 pinnetje), dus moet je gewoon rekening houden met de eerste 14 pinnetjes.
De 2 onderste (17 en 18) zijn dus voor het backlight

Let wel op dat de pinnetjes overeen komen met uw LCD, want op de site van velleman staan ze anders beschreven.

Verwijderd

Topicstarter
hehe niet eens opgemerkt dat het voor 4x40 was :)
http://users.pandora.be/mendezke/lcd44780.gif dus die moet ik gebruiken?

Verwijderd

Inderdaad :)
Pin layout klopt ook, dus zal wel lukken...

toch maar ff reklame maken :)
www.linuxguru.be ... staat ook wel korte tutor over LCDs...

Verwijderd

Topicstarter
maar heeft iemand een duiderlijker schema?
zo ja
wil je die dan mailen?
icekiller2001@hotmail.com

Verwijderd

eh, wat is er mis met de schema's die je al had ?
Gewoon alle datapins van de LCD aan die van de par poort hangen, de E(nable) aan pin 1 van de par poort (strobe), de RW en RS ook aan een pinnetje, en gnd, Vcc en Vfont ook aansluiten ...

Verwijderd

Topicstarter
en wat is rw enzo?
wat betekent 10k en 100?

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-10 15:05

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Op zaterdag 02 februari 2002 02:08 schreef icekiller het volgende:
en wat is rw enzo?
wat betekent 10k en 100?
Die R/W en de andere benamingen op de LCD zijn niet belangerijk voor jou, gewoon die schema volgen, dan komt het goed.

10K en 100 zijn de potmeters(en de waarde voor de potmeter) om de contrast en licht te instellen, aangezien dat je al vraagt wat deze dingen zijn zou ik je aanraden om voorzichtig te werk gaan, of iemand anders laten doen die meer verstand van electro heb.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
ik weet wat potmeters zijn :p maar kon het niet op maken met 10k en 100 :S

Verwijderd

RW = Read/Write
... heb je dus waarschijnlijk niet nodig aangezien je waarschijnlijk altijd wil schrijven

E = Enable
Trigger dat gebruikt wordt om de LCD de opdracht te geven commando's uit te voeren die op de data/commando-lijnen staan

RS = Register Select
Geeft je de mogelijkheid karakters naar het LCD te sturen, of commando's er naartoe te sturen

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Ik wil precies dezelfde LCD gaan kopen. Wat heb jij voor deze betaald?

En ik kon het in de search niet vinden, maar dat stukje met die potmeters snap ik dus echt niet (helaas geen electronica gehad), dus als iemand dat uit kan leggen. En die 5volt aan de bovenkant, wa's da?

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Verwijderd

5V aan de bovenkant is voor toepassen externe voeding. Zonder voeding doet ie het namelijk niet. Ik heb bijna hetzelfde schema, maar de 5V lijn zit bij mij ook vie een DIODE aan pin 17 van de printerpoort. De diode is daar dan om er voor te zorgen dat er geen stroom de printerpoort in kan lopen.
zo moet je het aansluiten: printerpoort diode schakeling
pin 17----->|----5V
Hierdoor heb je kans dat je geen externe voeding nodig hebt.

Die potmeter van 10k is om het contrast van je schermpje te regelen. Het contrast is namelijk afhankelijk van de spanning op pin 3 van je LCD. De potmeter zorgt er dus voor dat je die spanning makkelijk in kan stellen.

Die potmeter van 100R heeft hetzelfde effect voor je backlight.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2002 20:25 . Reden: iets vergeten... |:( ]

Pagina: 1