Toon posts:

Iedere PCI kaart een eigen IRQ.. hoe te doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn Realtekkaart en mijn Creative kaart kunnen niet met elkaar over weg. Hoe geef ik ze allebei hun eigen IRQ, want soms zit de ene op 10 en de ander 11, dan draait het zaakje goed, maar dan zitten ze weer allebei op 11 of 10 :?

Thanks.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
Hmm.. Via windows kon dat geloof ik door niet de automatische settings te gebruiken, maar handmatig de configuratie in te stellen.. (via devicemanager).

Als je die kaarten ook hardwarematig kunt configureren (bijv. de netwerk kaart via een tooltje van plug & play afhalen, en een irq ingeven) kun je dat proberen.. (eventueel via de bios opties om legacy irq's te reserveren).

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:47

talin

ES-MA

daar ben ik dus een dag ( lees zondag ) druk mee geweest .

gewoon handmatig kaarten wisselen , en dan net zo lang totdat je op je beste setting zit .

gewoon een lijstje maken met al je mogelijkheden en dan aan de slag .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Pfffffff... :+ :Z

Je kunt ook in je BIOS aan de verschillende PCI of ISA sloten IRQ's toewijzen (scheelt een zondag klooien).

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat kan dus niet in alle BIOS'en

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 februari 2002 18:35 schreef TweakerNummerZoveel het volgende:
Dat kan dus niet in alle BIOS'en
Nee.. ik kan dus alleen een IRQ op Pci Device of Reserved zetten, nu staat mijn netwerkkaart op IRQ10 en de soundcard op 11. Dan draait me sys dus prima! maar zodra ik opnieuw opstart staat het weer anders.

Verwijderd

Heb ook zoiets met muis en videokaart. (IRQ 12) Volgens mij zijn er niet veel mensen die precies weten hoe je dit oplost. En het dan ook nog kunnen uitleggen bedoel ik...

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Als je Windos gebruikt (vanaf 2000) probeert acpi alles op irq 9 te gooien. Om hier vanaf te komen moet je acpi uit zetten.

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 23:28 schreef joop3 het volgende:
Als je Windos gebruikt (vanaf 2000) probeert acpi alles op irq 9 te gooien. Om hier vanaf te komen moet je acpi uit zetten.
Vanuit de BIOS of vanuit Windows?
(Weet je dat trouwens zeker wat je daar beweert? Klink wel spectaculair idioot nl. Niet dat zoiets me zou verbazen van Windows natuurlijk.)

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

yep is ook idioot. Dit doet windows (2000 en hoger)
Als acpi in je bios aan staat natuurlijk

Verwijderd

OK maar kun je ACPI ongestraft botweg uitzetten in de BIOS zonder problemen als je PC op Standby gaat en zo? Heb elders gelezen dat je voor dat soort veranderingen een verse Windows-install moet plegen. Enne... dat ik gewoon een schermpje voor me zie met aan de ene kant IRQ's en aan de andere kant m'n hardware en ik lekker schuiven maar, lijkt me wel wat... Of beter nog, dat je niet meer van die idiote conflicten krijgt... Afijn.

Verwijderd

Dan moet je inderdaad een nieuwe install doen als je ACPI uitschakelt.
Meestal vind je in de mainbord handleiding een tabel waarin de IRQ nummers staan met hun sharing.

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 00:18

Professor_Botje

Administrator

Het kan IDD in windows maar het beste is dat je even naar de bios gaat en dat je daar instelt PCI slot1 Bv IRQ 10 &
PCI slot2 11 dan ziet windows het n zal alles dus goed gan...

[edit]

OKE koop een nieuw mobo; als je dat niet in de bios kan.
Och ik zie het al je hebt een AMD :P tja...

GRAPJE nouja...

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik denk dat ik het heb... netwerkkaart staat nu op IRQ10 en de soundcard op 11.

:)

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

1. Zet ACPI uit in het BIOS. Dit kan wel betekenen dat windows over de zeik gaat. Ook Plug and play OS op "NO" zetten. Dit betekent dat de IRQ instellingen van het BIOS ook voor windows gelden.

2. Check in de manual van je mobo welke PCI sloten IRQ's delen met welke anderen. Meestal heb je maar 4 IRQ's voor PCI en AGP (bijv AGP en PCI1 delen een IRQ, PCI 4 en 5 delen een IRQ).

3. Kaarten die je niet op hetzelfde IRQ wilt hebben in een PCI slot zetten die geen IRQ deelt.

4. In het BIOS handmatig IRQ's instellen. Hoe dit precies gaat verschilt per PC dus check de manual.

Systeemspecs
PV Installatie

Pagina: 1