[delphi] Welk database systeem.

Pagina: 1
Acties:

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 10:13
Hallo,

ik wil voor mezelf een systeempje schrijven dat database is gestuurd. Dit stand-alone draaien, het liefst dus zonder "zware" database zoals Interbase of MsSQl.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten welk "licht" database systeem ik het beste i.c. Delphi kan gebruiken die een native koppeling ondersteund zodat ik geen BDE of ODBC koppeling nodig heb.

Paradox lijkt me niet echt geschikt daar dit systeem wel heel erg weinig te bieden heeft en het een heleboel files gebruikt...

Wat zouden jullie kiezen???

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Voor Paradox heb je idd geen ODBC drivers enzo nodig maar voor zover ik weet wel de BDE.

Ik denk niet dat je in Delphi met een DB kunt praten zonder gebruik te maken van de BDE en/of ODBC/DAO of andere drivers.

Anders kun je gebruik maken van Access, hiervoor heb je wel de BDE nodig en ook ODBC drivers, maar da's zo geen probleem hoor.

https://fgheysels.github.io/

• MaxxRide
Je kunt wel native praten met Interbase.

Ik weet dat het geen probleem is om met de BDE en ODBC te werken, maar het idee is dat als ik het pakket bij iemand neerzet (bij mijn vriendin bv) dat deze dan niet de BDE e.d. hoeft te installen...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
mbhv Installshield express kun je een installatieprogrammatje maken die de BDE en de nodige aliases enzo gaat meekopieren met uw app.

https://fgheysels.github.io/

• MaxxRide
Dat zou dan nog wel eens interessant kunnen zijn. Misschien zijn er nog wel componenten waar ik de interbase server niet voor nodig heb en ik dus gewoon een gdb aan kan spreken....
Eens even kijken...

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 16:26 schreef Pinda het volgende:
Dat zou dan nog wel eens interessant kunnen zijn. Misschien zijn er nog wel componenten waar ik de interbase server niet voor nodig heb en ik dus gewoon een gdb aan kan spreken....
Eens even kijken...
OM die GDB aan te kunnen spreken moet je toch echt een InterBase Server draaien. Niet echt licht dus...

Als je Delphi 6 hebt kun je wel paradox zonder BDE gebruiken. Zal trouwens ook wel met eerdere Delphi versies lukken, ff zoeken naar componentjes. Als je toch gebruik maakt van bijv. ADO gebruik dan zoiets als MS Access databases. Paradox is heerlijk snel en met zo'n native koppeling (1/2 DLL's in zelfde map als app. zetten) en de dir. met tabellen en klaar is je DB.

• MaxxRide
Inderdaad daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken.
Interbase is machtig mooi maar werkt idd niet zonder server :(

Paradox is wel lekker snel (zolang je een niet te grote database hebt)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op vrijdag 01 februari 2002 16:39 schreef Pinda het volgende:
Paradox is wel lekker snel (zolang je een niet te grote database hebt)
* Varienaja heeft nog fijn gewerkt met Pdox databases van 0,5 GB

Siditamentis astuentis pactum.

• MaxxRide
Ik heb het idd ook over GROOOOTTTEEEE databases.....

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 10:38

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Wat bedoel je dan met groot? (> 1 GB, > 1TB?)
Ik zie geen bezwaren tegen het gebruik van de BDE of van ODBC. (Of moet het misschien ook op Kylix werken?) Eigenlijk alleen maar nadelen tegen het niet gebruiken hiervan. (Moet je je eigen datasources gaan schrijven enzo of je kunt alle DB-aware componenten niet gebruiken.) Als het perse moet, is er natuurlijk ook nog gewoon de flat file! >:)

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• MaxxRide
Het zou idd portable moeten zijn, maar daar zie ik nu vanaf.
Ik heb het idd over een database van 2 Gig, maar zo groot zal die van mij nooit worden dus.... Paradox.

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 15:23

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Wat is een 'zware' database en wat is een 'lichte'?
Goed, ik snap ook wel dat de configuratie voor het benaderen van Paradox tabellen de simpelste is die je ongeveer kan bedenken. Ik heb echter een hekel aan die dingen... had ik iets opgeleverd, crashte het omdat de indexen verrot waren :( Een ander proggie dat ik opgeleverd heb (met Paradox) werkt naar mijn weten nog steeds (bijna 4 jaar geleden opgeleverd).

Voor het benaderen van Access heeft je 'klant' in principe Access nodig. Dat vind ik toch al aardig wat, met de nieuwste versies installeert ie meteen ado en zo.

Interbase gebruik ik dus persoonlijk zeer veel. Niet alleen voor eigen apps maar ook voor apps die door anderen gebruikt moeten worden. Een full install is niet meer dan 10 Mb, dat vind ik nog overzichtelijk; het doet geen slechte dingen met je systeem en de performance is :9~
Dus: app schrijven, installshield eroverheen en die meteen IB laten installen, cd'tje branden, klaar.

Nog een optie voor je (is relatief onbekend): het gratis MSDE van M$. Dat is een versie van SQL Server maar dan zonder tools (daar zul je dus zelf voor moeten zorgen, maar dat moet lukken). Kan je met ADO benaderen. Alles bij elkaar is dit veel groter dan Interbase trouwens.

Je laatste optie, en de lichtste qua oplevermoeilijkheden: de TClientDataset gebruiken (die zit alleen in Delphi Enterprise). Die heeft de mogelijkheid om zichzelf weg te schrijven in een file. Is retesnel, soms wat lastig om designtime mee te werken (in D5 iig) maar superlicht. DLL voor support is geloof ik 250kb of zo, neerpleuren, registreren en klaar. Je kan dan alleen geen SQL doen over meerdere datasets, wel filters op tabellen. Ik heb die dingen aan de praat gehad met datafiles van 2 miljoen records >:), waarbij het systeem niet of nauwelijks trager werd. Best goed dus.

• MaxxRide
Ik heb zelf idd veel goede ervaring met Interbase. Ik heb daar nu dus uiteindelijk ook maar voor gekozen. Dit is wat mij betreft een lekker systeem en werkt stabiel.

Paradox heb ik ook slechte ervaringen mee, vandaar dat dit in eerste instantie geen optie was voor mij.

Verder is interbase nu (6.0) natuurlijk ook gratis, dat vindt ik ook al heel wat en het draait ook nog makkelijk in combinatie met JAVA en InterClient.

Ik wil dit systeem zo portable mogelijk maken, vandaar dat ik nu voor JAVA kies.

>:)

• Delphi32

Delphi32

Vreemd eigenlijk dat Interbase hier zo lang onderbelicht is gebleven.
In Amerika is dat heel anders: daar is Interbase gewoon een van de gerespecteerde spelers op het middenveld (samen met MS SQL Server onder andere). Ik weet dat er een aantal bedrijven wereldwijd met Interbase werken, bv een vliegtuigcateringbedrijf met vestigingen overal ter wereld.. bepaald geen simpel systeempje hangt daar aan.
Mijn ervaring in NL is dat men zeer snel kiest voor Access als local db, en SQL Server voor networked (al dan niet c/s) database. Ik ben zelfs bedrijven tegengekomen die AL hun bedrijfskritische gegevens in een 150Mb Access 97 database hadden staan |:(
IB 6.Open is inderdaad gratis (voor zover ik de licentie kan begrijpen ;) ) maar ook voordat IB gratis was, was het qua licenties niet duurder dan MS SQL Server. Blijkbaar is het management in NL nogal gevoelig voor de redeneertrant 'we hebben Windows van MS, een server van MS, dus dan de DB ook maar, want dat is vast goed voor de integratie'. En dat is oo zo jammer.

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 00:53 schreef Delphi32 het volgende:
Wat is een 'zware' database en wat is een 'lichte'?
Goed, ik snap ook wel dat de configuratie voor het benaderen van Paradox tabellen de simpelste is die je ongeveer kan bedenken. Ik heb echter een hekel aan die dingen... had ik iets opgeleverd, crashte het omdat de indexen verrot waren :( Een ander proggie dat ik opgeleverd heb (met Paradox) werkt naar mijn weten nog steeds (bijna 4 jaar geleden opgeleverd).
Nou, 't verschil zit 'm een beetje in het volgende:
1) Paradox hoeft geen zware server te draaien. InterBase daarentegen wel.
2) InterBase server mag je niet zomaar installeren. Je krijgt bij Delphi 5 developer-licenses (kan ik vaud hebben). Ga je deze installeren moet je toch echt wel licenties aanschaffen afhankelijk van het aantal gebruikers.
Voor het benaderen van Access heeft je 'klant' in principe Access nodig. Dat vind ik toch al aardig wat, met de nieuwste versies installeert ie meteen ado en zo.
Dit is dus onzin. Access hoeft niet geïnstalleerd te zijn om toch een Access database te benaderen in tegenstelling tot bijvoorbeeld InterBase/SQL Server.
Eventueel kun je MS Access Runtime meeleveren. Dit is een soort van read-only MS Access client (voor rapportages en formulieren tonen etc).
Interbase gebruik ik dus persoonlijk zeer veel. Niet alleen voor eigen apps maar ook voor apps die door anderen gebruikt moeten worden. Een full install is niet meer dan 10 Mb, dat vind ik nog overzichtelijk; het doet geen slechte dingen met je systeem en de performance is :9~
Dus: app schrijven, installshield eroverheen en die meteen IB laten installen, cd'tje branden, klaar.
Niet helemaal klaar: eerst ff betalen voor de licenties.
Nog een optie voor je (is relatief onbekend): het gratis MSDE van M$. Dat is een versie van SQL Server maar dan zonder tools (daar zul je dus zelf voor moeten zorgen, maar dat moet lukken). Kan je met ADO benaderen. Alles bij elkaar is dit veel groter dan Interbase trouwens.
Wel groter maar dan ook gratis :) maar dit is geheel niet zo onbekend als je denkt hoor.
Je laatste optie, en de lichtste qua oplevermoeilijkheden: de TClientDataset gebruiken (die zit alleen in Delphi Enterprise). Die heeft de mogelijkheid om zichzelf weg te schrijven in een file. Is retesnel, soms wat lastig om designtime mee te werken (in D5 iig) maar superlicht. DLL voor support is geloof ik 250kb of zo, neerpleuren, registreren en klaar. Je kan dan alleen geen SQL doen over meerdere datasets, wel filters op tabellen. Ik heb die dingen aan de praat gehad met datafiles van 2 miljoen records >:), waarbij het systeem niet of nauwelijks trager werd. Best goed dus.
Zolang je voldoende geheugenn hebt klopt dit wel. Ga maar eens meerdere tabellen tegelijk openen op bijv. een 64 MB machine. Nou gaat dat wel goed met kleine tabellen maar op een WinME machine kan dit nog leuk worden. Er zijn trouwens genoeg componenten te vinden die zelfs zonder de MIDAS DLL's werken dus ook deze overhead niet gebruiken. Bovendien zijn er in-memory tables die kunnen wegschrijven naar alle bestandssoorten zoals MIDAS dat ook kan (xls/xml/txt/bin) maar bovendien ook queries toelaat.

En dit is heus niet de laatste optie. Er zijn zoveel DB-formaten. Even zoeken en je zult waarschijnlijk wel iets passends vinden.

• Delphi32

Delphi32

Op maandag 04 februari 2002 08:47 schreef hvdberg het volgende:

[..]

Nou, 't verschil zit 'm een beetje in het volgende:
1) Paradox hoeft geen zware server te draaien. InterBase daarentegen wel.
Interbase heeft een server-applicatie nodig ja. Een executable dus die de toegang tot het database systeem regelt. Ik zou die niet bepaald zwaar willen noemen. Je hebt pas een zware server nodig (dus een fysieke machine) als je met veel mensen tegelijk wilt gaan werken op dezelfde Interbase server.
2) InterBase server mag je niet zomaar installeren. Je krijgt bij Delphi 5 developer-licenses (kan ik vaud hebben). Ga je deze installeren moet je toch echt wel licenties aanschaffen afhankelijk van het aantal gebruikers.
[..]
Hmm... Ik heb hier toch echt Interbase 6.Open, en hoe ik de licence agreement ook lees, ik zie alleen maar dat ik de boel gratis mag verspreiden :)
Pagina: 1