Toon posts:

[electronica] waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik lees de topics hier altijd met veel bewondering over de dingen die jullie maken. Ik wil dan ook graag eens zelf gaan knutselen. Ik heb wel een paar projectjes in gedachten ;).

Van software weet ik behoorlijk veel. Maar van electronica weet ik vrijwel niets. Vraag mij niks over voedingen, voltages, watten, etc... Toch lijkt me dat essentieele kennis die je nodig hebt om iets fatsoenelijks in elkaar te schroeven.

Ik heb al eens op internet gezocht, maar ik kan ook niet echt iets vinden om te starten. Zijn er goede boeken, internetsite's te vinden die jullie een domme beginnerik zoals ik aanraden?

Bedankt!

Verwijderd

om te beginnen kan ik je aanraden de sticky's eens door te lezen (de gelockte threads bovenin het OC&CM forum)

daar staat veel info en een hele lading links. Veel suc6 en post eens wat foto's :D

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33
koop is een Elektuur of het boek 'elektronica echt niet moeilijk' deel 1. Dit begint trouwens wel ERG simpel. maar je leert er zeker van.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 22:22

afterburn

No more...

Ga gewoon eens naar de bibliotheek. Daar hebben ze rijen boeken voor beginners tot en met experts. Haal bv eens een paar jaarboeken van Electuur ofzo op, staat een hoop in waar je ideen uit kunt opdoen, en een hoop waar je van kunt leren. Of jaarboeken van Elex (naam weet ik niet zeker)ofzo, zelfde uitgever als Electuur, alleen de schakelingen waren meestal wat simpeler.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

tja ... zoals ze hier boven ook al zeggen, de bieb/electuur biedt genoeg informatie :) voor de beginner.

Wat advies:
- leer eerst alle termen, electrische componenten, dwz: als je ergens een verhaaltje leest met de vaktermpjes dat je ook snapt waar het over gaat :)
- begin simpel, dus niet gelijk moeilijk beginnen met IC's e.d.

suc6 met je komende "studie" :+

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

lees de termen eerst dus :
- Wat iets is
- Wat het doet
- Dat je weet welke component het is.

Een paar dingen waar je een heel end mee kan komen zijn :
- formules :)

Wat is een :
- diode
- weerstand
- transistor
- led
etc

Veel suc6, heb je meer vragen? Let is know! :)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Probeer je natuurkunde lessen te herinderen :+

Nee, ff seriues, zoek is wat op internet, dat zijn vaak de meest begrijpbare FAQ's en tuturials :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Circuits Online is best goed en ook http://ga.eens.naar.de.bibliotheek.com kan je ook een heel eind verder hepen

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Op vrijdag 01 februari 2002 17:52 schreef TrailBlazer het volgende:
http://ga.eens.naar.de.bibliotheek.com
Huh???? Daar kan ik niets vinden :? :+ (DUH! |:( :)

Anyways, weet je al wat een diode is? Kan je hem ook aanwijzen?

(Bovenstaande is een test. :+)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

ik heb nog een hele cursus elektronica ter waarde van 1500 gulden mag je voor 100 euro overkopen

• FragFrog
  • Laatst online: 22:55
Hangt er ook een beetje vanaf wat je eigenlijk wilt gaan doen. Om te casemodden en overclocken heb je eigenlijk vrij weinig electronica kennis nodig, zolang je maar weet wat je aan het doen bent :)

Zelf ben ik een paar maanden geleden begonnen deze nieuwsgroep rond te struinen, en sindsdien heb ik mijn kast uitgebreid met een zelfgemaakte bay-bus, een glowpad, 3 delta's en een stel leuke groene lampjes. Bijna alle kennis die ik nodig had was hier te vinden >:)

Alleen voor het maken van een nieuwe bay-bus heb ik iemand met veel electrokennis gevraagd, aangezien ik het natuurlijk weer anders wil doen dan normaal :+

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
tip: ga de boeken lezen waarin wordt uitgelegd hoe je zelf metaaldetectors bouwt, of die voor zendapparatuur als je hoogfrequent wilt snappen, die 1-2-step boeken enzo zijn niet de meest informatieve namelijk, boevengenoemde boeken zijn gewoon in de bieb te vinden en meestal voor iedereen begrijpelijk en erg veelzijdig, die techniek kun je bijna overal in toepassen

Verwijderd

Die site waar Phreak naar linkt is top *D

Ben zelf ook niet echt technisch-onderbouwd en ik wil toch wat meer weten over het hoe en wat achter m'n harde waren.
Dus ik ga die site doorspitten, en daarna eens bij m'n zwager kijken voor wat electro-boeken en opleidings-materiaal.

Want een echte tweaker maakt het zelf, maar da's best lastig voor iemand die nog nooit met een soldeerbout heeft gewerkt :z

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Verwijderd

gewoon doen >:) dat doe ik ook, en met succes :)

heb gewoon dremel in mijn Duron gezet, soldeerbout op m'n mobo, potmeters op m'n fans (wel 2 doorgefikt btw), en ook nog m'n case aan het modden, en ik had echt 0 kennis over elektra toen ik begon, gewoon topics op got doorlezen etc helpt ook een heleboel...

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 00:11 schreef K-Mile het volgende:
gewoon doen >:) dat doe ik ook, en met succes :)

heb gewoon dremel in mijn Duron gezet, soldeerbout op m'n mobo, potmeters op m'n fans (wel 2 doorgefikt btw), en ook nog m'n case aan het modden, en ik had echt 0 kennis over elektra toen ik begon, gewoon topics op got doorlezen etc helpt ook een heleboel...
Voeg daar nog een goede brandverzekering aan toe en je zit helemaal geramd.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:01
Gewoon de studie Elektrotechniek gaan doen >:)

Nee, ff serieus: mijn pa heeft EL gestudeerd en ik heb dus van hem de basis geleerd (eigenlijk alleen maar hoe alles heet en hoe je een soldeerbout vasthoudt)

Verder zit hier in Nijmegen een club genaamd Eureka. Misschien zit er in de buurt van jouw woonplaats ook wel een vereniging als deze waar je terecht kunt voor al je technische problemen

Dato DUO synth voor twee

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 00:19
Op vrijdag 01 februari 2002 15:34 schreef Geronimoos het volgende:
of het boek 'elektronica echt niet moeilijk' deel 1. .
die is toch ook van Electuur?

nouja, is zeker een goed boek om mee te beginnen ja :)
[me] heeft/had hem stiekem ook :P

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55
Verder zit hier in Nijmegen een club genaamd Eureka.
Eej daar heb ik ook (ff) op gezeten, maar ik had toen weinig tijd, en kwam bijna nooit, nu weet ik nog bijna nix van electro (behalven dan wat namen, en HELE simpele schakelingetjes) .. wel jammer eigenlijk

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:15
je kunt natuurlijk boeken lezen, artikellen op internet bekijken enz. Je kunt ook zoals ik een schema zoeken, onderdeeltjes halen en gewoon beginnen.
Men zegt wel eens ooit, dat je van de practijk het meeste leert. Dus lees het artikel wat vaak bij zo'n schema staat en bouw heel de zaak. (ik doe nix anders meer)
Pagina: 1