Waarom dat zou ik wel willen weten, aangezien de pentium nu wel ddr-ram krijgt, ik hoorde iets over afspraken met rambus dat het daarom niet mocht, maar wanneer dan wel?
AMD heeft zelf aangegeven open te staan voor andere geheugensoorten, maar Rambus eist dan gelijk dat ze DDR onmogelijk maken. Daarom is er voor de eerst P4's nooit DDR beschikbaar geweest, omdat ze nog een deal met Rambus hadden lopen...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
In het verleden heeft AMD, samen met VIA de keuze gemaakt om geen RIMM te gaan ondersteunen.
RIMM heeft een slechte prijs/prestatie verhouding en is daardoor nooit echt doorgedrongen tot de markt. DDR is daarentegen een succes, waardoor de prijs veel lager ligt. Intel is nu (tijdelijk) gestopt met ontwikkeling van Rambus ondersteunendechipsets. AMD gaat er nooit aan beginnen (waarschijnlijk).
Daarnaast is uit tests gebleken dat een Athlon geen gebruik maakt van de extra bandbreedte die RIMM levert.
edit:
volgens de post boven mij omdat Rambus een exclusiviteitscontract wil.
Intel heeft toen een contract afgesloten met Rambus, waarin vastgesteld werd dat geen DDR ondersteuning voor Pentium processoren op de markt zou worden gebracht. Dit contract is in januari afgelopen en meteen kwam de eerste Intel P4 DDR chipset uit.volgens de post boven mij omdat Rambus een exclusiviteitscontract wil.
RIMM heeft een slechte prijs/prestatie verhouding en is daardoor nooit echt doorgedrongen tot de markt. DDR is daarentegen een succes, waardoor de prijs veel lager ligt. Intel is nu (tijdelijk) gestopt met ontwikkeling van Rambus ondersteunendechipsets. AMD gaat er nooit aan beginnen (waarschijnlijk).
Daarnaast is uit tests gebleken dat een Athlon geen gebruik maakt van de extra bandbreedte die RIMM levert.
Rambus is wel (een stuk) sneller als standaard sdram of DDR.Op vrijdag 01 februari 2002 15:29 schreef Hielkej het volgende:
Ik vind het onzinnig, wie wil nou geheugen erin hebben dat veel duurder en niet veel sneller is
Maar het verschil is niet echt heeeeel groot meer met bijv. pc2700 DDR.... (300mhz)
En volgensmij kan de Athlon ookniet werken met die Quad geheugenbus
Of ligt dat puur aan de mobomakers?
+ dat Rambus alleen met Intel een contrackt heeft afgesloten.....
Cutebritney, rambus is sneller in bandbreedte, alleen de latency die het heeft brengt zijn snelheid ernstig naar beneden. Dus alleen in bandbreedte hongerige applicaties is het sneller, in veel gevallen is DDR gewoon sneller.
Dit hoort in PMG thuis. 
Move HA -> PMG.
Move HA -> PMG.
Aannames zijn fataal.
En ook niet als er een nieuwe rimmsoort komt (die komt echt)? Die werkt op 1200mhz, kunnen ze toch zoiets doen als de pentium 4, sdramchipsets en rimmchipsets. Dus dat AMD nieuwe chips maakt speciaal voor rimm.
Op vrijdag 01 februari 2002 15:31 schreef mr_obb het volgende:
In het verleden heeft AMD, samen met VIA de keuze gemaakt om geen RIMM te gaan ondersteunen.edit:Intel heeft toen een contract afgesloten met Rambus, waarin vastgesteld werd dat geen DDR ondersteuning voor Pentium processoren op de markt zou worden gebracht. Dit contract is in januari afgelopen en meteen kwam de eerste Intel P4 DDR chipset uit.
volgens de post boven mij omdat Rambus een exclusiviteitscontract wil.
RDRAM is NIET sneller dan DDR-SDRAM. Het is wel zo dat met het 16bit RDRAM makkelijker en goedkoper een dubbele geheugenbus kan worden toegepast. Maar dat het met DDR-SDRAM ook kan bewijst de betaalbare 128bit TwinBank interface v.d. nForce (4.2GB/s)
Exclusiviteits eisen
AMD mag gewoon elk moment een Rambus ondersteunende chipset op de markt gooien; de fiat van Rambus is er al lang (da's ook heel logisch natuurlijk; hoe meer RDRAM ondersteuning, des te beter voor Rambus). Kijk, dat Intel een of ander wazig (wurg?) contract met Rambus had gesloten is een ander verhaal.
Maar gezien het huidige kleine prijsverschil tussen RDRAM en DDR-SDRAM lijkt me een XP/MP chipset met 400MHz (200DDR) EV6 bus (400MHz ligt net binnen de officiële EV6 specs) en dual channel RDRAM best wel interessant vergelijkingsmateriaal, het zal waarschijnlijk iets sneller zijn dan wat er nu is. Maar of die snelheidswinst de meerkosten (o.a. ontwikkeling) kan verantwoorden waag ik te betwijfelen; de XP/MP is inherent aan z'n design niet zo'n data veelvraat als de P4, net zoals de Thunderbird ook betrekkelijk weinig profijt had van PC2100 t.o.v. PC133.
Men moet natuurlijk ook niet te vlot naar allerlei supersnelle maar tevens dure technieken grijpen; PC's moeten wel betaalbaar blijven. (en zeg nou eerlijk, wie komt er nu écht bandbreedte tekort?)
Exclusiviteits eisen
Maar gezien het huidige kleine prijsverschil tussen RDRAM en DDR-SDRAM lijkt me een XP/MP chipset met 400MHz (200DDR) EV6 bus (400MHz ligt net binnen de officiële EV6 specs) en dual channel RDRAM best wel interessant vergelijkingsmateriaal, het zal waarschijnlijk iets sneller zijn dan wat er nu is. Maar of die snelheidswinst de meerkosten (o.a. ontwikkeling) kan verantwoorden waag ik te betwijfelen; de XP/MP is inherent aan z'n design niet zo'n data veelvraat als de P4, net zoals de Thunderbird ook betrekkelijk weinig profijt had van PC2100 t.o.v. PC133.
Men moet natuurlijk ook niet te vlot naar allerlei supersnelle maar tevens dure technieken grijpen; PC's moeten wel betaalbaar blijven. (en zeg nou eerlijk, wie komt er nu écht bandbreedte tekort?)
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
iNtel wilde RDRAM in de markt pushen ondanks dat het toen erg duur was. Daar waren velen het niet mee eens en is de jedec onstaan. Tegen intels wil in.Op vrijdag 01 februari 2002 15:26 schreef ariebanaan het volgende:
Waarom dat zou ik wel willen weten, aangezien de pentium nu wel ddr-ram krijgt, ik hoorde iets over afspraken met rambus dat het daarom niet mocht, maar wanneer dan wel?
De P4 en RDRAM is een op Bandbreedte toegespitste platform
400Mhz FSB (100Mhz QDR) en DUAl PC800
DUS 3200MB/s FSBus <-> 3200MB/s Membus
Dat sluit rete goed op elkaar aan.
PC2100/PC2700 dus wat minder De CPU heeft dan FSB over.
Bij AMD
FSB 266Mhz (133MHZ DDR) is 2100MB/s
PC2100 = 2100MB/s sluit hier perfect op
Meer is overkill PC2700 of DUAL PC2100 de FSB is de bottleneck.
DUAL RDRAM 2xPC800 3200MB/S is ook overkill en
single channel PC800 == PC1600 is castratie en met high latency RDRAM dubbele castratie.
Athlon heeft dus voorlopig voldoende aan DDR en heeft aangezien zijn markt positie als betaalbare alternatief tov iNtel baat bij een betaalbare geheugen platform en dat is tot nu toe DDR SDRAM.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Verwijderd
hmmzz.. .dus als ik in xp heb me ddr en ik wil een intel; moet ik ook f*cking nieuw geheugen kopen
Als ik in xp heb me ddr....Op zaterdag 02 februari 2002 19:26 schreef mrneo911nl het volgende:
hmmzz.. .dus als ik in xp heb me ddr en ik wil een intel; moet ik ook f*cking nieuw geheugen kopen
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Hmmm, mooi nederlands, d8 al dat al die alcohol me geen goed gedaan had, totdat ik de reply van abbadon gelezen hadOp zaterdag 02 februari 2002 19:26 schreef mrneo911nl het volgende:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)
Biertje dan nog maar?Op woensdag 06 februari 2002 00:09 schreef Delta2 het volgende:
[..]
Hmmm, mooi nederlands, d8 al dat al die alcohol me geen goed gedaan had, totdat ik de reply van abbadon gelezen had
Ze zeggen wel dat de pentium nog steeds hongerig
is naar meer bandbreedte hoor.
Op zaterdag 02 februari 2002 14:25 schreef SuperG het volgende:
[..]
iNtel wilde RDRAM in de markt pushen ondanks dat het toen erg duur was. Daar waren velen het niet mee eens en is de jedec onstaan. Tegen intels wil in.
De P4 en RDRAM is een op Bandbreedte toegespitste platform
400Mhz FSB (100Mhz QDR) en DUAl PC800
DUS 3200MB/s FSBus <-> 3200MB/s Membus
Dat sluit rete goed op elkaar aan.
PC2100/PC2700 dus wat minder De CPU heeft dan FSB over.
Bij AMD
FSB 266Mhz (133MHZ DDR) is 2100MB/s
PC2100 = 2100MB/s sluit hier perfect op
Meer is overkill PC2700 of DUAL PC2100 de FSB is de bottleneck.
DUAL RDRAM 2xPC800 3200MB/S is ook overkill en
single channel PC800 == PC1600 is castratie en met high latency RDRAM dubbele castratie.
Athlon heeft dus voorlopig voldoende aan DDR en heeft aangezien zijn markt positie als betaalbare alternatief tov iNtel baat bij een betaalbare geheugen platform en dat is tot nu toe DDR SDRAM.
YepOp zaterdag 09 februari 2002 16:30 schreef ariebanaan het volgende:
Ze zeggen wel dat de pentium nog steeds hongerigis naar meer bandbreedte hoor.
[..]
multipyer is nu 22x
Was bij de eerste instapper 13x de P4 1,3Ghz
Als ze naar 133Mhz QDR(533 eff)
Kan de P4 goed gebruikmaken van snellergeheugen met minimaal aansluitende Bandbreedte op de FSB
Dus DUAL RDRAM PC1066
of
DUAL DDR-SDRAM PC2100
of
single RDRAM PC1066 32bits ipv 16bits.
of
DDRII PC533 of PC4200
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Pagina: 1