2 default gateway's

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik heb nu de vgl. situatie. PC's in mijn netwerk benaderen internet via proxy-server (ingesteld in explorer). Daarnaast hebben ze een default gateway ingesteld naar een cisco voor het benaderen van wat andere corporate netwerken.

Ik ga nu de proxy-server vervangen voor een linux-gateway. De default gateway wordt dus nu het adres van de linux bak.
Kan ik dan op die linux machine de routes naar de andere corporate netwerken opnemen en die dus laten verwijzen naar de cisco? Anders moet ik nl. op elk werkstation statische routes toevoegen voor de andere netwerken. Kan ik die routes op linux automatisch laten bijwerken door de cisco?

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 15:52
Ik neem aan de het corporate netwerk gebruik maakt van "prive" ip-subnet :?

Je moet gewoon de linuxbak als defaultgateway instellen:

/etc/route.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#
# Destination     Dummy/Gateway     Netmask      Device
#
# Net devices
#
127.0.0.0      0.0.0.0       255.255.255.0  lo
10.0.0.0       10.0.1.1      255.0.0.0      eth0
#
# Default gateway
#
default      10.0.1.1

Tis maar een voorbeeldje!

suc6

My weblog

Verwijderd

ja dat kan,...
maar het ligt eraan wat hij moet doen naar die netwerken,
is het NAT wat hij moet toepassen of gewoon een
door-geef-luik ?

als het een door-geef-luik is dan kan je hem makkelijk als route op de linux machine invullen.

als het nou een paar werkstations zijn kan je toch gewoon elk station 1 adressen geven en 2 gateway`s ?

peter

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 15:52
Op vrijdag 01 februari 2002 17:32 schreef soeteharing het volgende:
ja dat kan,...
maar het ligt eraan wat hij moet doen naar die netwerken,
is het NAT wat hij moet toepassen of gewoon een
door-geef-luik ?

als het een door-geef-luik is dan kan je hem makkelijk als route op de linux machine invullen.

als het nou een paar werkstations zijn kan je toch gewoon elk station 1 adressen geven en 2 gateway`s ?
Het lijkt me dat het te maken heeft met routing... de defaultroute is op dit moment in deze situatie naar de Cisco doos... en de proxy doet het LAN-WAN Verkeer.

Ik neem aan dat ze een private-range gebruiken en dus het corporate netwerk hebben opgebouwd uit verschillende subnetten.

Het enige waarvoor je nu NAT hoeft te gebruiken is LAN<->WAN verkeer... that's all. :+

My weblog

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

We hebben hier een vergelijkbare situatie. 2 subnetten met routers en daarnaast gateways. Heel toevallig zijn we ook eindelijk van de proxy gateway afgestapt naar een Linux gateway/firewall/anti-virus (Astaro, misschien ken je het).

Wat je doet is: je zet de default gateway op de linuxbak, maar je zorgt in de routing dat al het verkeer voor het andere subnet over de router gaat. Bijvoorbeeld een persistent route :
code:
1
route add -p <x.x.x.0> <netmask> <ip-router(gateway voor deze route)>

Je hoeft je linux gateway niet als proxy in te stellen, gebruik gewoon NAT werkt prima en je hoeft de werkstations niet meer in te stellen :Y)

Sundown Circus