[Sjit] Deuk in mijn speakers geschopt, wat nu?? ;

Pagina: 1
Acties:
  • 879 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:13
Damn, ik heb net tijdens een potje voetballen op mijn kamer.. ( |:( I know.. ;) ) een deuk in de lage tonen speaker van mijn linker JAMO D115 Watt geschopt. :'(
Er zat een deuk in de clone (dat ronde middelste gedeelte) en sommige tonen vervormen nu ook op een hoger volume.. ;(

Nu heb ik door mijn eindeloze vindingrijkheid de deuk eruit kunnen krijgen door er gewoon een stofzuiger op los te laten. :D
De cone is alweer een stuk gladder maar nog niet zoals voorheen natuurlijk en naar mijn idee is de vervorming ook alweer een stuk minder maar bij bepaalde tonen blijft ie toch iets vervormen. :(

Iemand een idee wat er nog meer aan te doen is om het geluid weer als vanouds te krijgen??
Ik ben best wel audiofiel en zo'n vervorming zuigt best wel.
En erg veel € voor nieuwe heb ik ook niet aangezien ik maar student ben.. ;)

Iemand??

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:51

Mike78

Always

Stom he. |:(

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:45
|:(

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39

Sharky

Skamn Dippy!

dat ronde dopje in het midden is toch niet de conus? das gewoon het stofkapje, als die ingedeukt is kan ik me niet voorstellen dat het geluid erg vervormt dus misschien is er wel meer beschadigd...

This too shall pass

• psilo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
pfft, dwaas ;)

• GaMbiNo
Op vrijdag 01 februari 2002 14:23 schreef Mike78 het volgende:
Stom he. |:(
Op vrijdag 01 februari 2002 14:23 schreef dennisdotcom het volgende:
|:(
Ja én toen??
Dat wist ik dus al!!! :{

• Aikon
  • Niet online
ga langs prof winkel, zon kleine die erg duur zijn :)
en haal advies daar, en koop anders een nieuwe

enne, voortaan niet meer doen ;)

Verwijderd

Neem een stukje plakband, of nog beter, Ducktape, en trek zo de kleine deukjes eruit.

• GaMbiNo
Op vrijdag 01 februari 2002 14:24 schreef sharkyOnline het volgende:
dat ronde dopje in het midden is toch niet de conus? das gewoon het stofkapje, als die ingedeukt is kan ik me niet voorstellen dat het geluid erg vervormt dus misschien is er wel meer beschadigd...
Zou het?
Damn...!!!
Dat zuigt best wel... ;(

• GaMbiNo
Op vrijdag 01 februari 2002 14:25 schreef Aikon het volgende:
enne, voortaan niet meer doen ;)
Ik zal het niet meer doen paps...ik beloof het. :X
Op vrijdag 01 februari 2002 14:25 schreef Polle het volgende:
Neem een stukje plakband, of nog beter, Ducktape, en trek zo de kleine deukjes eruit.
Hmmmmz da's het proberen zeker waard. :D
Even kijken of we dat in huis hebben. ;)
Heb je dit zelf ook ooit gehad ofzo? :o

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39

Sharky

Skamn Dippy!

Op vrijdag 01 februari 2002 14:26 schreef GaMbiNo het volgende:

[..]

Zou het?
Damn...!!!
Dat zuigt best wel... ;(
ik ben ook geen expert ofzo dus pin me er niet op vast. ik weet wel dat ik een kameraad heb die toen hij klein was die dingen altijd indrukte van de speakers van z'n pa, ook best dure dingen maar die klinken nog even goed als altijd (z'n pa was wel woest!)

This too shall pass

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 14:29 schreef GaMbiNo het volgende:
Ja :D :) :P

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op vrijdag 01 februari 2002 14:29 schreef GaMbiNo het volgende:

[..]

Ik zal het niet meer doen paps...ik beloof het. :X
[..]

Hmmmmz da's het proberen zeker waard. :D
Even kijken of we dat in huis hebben. ;)
Zou zeker niet met ducktape beginnen. Dat spul plakt mij net iets te goed. Volgensmij trek je een scheur in je conus.

Verder kan je proberen het van achter terug te duwen(werkte bij mij prima). Neem dan bijvoorbeeld een wattestaafje, iig niets met een punt.

I, for one, like Roman numerals

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

HK --> AV

en graag nu weer ontopic en serieus :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 14:35 schreef Def_P het volgende:

[..]

Zou zeker niet met ducktape beginnen. Dat spul plakt mij net iets te goed. Volgensmij trek je een scheur in je conus.

Verder kan je proberen het van achter terug te duwen(werkte bij mij prima). Neem dan bijvoorbeeld een wattestaafje, iig niets met een punt.
Hum, het is ook niet de bedoeling dat je de gehele conus afplakt en dan in epileerstijlmode een snok aan het stuk tape geeft. Gewoon een stukje van een centimeter of 4 dubbelvouwen, en met het hoekje hiervan werken. Juist omdat Ducktape zo goe plakt kan je zo heel gedetailleerd werken.

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon bij je dealer eens vragen wat een nieuwe driver kost, zal niet mega duur zijn lijkt me.

Verwijderd

Koop nog maar niet gelijk een nieuwe driver, kijk eerst ff wat je kan doen, het beste is om je kast ff open te halen, om te kijken of er niks tegen je drivers aan zit.

Verwijderd

Hetzelfde doen als ik toen ik een cd-hoesje door mijn basspeaker heen had gefrisbied(d of t?). Zeg:"oh...eh...kut." Doe het raam open, controleer of er niemand beneden staat, box op het niets neerzetten, raam dicht en verder computeren en niet meer aan denken.

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 15:08 schreef The_Tzar het volgende:
Hetzelfde doen als ik toen ik een cd-hoesje door mijn basspeaker heen had gefrisbied(d of t?). Zeg:"oh...eh...kut." Doe het raam open, controleer of er niemand beneden staat, box op het niets neerzetten, raam dicht en verder computeren en niet meer aan denken.
Sure :)

Mag ik je er aan herinneren dat dit topic verplaatst is naar AV ? :)

Verwijderd

Koop maar een nieuwe speaker, want de unit met wikkelingen die door magneet lopen zullen wel beschadigd zijn.

Deuken kan normaliter geen kwaad en haal je er idd met tape uit. (had dat maar eerst gedaan ipv stofzuiger)

Als dat bij mijn missions 753's zou gebeuren had ik me opgehangen, :)

Verwijderd

Het klinkt alsof je spreekspoel flink beschadigd is. Alleen dat bolletje ingedeukt maakt niet zoveel uit. Da's alleen voor de klankverspreiding. Daarachter zit de spreekspoel die de sterkte van de stroomtoevoer regelt. En als die beschadigd is, tsja. Het lijkt me zeer moeilijk om dit zelf te repareren. Ik denk dat je het beste een nieuwe kunt kopen.

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

de conus heeft een beaalde speling heen en weer, als deze echt hard ingedrukt is, is gewoon je speaker naar de haaien en kan je een nieuwe kopen

me toenmalige neefje van 3 heeft ooit een keer de conus van een van mijn broers zelf gemaakte speakeres, helemaal naar binnen gedrukt, heb me broer nog nooit zo pissed of gezien.

hij heeft later nieuwe speakers gemaakt, maar hij was er zeker niet blij mee

hoop voor je dat de plakband truuk werkt, maar ik vrees eerlijk gezegd dat je nieuw moet gaan kopen

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• GaMbiNo
Hmmzz... bedankt allemaal tot zover, de deukjes zijn zo goed als allemaal weg maar de vervorming blijft. ;(
Maar gelukkig is het nu niet supererg meer, bij bepaalde nummers hoor je helemaal geen vervorming meer en bij andere nummers heel lichtelijk.
Helaas zijn er ook nummers die nu om te :'( zijn.. :(

Maar als er dan echt geen andere mogelijkheid is behalve nieuwe kopen, kan je dan ook 1 nieuwe speaker kopen ipv een hele nieuwe luidspreker? :?
En zo ja, waar moet ik dan op letten en loont het de moeite?

Deze speakers waren indertijd zo'n 250 piek per stuk dus als er voor 50 piek 1 nieuwe speaker in gezet kan worden doe ik dat toch wel verreweg het liefst. :9

Het is dus een drieweg luidspreker en de beide tweeters doen het nog steeds goed. :)
En de andere speaker is ook nog :9 , een beetje zonde dus.. ;(

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
*foutje*

:z

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
Waar jij het over hebt is niet de conus, maar de stofkap die je spreekspoel tegen vuil beschermt.
Als je deze in deukt zou dit niets uit moeten maken voor het geluid.

Hij zou er zeker niet van moeten gaan vervormen.
Zet je geluid eens helemaal uit.. duw dan voorzichtig op de conus van de speaker, als hij aanloopt (al is het maar een heel klein beetje) dan kan je het vergeten. Dan is hij rijp voor de sloop.
Op vrijdag 01 februari 2002 15:56 schreef GaMbiNo het volgende:
Hmmzz... bedankt allemaal tot zover, de deukjes zijn zo goed als allemaal weg maar de vervorming blijft. ;(
Maar gelukkig is het nu niet supererg meer, bij bepaalde nummers hoor je helemaal geen vervorming meer en bij andere nummers heel lichtelijk.
Helaas zijn er ook nummers die nu om te :'( zijn.. :(

Maar als er dan echt geen andere mogelijkheid is behalve nieuwe kopen, kan je dan ook 1 nieuwe speaker kopen ipv een hele nieuwe luidspreker? :?
En zo ja, waar moet ik dan op letten en loont het de moeite?

Deze speakers waren indertijd zo'n 250 piek per stuk dus als er voor 50 piek 1 nieuwe speaker in gezet kan worden doe ik dat toch wel verreweg het liefst. :9
Nee, 1 nieuwe driver gaat niet werken.
Krijg je totaal verschillend geluid. Of 2 nieuwe drivers, voor beide 1, kopen. Of Beide speakers totaal vervangen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 22:24
je kan ook als je zo'n gat in je speakers hebt (waar lekker veel airco uit komt als je je bass lekker hoog hebt staan >:) ) daar heel hard in blazen.

is geen geintje, ik heb zelf heel vaak dat mijn zusje (van 9) denkt "he!dat trilt leuk! ff aanzitten |:(" en dan mag ik alles weer uitdeuken

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 10:19
Tjah, da's ff janken... :(

Maar jah... Tis gebeurd... Volgende keer beter uitkijken... :)

• The_Greater
  • Laatst online: 14-08 15:47
pak een passer en prik er een klein gaatje en haal weer in de oude stand! :r voetballen!

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• GaMbiNo
Op vrijdag 01 februari 2002 15:57 schreef tbusquet het volgende:
Waar jij het over hebt is niet de conus, maar de stofkap die je spreekspoel tegen vuil beschermt.
Als je deze in deukt zou dit niets uit moeten maken voor het geluid.
Mijn fout, ik dacht dat het de conus was maar ik weet nu beter dus, ik neem aan dat dan de conus het gebied rondom de stofkap is? :? ;)
Hij zou er zeker niet van moeten gaan vervormen.
Zet je geluid eens helemaal uit.. duw dan voorzichtig op de conus van de speaker, als hij aanloopt (al is het maar een heel klein beetje) dan kan je het vergeten. Dan is hij rijp voor de sloop.
Wat versta je onder aanlopen?
Als ik hem indruk zie of hoor ik geen bijzonderheden trouwens.
Geen duidelijke defecten ofzo. :)

• tbusquet
Op vrijdag 01 februari 2002 16:01 schreef GaMbiNo het volgende:

[..]

Mijn fout, ik dacht dat het de conus was maar ik weet nu beter dus, ik neem aan dat dan de conus het gebied rondom de stofkap is? :? ;)
[..]
Dat heeft u correct.
Wat versta je onder aanlopen?
Als ik hem indruk zie of hoor ik geen bijzonderheden trouwens.
Geen duidelijke defecten ofzo. :)
Als in, als je hem recht naar achteren duwt (zachtjes en niet weer je stofkap in duwen) of je dan hoort dat de spreekspoel langs de magneet schuurt, of hij dus daadwerkelijk contact maakt. Als dat het geval is, dan is het spul kapot.

Maar zo te horen is dat dus niet het geval. Is het een bass-reflex kast ?

Als het een gesloten systeem is en er zit een gaatje ergens in je stofkap, en of conus, dan kan de lucht daardoor gaan "blazen" en dat levert ook rare bij-geluiden op.
Dit heb je met een bass-reflex ook wel, maar dan zul je het bijna niet merken omdat er niet zo veel druk in de kast ontstaat als met een gesloten systeem.

Zou je ondertitel ff aanpassen ;) :D :P "Ik roel!" gaat in dit geval niet helemaal op. :P ;)

• GaMbiNo
Op vrijdag 01 februari 2002 17:16 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Dat heeft u correct.
Woeii :)
Als in, als je hem recht naar achteren duwt (zachtjes en niet weer je stofkap in duwen) of je dan hoort dat de spreekspoel langs de magneet schuurt, of hij dus daadwerkelijk contact maakt. Als dat het geval is, dan is het spul kapot. Maar zo te horen is dat dus niet het geval.
Dit is idd. niet het geval nee. :D
Valt dat weer mee :)
Is het een bass-reflex kast ?

Als het een gesloten systeem is en er zit een gaatje ergens in je stofkap, en of conus, dan kan de lucht daardoor gaan "blazen" en dat levert ook rare bij-geluiden op.
Dit heb je met een bass-reflex ook wel, maar dan zul je het bijna niet merken omdat er niet zo veel druk in de kast ontstaat als met een gesloten systeem.
Er zit een heel groot luchtgat achterin de speaker van zo'n 10 cm doorsnee dus ik neem aan dat het een bass-reflex kast is. :)
Er zit overigens ook geen gat in de stofkap dus dat zal het probleem niet zijn. :)
Het is een heel vervelend bijgeluid bij een bepaalde toonhoogte.
Dit hoor je vooral bij de iets rustigere muziek, bv. Alicia Keys.
Dan knarst de speaker een beetje. ;(
Als ik gewoon Radio538 luister heb ik nergens last van. :?
Bij de wat hardere muziek heb ik dus geen enkel probleem.
Zou je ondertitel ff aanpassen ;) :D :P "Ik roel!" gaat in dit geval niet helemaal op. :P ;)
Vandaag roel ik idd. niet zo hard nee... ik zal em ff aanpassen. :D :9

• mcobelix
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04 18:54
Je moet gewoon ff Jamo bellen, daar kan je een nieuwe orginele woofer bestellen voor het minste geld... zelf ook al een aantal keren moeten doen....

• tbusquet
Op vrijdag 01 februari 2002 17:44 schreef GaMbiNo het volgende:

[..]

Woeii :)
[..]

Dit is idd. niet het geval nee. :D
Valt dat weer mee :)
[..]

Er zit een heel groot luchtgat achterin de speaker van zo'n 10 cm doorsnee dus ik neem aan dat het een bass-reflex kast is. :)
Er zit overigens ook geen gat in de stofkap dus dat zal het probleem niet zijn. :)
Het is een heel vervelend bijgeluid bij een bepaalde toonhoogte.
Dit hoor je vooral bij de iets rustigere muziek, bv. Alicia Keys.
Dan knarst de speaker een beetje. ;(
Als ik gewoon Radio538 luister heb ik nergens last van. :?
Bij de wat hardere muziek heb ik dus geen enkel probleem.
[..]

Vandaag roel ik idd. niet zo hard nee... ik zal em ff aanpassen. :D :9
Maar je hoge, mid, of lage tonen klinken slecht ?

Tweeter niet toevallig rot ?

• GaMbiNo
Op vrijdag 01 februari 2002 17:54 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Maar je hoge, mid, of lage tonen klinken slecht ?

Tweeter niet toevallig rot ?
Ik heb het ff geprobeerd met een tonegenerator.
Het is rond de 83 Hz. dat je echt een duidelijk verschil hoortmet de andere speaker dus dat lijkt me toch echt de lage tonen speaker.. ;(

• GaMbiNo
Op vrijdag 01 februari 2002 17:48 schreef mcobelix het volgende:
Je moet gewoon ff Jamo bellen, daar kan je een nieuwe orginele woofer bestellen voor het minste geld... zelf ook al een aantal keren moeten doen....
Je belt ze op en je kan tegen een bepaald bedrag zo'n speaker laten bezorgen? :?
Ook oudere modellen en zo ja hoe oud? :)

Verwijderd

|:( sorry hoor maare voeballuh in je zimmer, naja, laat ik niets zeggen ik heb ook een keertje met een koffer de conus van m,n mooie Magnat Sonobulls gemoldt, ik had ook alles gepreobeerd, idd ook stofzuiger en tape. Toch maar gewoon een nieuwe gekocht, succes!

• GaMbiNo
Op vrijdag 01 februari 2002 19:05 schreef naadnek het volgende:
|:( sorry hoor maare voeballuh in je zimmer, naja, laat ik niets zeggen ik heb ook een keertje met een koffer de conus van m,n mooie Magnat Sonobulls gemoldt, ik had ook alles gepreobeerd, idd ook stofzuiger en tape. Toch maar gewoon een nieuwe gekocht, succes!
Sjah, het is zo'n miniballetje van Adidas van een kleine 15 cm in doorsnee... die ligt altijd wat los op mijn kamer en zo nu en dan schop ik er eens tegenaan.. :{
De ene keer iets meer raak dan de andere helaas... ;(

Maar met een koffer?? Dat is pas knullig!! :X ROFL >:) :P ;)

Nu weer on-topic pliezz :) ;)

Verwijderd

Kap dan es met dat dwaas, loser en |:( !
Wat heeft ie daar nou aan? Probeer es een ijzerdraadje (héél
dun) in een hoek van negentig graden te maken, die er heel
voorzichtig in te prikken, en dan de deuk eruit te trekken!
M'n pa had vroeger een geluidsstudio, en ipv een voetbal,
gaat er wel een een drumstok in de speaker :) Truukje werkte
altijd, heel voorzichtig doen, en het resterende "gat" (als
je het goed doet, is er bijna geen) met lijm opvullen... Suc6!

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 19:09 schreef GaMbiNo het volgende:

[..]

Sjah, het is zo'n miniballetje van Adidas van een kleine 15 cm in doorsnee... die ligt altijd wat los op mijn kamer en zo nu en dan schop ik er eens tegenaan.. :{
De ene keer iets meer raak dan de andere helaas... ;(

Maar met een koffer?? Dat is pas knullig!! :X ROFL >:) :P ;)

Nu weer on-topic pliezz :) ;)
koop nou maar gewoon een nieuwe, das echt t beste, ja ik weet t ik ben zelf ook een student en dan zijn de financiele mogelijkheden erg beperkt

• GaMbiNo
Op vrijdag 01 februari 2002 19:16 schreef naadnek het volgende:

[..]

koop nou maar gewoon een nieuwe, das echt t beste, ja ik weet t ik ben zelf ook een student en dan zijn de financiele mogelijkheden erg beperkt
Jah maar bij zo'n 90% van alle muziek hoor je dus eigenlijk geen vervorming...tot nu toe alleen bij oa Alicia Keys en nog een paar nummers.
Dus ik denk dat ik het daar maar ff mee moet doen dan...nieuwe kopen zit er nu ff niet in ensow... :)

Bedankt allemaal!! ;)

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:13
Tsja, als je alles geprobeert hebt kun je altijd nog nieuwe speakers kopen, een woofer vervangen voor die speaker kost waarschijnlijk mee dan ze waard zijn... en anders moet je er mee leren leven.

Jamo D115 is dat niet dat ding met die immense heatsink op de tweater? Audiofiel my ass, maar radio 538 met zijn zware kutcompressie komt er gelukkig nog wel lekker uit...
(No flame intended, maar ik moest het even kwijt)

Misschien is het niet perse dat die conus niet meer helemaal je dat is, maar heeft je centrering en ophanging gewoon een tik gehad en is niet meer zoals het hoort, dat kun je dus niet fixen. Heel misschien dat bv. Audiolab het voor je kan doen, maar goedkoop is het nooit.

Tegenwoordig maakt Jamo wel weer leuke dingen zoals de concert series, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan.

Success

Import van EVs

Verwijderd

K'heb dezelfde boxen en geen audiofiel, maar zelfs ik kan horen dat ze niet geweldige tonen geven. Dus als je als audiofiel er een deuk in hebt moet je blij zijn, dan kan je eindelijk goeie kwaliteit boxen kopen. ik bedoel ze kennen wel hard, maar niet echt zuiver ofzo. Dus koop gewoon anderen.

• GaMbiNo
Op vrijdag 01 februari 2002 20:00 schreef Flex82 het volgende:
K'heb dezelfde boxen en geen audiofiel, maar zelfs ik kan horen dat ze niet geweldige tonen geven. Dus als je als audiofiel er een deuk in hebt moet je blij zijn, dan kan je eindelijk goeie kwaliteit boxen kopen. ik bedoel ze kennen wel hard, maar niet echt zuiver ofzo. Dus koop gewoon anderen.
Ik vind ze best wel zwaar roelen, ze geven een fijn geluidje voor een stel boxen uit die prijscategorie.
En ik vind mezelf dus best wel audiofiel maar ik heb domweg niet de € om duurdere boxen te kopen.
Ik heb ook nog een social life en ik studeer ensow. :{

En daarnaast vind ik ze er wel zwaar g**l uitzien :9~
Vooral zonder voorfrontje.. :9

• mcobelix
Ik weet niet voor welke speakers ze onderdelen hebben liggen, maar je kan ze idd gewoon bellen, en vragen of ze die dingen hebben liggen. ze bezorgen, of je kan het halen. Ik heb voor mijn Jamo BX150 twee keer een woofer en een keer een tweeter gehaald.. je bent onder de honderd piek klaar (weet niet meer precies, maar ik was iets van 80 piek kwijt voor een woofer.)

Ik denk dat je je spoel hebt beschadigd.... muziek vaak op max? (met bv. een 20 watt versterker kan gemakkelijk een 200 watt speaker opblazen, gewoon zo hard open zetten dat de versterker genoeg vervormd.)

Jamo Nederland bv
Televisieweg 12 P.O. Box 50105
1322 AC Almere
Tlf: +31 365 36 77 22

• mcobelix
ff op de site gekeken:

Q: Can I still get spare parts for my speakers?

A: This depends on the age of the speakers you have. We guarantee that you can obtain parts for your speakers for a minimum of 7 years.
Pagina: 1