Toon posts:

Hoe booten via het netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello!

Ik heb een ECS K7S5A, en één van de opties intrigeert me wel...
Je kan booten via de cdrom, de fdd, de harddisk, zelfs een pendrive tegenwoordig, maar ook via de interne netwerkkaart!
Hoe gaat dit juist in z'n werk?
Moet ik dan een DHCP server installeren in het netwerk, of geeft hij zichzelf een netwerk adresje?
Moet er iets worden geïnstalleerd op de server?
Of zie ik dit alles helemaal verkeerd??

Tnx

• frijkhof
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-03-2025
In ieder geval moet je NIC voorzien zijn van een zg. BOOTPROM. Daarnaast moet je ook images op het netwerk hebben staan waarin de software staat welke je wil booten op je PC.

Whoever said nothing is impossible never tried slamming a revolving door

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[topic=143516/1/25]
[topic=145785/1/25]
[topic=234221/1/25]
[topic=251231/1/25]
[topic=22643/1/25]
[topic=25161/1/25]
[topic=55081/1/25]

kortom gebruik de search!

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 13:17 schreef frijkhof het volgende:
In ieder geval moet je NIC voorzien zijn van een zg. BOOTPROM. Daarnaast moet je ook images op het netwerk hebben staan waarin de software staat welke je wil booten op je PC.
Die bootrom zal er wel opzitten!
Tis een onboard kaartje en in het bios is een mogelijkheid om te booten van lan.
Ook een Dhcp server is nodig!

• frijkhof
Op vrijdag 01 februari 2002 13:20 schreef roys het volgende:

[..]

Die bootrom zal er wel opzitten!
Tis een onboard kaartje en in het bios is een mogelijkheid om te booten van lan.
Ook een Dhcp server is nodig!
Eens, of op onboard NIC ook een PROM zit weet ik niet zo 1,2,3. DHCP is geen verplichting. Je kan ook je images zo maken dat er een vast IP adres wordt toegekend. Eerst wordt toch een broadcast vanuit de NIC gestuurd met daarin het MAC adres van je NIC. Hieraan kun je je images koppelen.

Verwijderd

Topicstarter
Eh, sorry hoor, maar met die andere topics ben ik niks, ik had ze trouwes al gelezen!
Wat ik zou willen is dat ik ZONDER diskette gewoon rechtstreeks in bvb. DOS terechtkwam (zodat het netwerk een DOS-BOOTDISK simuleert)

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 13:24 schreef frijkhof het volgende:

[..]

Eens, of op onboard NIC ook een PROM zit weet ik niet zo 1,2,3. DHCP is geen verplichting. Je kan ook je images zo maken dat er een vast IP adres wordt toegekend. Eerst wordt toch een broadcast vanuit de NIC gestuurd met daarin het MAC adres van je NIC. Hieraan kun je je images koppelen.
lijkt me wel dat er een PROM op zit anders zouden ze dit in het bios wel weglaten lijkt me

• frijkhof
Op vrijdag 01 februari 2002 13:29 schreef abacus het volgende:
Eh, sorry hoor, maar met die andere topics ben ik niks, ik had ze trouwes al gelezen!
Wat ik zou willen is dat ik ZONDER diskette gewoon rechtstreeks in bvb. DOS terechtkwam (zodat het netwerk een DOS-BOOTDISK simuleert)
Daar zorgt die PROM juist voor. Deze start de communicatie met het netwerk en haalt zo die images binnen. Je hebt dus geen diskette nodig als je een BOOTPROM hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 februari 2002 13:38 schreef frijkhof het volgende:

[..]

Daar zorgt die PROM juist voor. Deze start de communicatie met het netwerk en haalt zo die images binnen. Je hebt dus geen diskette nodig als je een BOOTPROM hebt.
Okeeeee
en hoe gaat dat dan in z'n werk?
Hoe moet ik er aan beginnen, wetende dat ik met winxp werk?

• frijkhof
Op vrijdag 01 februari 2002 13:40 schreef abacus het volgende:

[..]

Okeeeee
en hoe gaat dat dan in z'n werk?
Hoe moet ik er aan beginnen, wetende dat ik met winxp werk?
Te lang om ff 123 uit te leggen. BOOTP protocol moet genstalleerd zijn onder XP, je moet een image maken etc. Hier kan je veel info over vinden op INET, goed zoeken.....

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik hoopte alleen maar dat iemand een paar goeie linkjes wist waarop ik misschien wat meer uitleg kon vinden!

Verwijderd

Search moet voldoende opleveren.

*Client instellen op boot-from-lan
*Op server dhcp+tftp server programmatuur installeren en configureren.
*image maken van een diskette.

that's all..
Pagina: 1