Ervaringen met Sonera in Rotterdam

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Hallo

Ik ben op zoek naar informatie over Sonera internet via de kabel in Rotterdam. Ik ben namelijk van plan om een Power abonnement te nemen.

Ik heb dit MB al af lopen zoeken naar ervaringen van gebruikers. Wat mij daarbij opviel is dat ervaringen met Sonera internet via de kabel door de tijd en per plaats sterk verschillen. Daarom wil ik hier de volgende vragen stellen:

1 Zijn er mensen die ervaring hebben met Sonera internet via de kabel (Power abo) in R'dam? (ik woon in centrum, Schiekade)

2 Wat zijn de gemiddelde en pieksnelheden?

3 Hoe werkt het met kabelmodem en netwerkkaart? Ik ben van plan met meerdere gebruikers een abo te nemen. We willen echter geen netwerk aanleggen, maar gewoon het ene kabeltje uit het kabelmodem er uit trekken, en het andere er in. Kan dat zomaar? Zit de kabel naar de compu gewoon met een stekkertje in het kabelmodem?

4 Hoe lang duurt het aanvragen van een abo?

Is er verder nog relevante info die ik zou moeten weten voor ik tot een beslissing kom?

Ik hoop dat er mensen zijn die me verder kunnen helpen!!
Bij voorbaat dank.

RutgerJan

Verwijderd

Ik zit in Rotterdam zuid en heb al sinds een paar maanden een power-abbo bij sonera-quicknet, en ik snap niet dat mensen steen en been klagen.
Tot nu down ik gemiddeld met 40-50 kb/s, met uitschieters van 80-90 kb/s.

Ze hanteren geen vaste data-limit, maar een "fair use policy". Wat dat betekend weet ik niet, maar ik down zo'n 12gig per maand en heb nog geen klachtten gehad.

De Service en de helpdesk zijn een compleet ander verhaal. Het duurde bij mij 2 maanden tot ik wat hoorde na de aanvraag, en nog 1 maand tot ik eindelijk online was.

Een tip geef 100 gld extra uit en laat het aanleggen. Ik heb het zelf aangelegd, en dat heeft me een hoop frustratie opgeleverd.
Technisch stelt dat niks voor, kwestie van kabeltjes inpluggen. Maar die randebielen bij de helpdesk zitten je gewoon te naaien, ze willen gewoon dat je alsnog 100gld uitgeeft. Het heeft 1 maand geduurd (en tientallen telefoontjes) voordat die klootzakken mijn modem hadden geactiveerd.
Ze zitten gewoon glashard te liegen aan de telefoon.
(dat moest ik even kwijt!)

Maar goed, ik denk dat jouw idee wel werkt.
Er gaat gewoon een hub-kabeltje van de modem naar je computer, en dat kun je zonder problemen verwisselen, zolang elke computer maar dezelfde instellingen heeft.

Veel succes!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-08 16:14
Ikzelf woon in Zwijndrecht en mij hoor je ook niet klagen.
Ik heb het zelf aangesloten, dat was simpel
Tot nu toe support nog niet nodig gehad...afkloppen :)

- NAC Breda -

• RutgerJan
Bedankt voor deze reacties. Ik vraag me nog het volgende af:

Is zo'n kabelmodem gemakkelijk van de ene kamer naar de andere te slepen en in te pluggen? En hoe zit het bovendien als je ook nog eens meerdere tv's op de kabel hebt aangesloten?

Verwijderd

Namens mij ook bedankt..k ga volgende maand in Rotterdam wonen en ik wil nu ook wel eens op de KABEL :)

• -=KGK=-
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:45
Als je in Rotterdam zit: Ga voor bArt!!!
Ik trek minimaal zo'n 70K
met uitschieters naar de 120K!!!
En de snelheid is stabiel overigens is de ping ook lager bij bArt is het +/- 90
en Bij Sonera zit je vaak tegen de 300.
En over de helpdesk van Sonera zal ik maar niet beginnen.Net als de mail en news servers van hen.
de helpdesk van bArt is veel beter en ze beantwoorden je mailtjes binnen 24 uur.
Op de site van bArt is een speciale pagina die door de technische dienst zelf geupdate word(regelmatig) hier ving je snel een mooi overzicht van de problemen en de geplande werkzaamheden op het netwerk. :)

• Jorma
  • Niet online

Jorma

@ internet

Wat kunnen de mensen toch opscheppen over downloadsnelheden!

Een feit is dat Eneco (of tegenwoordig UPC) de upstream en downstream heeft gelockt op resp. 64kbps en 512kbps. Dat betekent dat je in praktijk nooit sneller dan ~64kB/s kan downloaden.

Ik ben al sinds oktober 1998 een tevreden bART klant (quicknet was er toen nog niet via de kabel hiero) en zou niet willen ruilen met Sonera-quicknet. Vorige week heeft Sonera er nog 24uur uitgelegen bijvoorbeeld.

De snelheid bij bART is goed, ik trek 'm regelmatig voluit bij downloaden. Op tweakers.net heb ik een gemiddelde ping van 23ms.

Installatie: dit is een eitje, heb je binnen een kwartiertje voor elkaar (als quicknet niet vergeten is het ip in te voeren bijvoorbeeld...) Het is een kwestie van inpluggen en het modem laten initialiseren (1 malig is dat). Daar zou ik echt geen 100 piek voor uitgeven.

Aansluiting werkt alsvolgt: Op je CAI-wantcontactdoos plug je een splitter, 3 uitgangen; radio, tv en data. Vanaf de data uitgang gaat er een coaxkabeltje (bijgeleverd, met aparte schroef-aansluiting) naar je kabelmodem. In je kabelmodem kun je gewoon een UTP kabel proppen die richting computer gaat. Hier plug je die UTP kabel uiteraard in je netwerkkaart.

Het is in principe mogelijk de kabel uit je computer te trekken en in een andere computer te stoppen. Dit moet gewoon werken, mits die 2e computer voorzien is van dezelfde networksettings (ingevoerd IP etc.)
Maar persoonlijk lijkt me dit onhandiger dan een simpel netwerk aan te leggen.. Bij 2 computers makkelijk peer-peer, bij meerdere ff een hubje ertussen.

• RutgerJan
He Jorma, bedankt!

Als je hem voluit trekt, hoeveel k/s haal je dan? En is die snelheid in dezelfde grootheid als de downloadsnelheid die ik te zien krijg in MS IE5 (3 Kb/s helaas :( )?

Hoeveel keer sneller (theoretisch) is zo'n 512Kb/s kabel verbinding dan een 28k8 modem? 512 / 28k8 = 18,16 of 512 / (28k8 / 8) = 142.22?

Waar is 'hiero' trouwens? Ook in R'dam? Ik begrijp dat de ervaringen per plaats nogal verschillen.

Verder is het toch zo dat ze bij je provider kunnen zien of je een netwerk hebt liggen waarop meerdere gebruikers tegelijk kunnen internetten? Dit is toch verboden?

Is verder het modem zo uit de muur te trekken en in een andere kamer in de muur te pluggen? En is zo'n hub-kabeltje ook zo uit het modem te trekken?

Bij voorbaat dank!

RutgerJan

• Jorma
  • Niet online

Jorma

@ internet

Voluit = 512kbps = ~64kB/s
Hoger kan echt niet, aangezien het modem is gelockt (wat ik hierboven al zei). Dat verhaal van '-=KGK=-' is dus bull, ookal is bART nog zo snel.. :P

Eneco/bART gaat echt niet controleren of je wel of niet een netwerk hebt liggen thuis. Er wordt gezegd dat het niet mag, maar het kan ze geen biet schelen. Ik heb ook een webserver draaien en zo nu en dan een ftpserver. Nooit gezeik gehad.

Modem is makkelijk in en uit de muur te pluggen, als dit tenminste in hetzelfde huis = zelfde aansluiting naar buiten is natuurlijk. Bij je buurman in huis zal het modem niet werken, aangezien Eneco jouw specifieke internetaansluiting in hun centrale heeft geregeld.
Toch wordt er aangeraden om je kabelmodem zo dicht mogelijk bij de kabelbinnenkomst in te pluggen, dit komt de snelheid ten goede (geen storingen etc.)

En ohja.. Misschien een afweging in je keuze tussen bART en Sonera: Sonera heeft geloof ik tegenwoordig een downloadlimiet. Die bij bART heeft nooit serieus bestaan (al zeiden ze van wel), maar is sinds een tijdje 'officieel' opgeheven. Fair use policy hebben ze, maar daar merk je niets van.

Kijk ook eens op www.eneco.net
www.sonera.nl
www.bart.nl / www.fiberspeed.nl

• Jorma
  • Niet online

Jorma

@ internet

hmm je hebt je post zitten editen terwijl ik aan het tikken was.

Ik heb even op eneco.net gekeken, daar stond vroeger een mooi grafiekje over de snelheidsverschillen tussen ISDN en Kabel. Nu niet meer dus..

Komt erop neer dat ISDN max 64kbps is, en kabel max 512kbps. Tel uit je winst..

Denk eraan dat dit maximumsnelheden zijn, maar zeker geen gegarandeerde snelheden.

Verwijderd

De snelheden bij Sonera zijn meer dan goed (vraag me niet om exacte cijfers). Zeker met download accelerator en een Power abo lach je iedereen uit. Het zoek-het-zelf-maar-uit pakket is bijna compleet. Zo werd er bijv. niet gemeld dat je op proxy.soneraplaza.nl via port 8080 verbinding moest zoeken. Verder zuigt hun technische info. Zo klopt er geen vrouwelijke genitaal van de URL van je eigen home page. Ik heb het e.e.a. geupload maar ik heb nog nooit mijn hoom peedzj gezien! Verder weet je niet wat je kunt runnen (ASP, PHP3, CGI scripts, PERL, PYTHON). Het is GEEN provider voor de technische gebruiker.
Hey , Wolfman, kies maar voor bART. Sonera zuigt vacuum. Hoest met je huis, trouwens?

Verwijderd

Ik bel je wel SAPPIE als ik aan de kabel ga beginnen..voor wat advies van de meester flap ;) ehh kweet als het goed is in de loop van deze week meer.GIster de laatste papieren ingeleverd.
Pagina: 1