Toon posts:

[linux] kan processen niet killen, fs error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
M'n linuxbak heeft ondertussen een load van 43.98 en het stijgt nog steeds. Megalading smbd processen en ftp processen die ik allemaal niet kan killen (ook niet SIGTERM en SIGKILL etc).

Ik vermoed dat die processen tegen een filesystem error zijn aangelopen, welke overigens ext2 is :(

rebooten wil ook niet want dan nog willen die processen niet doodgaan. enige oplossing is een reset maar dan verlies ik waarschijnlijk files die door die processen gebruikt worden

Iemand nog andere ideeen om die processen te killen?

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-06 20:13
Op vrijdag 01 februari 2002 12:58 schreef fladder het volgende:

Ik vermoed dat die processen tegen een filesystem error zijn aangelopen, welke overigens ext2 is :(

rebooten wil ook niet want dan nog willen die processen niet doodgaan. enige oplossing is een reset maar dan verlies ik waarschijnlijk files die door die processen gebruikt worden

Iemand nog andere ideeen om die processen te killen?
ehm processen die een reboot overleven :?

Staat er iets verkeerd in je opstartscripts? inet.d ofzo? rc files ?

En hoe weet je dat er een filesystem error is? Krijg je foutmeldingen? Wat zijn de foutmeldingen dan? Het zou helpen als we weten welke foutmeldingen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 februari 2002 13:11 schreef Echnon het volgende:
ehm processen die een reboot overleven :?
Staat er iets verkeerd in je opstartscripts? inet.d ofzo? rc files ?
En hoe weet je dat er een filesystem error is? Krijg je foutmeldingen? Wat zijn de foutmeldingen dan? Het zou helpen als we weten welke foutmeldingen.
Nee ze overleven een reboot niet, de bak reboot niet omdat ie die processen niet kan killen.

Overigens ging ik er van uit dat het een fs error was omdat het dat de vorige keer ook was :] maar ik heb even gekeken en ik heb sinds vanmorgen 10 uur ongeveer 200 keer deze error:
hde: lost interrupt

• Echnon
Da's geen goeie foutmelding... waarschijnlijk is je IO-subsysteem ook overloaded. Maar of dit een gevolg is of de oorzaak van je probleem moet je eerst maar eens uit zien te zoeken.

maakt je Hd toevallig rare geluiden? ;)

het kan ook zijn dat je fs echt gaar is. Of dat de kernel even opnieuw gecompileerd moet worden met wat andere instellingen voor IDE (DMA uitzetten?) of zelfs APM kan het probleem zijn.

Maarre reageert je linuxbak nog wel ergens op nu de load >40 is?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 februari 2002 13:40 schreef Echnon het volgende:
Da's geen goeie foutmelding... waarschijnlijk is je IO-subsysteem ook overloaded. Maar of dit een gevolg is of de oorzaak van je probleem moet je eerst maar eens uit zien te zoeken.

maakt je Hd toevallig rare geluiden? ;)

het kan ook zijn dat je fs echt gaar is. Of dat de kernel even opnieuw gecompileerd moet worden met wat andere instellingen voor IDE (DMA uitzetten?) of zelfs APM kan het probleem zijn.

Maarre reageert je linuxbak nog wel ergens op nu de load >40 is?
Hij reageerde nog wel ja. En de hd maakte geen rare geluiden. Ondertussen toch maar gereset. Echter is er toch nog zoveel op root fs kapot gegaan dat ie nu dit doet :'(

fladder's password:
Authentication successful.
Failed to allocate pty!
Connection to linux closed.

• Echnon
/dev zeker in de kreukels

Kun je nog wel op de console inloggen?

hopelijk kan fschk er nog wat van bakken.

wat is er eigenlijk zo speciaal aan je systeem (kernel) dat er zoveel low level fout gaat? disk errors en signalen (vooral SIGKILL) die niet opgevangen worden, da's extreem.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 februari 2002 15:11 schreef Echnon het volgende:
/dev zeker in de kreukels

Kun je nog wel op de console inloggen?

hopelijk kan fschk er nog wat van bakken.

wat is er eigenlijk zo speciaal aan je systeem (kernel) dat er zoveel low level fout gaat? disk errors en signalen (vooral SIGKILL) die niet opgevangen worden, da's extreem.
/dev gefixed (met dank aan iemand die er wel local bij kon)
Denk dat ik die hde error kreeg omdat die using_dma op 1 had staan
Dus maar es kijken hoe het gaat als ik dat uitzet

verder weinig speciaals. zitten vier precies dezelfde disks in, allemaal op een HPT366
waarom die processen niet te killen waren, geen idee.

krijg nu wel regelmatig deze error:
hde: status error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }
hde: drive not ready for command

misschien toch iets fysiek mis met die disk dan

• acq
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

Dergelijke dingen (niet te killen processen en hdd errors), heb ik ook een tijdje gehad, gevolgd door virtual memory errors. Uiteindelijk bleek een simmetje niet helemaal lekker. Misschien even het geheugen checken dus?

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Het is heel goed te verklaren waarom die processen niet te killen waren. Zodra een proces in een blocking system call zit wordt ie in de slaapstand gezet en kan ie geen interrupts verwerken omdat ie simpelweg nooit op de processor gescheduled wordt. Alle interrupts die jij ernaartoe zendt worden echter wel "onthouden" (tenminste... 1 van elk type) en zodra het proces vrij komt uit die system call en op de processor gescheduled wordt om de informatie uit die system call te verwerken treden die interrupts in werking. Het proces hing dus ws in die system call omdat er iets mis was met je harddisk en een read of write gewoon nooit lukte.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 01 februari 2002 15:35 schreef fladder het volgende:
Kijk eens in de Configure.help die bij de linux-source zit, daar vind je onder de optie CONFIG_IDEDISK_MULTI_MODE het volgende:
Use multi-mode by default
CONFIG_IDEDISK_MULTI_MODE
If you get this error, try to say Y here:

hda: set_multmode: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: set_multmode: error=0x04 { DriveStatusError }

If in doubt, say N.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 februari 2002 18:05 schreef odysseus het volgende:
Kijk eens in de Configure.help die bij de linux-source zit, daar vind je onder de optie CONFIG_IDEDISK_MULTI_MODE het volgende:
hmm, die stond al aan maar krijg nog steeds die error
nu ook op andere disks. hde hdf hdg

• Echnon
Op vrijdag 01 februari 2002 15:35 schreef fladder het volgende:

[..]

verder weinig speciaals. zitten vier precies dezelfde disks in, allemaal op een HPT366

Je draait wel een recente 2.4.x kernel?

Deze error klinkt in ieder geval al minder erg... Heb je nog het hoge load probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb wat dingen veranderd en nu gaat het beter.

Tijdens het opstarten zei die wel dat het op een HPT366 controller zat maar die had ik vergeten in de kernel te bakken. Nu heb ik dat wel gedaan en meteen waren alle hd's ook identiek geconfigged (allemaal met using_dma op 1).

Sindsdien nog geen errors gehad dus het lijkt dat het inderdaad daar aan lag (zal wel problemen hebben gehad met udma mode ofzo) :)

edit:

Overigens, die hd-errors kan ik wel zien met dmesg maar ze staan niet in m'n syslog. ik heb in syslogd.conf kern.* naar een aparte logfile laten outputten maar daarin komt nu alleen startup-zooi. Ligt dit aan de loglevel van m'n klogd?

Verwijderd

Die hd errors zijn bad blocks als ik mij niet vergis.

Zou toch gewoon proberen mkfs ext2 -c /dev/hda proberen
Pagina: 1