Uitleg :Wat is het meest dierbare voorwerp dat u zou willen meenemen wanneer u wordt gedwongen huis en haard te verlaten? En waarom ligt dat object u zo na aan het hart?
Tine Wilde is gedistingeerd conceptueel kunstenaar in de filosofie. Op dit moment is zij o.a. bezig met het verzamelen van reacties op vier beschouwingen, geschreven tijdens een 14-daagse logeerpartij in de atoomschuilkelder van Dalfsen
en kenbaar gemaakt aan het publiek door middel van kranten
juli en augustus 1998... hieronder de aanleiding :
(bron : www.tinewilde.com)
Onder het gemeentehuis in Dalfsen, een plaatsje aan de Overijsselse Vecht, is een atoomschuilkelder ingericht. Een grote, lege ruimte die compleet van de buitenwereld is afgesloten. Oorspronkelijk was deze ruimte bedoeld om aan een aantal bevoorrechte burgers een veilig onderdak te bieden tijdens een atoomramp of atoomoorlog. Na de afbraak van het IJzeren Gordijn en de ontspanning tussen Oost en West wordt de kelder nu gebruikt door kunstenaarsinitiatief Stichting Safe op voorwaarde dat de atoomschuilkelder bij calamiteiten onmiddellijk weer operationeel kan worden gemaakt.
In het boek Geen paniek - bescherming tegen rampsituaties uit 1987 legt Joris Voorhoeve uit hoe men zich kan beschermen tegen rampspoed en geeft hij een exposé van manieren om te overleven. Naast een doeltreffende huisapotheek heeft hij een noodrantsoen samengesteld voor veertien dagen overleven in een afgezonderde ruimte. Dit noodrantsoen wordt op zijn waarde getoetst evenals de haalbaarheid van dergelijke overlevingsscenario's.
Van maandag 27 juli tot en met zaterdag 8 augustus 1998 sluit ik mijzelf twee weken lang op in deze atoomschuilkelder met als centrale vraag wat er gebeurt wanneer een mens op deze manier wordt afgezonderd van zijn leefgemeenschap en wordt teruggeworpen op zichzelf. Aan de hand van vier brieven wordt het publiek op de hoogte gehouden van deze logeerpartij.
Ik heb vervolgens even de auteur uigehangen en kwam op dit schrijfseltje.. misschien grappig, misschien te lang.
Dus .. we "leven" in oorlog. Met mijn relativeringsvermogen blijft het lastig emoties toe te laten. Mijn vriendin is buiten. Ik zit binnen.. te "genieten" van de schijnzekerheid die schuilkelder heet. Mijn ogen staan vol tranen, maar huilen kan ik niet. Te vaak is mij gewezen op mijn relativerende karakter en hoe prettig dat voor anderen kan zijn. Twee kinderen staan aan mijn jas te trekken, terwijl ik met mijn betraande ogen in de verte zit te staren... Het kleine houten stoeltje waar ik op zit kraakt.Wat is het meest dierbare voorwerp dat u zou willen meenemen wanneer u wordt gedwongen huis en haard te verlaten? En waarom ligt dat object u zo na aan het hart?
Onwillekeurig denk ik aan de Big Mac die ik twee weken geleden naar binnenschoof. Heerlijk ! Hoe ik in mijn luxe wagen langs het raampje reed. "Dat is dan 2 euro 50, mag u doorrijden naar het 2e raam." Doorrijden naar het tweede raam ! Dat is alles wat ervoor nodig is ! Het is maar een paar meter naar zo'n heerlijke Big Mac ! Het zonnetje stond op een uur of 11. Er zaten wat vogeltjes op de prullenbak die eigenlijk altijd te vol was. "Mensen eten teveel", denk ik, terwijl ik een hap neem. Op de radio hoor ik mensen zingen. "Life is Life". De eerste keer dat ik dit hoorde ben ik helemaal uit mijn dak gegaan. Natuurlijk kon dat nu niet, want ik zou dan zeker mijn Big Mac laten vallen. Ik besloot dus om een beetje met mijn schouders heen en weer te schokken op de maat van de muziek. Met een brede grijns en mijn ogen dicht neem ik een tweede hap.. Life is Life... heerlijk... ... Als ik mijn ogen opendoe, zie ik weer de betonnen muur. De mensen rennen heen en weer.. Ik zit op een stoeltje. De schuilkelder. Alles wordt donker om me heen. Het gegil ervaar ik als duizend brekende glazen. Een enorm lawaai.. lawaai waarin alle emoties hoorbaar zijn. In mijn trillende handen houd ik een blikje. Op het etiket staat te lezen: "gecondenseerde melk.".. ik kijk ernaar. Langzaam veranderen de letters. Een voor een, woord voor woord..ik lees: "Not quite your Big Mac".
Ineens wordt ik me duidelijker bewust van de kinderen. ... Ik trek ze op mijn schoot. In hun grote donkere ogen zie ik angst... Hun lippen trillen... Mensen schreeuwen nog steeds. Heel even vormen wij.. twee kinderen en ik.. een onoverwinnelijk geheel. De kinderen kijken naar mijn ogen.. Ik naar de hunne. Ik moet sterk zijn.. anderen hebben daar zoveel aan.. Ik kijk ze aan.. hun zwarte haartjes zitten tegen hun hoofdjes gekleefd. Shampoo is een luxe waar we het op dit moment zonder moeten stellen. Een traan hangt aan de neus van het jongetje. De drie-eenheid.. hoe we daar zitten. Met z'n drieeen.. op dat ene houten stoeltje.. Ik kijk het meisje aan.. ze is stil .. iedereen schreeuwt.. "mijn" kinderen zijn stil.. ik fluister: "Ik ben ook bang..." de kinderen leggen hun hoofdjes op mijn schouders.. Ik doe mijn ogen dicht.. ik huil. Voor het eerst in mijn leven huil ik.. omdat ik bang ben. Door mijn tranen heen zie ik het blik... "Not quite your Big Mac".
...
Ik besef me dat er buiten niets meer is... ik zal een nieuwe modus moeten vinden om het leven in te ervaren. Ergens ben ik blij dat ik niets heb meegenomen dat me herinnert aan de vorige manier van leven...