HD wel in bios, niet in win

Pagina: 1
Acties:

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:11
Ik heb twee harde schijven in mijn pc'tje, een oude Seagate 6.4 gb en een wat nieuwere Maxtor 30 gb. De seagate staat als master, de maxtor als slave. De seagate is even geleend, want mijn andere schijf waar ik windows op had staan (een samsung 6.4 gb) is kaduuk. Nu wil ik met behoud van gegevens op de maxtor schijf een partitie maken waar ik windows op kan installeren. Leek mij geen probleem, gewoon ff Partition Magic gebruiken en klaar... Niet dus, want alhoewel de maxtor wel genoemd wordt als slave in het bios, is de schijf niet te vinden in windows, ook niet door Partition Magic.

Hoe zit dat nu, en wat kan ik er aan doen?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
wat heb je voor een comp een 486?

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-04 09:36
en in dos met fdisk? zie je hem dan?

is het trouwens niet beter om die maxtor als master te zetten en daar windows vanaf te booten? gaat enorm schelen in snelheid!

• Sherlock
Okee, mijn pc: msi k7t266 pro, athlon xp1700+, Matrox millennium g550. Verder nog helemaal niks.

• Sherlock
Op vrijdag 01 februari 2002 08:46 schreef weareborg het volgende:

is het trouwens niet beter om die maxtor als master te zetten en daar windows vanaf te booten? gaat enorm schelen in snelheid!
Oh ja, fdisk heb ik ook geprobeerd, die ziet ook alleen de seagate.

En ja, het is dus ook de bedoeling om windows op de maxtor te installeren.

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
:D ik had het een beetje aan het verkeerde eind met m'n 486 opmerking maar kun je de schijf wel in je bios lowlevel formatten ?

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

Verwijderd

Lijkt mij nogal logis
Als het een net nieuwe schijf is moet je hem eerst partitioneren en formarteren
Daarna kan je hem pas in windows zien

• Sherlock
Op vrijdag 01 februari 2002 08:53 schreef Basz het volgende:
Lijkt mij nogal logis
Als het een net nieuwe schijf is moet je hem eerst partitioneren en formarteren
Daarna kan je hem pas in windows zien
Sorry, wat meer info: Ik had deze schijf ook in mijn oude pc (oa een celeron 400) hangen als slave, en dat werkte goed. Er staan dus gegevens op de schijf die ik wil houden!

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 08:55 schreef JerryH het volgende:

[..]

Sorry, wat meer info: Ik had deze schijf ook in mijn oude pc (oa een celeron 400) hangen als slave, en dat werkte goed. Er staan dus gegevens op de schijf die ik wil houden!
Aha .. kijk! Als slave.

Heeft die schijf überhaupt wel een primary partitie? Of alleen maar een extended met logische stations er in?

Hij moet wel active gemaakt worden.

• Sherlock
Alleen maar extended partities. Maar hoe maak ik hem dan active als PM hem niet kan vinden?

Verwijderd

tering wat een spelvoud net in mijn post hierboven :)

En als je windows naar nieuwe hardware laat detecteren?

• Sherlock
Op vrijdag 01 februari 2002 09:04 schreef Basz het volgende:

Dat heb ik nog niet geprobeerd, zal het vanmiddag eens proberen. (Zit nu op mijn werk, ben eigenlijk illegaal bezig :D)

Maar trouwens, hij wordt ook niet in dos gevonden.. Dus dat zal wel weinig uithalen..

• Boy_One
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07-2025
Op vrijdag 01 februari 2002 08:40 schreef JerryH het volgende:
Ik heb twee harde schijven in mijn pc'tje, een oude Seagate 6.4 gb en een wat nieuwere Maxtor 30 gb. De seagate staat als master, de maxtor als slave. De seagate is even geleend, want mijn andere schijf waar ik windows op had staan (een samsung 6.4 gb) is kaduuk. Nu wil ik met behoud van gegevens op de maxtor schijf een partitie maken waar ik windows op kan installeren. Leek mij geen probleem, gewoon ff Partition Magic gebruiken en klaar... Niet dus, want alhoewel de maxtor wel genoemd wordt als slave in het bios, is de schijf niet te vinden in windows, ook niet door Partition Magic.

Hoe zit dat nu, en wat kan ik er aan doen?
Even nu duidelijkheid scheppen.... Je herkent hem wel in de bios maar na de boot zie je hem niet meer met wat dan ook voor tooltje (windows... :P )
Weet je zeker dat die master schijf eeehhhh Maxtor wel op master staat en niet op cable select.. Dit had ik ooit eens. Dan herkent de BIOS hem wel maar de os laag niet, omdat hij hem niet kan aanspreken.

En ff een reaktie op hardware detect in windows .... |:( |:( }:O Wat een domme reakties als fdisk hem al niet ziet..... DUUUHHH...

Greetz Boy_One

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 09:04 schreef Basz het volgende:

Spelvoud ??? :? :? :? :? :?

• Sherlock
Op vrijdag 01 februari 2002 09:10 schreef Boy_One het volgende:

[..]

Even nu duidelijkheid scheppen.... Je herkent hem wel in de bios maar na de boot zie je hem niet meer met wat dan ook voor tooltje (windows... :P )

*Klopt, dus ook niet fdisk of partition magic

Weet je zeker dat die master schijf eeehhhh Maxtor wel op master staat en niet op cable select..

*De maxtor staat dus op slave, heb cable select ook al geprobeerd, maar de seagate staat dus als master.

Dit had ik ooit eens. Dan herkent de BIOS hem wel maar de os laag niet, omdat hij hem niet kan aanspreken.
...

• Boy_One
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07-2025
Op vrijdag 01 februari 2002 09:14 schreef JerryH het volgende:

[..]
Sorry draaide ze om... Mijn fout... Maruh als partition magic hem ook al niet herkent dan lijkt mij dit een echt KL*TE probleem. Wat ook nog zou kunnen is dat de HD's elkaar niet kunnen verdragen (heb dit ook eens gehad met 2 WD'tjes) Probeer eens die slave los te koppellen en dan te kijken of hij werkt. Als dat het ook niet doet dan kan het ook nog de kabel of systeem zijn... Debuggen maar... :)

Greetz Boy_One

• Sherlock
Hoe bedoel je slave loskoppelen? Moet ik dan de master erin laten zitten of juist alleen de slave?

Kabel is goed btw.

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Was het nou een Seagate of WD die onderscheid maakt tussen master en single in jumper settings? Staat toch wel goed he? :Y)

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

De oplossing:

De "master" staat waarschijnlijk op master/single. Je geeft hiermee aan dat er maar 1 schijf in je comp zit. Hierdoor gaat het niet goed. Je moet hem op gewoon op master zetten, waarschijnlijk moet je dan de jumper eraf halen. Maar dat is per type verschillend. Kijk even op de bewschrijving van de hd. De slave staat wel goed, waarschijnlijk.

Tonnes: jij bedoelt waarschijnlijk hetzelfde :)

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Yep :)

Natuurlijk kan hij ook alleen de Maxtor erin zetten, fdisken en installeren, daar heeft hij de Seagate met Partition Magic niet voor nodig.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Sherlock
Aha! Dat ga ik dus proberen als ik straks thuis kom! Stom zeg...

Ennuh, ik ga dus niet fdisken, want ik wil mijn gegevens houden.

Bedankt allemaal

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 08:46 schreef weareborg het volgende:

Mwah dat valt wel mee hoor, de drive in master of slave dat voel je niet zo hard in performance. Wel als je gaat kijken naar de vergelijking slaveHDD met een oude CDROM als master of single master HDD... Maar dat komt dan weer omdat de CDROM de harddisk naar PIO mode schopt...

Verwijderd

Hang hem is aan een aparte ide-controler.
Kijk dan nog is. En anders moet je nogmaals detecteren in de bios.
Saven en exiten, dan heb je ook een kans dat ie het zal doen.
Probeer anders is of het met alleen 1 schijf wel lukt
Pagina: 1