maximale grootte HD in P200MMX?

Pagina: 1
Acties:

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Wat is de maximale grote voor een harddisk in deze configuratie:

Biostar M5ATA socket7 moederbord
P200MMX (@266 :) )
Dit moederbord maakt gebruik van de ALI TX chipset.

In de biosupgrades staat niks vermeld en in het manual ook niet.

Ik had er namelijk graag iets van 20/40 GB ingedaan.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op vrijdag 01 februari 2002 00:59 schreef Ghost het volgende:
Wat is de maximale grote voor een harddisk in deze configuratie:

Biostar M5ATA socket7 moederbord
P200MMX (@266 :) )
Dit moederbord maakt gebruik van de ALI TX chipset.

In de biosupgrades staat niks vermeld en in het manual ook niet.

Ik had er namelijk graag iets van 20/40 GB ingedaan.
ATA66 controller? Nou moet ik eerlijk zeggen, ik weet niet precies wat de max van een ATA66 controller is wat omvang betreft eigelijk (66 toevallig ;) :?), deze connector lijkt me namelijk dus de beperkende factor. Iemand hier iets aan toe te voegen?

• Ghost|IA
Hij kan geen ata66 aan, wel ata33. Misschien dat dat iets zegt?

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 01:20 schreef Ghost het volgende:
Hij kan geen ata66 aan, wel ata33. Misschien dat dat iets zegt?
bestond ATA33 wel ten tijde van de TX chipset :?

Volgens mij heb je een 32gb limiet met de laatste BIOS updates op die ouwe chipsets...

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 17:06
31,5 om precies te zijn is volgens mij een grens.

Ik zit zelf ook met die vraag, ik heb hier een p166 op een TopgunMMX moederbord.

Ik ga het morgen gewoon even proberen met m'n 40 gig, bios updaten, en als dat dan niet wil koop ik gewoon een Maxtor 30 gig :).

Verwijderd

Ik heb een P166MMX@200 staan, met een 17 GB schijf er aan. Met geflashte BIOS.

Dus dat kan iig. Dan zal 32 GB ook wel kunnen, want die 17 GB is ook in de range van 8 tot 32 GB.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

of gewoon een PCI-kaart erin doen. Heb ik ook (wel met 2 x 2.5GB, magoed)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:43

winnie

de poes...

Volgens mij maakt het voor de ata33 niet veel uit (die 40GB zal iig wel lukken). Zal eerder aan je OS liggen.

Verwijderd

Win95 kan al 2 TB aan met FAT32.

• Ghost|IA
Mocht ie het nou niet doen, kun je hem dan nog altijd gebruiken met die tools zoals maxblast?
Het is overigens de bedoeling dat het werkt onder win2000

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op vrijdag 01 februari 2002 07:29 schreef winnie het volgende:
Volgens mij maakt het voor de ata33 niet veel uit (die 40GB zal iig wel lukken). Zal eerder aan je OS liggen.
Nah, normaal bepaald de bios de limiet.. Bij schijven groter dan 32GB zal hij de schijf niet herkennen, en ook niet goed in kunnen stellen.. (Er wordt geen geldige combinatie van koppen, sectoren enzo gemaakt).

Maar met maxblast (bij een maxtor schijf) is dat prima op te lossen..

En verder kan een os als WinNT, Win2000 of linux gewoon op zo'n schijf draaien.. Die benaderen de schijf namelijk buiten de bios om!
(Ik heb zelf bijv. een 40GB schijf in m'n PPro 150 zitten.. De bios herkend niet meer dan 8.1GB!)

• Ghost|IA
Op vrijdag 01 februari 2002 10:09 schreef Twynn het volgende:

[..]

Maar met maxblast (bij een maxtor schijf) is dat prima op te lossen..

En verder kan een os als WinNT, Win2000 of linux gewoon op zo'n schijf draaien.. Die benaderen de schijf namelijk buiten de bios om!
(Ik heb zelf bijv. een 40GB schijf in m'n PPro 150 zitten.. De bios herkend niet meer dan 8.1GB!)
Aha bedankt! Dan gaat het waarschijnlijk toch werken :)
Wordt namelijk een NTFS schijfje, naast een 500mb bootschijf.

Verwijderd

Anders werk je toch gewoon met partities. Die maak je aan in een PC die wel 32+gb schijven kan lezen. Zo deed ik dat ook met de 4gb in mijn 486. Als ie weer eens gecrashed was ging ik gewoon ff bij een vriend met een p133 langs. Die maakte er 3 partities van. Ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat dit niet helemaal soepel werkte. Als ik bijv commando's (Ja ik weet het is veeeel te zwaar voor een 486 50mhz maar je moet toch wat als je zo lang zit te wachten)
Dan liep de PC vast en kon ie bij de volgende reboot de HD niet meer vinden. Kon ik weer fijn gaan partitioneren.

• Azrael
hmm, maar boot die harde schijf wel dan, als ie niet door het bios wordt herkend?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54

Predator

Suffers from split brain

Als het voor linux of unix is moet je hem niet eens kunnen laten herkennen door je bios...
Dus geen probleem met die limiet :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Kon je IBM schijven niet zo groot als je wilde er nog in pleuren met IBM Disk Manager?
Verder zal 't zonder BIOS-updates iets van de 8GB zijn en met rond de 30GB (maar dat was vast al eerder gezegd :) )

Specs

• Azrael
Op vrijdag 01 februari 2002 14:52 schreef Masterdam het volgende:
Kon je IBM schijven niet zo groot als je wilde er nog in pleuren met IBM Disk Manager?
Verder zal 't zonder BIOS-updates iets van de 8GB zijn en met rond de 30GB (maar dat was vast al eerder gezegd :) )
yups :)

nou, dan kan ik dus met een bios update tot 30 gig gaan, en evt. met wat kunst- en vliegwerk nog meer..

:P

• Ghost|IA
Ik zie er geen biosupdates staan die aangeven of hij groter dan 8 of 32 ondersteund. Het is een redelijk moderne 200mmx, hij ondersteunt ook al SDRAM. Bestonden er toen al schijven groter dan 8gb?

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik ken iemand met een 233MMX en die gebruikt ook gewoon een 40gb

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
VIA VP2 gewoon met de IBM diskmanager een Maxtor 40GB disk aan de praat gezet.

Bord had een kapotte cache, wist ik niet, dus ik maar proberen MaxBlast te installeren: no go :(
Uiteindelijk maar Ontrack bij IBM gedownload, die erop: ook niet: moest een IBM disk zijn, anders vertikte ie het.
Oplossing: 486 uit de hoek, 540MB IBM hdd eruit, die aan een kabel hangen en Ontrack erop. Resultaat: IBM diskmanager op een Maxtor disk zonder dat die 540MB disk er nog inhangt >:)

Bordje was een FIC PA-2005 met VIA VP2 chipset die niet verder dan 8 GB aankon, nu dus wel 40GB :)

• Ghost|IA
Ik ga het gewoon proberen :)

Anders ruil ik hem wel ofzo.

• Ghost|IA
Het moederbord pakt de HD helemaal niet, bij detect loopt hij vast :(

Maar als je hem disabled ziet win2k hem wel, dus het kan een 40GB in een oude p200mmx :)

• Ghost|IA
Hij installeert wel, maar hij boot nu niet :(

Wat nu ?

Verwijderd

Alle HD's kunnen erzowat in is allemaal dezelfde formaat, maar aan capaciteit kun je ook genoeg in doen.
Als ie het namelijk niet aan kan meestal zit het rond de 32GB of 35GB dan kun je de jumpers instellen dat de bios hem niet als 40GB zit.
Maar dat is namelijk zonde, je kunt gewoon een insteekkaart PCI(UDMA33/66/100/RAID) kopen en die kan alle hardeschijven aan.
Laatst nog gedaan bij een Pentium 200 moest 40GB in maar pakte hem niet, hup kaart erin en hij deed het.

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 14:44 schreef Pontius.Pilatus het volgende:
hmm, maar boot die harde schijf wel dan, als ie niet door het bios wordt herkend?
Eh jawel hoor. Hij Bootte (486 ligt nu ergens in een kast en is vervangen door p233mmx :))

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 16:24 schreef RedAlert80 het volgende:
Alle HD's kunnen erzowat in is allemaal dezelfde formaat, maar aan capaciteit kun je ook genoeg in doen.
Als ie het namelijk niet aan kan meestal zit het rond de 32GB of 35GB dan kun je de jumpers instellen dat de bios hem niet als 40GB zit.
Maar dat is namelijk zonde, je kunt gewoon een insteekkaart PCI(UDMA33/66/100/RAID) kopen en die kan alle hardeschijven aan.
Laatst nog gedaan bij een Pentium 200 moest 40GB in maar pakte hem niet, hup kaart erin en hij deed het.
Inderdaad. Ik wilde een 40 Gb Deskstar in m'n P233MMX stoppen en liep tegen de 32 Gb-limiet aan. Wilde dus niet booten. 4 opties:

1) BIOS update. Verreweg de beste oplossing, als er tenminste een update is m.b.t. die 32 Gb-limiet! Helaas was dat in mijn geval dus niet zo. Phoenix schijnt aan anderen het ontwikkelen van BIOSen voor oudere pc's te hebben uitbesteed. Guess what: die eikels vragen er geld voor. :r

2) Dynamic Drive Overlay. Softwarematige oplossing (van IBM) waarbij je drive zich aan het BIOS meldt met 32 Gb (of minder). Via een DDO-driver wordt vervolgens de volle capaciteit beschikbaar gemaakt. Deze oplossing vind ik verre van ideaal. Zo moet die DDO-driver bijvoorbeeld in de bootsector zitten.

3) Drive begrenzen op 32 Gb door een jumper te cappen. Wat mij betreft een ongelooflijk zinloze optie, want je flikkert gewoon 8 Gb weg. Niet doen dus...

4) Een Promise Ultra DMA Controller kopen. Zelf heb ik voor 99 piek een Promise Ultra100 aangeschaft. De on board IDE controller kun je gewoon uitschakelen. Voor mij gewoon de beste oplossing. Geen gezeur, geen overhead. Bovendien ondersteunen die drives tegenwoordig minimaal Ultra100, dus dan zal ik het gebruiken ook! >:)
Pagina: 1