Op zondag 03 februari 2002 16:24 schreef RedAlert80 het volgende:
Alle HD's kunnen erzowat in is allemaal dezelfde formaat, maar aan capaciteit kun je ook genoeg in doen.
Als ie het namelijk niet aan kan meestal zit het rond de 32GB of 35GB dan kun je de jumpers instellen dat de bios hem niet als 40GB zit.
Maar dat is namelijk zonde, je kunt gewoon een insteekkaart PCI(UDMA33/66/100/RAID) kopen en die kan alle hardeschijven aan.
Laatst nog gedaan bij een Pentium 200 moest 40GB in maar pakte hem niet, hup kaart erin en hij deed het.
Inderdaad. Ik wilde een 40 Gb Deskstar in m'n P233MMX stoppen en liep tegen de 32 Gb-limiet aan. Wilde dus
niet booten. 4 opties:
1) BIOS update. Verreweg de beste oplossing, als er tenminste een update is m.b.t. die 32 Gb-limiet! Helaas was dat in mijn geval dus niet zo. Phoenix schijnt aan anderen het ontwikkelen van BIOSen voor oudere pc's te hebben uitbesteed. Guess what: die eikels vragen er geld voor.
2) Dynamic Drive Overlay. Softwarematige oplossing (van IBM) waarbij je drive zich aan het BIOS
meldt met 32 Gb (of minder). Via een
DDO-driver wordt vervolgens de volle capaciteit beschikbaar gemaakt. Deze oplossing vind ik verre van ideaal. Zo
moet die DDO-driver bijvoorbeeld in de bootsector zitten.
3) Drive begrenzen op 32 Gb door een jumper te cappen. Wat mij betreft een ongelooflijk zinloze optie, want je flikkert gewoon 8 Gb weg. Niet doen dus...
4) Een Promise Ultra DMA Controller kopen. Zelf heb ik voor 99 piek een Promise Ultra100 aangeschaft. De on board IDE controller kun je gewoon uitschakelen. Voor mij gewoon de beste oplossing. Geen gezeur, geen overhead. Bovendien ondersteunen die drives tegenwoordig minimaal Ultra100, dus dan zal ik het gebruiken ook!