Toon posts:

Matrox traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe set gebouwd met een Asus PT4-E bordje, een P4 1.7 gig en Rambus geheugen.
Heb daarbij mijn "oude" kaartjes overgezet waaronder een Matrox G400 dualhead voor mijn 2 monitoren
Nu gebeurt het regelmatig dat mijn systeem volledig bezet is, dwz. mijn proc 100 % belast en zo verschrikkelijk traag word dat er eigenlijk niet mee valt te werken
Muis staat stil en beweegt soms schokkerig
Een reboot geeft tijdelijk verlichting
Ik draai er geen spellen mee, het enige wat op dat moment open staat zijn een paar webpages, outlook, verkenner en nog wat klein spul, niet echt zware toepassingen dus.
Ik draaide win2k en heb er nu XP-pro op gezet om te kijken of dat misschien zou schelen, maar dit maakt geen .... uit.
Vind dit toch wel barbaars hoor vrij heftig setje en dan zo traag, iemand enig idee ?

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 15:13

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

hoeveel geheugen heb ie er in dan

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Verwijderd

Topicstarter
2 x 128

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
als ie dan 100% belast is, welke task neemt dit dan op? explorer.exe of iets anders? 256 is niet overdreven veel, maar zou voldoende moeten zijn, hoeveel ram verbruik je op dat moment?
aangezien je muis schokt belast er 'iets' waarschijnlijk de south bridge denk ik, staat je ide controller wel op DMA (en niet PIO) w2k en wXP maken soms indexen aan van je hd, en als je op PIO zou staan...

maar vooral de task eens melden

Verwijderd

is dat ook met een andere videokaart?
of is dat ook als je een standaart pci vga driver pakt?

Verwijderd

Topicstarter
De task varieert, ene x explorer andere keer bv MS Word
zelfs de taskmanager betreft het soms
Kan soms zelfs niet eens de taskmgr opstarten, dit duurt wel eens een paar minuten
DMA staat aan

N.B. Ik heb geen andere dualhead videokaart of zelfs een pci kaartje, heb juist vanwege die 2 monitoren die Matrox gekocht

Verwijderd

geef ons dan 1 goede reden waarom je denkt dat dit door de Matrox kaart wordt veroorzaakt, en niet door een ander brak onderdeel van je systeem???

Verwijderd

Topicstarter
de reden zou kunnen zijn dat de overige componenten mobo,proc,memory nieuw zijn.
voor de rest zit er een SB 128 pci-kaartje in, een 56k modem
en twee netwerkkaarten, das alles
zijn er uberhaupt applicaties die een 1.7 gig proc volledig kunnen inpalmen ?
Het interne geheugen wordt tijdens zo'n sessie nauwelijks belast, zo'n 10 %, terwijl de performance monitor op 100 % staat.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20
Heb je niet een virusscanner die de CPU 100% belast? :?

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Verwijderd

het feit dat je overige componenten nieuw zijn betekent niet dat er niets mis mee kan zijn. Ook kan er een software/configuratie probleem zijn met de pc.

Normaliter kan een videokaart er niet voor zorgen dat andere programmas 100% cpu tijd gebruiken. Ik gok dat het probleem bij je windows installatie ligt, of dat er een programma zoals bijv. al eerder genoemd, een virusscanner of iets dergelijks je pc traag maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nu PC-cillin als virusscanner
Ik ben het eens met de stelling dat nieuw niet per defenitie goed hoeft te zijn
Maar ik heb dit probleem al eerder gehad met de vorige configuratie, een P2 300/100 met 448 sdram op een ABIT bE6 bordje, en dezelde kaartjes erin. meende toen dat het best zou kunnen zijn dat die config wat traag zou kunnen reageren op bepaalde applicaties.
Deze draaide onder Win2k en ZONDER virusscanner.
Vreemde is, hij heeft het niet altijd.
Zonet stond alleen Outlook open en taskmgr gaf aan een 100 % cpu gebruik door System ??
resultaat is dat mijn systeem zowat of niet reageert op mijn commando's

Verwijderd

wat voor soort voeding zit erin, hoeveel power?

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kan je niet een plaatje geven van je windows taakbeheer?
Heb je SETI of RC5 op een hoog prioriteit staan??

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Topicstarter
lol, ik heb zelfs nog een nieuwe kast gekocht voor dit systeem en hier zit een 300 w voeding in, ik had overigens voor die andere config al een nieuwe voeding gekocht (350W)
maakte ook niks uit.

Wat is SET1 of RC5 ?

Misschien het volgende van belang ?
Als ik een applicatie sluit blijft soms de helft van dat sluitschermpje nog ff staan ?
Tis dan net een blokkendoos

Verwijderd

wat je het beste kan doen is even een andere videokaart in het systeem stoppen (lenen van vrienden?). Als het probleem dan nog steeds optreedt, dan ligt het uiteraard aan een ander onderdeel.

Ik gok er op dit moment wel op dat het waarschijnlijk een software probleem is. Misschien is het een of ander programma wat dit probleem veroorzaakte, wat je ook al op je vorige systeem draaide.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ff een screendumpje gemaakt van iets wat ook regelmatig optreedt.
Ter verduidelijking: rechts onder is het origineel en daarboven allemaal stukjes image die verschijnen als ik in de image omhoogscroll

(hoop dat ik het goed doe)
Afbeeldingslocatie: http://www.dutchtrader.net/scrdump.jpg

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 17:51 schreef profitman het volgende:
Ik heb net ff een screendumpje gemaakt van iets wat ook regelmatig optreedt.
Ter verduidelijking: rechts onder is het origineel en daarboven allemaal stukjes image die verschijnen als ik in de image omhoogscroll

(hoop dat ik het goed doe)
[afbeelding]
Hey, zoiets heb ik ook, als ik dan door mijn browser scroll gaat ie helemaal flippen, en dan kan ik em weer stabiel krijgen door een game op te starten.
Ik weet ook niet waar dit aan ligt, het gebeurt bij MSIE 5.5 en 6.0, en ik heb een voodoo 3, 16 mb.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-08 22:13
Hmmm, ik heb hetzelfde probleem.
Schokkende muis en soms overslaande muziek in Winamp en af en toe een traag reagerend systeem. (bv als ik het tweakers forum lees)
Taakbeheer geeft dan altijd aan dat explorer.exe 99 of 100 procent van de cpu gebruikt.

M'n systeem is een msi K7T 266 pro, AMD 1400 met 512 Mb DDR geheugen en ik gebruik ook een Matrox G450.

Ik ben wel heel benieuwd naar eventuele oplossingen.

Overigens heb ik het idee dat het systeem ietsje beter reageert nu ik in het register

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\SessionManager\MemoryManagement\DisablePagingExecutive ipv waarde nul waarde een (1) ingevoerd heb.

Dit is een tip uit PCM en zorgt ervoor dat Windows volledig in het intern geheugen gezet wordt.
PCM raadt dit alleen aan als je 512 of meer intern geheugen hebt.

Zoals ik hierboven schreef heb ik het idee dat het probleem ietsje minder is, maar het is er nog wel!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:54

Mentalist

[avdD]

Muis schokkerig?

1. Gooi KaZaA uit (weet niet of morpheus e.d. dit wel eens doen maar bij mij doet KaZaA wel eens irritant)
2. Check eens hoe het zit met je IRQ's, op ieder IRQ mag maar 1 apparaat zitten, alleen bij PCI kaarten mag 1 IRQ 2 apparaten nemen, namelijk ook de IRQ holder voor PCI steering mag samen met een pci kaart op 1 IRQ. Mocht je te weinig IRQ's hebben, zet dan b.v. je USB uit, of verwijder iets anders wat je niet nodig hebt.

Het lijkt me sterk dat je geheugen of cpu te weinig is o.i.d. want ik tik hier op een Celly 366 met 128 MB, en die gaat welliswaar ook wel eens schokken, maar dat krijg je met een vervuilde Windows (écht vervuild) en een zware applicatie open (dreamweaver draait nog...was ik nog mee bezig)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:52

afterburn

No more...

Het lijkt me stert dat het aan de Matrox ligt. Ik heb juist m'n GF3 weer vervangen door m'n G400Max omd at de GF zo'n vreselijk beeld geeft op 1600x1200 en ik kan in normaal Windows (2D dus) niet eens verschil merken tov het zelfde systeem met GF3. Maar wel zien dus, 'tis zo veel scherper... verademing.. Ik O+ Matrox!

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Pagina: 1